Hienoa säätä pidellyt?

  • 984 196
  • 8 619

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on perinteisesti jotain huhtikuun alkua/puoliväliä noin suurin piirtein (rannikolla vähän aikaisemminkin) kun pysyvä lumipeite alkaa etelästä lähtien hävitä täältä sisämaasta.

Ja saadaan sitä oikein kevään tuntua.

Piti oikein katsoa omista sääarkistoistani, että miten tuo on Tampereen Härmälän mittapisteellä mennyt. Lumen syvyydet olen laittanut ylös talvesta 2011-2012 alkaen. Tällä lyhyellä ja lähes virallisella seurannalla on lumettoman ajan mediaani osunut tuohon noin 11.4. paikkeille. Tosin viikkoa aiemmin mediaanihanki on alle sentin, että kyllä se aika lailla tuohon kuun alkuun on osunut

Lumipeite on tuona ajankohtana saavuttanut mediaanin mukaan maksiminsa kuukautta aiemmin. Eli siitä se kevät hiljalleen ja keikkuen alkaa tulla.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Se on perinteisesti jotain huhtikuun alkua/puoliväliä noin suurin piirtein (rannikolla vähän aikaisemminkin) kun pysyvä lumipeite alkaa etelästä lähtien hävitä täältä sisämaasta.

Ja saadaan sitä oikein kevään tuntua.

Siihen asti se on sitten enemmän ja vähemmän loskaa ja moskaa ja vaaka suoraa räntää se "kevään" tuntu.

Korkeapaine joskus maaliskuussa sitten meinaa kylmiä öitä ja lämpösiä päiviä, mutta ei tahdo lämpö vielä piisata lumien kovin voimakkaaseen sulamiseen.

Eli kyllä siihen kevääseen saadaan lusia vielä 3kk, se on sitten eri asia haluaako sen vaakarännällä, leudolla pakkaskelillä lumisateineen vai kuivalla, kylmällä talvikelillä.
Pöh ja pah. Ei se kevään tuntu vaadi lumien häviämistä, vaan valoa ja sitä että auringon lämmön voi tuntea iholla. Se on noin 2 kuukautta siihen hetkeen.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Pöh ja pah. Ei se kevään tuntu vaadi lumien häviämistä, vaan valoa ja sitä että auringon lämmön voi tuntea iholla. Se on noin 2 kuukautta siihen hetkeen.
Juuri näin. Kuten eräs ranskalainen täällä töissä ollessaan kertoi, että heille kotona kevät on sitä, että kukat alkaa kukkia ja kaikki alkaa vihertää. Meille se on saatana sitä että aurinko nousee yli kerrostalon kattojen lumihangille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin ne tilanteet muuttuu. Oliko viikko vai pari sitten kun Pekka Pouta viikonlopun aamutelkkarissa manasi, että mennään vaan kylmempään ja kylmempään suuntaan uudenvuoden keleistä viikoiksi eteenpäin pitkän ajan ennusteessa (missä on tietysti epävarmuutta aina mitä pidemmälle mennään).



Hyvä. Ehkä sähkölaskut eivät viekään minua konkurssiin. Kiitos säiden jumalat! Onneksi on vedenkestäviä kenkiä, mutta kunhan pihasta ei taas tulisi luistinrataa...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vähän on sellasta inside huumoria meillä himassa, kun kumpikaan ei diggaa yhtään talvesta eikä kylmästä, niin lunta kun tulee niin on tilannehuumori-heittoja "tosi kiva hei kun saadaan lisää lunta, kun on sit niin valosaa". tai esim. tänään kun mittari näytti hemmetin kylmää -18 aamulla, niin "on hei tosi kiva kun tollanen pirtsakka ja raikas talvi-ilma, tykkään" (not). Eilen oli kans ihan hyvä kun vaimo hetti lenkiltä tullessaan ja sopivan kylmissään, "oon tosi ihastunu näihin keleihin kun on ne 4 vuodenaikaa" :)

Nooo ehkä nää suomen paskat ilmat marraskuusta huhtikuuhun vaan on hyvä sietää, kun ei sitten ole eteläsuomessa niitä -40 ja +45 ilmoja, jotka nyt molemmat vaarallisia jo.
 
Viimeksi muokattu:
Tällein rivarissa asuvana, jolla ei ole mahdollisuutta ilmalämpöpumppuun, tykkään kyllä paljon enemmän vaikka paukkupakkasista kuin yli +30 asteen lämmöistä tai yli +18 asteen öistä. Siirrettävä ilmastointilaite tekee päivistä siedettäviä sisällä kesällä, mutta ei sitä voi yöksi jättää meluamaan. Sähköäkin se kuluttaa niin perkuleesti. Lisäksi minulle +30 astetta on jo sietämättömän kuuma. En tiedä, joku lämmönsäätely mekanismi on kehostani vissiin rikki. Nytkin kävin kävelyllä -18 asteessa (+aika kova tuuli) ja pysyin ihan lämpimänä perus toppatakilla ja housut + todella ohuet vaellushousut yhdistelmällä. Jos käyn kesällä +30 asteessa kävelyllä, niin läkähdyn aivan täysin. Ja jos sisälämpötila nousee yli +25 asteen sekin vie voimat.
Eli 100 kertaa sadasta valitsen -20 tai -30 mieluummin kuin +30. Ainakin sisällä on mukava +21 talvellakin verrattuna kesän hellekausien +25 - +28 asteen sisälämpötiloihin yöllä ja todella epämiellyttävän tukahduttaviin kävelyihin kosteassa kelissä. (Viime kesä oli minulle täydellinen, toivottavasti samanlaisia tulee lisää. Toinen hyvä kesä oli 2017. Ei paljon helteitä mittailtu silloinkaan)

Tykkään talvisesta maisemastakin todella paljon. Nytkin vielä aurinkoinen keli, niin mikäs sen mukavampaa. Illalla sitten kuumaa kaakaota ja vohveleita.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siihen +30 ja yli-keliin vielä liittyy useimmiten varsin korkeat ilmankosteudet, ne kun yleisimmin ennakoivat hellejakson päättymistä.

Jonkun hellerajan ylityksen puolestaan saattaa viime alkukesän tyyliin saadakin vielä kastepisteillä, jotka ovat pakkasella.

Ei paljon hikoiluta tuo keli.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällein rivarissa asuvana, jolla ei ole mahdollisuutta ilmalämpöpumppuun, tykkään kyllä paljon enemmän vaikka paukkupakkasista kuin yli +30 asteen lämmöistä tai yli +18 asteen öistä.

Osittain sama. Yli 30 asteen helteet ovat minulle liikaa (kuten olen ehkä sivumennen joskus tässä ketjussa maininnut)... Paukkupakkaset ovat niin ikään ikäviä mm. ihoni kannalta, mutta muuten niiden kanssa pärjää. Vaatetus on ratkaisevassa roolissa. Helteiden kanssa sekään ei auta.

Talvi on muutenkin inhokkivuodenaikani, niin sinänsä kovat pakkasetkaan eivät juurikaan pilaa mitään. Kesästä pidän taas suuresti, mikäli pahimmat helteet pysyvät poissa.

Itsekin asun rivitalossa. Täällä yhdellä naapurilla on ilmalämpöpumppu, joten minullakin pitäisi olla mahdollisuus saada laittaa sellainen. Kaukolämpö täällä on, joten todennäköisesti viilentävä pumppu riittäisi. Haaste tulee siitä, että takapihan puoli on sellainen, että aurinko paistaa sinne melkein koko päivän. Ja ohje taitaa olla, että nuo pitäisi laittaa viileämmälle puolelle. Etupihalle tuota on hankala laittaa. Siellä puolella on sauna ja makuuhuoneemme, ja sen seinän taakse en tuota ulkoyksikköä halua hurisemaan. Saunan luota tuo läpivienti taitaa taas olla hankala toteuttaa...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olen vihdoin valmis vastaanottamaan kesän helteet. Rintamamiestalon yläkerta saa ilmalämpöpumpun keväällä. Enää ei tarvitse nukkua kesäöitä kellarissa.

Ite tuskaili kans kesällä mökillä parvella nukkumisen kanssa kun lämpöä oli se n. 30⁰C illalla sisällä.
Ei vaan jaksanu siirtää patjaa alas ja nukkua lattialla. Ennemmin nukku, tai no yritti nukkua ja huonosti.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Vielä lisää saisi ilmasto muuttua - Suomessa - näin tämän talven tuntemusten perusteella. Valitettavasti suihkuvirtauksien suunta on meille kielteinen (paitsi Pekka Poudalle ym.) ja näin maailman lämmetessä, me kylmenemme: Tämä sääilmiö voi tehdä kuluvasta vuodesta maapallon mittaushistorian kuumimman – Suomessa nurinkurinen tilanne - Forecan sääuutiset ja blogi

Itse asiassa syyskuun jälkeen kaikki on mennyt päin russan haadesta säiden suhteen omien tuntemuksieni mukaan. Toki talvenrakastajia on myös, jopa hirmupakkastenkin. Itse olen kuitenkin jo saanut tästä talvesta tarpeekseni.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse asiassa syyskuun jälkeen kaikki on mennyt päin russan haadesta säiden suhteen omien tuntemuksieni mukaan. Toki talvenrakastajia on myös, jopa hirmupakkastenkin. Itse olen kuitenkin jo saanut tästä talvesta tarpeekseni.

Jonkinlaisena lohtuna talvisista keleistä(jos lasketaan että käydään pakkasen puolella) olemme niiden suhteen noin puolivälissä, enää 3.5kk. Toki valoisuus lisääntyy nyt vauhdilla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Talven selkä on taittunut. Ihan harmittaa, etten duunikuvioiden takia pääse vetämään pitkää kävelylenkkiä ja d-vitamiinitankkausta, mutta näitä on ennen kaikkea edessä.


Groundhog day reilun kahden viikon päässä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vielä lisää saisi ilmasto muuttua - Suomessa - näin tämän talven tuntemusten perusteella.

No eipä siihen paljon muuta tarvita kuin länsivirtausta suosiva suursäätila ja avot. Ei tarvi näistä pakkasista paljon huolta kantaa.

Ja talvellehan on tyypillistä juuri voimakkaampi länsivirtaus Atlantilta. Ja voimakkaampi matalapaine-toiminta yleensä.

Sellainen 6-7 loskatalvea täällä etelässä kun ollaan taas vedetty putkeen, niin tämä on vain etäinen muisto.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Talven selkä on taittunut. Ihan harmittaa, etten duunikuvioiden takia pääse vetämään pitkää kävelylenkkiä ja d-vitamiinitankkausta, mutta näitä on ennen kaikkea edessä.


Groundhog day reilun kahden viikon päässä.

D-vitamiinin suhteen joudut odotella vielä runsas pari kuukautta ennen kuin aurinko paistaa niin korkealta että vitamiinia iholla syntyy. Mielelle tuo toki hyvää tekee kun on lamppu taivaalla näkyvissä.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
No eipä siihen paljon muuta tarvita kuin länsivirtausta suosiva suursäätila ja avot. Ei tarvi näistä pakkasista paljon huolta kantaa.

Ja talvellehan on tyypillistä juuri voimakkaampi länsivirtaus Atlantilta. Ja voimakkaampi matalapaine-toiminta yleensä.

Sellainen 6-7 loskatalvea täällä etelässä kun ollaan taas vedetty putkeen, niin tämä on vain etäinen muisto.
Katsotaan nyt, mitä tuleman pitää. Tämä on nyt neljäs keskimääräistä kylmempi kuukausi peräjälkeen. Ei ihan arkipäivää 2000-luvulla. Vielä ei olla tässä tehty ennätystä, vuosi 2017 meni viisi kuukautta peräkkäin miinukselle.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Turussa jo aikamoista viimaa ja pyryä. Tai eihän tuosta lumesta ota selvää, kun tuulen mukana näyttää lähinnä harmaalta.

Lähipäivien keliennusteet muutenkin sellaisia, että nyt voi perustella säällä, että äänestää ennakkoon. :D
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ekaa kertaa kuukauteen pitää lähteä Helsinkiin, ja eiköhän silloin osu kuukauden ensimmäinen kunnon lumimyräkkä. Toivottavasti Lahden väylä ei ole ihan sekaisin.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Oulu klo 15: to: -16, pe: -17 la: -20 ,su: -12, ma +1 ilmatieteen laitoksen mukaan. Tänään oli kai -25. Oli mukava purkaa lasttia pakettiautosta kun meille on jaettu pelkät kesävaatteet...
 

444

Jäsen
Täällä itärajalla olis nyt -30. Hyvin tarkenee. Piti ihan Savon puolelta lähteä hakemaan merinovillalapaset tuonne nahkarukkasten sisään. Johan pärjää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös