Joo. Ja tuossa mylläsin vuoden 2018 tietoja. Tuolloinhan meillä oli melkoinen SSW ja pyörre hajosi helmikuun lopussa aiheuttaen erityisen voimakkaan antisyklonin Atlantille. Lunta satoi Brittein saarilla ongelmiksi asti.
Meillä vallitsi mukava korkeapaine-keli. Vaikka maaliskuu oli kylmä, Tampereen ja Hattulan mittauspisteissä trendinä oli juuri tuo kylmä yö ja päiväksi mentiin nollan tuntumaan, loppukuuta kohden plussallekin. 21.3 mitattiin Hattulassa -22,2 raatia ja maaliskuun viimeisinä päivinäkin mitattiin 15 asteen yöpakkasia molemmilla asemilla.
Sitten huhtikuun puolella mentiin. Huhtikuun puolessa välissä mitattiin 15 raatia molemmilla asemilla ja molemmilta asemilta lumet olivat viimeisetkin lumet sulaneet 17.4. Tuona keväänä kun ei sitten mitään takatalvea enää näille hoodeille osunut ja 6.5 termisen kesän kynnys ylitettiin. Ihan jotain paria viileämpää päivää lukuunottamatta joskus kesäkuussa se seuraavan kerran alitetiin syyskuun lopussa.
Eli käytännössä, startti keväälle oli kylmä, loppu lämmin (toukokuussa ennätyslämminkin vielä), loput lumet suli noin aikataulussa, kesä alkoi jopa aikaisin ja takatalvet näyttivät jääneen väliin.
Mun puolesta sais toisinto tulla kyllä.
Tuo kevät tuli kyllä rytinällä. Sinä vuonna lumipeite kasvoi aina maaliskuun loppuun asti. Sitten huhtikuussa lämpeni, ja kahdessa viikossa lähti noin 35 senttiä lunta. Tiet sulivat jo aiemmin. Katsoin, että fillarikauden olen avannut tuolloin 5.4. ja jo 7.4. olen ajanut silloista vakioreittiäni Kangasalan peltomaisemissa. Muistissa on, että pelloilla oli vielä hanget korkeat nietokset, mutta peltotiet olivat jo sulia.