Hienoa säätä pidellyt?

  • 981 178
  • 8 585

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä sitä näinä hetkinä taas miettii, että ei tämä Suomi nyt niin kauhea paikka asua olekaan. Totta kai nämä täälläkin omat ongelmansa aiheuttavat. Mutta erittäin harvoin täällä kyllä puhutaan elämää uhkaavasta tilanteesta sään suhteen.
Marras-tammikuun pimeys, harmaus ja sateet ovat ainut asia Suomen ilmastossa, joka oikeasti on pahimmillaan todella ankeaa.

Noin muutenhan Suomen ilmasto on suhteessa muuhun maapalloon suorastaan erittäinkin ihmisystävällinen. Jos tuota kaamosmasennusta aiheuttavaa ajanjaksoa ei lasketa, niin mehän päästään maailman mittapuulla todella helpolla. Ei sitä vaan välttämättä itse aina oikein tajuta, kun ruikutetaan säistämme.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä sitä näinä hetkinä taas miettii, että ei tämä Suomi nyt niin kauhea paikka asua olekaan. Totta kai nämä täälläkin omat ongelmansa aiheuttavat. Mutta erittäin harvoin täällä kyllä puhutaan elämää uhkaavasta tilanteesta sään suhteen.
Oleellista on, että meidän säätilat ovat vuodesta toiseen pitkälti samanlaisia. Kyllähän pakkaset olisivat henkeä uhkaavia, jos joutuisi elämään ulkona tai taloissa ilman lämmitystä/eristystä.

Täällä on tavallaan pakon edessä järjestetty yhteiskunnan asiat niin, että selvitään pakkasista ja sinällään suuresta vuosittaisesta lämpötilavaihtelusta. Nämä kun toistuvat joka vuosi saman kaavan mukaan.

Muualla maailmassa on sitten paljon vakavampia äärimmäisiä sääilmiöitä, mutta niitä ei koeta toistuvasti ja yhtä vakavalla asteella joka vuosi samaan aikaan, jolloin olisi pakko varautua niihin kunnolla. Toki niihin on myös vaikeampi varautua, kun on kyse niin äärimmäisistä ilmiöistä.
 
Marras-tammikuun pimeys, harmaus ja sateet ovat ainut asia Suomen ilmastossa, joka oikeasti on pahimmillaan todella ankeaa.

Noin muutenhan Suomen ilmasto on suhteessa muuhun maapalloon suorastaan erittäinkin ihmisystävällinen. Jos tuota kaamosmasennusta aiheuttavaa ajanjaksoa ei lasketa, niin mehän päästään maailman mittapuulla todella helpolla. Ei sitä vaan välttämättä itse aina oikein tajuta, kun ruikutetaan säistämme.
Ja minun mieleni on jotenkin viksahtanut ja nautin oikeasti sieluni kyllyydestä myös tuosta harmaasta ajanjaksosta. Tämä kesä on ollut 100 kertaa parempi kuin viime kesä. Koko heinäkuussa olen käyttänyt ilmastointilaitetta noin 2-5 tuntia. Nautin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja minun mieleni on jotenkin viksahtanut ja nautin oikeasti sieluni kyllyydestä myös tuosta harmaasta ajanjaksosta. Tämä kesä on ollut 100 kertaa parempi kuin viime kesä. Koko heinäkuussa olen käyttänyt ilmastointilaitetta noin 2-5 tuntia. Nautin.
Jep, tämä kesä on ollut omalta kannalta kelien puolesta oikein hyvä. Lämmintä ehti olla tarpeeksi ja sisätiloissa on pärjännyt erittäin hyvin, kun helteet jäivät pois.

Syksy ja talvi eivät ole koskaan olleet itselle mikään ongelma. Pimeys tuo rauhaa ja sisällä on mukava olla, vaikka ulkona olisi kylmää ja sateista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Viihdyn itsekin oikein hyvin kotona ja vaikka keli on periaatteessa aina pukeutumiskysymys, paitsi niillä katastrofialueilla, missä ei ole hyötyä kuin kelluntapuvusta, niin kyllähän kesään aina tiettyä aktiviteettia liittyy, josta on mukavampi nauttia poutasäässä ja lämpimässä kuin +14 asteessa ja vesisateessa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen oikeasti havainnut hyväksi asiaksi, että koittaa kelistä riippumatta suhtautua positiivisen kautta. Kaikista keleistä keväästä syksyyn löytyy omat hyvät puolensa, ja menee sitten niiden kautta. Talvi on minulle ainut sellainen haastavampi aika lumi/räntäsateineen ja synkkyyksineen, mutta talvestakin on nykyään kaivettavissa jotain hyviä asioita.

Keleistä mariseminen on aivan vihoviimeisen pölhöä hommaa, kun ei ne meidän kontrollissa kuitenkaan koskaan mitenkään ole. Hyväksyy sen mitä on, niin paremmin menee.
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Olen oikeasti havainnut hyväksi asiaksi, että koittaa kelistä riippumatta suhtautua positiivisen kautta. Kaikista keleistä keväästä syksyyn löytyy omat hyvät puolensa, ja menee sitten niiden kautta. Talvi on minulle ainut sellainen haastavampi aika lumi/räntäsateineen ja synkkyyksineen, mutta talvestakin on nykyään kaivettavissa jotain hyviä asioita.

Keleistä mariseminen on aivan vihoviimeisen pölhöä hommaa, kun ei ne meidän kontrollissa kuitenkaan koskaan mitenkään ole. Hyväksyy sen mitä on, niin paremmin menee.
Itselle talvesta selviämistä on helpottanut talven palasteleminen osiin. Eihän se ole yksi pitkä ja synkkä, yhtä ja samaa oleva vuodenaika, jota talveksi kutsutaan vaan siinä on paljon kaikenlaista.

Alkutalvi on haastavin. Tammikuun puolenvälin jälkeen alkaa valoisuuden lisääntyminen piristämään ja maaliskuussa on jo pahimmat pakkaset alkaneet helpottamaan (tarkoitan siis lähimenneisyyttä, tiedän että takavuosina maaliskuutkin olivat vielä kireitä pakkaskuukausia).

Aina kun pääsee tammikuun puolen välin yli voi aloittaa henkisen työstämisen, että kyllä tämä tästä taas alkaa iloksi muuttua. Ovathan helmikuun kirkkaan kuulaat päivät kerrassaan kauniita.

Tulevana talvena yritän aloittaa hiihtämisen 25 vuoden tauon jälkeen, niin saa ehkä alkutalveenkin jotain mielenkiintoista ja siirtyisi huomio alkutalvesta nurisemisesta johonkin tekemiseen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselle talvesta selviämistä on helpottanut talven palasteleminen osiin. Eihän se ole yksi pitkä ja synkkä, yhtä ja samaa oleva vuodenaika, jota talveksi kutsutaan vaan siinä on paljon kaikenlaista.

Alkutalvi on haastavin. Tammikuun puolenvälin jälkeen alkaa valoisuuden lisääntyminen piristämään ja maaliskuussa on jo pahimmat pakkaset alkaneet helpottamaan (tarkoitan siis lähimenneisyyttä, tiedän että takavuosina maaliskuutkin olivat vielä kireitä pakkaskuukausia).

Aina kun pääsee tammikuun puolen välin yli voi aloittaa henkisen työstämisen, että kyllä tämä tästä taas alkaa iloksi muuttua. Ovathan helmikuun kirkkaan kuulaat päivät kerrassaan kauniita.

Tulevana talvena yritän aloittaa hiihtämisen 25 vuoden tauon jälkeen, niin saa ehkä alkutalveenkin jotain mielenkiintoista ja siirtyisi huomio alkutalvesta nurisemisesta johonkin tekemiseen.
Mikä siitä talvesta ylipäätään tekee vaikean? Onko pahinta kylmyys vai pimeys? Joudutko esimerkiksi työn vuoksi olemaan ulkona, jolloin kylmyys vaikuttaa enemmän?

Itse suhtaudun kylmyyteen siten, että on mahtavaa kun voi olla sisällä lämpimässä, vaikka seinän takana ulkona on epämiellyttävää ja kylmää. Koti tuntuu jotenkin entistä mukavammalta paikalta, kun sen ansiosta ei tarvitse kärsiä kylmyydestä.

Pimeys puolestaan mahdollistaa sen, että kotona voi itse määrittää miten paljon valoa haluaa, kun se valo ei puske ikkunoista väkisin sisään. Itse viihdyn hämärässä, joka tuntuu rauhalliselta ja rentouttavalta.
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Mikä siitä talvesta ylipäätään tekee vaikean? Onko pahinta kylmyys vai pimeys? Joudutko esimerkiksi työn vuoksi olemaan ulkona, jolloin kylmyys vaikuttaa enemmän?

Itse suhtaudun kylmyyteen siten, että on mahtavaa kun voi olla sisällä lämpimässä, vaikka seinän takana ulkona on epämiellyttävää ja kylmää. Koti tuntuu jotenkin entistä mukavammalta paikalta, kun sen ansiosta ei tarvitse kärsiä kylmyydestä.

Pimeys puolestaan mahdollistaa sen, että kotona voi itse määrittää miten paljon valoa haluaa, kun se valo ei puske ikkunoista väkisin sisään. Itse viihdyn hämärässä, joka tuntuu rauhalliselta ja rentouttavalta.
Kuten vähän jo sanoinkin, niin alkutalvessa pimeys, etenkin jos joulukuun alussa on vielä maakin musta. Lisäksi alkutalvessa sellainen henkinen niskalenkki, että tässä sitä sitten ollaan taas pitkään. Se tietoisuus, että koko talvi on vielä edessä. Sitten se, että talvelle ei koskaan ole ollut harrastusta ja aktiviteettia.

Kylmyys ei sinänsä ole ongelma ja sitä siedän hyvin. Mutta ei siitä tarvitse silti nauttia. Paukkupakkasia odotan ja toivonkin aina johonkin väliin talvea, mutta se paukkupakkasjakson kesto saisi olla siedettävä. Lapsuudesta pohjoisemmassa Suomesta jäänyt ikäviä muistoja, kun maaliskuu oli vielä paukkupakkaskuukausi. Nauttikoon se joka nauttii, minä en.

Ettei jää väärinkäsityksiä niin kiteytetysti: kunnon talvi saa ja pitää olla, kunhan ei liian pitkä. Lunta saa ja pitää olla, kunhan ei liikaa. Paukkupakkasia saa olla, kunhan ei liian pitkään. Jonkinmoinen karkea toivetalvi: Marraskuun lopussa lumet maahan, jotka saisi sitten kans olla pysyvä lumipeite, puoli metriä lunta, 5-10 pakkasastetta koko talvi, pois lukien kevät talven 3-4 viikon miinus 15-30 jakso (josta 20-30 pakkasta se max. 2 viikkoa). Sitten maaliskuussa nopeat lauhat ja huhtikuussa aikainen kevät eikä mitään takatalvia, niin mikäs siinä olisi ollessa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän sitä kodin lämmössä voi olla talvella mukavaa, mutta se on vähän kuin koronakaranteeni kun pihalle ei "pääse". Pääsee tietysti, mutta ei ole oikein mitään kivaa aktiviteettia jota kylmässä ja pimeässä viitsisi tehdä pidempään.

Myös se että lumipeite rajoittaa luonnossa liikkumista (joo on jotain eräsuksia ja lumikenkiä, mutta kyllähän se on hankalaa) alkaa pidemmän päälle rassaamaan.

Kyllä kesällä ja syksyllä on kivempaa, kun voi valita pysyykö sisällä vai meneekö ulos harrastamaan jotain.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän sitä kodin lämmössä voi olla talvella mukavaa, mutta se on vähän kuin koronakaranteeni kun pihalle ei "pääse". Pääsee tietysti, mutta ei ole oikein mitään kivaa aktiviteettia jota kylmässä ja pimeässä viitsisi tehdä pidempään.

Myös se että lumipeite rajoittaa luonnossa liikkumista (joo on jotain eräsuksia ja lumikenkiä, mutta kyllähän se on hankalaa) alkaa pidemmän päälle rassaamaan.

Kyllä kesällä ja syksyllä on kivempaa, kun voi valita pysyykö sisällä vai meneekö ulos harrastamaan jotain.
Nämä on juuri niitä juttuja, että mihin kukin ihminen on tottunut. Jos on tottunut harrastamaan ulkona ja liikkumaan luonnossa, niin ymmärrän täysin, että talvi voi olla ikävämpää aikaa.

Itse olen tottunut harrastamaan yleensä sisätiloissa ja luonnossa liikkuminen ei ole oma juttu. Ulkonakin toki tulee harrastettua, mutta oikeastaan enemmän talvisin. Kesällä ulkona golfia, sekä talvella sitten laskettelua ja lätkää.

Mutta mulle se ulkona harrastaminen ei ole mikään ehdoton juttu, vaan esimerkiksi säbä maistuu sisätiloissa aina oikein hyvin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän niin se tahtoo olla, että mikäli terveys sallii, ei force majeure -asioista kannata stressata vaikka harmittaisikin. Vuodenajat täällä Pohjolassa ovat vähän sellaisia. Mua vitutti aikanaan helteet, enkä pidemmän päälle niistä edelleenkään nauti, vaikka olen alkanut pitää lämmöstä näin iän myötä enemmän kuin junnuna.

Pahinta tuulista ja vesisateista syksyä lukuunottamatta pidän syksystä ja talvesta. Erityisesti se "entisaikojen talvi" on parasta Suomessa, kauniiden kesäiltojen ohella. Pidän pimeydestä ja hyggeilystä kynttilän valossa vahva olut kourassa. Siihen vähän jotain melankolista jazzia taustalle ja ulkotulien tuijottelua. Tulee ikävä.

Tosiaan muutto edessä ikikesään. Puolisen vuotta pystyy ulkona liikkumaan, parisen kuukautta siinä ja siinä ja sitten kolme kuukautta täysi no-no. Tuo puolisen vuotta onneksi osuu meikäläiselle talvelle ja iso osa kuuminta no-no -aikaa taas meidän kesällemme, jolloin ollaan Suomen kesässä, eli sikäli aika optimaalista. Tai saa nyt nähdä.

Nyt tietysti tuntuu ihan hyvältä, kun taakse jää joka päiväinen puushow ja talon lämmitys sekä aikaavievät lumityöt, vaikka niistä jossain määrin pidinkin. Voi kuitenkin olla, ettei tuo sisäkatanteeni kuumalla kaudella kovin miellyttävää ole. Toki jossain määrin harmittaa myös alkusyksyn missaaminen sekä kevään ensivihreidenkin.
 

Kiekkokanaria

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat pohjoseen
Se, että tilastollisesti vuoden parhaaseen aikaan joutuu kevyen ulkolenkin tilalta valitsemaan autoilun salille ja juoksumaton, niin on mielestäni vaan ankeaa. Ja tätä siis viikosta toiseen. Tottakai Pirkanmaallakin ollut selkeämpiä hetkiä, mutta lomani aikana ei ole natsannut nyt kelit omiin aikatauluihin.

Sinänsä onnellisessa asemassa, että pystyn kelistä huolimatta valitsemaan lämpöisen sisätilan lämpöisellä ja kuivalla kyydillä. Muttakun tuolla salilla saa katsoa kuitenkin sen puolivuotta ikkunasta ulos muutenkin, niin toivos ees että kesällä voisi enempi ulkonakin harrastaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bili

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Se, että tilastollisesti vuoden parhaaseen aikaan joutuu kevyen ulkolenkin tilalta valitsemaan autoilun salille ja juoksumaton, niin on mielestäni vaan ankeaa. Ja tätä siis viikosta toiseen. Tottakai Pirkanmaallakin ollut selkeämpiä hetkiä, mutta lomani aikana ei ole natsannut nyt kelit omiin aikatauluihin.

Sinänsä onnellisessa asemassa, että pystyn kelistä huolimatta valitsemaan lämpöisen sisätilan lämpöisellä ja kuivalla kyydillä. Muttakun tuolla salilla saa katsoa kuitenkin sen puolivuotta ikkunasta ulos muutenkin, niin toivos ees että kesällä voisi enempi ulkonakin harrastaa.
Ei kai pieni sade estä lenkkeilyä tai pallopelejä kesällä, jos ei nyt ihan kaatamalla sada? Nyt on vielä kuitenkin lämpötilatkin ihan siinä kahdenkympin tuntumassa sateesta huolimatta, joten kylmäkään ei ulkona ole.
 

Kiekkokanaria

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat pohjoseen
Ei kai pieni sade estä lenkkeilyä tai pallopelejä kesällä, jos ei nyt ihan kaatamalla sada? Nyt on vielä kuitenkin lämpötilatkin ihan siinä kahdenkympin tuntumassa sateesta huolimatta, joten kylmäkään ei ulkona ole.
Ei toki pieni tihku, mutta kun tässä on viikon sisään reissatessa saanut sadetta niskaan niin kunnolla, että mennyt maku epävakaisesta säästä. Sade on niin kuurottaista..
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mikä siitä talvesta ylipäätään tekee vaikean? Onko pahinta kylmyys vai pimeys?

Itse rakastan nimenomaan auringonvaloa ja luonnon valoa, eli itsellä nimenomaan se pimeys on pahinta. Ilman auringonvaloa minusta tulee väsynyt ja ahdistunut melko nopeasti. Olo ei vain ole hyvä. Kun aurinko paistaa niin nopeasti mieliala kohenee, ja minusta tulee paljon positiivisempi. Jos keskellä talvea pääsee käymään jossain etelässä "tankkaamassa" aurinkoa, niin se tekee ihmeitä omalle jaksamiselle. Tämä ei ole mikään asenne- tai päätöskysymys, vaan se olotila on mikä on, ja sille ei mitään voi ja se täytyy hyväksyä. Olisi se hienoa jos tuosta pimeydestä osaisi nauttia, mutta ei sitä itselleen voi oikein valehdella.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Kyllä itse mieleni pahoitin tämän kesän säästä. Jotenkin odotti semmoista lämmintä ja aurinkoista heinäkuuta jolloin saisi nauttia lasten kanssa pitkistä lämpimistä päivistä mökillä ja rannalla, mutta sen sijaan tulee oltua kotona neljän seinän sisällä katsoen kun vesisade kastelee terassia ja lapset riehuvat tylsistyneinä. Joo voihan siellä ulkona olla vaikka vähän tihuttaisikin, mutta kyllä se fiilistä vie kun ei voi tehdä juuri ollenkaan niitä asioita joista kesässä eniten nauttii. Mökillä loikoilu ja puuhastelu, järvimaisemasta nauttiminen ja auringonpaisteessa pellon reunalla käppäily, välillä käydään uimassa jossa lapset saavat hyvin tyhjennettyä energiansa...
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Forecallakin nyt mainitaan raflaavasti viikonvaihteen matala "supermatalapaineena".

Suodatinta päälle jne näiden raflaavien juttujen kanssa tietysti, mutta näin itseoppineen jatkiksen maallikko-meteorologinkin silmin tuossa on nyt oikeasti potentiaalia räväkkään sääilmiöön ensi viikonvaihteessa.

Ehdottomasti silmällä pidettävä, potentiaalisesti vakavempiinkin seurauksiin kykenevä ilmiö saattaa syntyä nyt.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Mikä siitä talvesta ylipäätään tekee vaikean? Onko pahinta kylmyys vai pimeys?
Itselleni ns. perinteinen talvi, eli jolloin lunta on maassa ja sitä saattaa sadellakin sekä lisäksi ollaan pakkasen puolella, ei ole millään tavalla vastenmielinen. Nautin suuresti kunnon talvikeleistä jolloin se pimeyskään ei niin rassaa, ja jopa kovat pakkaset menevät joskaan se ei tietysti pitkään jatkuvana ole herkkua sekään. Sen sijaan se kokoajan yleistyvä ns. nykyajan talvisää, eli helvetinmoinen tuuli, plussa-asteet ja vesisade yhdistettynä pimeyteen, on sään puolesta pahin painajainen itselleni. Siihen kun vielä lisää tuon ylläolevan seurauksena jatkuvan liukkauden, niin välillä sitä miettii että minnekä päin maailmaa tässä pitäisi muuttaa.

Tämä tällä hetkellä vallitseva kesäinen matalapaine sateineen on myös ns. aivan täyttä paskaa, varsinkin kun tässä ollaan lomalla ja koko loma on ihan paria päivää lukuunottamatta ollut tällaista, mutta ei tämä lähellekään samalla tavalla ahdista kuin nuo talven kammokelit. Ehkä osansa on sillä, että tällaiseen säähän pidempikestoisenakin sitä kuitenkin jo lapsena ehti tottua, ja toisaalta siellä ulkonakin voi kuitenkin jollain tasolla viihtyä kun varustautuu oikealla tavalla. Olen kuitenkin varmaan siinä mielessä poikkeus, että pidän esim. tuota kesäkuun, ja muutaman viime kesien säätä itselleni hemmotteluna, enkä koe helteitä oikein mitenkään vastenmielisinä. Ehkä öisin se jatkuva kuumuus rassaa ja tietysti luonnon kuivuminen, jos paahde jatkuu viikkoja. Mutta toisaalta en tiedä mitään parempaa kuin vaikkapa fillarilenkki 25-30 asteen lämmössä, jolloin lihaksetkin näin vanhalla miehellä toimivat paljon paremmin. Kunnolla nestettä tankkaamalla ja aurinkovoiteilla suojautumalla en ole koskaan kokenut noita lämpötiloja liian kuumiksi kuntoilla tai urheilla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Forecallakin nyt mainitaan raflaavasti viikonvaihteen matala "supermatalapaineena".

Suodatinta päälle jne näiden raflaavien juttujen kanssa tietysti, mutta näin itseoppineen jatkiksen maallikko-meteorologinkin silmin tuossa on nyt oikeasti potentiaalia räväkkään sääilmiöön ensi viikonvaihteessa.

Ehdottomasti silmällä pidettävä, potentiaalisesti vakavempiinkin seurauksiin kykenevä ilmiö saattaa syntyä nyt.
“Supermatalapaine” Suomen sääkartoilla – toteutuuko tämä? Vaarallisen rajut ukkoset, tuulet, sateet ja helteet mahdollisia - Forecan sääuutiset ja blogi
Eli ainekset isketään soppaan viikonloppuna ja keitto on valmiina nautittavaksi ma-ti akselilla?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehdottomasti silmällä pidettävä, potentiaalisesti vakavempiinkin seurauksiin kykenevä ilmiö saattaa syntyä nyt.

Täytyy kyllä seurata tarkasti. Mökkeilyä suunnitelmissa ja kun vielä omistan pienen metsäpalstan, niin sekin tuo oman jännitysmomenttinsa.

Aamuinen ennuste oli, että vasta maanantai olisi tuulisempi. Mutta taitaa tilanne elää, Osaatko palstan sammakkoprofessorina sanoa, että missä kohtaa näkee melko varmaksi, tuleeko tuo myrskywaumatala kohdalle vai jääkö se vaikka Ruotsiin?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tällä hetkellä tosiaan su-ma matalapaineen aiheuttamat ukkosarvot ovat Suomen mittakaavassa ennen näkemättömiä. Syntyy mm. supersolu-ukkosia, joissa yli 10 cm rakeet ja isot tornadot yleisiä. Tämän jälkeen ukkoset järjestäytyvät valtavan tuhoisaksi ukkospilvijärjestelmäksi, jossa yli 40 m/s syöksyvirtausten puuskat kaatavat valtavan määrän metsää. Suurin riskialue Itä- ja Pohjois-Suomi.

Kuka sitten uskoo, että nämä toteutuvat tämän hetken mallien näyttämällä voimakkuudella? Lauantai on oikea hetki katsoa alkuviikon säämallit uudelleen ja vetää sen jälkeen johtopäätökset.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näihin liittyvät epävarmuudet ovat sitä luokkaa, että kalkkiviivoillakin muutoksia voi tulla.

Eli mökillä kannattaa olla varautunut lähtemään evakkoon kymmenen minuutin varoitusajalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös