Hienoa säätä pidellyt?

  • 986 176
  • 8 635

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin 00.40-3.40 välillä kotikaupungissani Porvoossa vajaan 100 kilometrin lenkin. Auton lämpömittarissa matkan aikana oli lämpötila koko ajan 24-25 asteen välillä. Tuo 25 asteen lämpötila epäilytti, mutta kolmesta autosta tarkistin asian, niin kaikki näyttivät 25 astetta (Volkswagen, Toyota ja Nissan). Enpä muista ikinä missään kokeneeni näin lämmintä yötä. Mutta minä yritän olla viimeiseen asti valittamatta korkeista lämpötiloista, kun löytyy sellaisia ihmisiä, jotka valittavat, oli sää mikä tahansa. Kenties talvella mahdollisissa -30 asteen öissä muistellaan kaiholla tätä yötä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onhan tässä muutama tunti tullut nukuttua pyörimisen ohessa. Tuuletin puhaltaa suoraan jalkoihin, joilla eniten on kuuma. Silti ei tule mitään nukkumisesta.

Kaikkia muita kelejä vastaan pääsee suojaan. Tämä on sairasta. Ei tule ikävä kun tämä paska joskus loppuu
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ajelin 00.40-3.40 välillä kotikaupungissani Porvoossa vajaan 100 kilometrin lenkin. Auton lämpömittarissa matkan aikana oli lämpötila koko ajan 24-25 asteen välillä. Tuo 25 asteen lämpötila epäilytti, mutta kolmesta autosta tarkistin asian, niin kaikki näyttivät 25 astetta (Volkswagen, Toyota ja Nissan). Enpä muista ikinä missään kokeneeni näin lämmintä yötä. Mutta minä yritän olla viimeiseen asti valittamatta korkeista lämpötiloista, kun löytyy sellaisia ihmisiä, jotka valittavat, oli sää mikä tahansa. Kenties talvella mahdollisissa -30 asteen öissä muistellaan kaiholla tätä yötä.
No minulle -30C on lämpötila siinä missä +30C. Tuskin maltan odottaa, että saisi tarpoa metrin lumihangessa paukkupakkasessa. Ero on siinä, että toppista päälle ja villasukkaa jalkaan. Tällaisia trooppisia kelejä vastaan ei voi taistella alastomana, vaan on pukeuduttava säädyllisesti. Toissapäivänä kehtasin ottaa Kouvolan asemalla paidan pois, koska tukahuttavan kuuma.. Itse en mielellään kaupungilla rieku puolialastomana, vaan lähes aina on paita päällä oli olo kui kuuma tahansa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta minä yritän olla viimeiseen asti valittamatta korkeista lämpötiloista, kun löytyy sellaisia ihmisiä, jotka valittavat, oli sää mikä tahansa. Kenties talvella mahdollisissa -30 asteen öissä muistellaan kaiholla tätä yötä.

Niin, tai olisiko tuo kuitenkin enemmänkin niin, että joka säälle löytyy joku ihminen, joka valittaa? Itse varmaan olen nyt profiloitunut jonkinlaiseksi ammattivalittajaksi, ja täytyy myöntää, että vitutukseni määrä on yllättänyt itsenikin. Normaalisti suhtaudun säähän siten, että se on asia, jolle emme voi mitään, ja siitä ei kannata ahdistua. Silloin pitää vain valita omat tekemiset olosuhteiden mukaan. Todennäköisesti vitutukseni johtuu siitä, että nyt kelit tuntuvat sellaisilta, että omien tekemisten vaikutuskeinot ovatkin rajalliset. Ihminen on joutunut tunnustamaan pienuutensa luonnon edessä. Toinen vitutuksen aihe - ja ehkä se kaikkein isoin - on se, että paskamedia ja muutama helteen sumentamista aivoista kärsivä muuten mielestäni järkihenkilö on sitä mieltä, että nämä kelit ovat parasta, ja kaikkien pitää nauttia niistä joko vapaaehtoisesti tai pakolla. Näillä keleillä kun on joku mystinen marraskuun kaamoksen kumoava vaikutus.

Ei tämä ainoa paska keli ole. Marraskuu ja joulukuu ovat usein kokonaisuutena perseestä, mutta niistä ei julkisesti painostetakaan nauttimaan. Pitkä sadekausi, kunnon megapakkanen, kesken kevään yllättävä takatalvi sekä tuhoja aiheuttava ukkosmyrsky ovat kaikki perseestä. Niiden ainoa yhteys näihin helteisiin on siinä, että nekin ovat säätiloja. Kyllä minä silti melkeinpä lasken tämän hirmuhelteen nyt näitä pahemmaksi, koska tämä kestää kauan, eikä yölläkään pääse lämpöä pakoon.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minusta ihminen voi valittaa jos tuntee siihen olevan tarvetta. Vallitsevasta säästä riippumatta. Ei ole mitään sääntöä, milloin ihminen on "oikeutettu" purnaamaan. Jos valitat kuumuudesta niin älä sitten valita talvella. Tai jos et äänestä, et voi myöskään arvostella istuvan hallituksen toimia. Nämä ovat jotain ihme uskomuksia menneiltä ajoilta, johon itsekin olen syyllistynyt. Sitä vaan ikää tullessa lisää, muuttuu katsomus ja ajatusmallit.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olipa hikinen yö. Eilinen päivä oli kiva poikkeus näillä keleillä, kun aurinko oli välillä pilvessä ja tuuli, mutta jumaleissön tätä yötä. Makkarin ovelta tuli selkeästi aiempaa viileämpää ilmaa, mutta silti hikoilutti kuin pientä sikaa.
 

axe

Jäsen
Mää valitin säästä kolme ja puoli vuotta putkeen. Kesän 2014 ja alkuvuoden 2018 välillä Tampereella näkyi aurinko ehkä seitsemän kertaa eikä kertaakaan varttia pidempään kerralla*. Nyt kun puolisen vuotta sitten pitkästä aikaa aurinko saatiin tekemään paluu Suomeenkin, ja sen mukana meillä oli oikea talvi, oikea kevät ja nyt oikea kesä, eikä sitä saatanan samaa harmaata paskaa päivästä toiseen kalenterilehdestä huolimatta, niin mää en todellakaan valita. On ollut hieno huomata, että taivaskin on ihan oikeasti sininen. Olisipa joka kesä tällainen.

* Tämä on pointtia korostamaan tehty ns. humoristinen liioittelu - älä kysy siihen lähdettä äläkä kiitos linkitä jotain ilmatieteen laitoksen vuosiraportteja, joissa osoitetaan väitteen olevan väärä.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tampereelle povattu ukkosta tänään. Toivottavasti tämä nyt kerrankin oikeasti pitää paikkaansa. Tars lähteä Medi-valifesteille, mutta ukkossateet tulevat ennusteen ja sadekarttojen mukaan onneksi vasta iltapäivästä.

Mukavan pilvistä nyt, jos vaikka vähän kämppä viilenisi. Itseäni ei helle haittaa, mutta äidin puolesta voisi toivoa viileämpääkin välillä. Hieman vaikeaa hänellä olla näissä lämpöasteissa liian pitkiä pätkiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mää valitin säästä kolme ja puoli vuotta putkeen. Kesän 2014 ja alkuvuoden 2018 välillä Tampereella näkyi aurinko ehkä seitsemän kertaa eikä kertaakaan varttia pidempään kerralla*. Nyt kun puolisen vuotta sitten pitkästä aikaa aurinko saatiin tekemään paluu Suomeenkin, ja sen mukana meillä oli oikea talvi, oikea kevät ja nyt oikea kesä, eikä sitä saatanan samaa harmaata paskaa päivästä toiseen kalenterilehdestä huolimatta, niin mää en todellakaan valita. On ollut hieno huomata, että taivaskin on ihan oikeasti sininen. Olisipa joka kesä tällainen.

* Tämä on pointtia korostamaan tehty ns. humoristinen liioittelu - älä kysy siihen lähdettä äläkä kiitos linkitä jotain ilmatieteen laitoksen vuosiraportteja, joissa osoitetaan väitteen olevan väärä.
Mä toivoisin todellakin tällaisia selkeitä vuosia, talveksi lunta ja kesällä lämpöä. Kelpaisi mulle. Tänä vuonna on lähinnä harmittanut, kun sattui pidemmän kaavan muutto juuri helteille, eikä tähän mahdollisesti väliaikaiseen kämppään viitsi olemassaolevia ratkaisuja kummempia viilennyskeinoja hommata.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mua ei haittaa ensi talven -25, tai mihin se täällä etelässä ikinä laskeekaan max. 2 viikoksi. Koiraa pitää pyntätä hiukan ja lenkit pysyvät lyhyinä (niin muuten pysyvät nytkin, tukalaa näyttää papparaisella olevan sisällä ja ulkona), mutta talven kanssa on kuitenkin helpompaa kuin jatkuvien helteiden. Ootteko miettineet sellaista vastakkainasettelua, että kumman valitsette: ei pysty olemaan ulkona vs. ei pysty olemaan sisällä? Sata kertaa sadasta valkkaan sen, että voi viettää aikaa sisällä, jos keli ulkona ei miellytä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ootteko miettineet sellaista vastakkainasettelua, että kumman valitsette: ei pysty olemaan ulkona vs. ei pysty olemaan sisällä? Sata kertaa sadasta valkkaan sen, että voi viettää aikaa sisällä, jos keli ulkona ei miellytä.

Juurikin näin. Marraskuun hyvä puoli on, että silloin voi hyvällä omallatunnolla "viettää hämärähetkiä", eli vaikkapa pistää progen soimaan ja maata samalla sohvalla teekuppi kourassa hyvää kirjaa lukien. Teen paikalle voi vaihtaa vaikka viskin. Tälle tekemiselle on muodikasta käyttää termiä "hyggeily", mutta se on minusta teennäinen. Siksi puhun mielummin Myrskyluodon Maijan hengessä hämärähetkien vietosta.

Nyt nämä kelit ovat tosin sellaisia, että on yhtä tuskaa olla sekä ulkona että sisällä. Pilvet ja tuuli tuovat helpotusta, eli ehkä tämä päivä jää infernosta helvetin esikartanon puolelle. Eilinenkin oli vähän sellainen. Tai sitten tähän alkaa hiljalleen tottua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tampereelle povattu ukkosta tänään. Toivottavasti tämä nyt kerrankin oikeasti pitää paikkaansa. Tars lähteä Medi-valifesteille, mutta ukkossateet tulevat ennusteen ja sadekarttojen mukaan onneksi vasta iltapäivästä.

Tarkennetaan, että Tampereelle on povattu mahdollisuus ukkoseen. Ilmatieteenlaitoksen ennusteessa todennäköisyydeksi kerrottiin 20-40%, joten todennäköisempää on, ettei ukkosta. Ukkosta en itse toivo, mutta kunnon sadekuuro olisi parasta, mitä voisi nyt tulla. Tutkaa kun katseli, niin näyttävät sateet menevän lännestä ohi... No, tilanne voi vielä muuttua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja hämärähetkien eli hyggeilyn kansanomaisempi nimitys on kalsarikännit eli kalsarit.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kansanomaisempi nimitys on kalsarikännit eli kalsarit.

Tuo kävi myös mielessä, mutta minä en pysty juomaan teetä niin paljoa, että tulisin siitä humalaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ootteko miettineet sellaista vastakkainasettelua, että kumman valitsette: ei pysty olemaan ulkona vs. ei pysty olemaan sisällä?
Itse pystyy aika pitkälle vaikuttamaan millaiset olosuhteet ovat sisällä. Ulko-olosuhteisiin ei oikeastaan voi vaikuttaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse pystyy aika pitkälle vaikuttamaan millaiset olosuhteet ovat sisällä. Ulko-olosuhteisiin ei oikeastaan voi vaikuttaa.
Kyllä se kuule näillä keleillä on tuo sää, joka määrittelee sisäilman minimilämpötilan. Koska en tosiaan voi vaikuttaa ulko-olosuhteisiin, niin aika lailla näillä mennään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä se kuule näillä keleillä on tuo sää, joka määrittelee sisäilman minimilämpötilan. Koska en tosiaan voi vaikuttaa ulko-olosuhteisiin, niin aika lailla näillä mennään.
Ilmalämpöpumppu, siirrettävä ilmastointilaite tms. auttaa vaikuttamaan sisälämpötilaan. Meillä on telkkarihuoneessa sellainen ja homma toimii.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ilmalämpöpumppu, siirrettävä ilmastointilaite tms. auttaa vaikuttamaan sisälämpötilaan. Meillä on telkkarihuoneessa sellainen ja homma toimii.
Entäs jos et olekaan kotona vaan esim. sukulaisesi mökillä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Entäs jos et olekaan kotona vaan esim. sukulaisesi mökillä?
Sitten ei mitenkään, se on totta. Ellet sitten sano, että ennen ei ole tulemista, ennen kuin hommaatte ilmastoinnin, saatana.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmalämpöpumppu, siirrettävä ilmastointilaite tms. auttaa vaikuttamaan sisälämpötilaan. Meillä on telkkarihuoneessa sellainen ja homma toimii.

Siirrettäviä ilmastointilaitteita saa aikaisintaan elokuun loppupuolella. Toki saa itseään syyttää siitä, ettei hankkinut sellaista ennakkoon. Ilmalämpöpumppua ei saa joka taloyhtiöön asentaa. Toki on omaa tyhmyyttä, että asuu sellaisessa. Lisäksi asentajaa taitaa olla aika hankalaa saada tähän hätään kehiin, vaikka onnistuisikin laitteen löytämään ja saamaan asennusluvan.

Mutta aika radikaalia olisi näillä keleillä ryhtyä tekemään hirveässä kiireessä talokauppoja, saatika hoitamaan muuttoa. Mielummin manaa kurjaa kohtaloa netin keskustelupalstoille...
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siirrettäviä ilmastointilaitteita saa aikaisintaan elokuun loppupuolella. Toki saa itseään syyttää siitä, ettei hankkinut sellaista ennakkoon. Ilmalämpöpumppua ei saa joka taloyhtiöön asentaa. Toki on omaa tyhmyyttä, että asuu sellaisessa. Lisäksi asentajaa taitaa olla aika hankalaa saada tähän hätään kehiin, vaikka onnistuisikin laitteen löytämään ja saamaan asennusluvan.

Mutta aika radikaalia olisi näillä keleillä ryhtyä tekemään hirveässä kiireessä talokauppoja, saatika hoitamaan muuttoa. Mielummin manaa kurjaa kohtaloa netin keskustelupalstoille...

Seuraavaa varten alkaa varautua hyvissä ajoin jo, vaikka tämä kesä menisikin vielä kiroillessa ja manatessa keskustelupalstoilla. Nämä nyt eivät ole enää mitään marginaali-ilmiöitä Suomessakaan, kun tuntuu siltä, että aina jalkapallon mm-kisakesänä on hikoiltu ihan perkeleellisissä helteissä. Pari kesää kun menee taas viileämmissä merkeissä niin tuntuu ihmiset unohtavan, että ei tämä vaadi kun vähän pysyvämmän itä-korkeapaineen ja taas mennään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seuraavaa varten alkaa varautua hyvissä ajoin jo, vaikka tämä kesä menisikin vielä kiroillessa ja manatessa keskustelupalstoilla. Nämä nyt eivät ole enää mitään marginaali-ilmiöitä Suomessakaan, kun tuntuu siltä, että aina jalkapallon mm-kisakesänä on hikoiltu ihan perkeleellisissä helteissä.

Juuri näin. Itse olen aikeissa laittaa tämän luukun vuokralle ja haaveissa on uuden asunnon ostaminen nyt kun avovaimokin meni vihdoin saamaan vakiviran. Täytyy arvioida sitten uudessa kämpässä tuota ilmastointilaitteen tarvetta. Jos sinne vaikka saisi laittaa ihan ilmalämpöpumpun...

Edit: autocorrect...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se kuule näillä keleillä on tuo sää, joka määrittelee sisäilman minimilämpötilan. Koska en tosiaan voi vaikuttaa ulko-olosuhteisiin, niin aika lailla näillä mennään.
Minäpä saan kotona asunnon lämpötilan helposti 21-22 asteeseen. Luultavasti allekin jos viitsisi pumppua kunnolla huudattaa. Omia valintoja nämä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omia valintoja siellä, missä ilmalämpöpumpun saa huoneistoonsa asentaa.
Tuota olenkin pohtinut, millä perustein tuon taloyhtiö vosi kieltää, ainakaan jos ulkoyksikönkin saa sijoitettua vaikka omalle parvekkeelle.... Mutta onhan se asunnon valintakin oma valinta, ainakin aikuisille ihmisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös