Hienoa säätä pidellyt?

  • 986 415
  • 8 635

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja mitä se "kroppa sanoo" teille, jotka ette kuumemmista keleistä tykkää? Kyllä minä sairaudet ymmärrän jne. mutta jotenkin kuulostaa omituiselta, että kroppa jotenkin negatiivisesti reagoisi kuumuuteen, jos sitä nyt on mahdollista kuitenkin ihan normikonstein vähän edes viilennellä ja vettä on tullut juotua yms.

Uuvuttaa, nostaa sykettä, nostaa verenpainetta jne. ihan jokaisella riippumatta nesteytyksestä, nestetytyksellä on tarkoitus pitää tilanne sellaisena, ettei suurempia terveydellisiä ongelmia tule. Perusterveellä riippuu henkilökohtaisista ominaisuuksista, missä määrin tämä tuottaa epämiellyttävää tunnetta. Aktiivisuuden taso laskee useimmilla väistämättä. Itse en mm. pysty (olen juossut kahdeksan maratonia ja kymmeniä lyhyempiä kestävyyskisoja) tällaisella säällä juoksu- tai hölkkätreeniin, sillä sykkeet karkaavat välittömästi. Sellaisia se kroppa sanoo.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ok, mittailetteko te kärsivät verenpaineita ja sykkeitä ihan koko ajan? Ei kai tuo nyt kauhean vaarallista ole perusterveellä ainakaan?

Ja vaikka kuulostaakin vähättelyltä, niin se ei ole tarkoitukseni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mittaan sykkeen käytännössä aina treenatessa, sillä se on hyvä indikaatio palautumisesta ja oikeasta rasitustasosta. Vauhti paljon huonompi. Verenpainetta tulee harvemmin tutkittua, vähän liiankin harvoin.
 
K

kiwipilot

Normaalilla ihmisellä kuumuus laskee verenpainetta ja nostaa sykettä hikoilun ja ääreisverenkierron avautumisen vuoksi. Tämän voi kokeilla vaikka ihan saunaan menemällä. Vanhuksilla tämä vielä korostuu kuivumisen seurauksena. Varmaan yksilöllisiä eroja löytyy mutta yleisesti noin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä en ymmärrä kun jatkuvasti toistetaan että kylmyys on ainoastaan pukeutumiskysymys. Sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon sitä vaatetta päällensä laittaa, kun sitä saatanan pakkasilmaa on kuitenkin pakko hengittää.

Tuokin pitää paikkaansa. Tästä syystä minullakin menee suunnilleen -15 asteen paikkeilla tuo raja, jonka alapuolella hieno talvipäivä menettää johtoaan. Vaikka kylmyyttä vastaan pystyykin pukeutumisella vaikuttamaan, niin tuo kylmä ja kuiva ilma tuntuu kurkussa todella inhottavalta.

Mutta esimerkiksi poikkeuksellisen kylmä kesäkeli tai huono kevät- tai syysilma eivät aiheuta tuollaisia ongelmia, ja niiden osalta pukeutuminen on aika ratkaiseva tekijä.

Sään ääri-ilmiöt ovat hanurista, eikä sille voi mitään. Jos sää sattuu vituttamaan, niin sitten se vituttaa. Tätä tunnetta ei voi säätää vertailemalla tämänhetkistä säätä johonkin muuhun vittumaiseen säätilan, sillä se on juuri vallitseva säätila, joka sen mahdollisen vitutuksen aiheuttaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ok, mittailetteko te kärsivät verenpaineita ja sykkeitä ihan koko ajan? Ei kai tuo nyt kauhean vaarallista ole perusterveellä ainakaan?

Ja vaikka kuulostaakin vähättelyltä, niin se ei ole tarkoitukseni.
No ainakin juostessa sykemittaus on päällä. Pari vuotta sitten olin elämäni ensimmäisellä puoli(½)maralla ja sattui olemaan kesän ainoa kuuma päivä, n. 26 C. Lähtö oli keskellä päivää, eli miltei kuumimpaan mahdolliseen aikaan. En ole ihan @DAF :in määriä kisaillut, itse asiassa tuo on ainoa lappu rinnassa -suoritus tähän mennessä. Tunnen kuitenkin kroppani toiminnan melko hyvin, joten uskalsin lähteä matkaan. Mukana oli melkoinen joukko minua parempikuntoisia ja kokeneempia juoksijoita mukana, joten tulin jälkijoukon seassa. Laskin kahdeksan (8) kuumuuteen kuukahtanutta juoksijaa sen reilun kahden tunnin aikana, lopullinen lukema luultavasti hiukan korkeampi, koska laskin vain edellä juosseita. Olivat siis pötköllään saamassa tai odottamassa hoitoa lääkintäjoukoilta Varmaan perusterveitä olivat, koska olivat kehdanneet ilmoittautua. En ole tuota ennen ja sen jälkeen tarvinnut nestettä juoksun aikana, nyt sitä meni reilusti jokaikisellä juottopisteellä, eli n. 5 km välein. Pumppu veti juoksuvauhtiin nähden n. 15 pykälää liian suuria lukemia. Minun iässäni se on prosentuaalisesti aika iso lukema juoksuvauhdissa. Pökränneiden joukkoon en halunnut liittyä, joten vaihdoin välillä suosiolla kävelyn puolelle. Koska en ole hullu, en muuten lähtisi noihin keleihin lenkille, varsinkaan tuon kokemuksen jälkeen.

Kroppa sanoo kuumuudessa, että nyt ahdistaa. Saunassakaan en viihdy mahdottomia aikoja putkeen, vaikka löylystä muuten tykkäänkin. Kroppa vaan käskee lähtemään ulos vilvottelemaan. Se ei siis ole se pelkkä lämpötila, vaan ajan funktio on olennaisena osana prosessia.

@Acid Mulla on varmaan kylmyyden kanssa just toi, että ihmettelen siitä vouhkaamista. Ei ole vielä sellaista pakkasta tullut, ettei olisi ulkona pystynyt olemaan, jos vaatetus on vastannut olosuhteita. Vaakasuoran tuiskun kanssa mulla on kyllä ongelmia pakkasen määrästä riippumatta. Voi olla vesisadekin, ei vaan kestäisi yhtään, jos on voimakas tuuli mukana. Mutta vaikka itse kestän kylmää, en kiistä ollenkaan, jos joku toinen kertoo sen olevan hellettä ikävämpi ilmiö.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Justiinsa Ylessä juttu, jossa kerrotaan kuinka helteet itse asiassa parantavat ihmisten suorituskykyä: Ihminen on trooppinen laji, ja siksi helteestä on myös hyötyä – "Tiettyyn rajaan asti suorituskyky paranee" | Yle Uutiset | yle.fi

Jutun paras kohta on kuitenkin tämä biodiversiteettiasiantuntija Riku Lumiaron kommentti liittyen lämpimpien kelien vaikutuksesta lintujen syntyvyyteen:

– Lauluhan on sitä, että urokset kosiskelevat naaraita. Mutta jos naaraan saa heti, mitä sillä kosiolla enää tekee. Niinhän se on ihmiselläkin, että diskossa käynti loppuu, kun vaimo on saatu, Lumiaro vertaa.

Varsinkin kuvan nähtyäni luen tuon mielessäni jotenkin väkisinkin Jaakko Parantaisen äänellä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Justiinsa Ylessä juttu, jossa kerrotaan kuinka helteet itse asiassa parantavat ihmisten suorituskykyä: Ihminen on trooppinen laji, ja siksi helteestä on myös hyötyä – "Tiettyyn rajaan asti suorituskyky paranee" | Yle Uutiset | yle.fi

Luin saman, ja suhtaudun kyllä hieman varauksella tähän. Toki tämä voi pitää paikkaansa, jos mitattaisiin koko maapallon väestön yhteenlaskettua suorituskykyä näissä eri olosuhteissa. Mutta sitten taas ei voida olettaa, että jokaisen ihmisyksilön tai edes ihmisrodun (vai saako tätä termiä enää käyttää?) kohdalla tuo menisi näin. Voisin veikata, että esimerkiksi arktisilla alueilla tuhansia vuosia eläneet ihmiset eivät saisi parasta suorituskykyään samoissa lämpötiloissa kuin tropiikissa eläneet. Siksi artikkelissa tehty johtopäätös oikoo aika paljon.

Mutta korostan, että en ole itse tehnyt tällaista tutkimusta, enkä myöskään ole lukenut mitään tutkimusta, johon tuo tutkija mahdollisesti viittaisi. Tämä on vain oma ns. käsitykseni asiasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mua joskus aiemmin otti päähän helteiden aiheuttama jatkuva hikoilu ja nihkeä fiilis, sekä hiukan asuinpaikasta riippuen yöt. Nykyään oikeastaan kuumat kelit eivät rasita päiväsaikaan, eniten se on ollut mun kohdallani asenteesta kiinni. Ei toki ole hauska olla jatkuvasti paita selkään liimautuneena, jos vähänkin liikkuu, mutta olen ajatellut asian siten, että muutamalla muullakin on sama tilanne, en varmasti ole ainoa hienhajuinen näillä säillä. Suihkussa ja uimassa pääsee käymään, tosin nyt rempan/muuton aikana työteho on kyllä laskenut ja väsy painaa jo tässä vaiheessa päivää. Yöt ovat oikeastaan nykyään ainoat, mitkä näillä keleille nykyään ihan rehellisesti vituttavat. Uni tulee kyllä, mutta eipä tuo hikisenä heräily niin messevää ole. Pari viimeistä yötä ovat jostain syystä olleet kaikkein pahimpia, viime viikolla oli helpompaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä, niin kuin sanoin, voi kylmän veden aikaan olla pientä merkitystä syntypaikkaan. Mutta, kun pilvi on jo syntynyt, niin liikkuessaan se ei paljon kiertele. Monesti nuo iltapäivän ilmamassaukkoset eivät liiku mihinkään tuuliväänteen puuttumisen takia, vaan satavat itsensä kuoliaaksi paikallaan.

Nostan vähän aikaa sitten käymäämme keskustelua ylös. Olet varmasti oikeassa, kun asiaa tutkii tarkemmin. Tämä nousi silti mieleen, kun nyt taas tuntuu Näsijärvi jättävän ukkoset länsipuolelleen. Sade ei näytä yltävän Kangasalle.

No, todennäköisesti tämä oli sattumaa, ja tuo rintama on muutenkin liikkunut etelästä pohjoiseen. Jotenkin silti pieni epäilys on, että tuo järvi vähän vaikuttaisi uusien ukkossolujen syntymiseen, mutta taidan silti olla väärässä tätä ajatusta pyöritellessäni.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Mahtavaa. Olin mökillä tänään, tuossa sadan kilsa päässä. Ukkonen pauhasi siellä päivällä. lähdin myräkän jälkeen himaan, ja nyt sama rintama iskee päälle nyt sitten himassa. Ainakin ilma viilenee, mikä on vain positiivista. ja ukkonen on aina kivaa seurattavaa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Paska ukkonen Tampereella. Imekää kaikki lekaa. Vittu kun vituttaa kun meni aivan vierestä
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Suomessa nyt on niin harvoin näitä +25-30 ilmoja, että ei nyt kauheasti pitäisi dramatiikkaa olla meillä terveillä (sairaat ja vanhukset ym. joilla tuska ihan todellinen, niin "pikkusen" eri homma).

Eläimet sitten toki myös, kun jotkut vitun kusipäät jättävät autoon jne.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Paska ukkonen Tampereella. Imekää kaikki lekaa. Vittu kun vituttaa kun meni aivan vierestä
Kannatti valittaa. Kääntyi melkein päälle tuon viestin perään. Vettä tuli ns. tarpeeksi ja iski enemmän kuin kerran lähelle. Kohtuu mieto silti oli, kun muualle luvattiin ties mitä tornadoja. Ei sillä että en toki nyt kenenkään loukkaantuvan olisi halunnut oman mielihyvän tyydyttämiseksi myrskyn näkemisestä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näinkö minustakin on tullut aito etelän hetelmä (© Viivi Avellan) kun 28 asteen makuuhuone ei tuntunut missään? Aamulla jopa piti rykiä vähän lakanaa päälle, vaikka herättyä oli tosiaan sama lämpötila kuin nukkumaan mentäessä. Hyvät yöunet!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Suomessa nyt on niin harvoin näitä +25-30 ilmoja, että ei nyt kauheasti pitäisi dramatiikkaa olla meillä terveillä (sairaat ja vanhukset ym. joilla tuska ihan todellinen, niin "pikkusen" eri homma).

Eläimet sitten toki myös, kun jotkut vitun kusipäät jättävät autoon jne.
Tuskaa on myös perusterveillä. Onneksi nämä helteet loppuvat ja siirrytään ns. normaalilämpötiloihin. Voi löhniä rannalla ilman pelkoa, että kärvistyisi pekoniksi.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Mulle maistuu helteet edelleen ja en ole huomannu kropassa tai yöunissa mitään tavallisesta poikkeavaa. Ulkona viihtyy vaan paremmin kun on niin lämmin.
Tässä on ihmiset manannu sään ääri-ilmiöitä ja sitä en itse ymmärrä. Ei nämä ilmiöt suomessa todellakaan niin kummallisia ole. Ukkonen on hieno ja jännittävä, ja jos nyt lunta sattuis olemaan paljon niin sekin on parempi kun ei lunta tai loskaa. Sitten jos alkais jotain hurrikaania tai tulvia yms. pukkaamaan niin sitten saattais jo vituttaa. Ennemmin tosiaan hellettä kun joku 10-15 astetta, tihkusadetta ja harmaa taivas. On ollut kyllä mahtava kesä.

E: Ainiin se mun piti mainita, että jos talvella olisi yhtä pitkä jakso vastaavia pakkasia mitä nyt helteitä, niin siihen kyllä hajoaisin totaalisesti. Ei olis mitään asiaa poistua kotoa muuta kun pakon edessä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se hyvä tässä kiireisessä kesässä on ollut näillä keleillä, että on voinut olla trendikkäästi vain kevyesti ruskettunut. Ensi viikolla taas töiden alkaessa jengi on toinen toistaan ruskeampia, mutta se alkaakin olla jo passé ja mä ratsastan terveyden ja hyvinvoinnin trendien aallonharjalla. Tosin jos vakavasti puhutaan, olen kyllä muutoinkin jo alkanut miettiä tuota itsensä kärssäämisen mielekkyyttä nyt kun aika paljon on ollut viime vuosina asiasta juttua. Noin visuaalisesti kevyt rusketus on muutenkin nasevamman näköistä kuin lakananvalkoisuus tai punakanruskea olemus. Itse olen aika helposti ruskettuva ja jos en nyt palamatonta niin ainakaan en kovin helpolla kärvenny, mikä on houkutellut joskus hankkimaan kohtalaisen kovan rusketuksen. Tosin tänä kesänä on ruskettunut jokainen, ellei 24/7 ole bunkkerissa sitä viettänyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulle maistuu helteet edelleen ja en ole huomannu kropassa tai yöunissa mitään tavallisesta poikkeavaa. Ulkona viihtyy vaan paremmin kun on niin lämmin.
Tässä on ihmiset manannu sään ääri-ilmiöitä ja sitä en itse ymmärrä. Ei nämä ilmiöt suomessa todellakaan niin kummallisia ole. Ukkonen on hieno ja jännittävä, ja jos nyt lunta sattuis olemaan paljon niin sekin on parempi kun ei lunta tai loskaa. Sitten jos alkais jotain hurrikaania tai tulvia yms. pukkaamaan niin sitten saattais jo vituttaa. Ennemmin tosiaan hellettä kun joku 10-15 astetta, tihkusadetta ja harmaa taivas. On ollut kyllä mahtava kesä.

E: Ainiin se mun piti mainita, että jos talvella olisi yhtä pitkä jakso vastaavia pakkasia mitä nyt helteitä, niin siihen kyllä hajoaisin totaalisesti. Ei olis mitään asiaa poistua kotoa muuta kun pakon edessä.
Ääri-ilmiöt Suomessa tarkoittavat ääri-ilmiöitä Suomessa. Jos täällä tuulee 25 m/s ja sataa 20 mm päivittäin tai on kuukauden +30 tai -30, ne ovat kovia lukuja tottumattomille, vaikka islantilainen olisi kuin kotonaan edellisissä ja joku siperialainen jälkimmäisissä. Kyllähän ne pistävät vituttamaan pidemmän päälle, yhden herkemmin kuin toisen. Toki perusterve aikuinen pystyy ne pitämään sisällään julkisesti, ellei aiheena ole se kuuluisa sää, mutta näin nettikeskusteluissa ymmärrän kyllä ihan hyvin avautumiset, kun jonkinlainen varaventtiili tämä monelle on, mullekin joissain aiheissa. Vaan mietin, että miten sua se pakkanen vituttaisi, jos sään ääri-ilmiöt eivät haittaa?
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Ääri-ilmiöt Suomessa tarkoittavat ääri-ilmiöitä Suomessa. Jos täällä tuulee 25 m/s ja sataa 20 mm päivittäin tai on kuukauden +30 tai -30, ne ovat kovia lukuja tottumattomille, vaikka islantilainen olisi kuin kotonaan edellisissä ja joku siperialainen jälkimmäisissä. Kyllähän ne pistävät vituttamaan pidemmän päälle, yhden herkemmin kuin toisen. Toki perusterve aikuinen pystyy ne pitämään sisällään julkisesti, ellei aiheena ole se kuuluisa sää, mutta näin nettikeskusteluissa ymmärrän kyllä ihan hyvin avautumiset, kun jonkinlainen varaventtiili tämä monelle on, mullekin joissain aiheissa. Vaan mietin, että miten sua se pakkanen vituttaisi, jos sään ääri-ilmiöt eivät haittaa?
Nimenomaan näin, eli ei ne ääri-ilmiöt suomessa todellakaan ole mitään kummoisia tai vaarallisia (pois lukien vanhukset ja sairaat). Ja siis se pakkanen on mulle tässä vähän kuin poikkeus sääntöön. Vitutus tulis ihan siitä etten pidä kylmästä, tuskin se mun terveyteen vaikuttais.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilinen rankkasade jäi rajan taakse Tampereelle, mutta sekin riitti tärkeimpään, eli ilman viilenemiseen. Kun ulkolämpötila putosi seitsemän pintaan noin +23 asteeseen, läpivedolla sai kämppää melko paljon aiempia päiviä tehokkaammin viilennettyä. Nukkumaan mentäessä oltiin enää +25:ssä, aamulla jopa sen alle.

Viime yön nukkui todella sikeästi. Nyt ei tunnu lähellekään niin pahalta kuin muutamana viime päivänä.

Eilen tuon viilentymisen aikaan huomasin yllättäen, että iski hirmuinen nälän tunne, vaikka olin melko hiljattain syönyt päivällisen. Tajusin sitten, että noina pahimpina hellepäivinä ei ole nälkää tuntunut oikein missään vaiheessa, ja olen silloin syönytkin tavallista vähemmän. Tuossa taas yksi mielenkiintoinen reagointi omalta kropalta tähän hirmuhelteeseen.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Täällä piti kans tulla vettä tänään vaan vitut täällä mitään sada. Juha Föhr sinä valehteleva paska.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nimenomaan näin, eli ei ne ääri-ilmiöt suomessa todellakaan ole mitään kummoisia tai vaarallisia (pois lukien vanhukset ja sairaat). Ja siis se pakkanen on mulle tässä vähän kuin poikkeus sääntöön. Vitutus tulis ihan siitä etten pidä kylmästä, tuskin se mun terveyteen vaikuttais.

Joo ja ei. Kyllä perusterve nämä suuremmitta ongelmitta kestää, mutta kyllähän se henkinen puoli on jaksamisen kannalta myös tärkeä. Unen laadun heikkeneminen muutamaksi viikoksi ei ole kenenkään kannalta hyvä asia.

Itse kärsin atooppisesta ihosta. Aurinko ja lämpö yleisesti on tälle hyväksi, mutta itselläni ongelmakohta on päänahka. Tämä keli aiheuttaa voimakasta hikoilua, ja hiki taas ärsyttää tuota ihottumaa. Suihkussa on pakko käydä useampi kerta päivässä. Siltikin välillä tuntuu kamalaa kutinaa päässä. Voi siellä toki olla tikkujakin...

Pieni, mutta ärsyttävä sivuvaikutus tämäkin.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No niin, koko maan keskilämpötilan ennätys paukkui sitten Heinäkuun osalta rikki. Edellinen näyttäsisi olevan kesältä jollain isoisämme lähtivät itäistä naapuriamme morjestamaan. Tietysti olisi kiva tietää miten nämä datasetit vertautuvat toisiinsa. Eli kuinka luotettavia ja tarkkoja nuo vuoden -41 setit ovat. Nykyäänhän tuo lasketaan hilapisteiden mukaan, eli maa jaetaan 10kmX10km ruutuihin ja noista sitten dataa kerätään ja lasketaan keskiarvo.

Mutta joka tapauksessa taakse jäi jopa 2010 vuoden raaka heinäkuu.

Voi varmasti alkaa jo puhumaan siitä, että nämä kelit ovat tulleet jäädäkseen Suomeenkin. Yläilmakehässä olevista suihkuvirtauksista ja niiden muuttumisesta hitaammiksi ja kaartelevammiksi paljo puhutaan. Noita suihkujahan ohjaa arktisen alueen ja alempien leveyspiirien välinen lämpötila-ero. Eli siis mitä mitä matalampi lämpötila pohjoisnavalla, sitä suorempaan suihkut menevät. Näin kesäaikaan, kun arktinen alue lämpiää, alkavat sitten suihkut kaarrella enemmän ja näihin mutkakohtiin syntyy sitten "motteja", jotka saattavat olla hyvinkin pitkäikäisiä ja joissa nyt pääsääntöiseti sitten hikoillaan helteiden kanssa.

Viime kesä oli sitten päinvastainen tilanne, oltiin tuollaisen mutkan "viileällä" puolella ja kesä sitten sen mukainen.

Tohtori Jennifer Francis juttelee noista suihkuvirtauksista

Melkeinpä näistä voi vetää jo johtopäätöksen, että tätä kesää tuskin tullaan vuosikymmeniä muistelemaan "kuumimpana koskaan". Ei päästy vuotta 2010 kovin kauaa muistelemaan sitäkään. Vaan seuraava tullee jonkun vuoden aikajänteellä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
No ainakin juostessa sykemittaus on päällä. Pari vuotta sitten olin elämäni ensimmäisellä puoli(½)maralla ja sattui olemaan kesän ainoa kuuma päivä, n. 26 C. Lähtö oli keskellä päivää, eli miltei kuumimpaan mahdolliseen aikaan.
No joo, helppo ymmärtää, että helteellä juokseminen on huomattavasti raskaampaa, mutta vaikka en nyt mitenkään uskalla edes kehua olevani hyvässä fyysisessä kunnossa (pikemminkin päinvastoin), niin ei minulle normaalit kävelylenkit mitään tuskaa tuota tai muutenkaan normaali eläminen. Varmaankin jokainen tietää parhaiten rajansa itse ja jos ei tosiaan tiedä, niin kokeilemalla löytää.

Tänään olen tässä siivoillut sisällä ja kyllä tässä hiki on lentänyt, ei sitä käy kieltäminen, mutta ei haittaa. Kohta uimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös