Hienoa säätä pidellyt?

  • 987 881
  • 8 649

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onneksi pian viilenee... Ihan sama miten paljon lotraa aurinkorasvaa, niin paikat palaa ilman varjoa. Viikonloppu sekä maanantai meni aikalailla ulkona, koska oli pakko.

Tänään lapset halusi uimaan, niin mentiin reilusti ennen puoltapäivää, että ulkona pystyi olemaan.

Onneksi huomenna on töitä, niin ei tarvitse olla ulkona kuin työmatkat.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Napsahti pari viikkoa lomautusta tähän ennen varsinaisia kesälomia. Kaikenlaista puuhaa olisi oman töllin parissa, terassin tekoa yms. Mutta näillä keleillä ja loman aluksi koin mielekkäämmäksi istuskella pihalla varjon alla kylmä juoma kourassa ja tuijotella pilviä ja kuusenlatvoja. Onhan tää upeeta. Nyt naatiskellaan näistä ja ladataan akkuja hetki omassa rauhassa vielä ennen kuin perheelläkin alkaa lomat. Mukava saada tällainen rauhallinen startti näissä keleissä!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan, näistä kärvennyssäistä kärsii luonto...
Ja kuten on monesti sanottu, Suomessa rakennuksia ei ole suunniteltu tällaisiin pätseihin...
Meikänkin kerrostalo ei viilene missään välissä, kun on vähän pitempään kuumempaa...
Normi kesäsäässä ei ole mitään pahaa, kunhan pysyy alle 25 asteen ja välillä heittää vähän vettä...
Kaikkia pohjoisen ihmisiä ei ole luotu tällasiiin pätseihin...
Mutta ketkä pitää näistä pätseistä, niin nauttikaa, mutta muistakaa, etteivät kaikki nauti näistä keleistä, kun hehkutatte niitä kylillä ja toreilla...
Suurin ongelmahan tässä on tuo rakennuskanta. Naurettavaa ettei uusissakaan rakennuksissa oteta huomioon näitä äärimmäisen lämpimiä kelejä. Kun on sisällä viilennykset kunnossa, niin nämä ovat ihan mukavia kelejä ulkoilla sopivassa määrin. Toki jos tekee ulkotyötä niin…

Mutta onhan tässä muutama aste liikaa. Auton mittari näytti juuri +30 eikä tuule yhtään. Muutama aste vähemmän niin ulkona voisi viettää aikaa enemmän.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olin vannoutunut talven vihaaja monia vuosia. Olen koittanut treenata nyt pari viime vuotta itseäni siihen, että yritän ottaa siitäkin vuodenajasta hyvät puolet esille. Kehittänyt itselleni harrastuksen, jota voi tehdä vain talvella. Valittaminen on turhaa, koska ei se auta mitään. Sää on sitä mitä se on, ja itselleen aiheuttaa vaan turhaa ylimääräistä tuskaa sillä, että kiroilee sitä miten paskaa keliä on.

Omaan olotilaan pystyy omilla valinnoillaan kuitenkin vaikuttamaan loppujen lopuksi aika paljon. Itsestään riippumattomat sairaudet sitten toki eri asia.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mahtava juhannusviikko tänä vuonna! päivän maksimi 32,3 astetta, eikä haitannut yhtään kun hieman tuuli samalla, pysyi hyttysetkin poissa koko päivän. Nyt on aika monta juhannusta putkeen mennyt hyvässä säässä, ei tarvi enää muistella 2014 vuoden 8 astetta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinä se odotettu ilmoitus sitten tuli. Vittu ennen juhannusta, viime vuonna taisi olla ihan sama homma. Lohikalat karkaa tätä menoa muualle asustelemaan. Täysin poikkeuksellista putkea mennään tämänkin asian suhteen.


Mutta hei nautitaan, kun on kerrankin lämmintä. Tätä lausetta jos joku oikeasti tosissaan käyttää, niin ei ihan olla samalla sivulla ilmastonmuutoksen suhteen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juhannusaatto on se ainoa päivä, jolle vuodesta toiseen toivoisin hellekeliä, niin tokihan se nyt näyttää olevan suunnilleen kesäkuun sateisin ja kylmin päivä.

Ainakin perinteiset "juhannuksena sataa aina" -läpät saa jälleen uutta virtaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mutta hei nautitaan, kun on kerrankin lämmintä. Tätä lausetta jos joku oikeasti tosissaan käyttää, niin ei ihan olla samalla sivulla ilmastonmuutoksen suhteen.
No kyllä sä nyt itsekin tässä niin älyttömiä puhut, että oksat pois. Huomaatkohan itse sitä?

Tätä ketjua on kyllä todella raskasta lukea tällä hetkellä.

Tänään voisi lähteä pyöräilemään ja ottamaan aurinkoa rannalle. Illalla vielä katsomaan pesistä. Ja nimenomaan nauttimaan kesäisistä ilmoista.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olin vannoutunut talven vihaaja monia vuosia. Olen koittanut treenata nyt pari viime vuotta itseäni siihen, että yritän ottaa siitäkin vuodenajasta hyvät puolet esille. Kehittänyt itselleni harrastuksen, jota voi tehdä vain talvella. Valittaminen on turhaa, koska ei se auta mitään. Sää on sitä mitä se on, ja itselleen aiheuttaa vaan turhaa ylimääräistä tuskaa sillä, että kiroilee sitä miten paskaa keliä on.

Omaan olotilaan pystyy omilla valinnoillaan kuitenkin vaikuttamaan loppujen lopuksi aika paljon. Itsestään riippumattomat sairaudet sitten toki eri asia.

Jos omalta puoleltani taas kommentoin, niin viime aikoina vallinnut alhaisen kastepistelämpötilan helle ei oikeasti tunnu pahalta, varsinkin kun on ollut vielä tarjolla pientä tuulenvirettäkin puhumattakaan vesistöjen lähellä oleilemisesta. Tiettyjä urheilusuorituksia se kuitenkin haittaa. Tälle kesälle oli kovat suunnitelmat juoksukunnon kasvattamisen suhteen, mutta tässäkin voit kikkailla vuorokaudenajalla, kun illalla on kuitenkin ollut sopivan viileääkin.

Oma valitus kohdistuu siten suurimmaksi osaksi helteen ja erityisesti kuivuuden haittavaikutuksiin luonnolle ja ympäristölle (totta kai kuumassa kämpässä asuvat ihmiset siinä sivussa), tästä esimerkkinä toimii edellinen viestini tähän ketjuun.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kyllä sä nyt itsekin tässä niin älyttömiä puhut, että oksat pois. Huomaatkohan itse sitä?

Tätä ketjua on kyllä todella raskasta lukea tällä hetkellä.

Tänään voisi lähteä pyöräilemään ja ottamaan aurinkoa rannalle. Illalla vielä katsomaan pesistä. Ja nimenomaan nauttimaan kesäisistä ilmoista.

Aika tasapainossa taitaa olla hehkutusviestit vs ne muut tällä hetkellä?

Ja suunnitelmasi kuulostaa oikein hyvältä, itse pyöräilin eilen melko pitkän lenkin ensin yksin ja sitten lasten kanssa laatikkopyörällä, oltiin ulkona vesisotaa yms. ja illalla kävin vielä nostamassa kaverin purjeveneen maston, nämä kelit toimi noihin kaikkiin juttuihin todella hyvin. Tänään vuorossa samaa ilman purjevenettä. Eli en aio istua sisällä koko päivää karvalakki päässä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kyllä sä nyt itsekin tässä niin älyttömiä puhut, että oksat pois. Huomaatkohan itse sitä?

Tätä ketjua on kyllä todella raskasta lukea tällä hetkellä.

Tänään voisi lähteä pyöräilemään ja ottamaan aurinkoa rannalle. Illalla vielä katsomaan pesistä. Ja nimenomaan nauttimaan kesäisistä ilmoista.
Mielestäni tuossa ei ole mitään älytöntä. Tässä on loppukevään ja alkukesän aikana tämänkin ketjun kohdalla saanut lukea aika paljon siitä, että "on jatkuvasti hirveän kylmää, eikä koskaan lämmintä" tai hehkutetaan sitä, että on "kerrankin lämmintä" - eli ihan kuin Suomessa olisi yleensä ollut lämpimämpää, kun tuosta tulee mieleen valittaa. Samalla taitaa kuitenkin olla faktaa, että tämän vuoden touko-kesäkuu on yksi mittaushistorian lämpimimmistä Suomessa.

Jos tämä keskustelun toinen puolisko saa päähänsä valittaa kylmyydestä, kun kelit ovat normaalia lämpimämpiä, niin kyllä tuota on ihan aiheellista vähän ihmetellä. Etenkin, kun nämä normaalia lämpimämmät kelit kertovat huolestuttavista asioista ilmastonmuutoksen suhteen.

Toki keleistä saa silti nauttia, eihän me nyt voida yhtäkkiä niitä kelejä mihinkään muuttaa.

Tässä tuntuu keskustelun molemmat puoliskot menevän turhan paljon ääripäihin, joka luo tietynlaisen noidankehän tälle keskustelulle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mun pointtini oli se, että kun nauttii näistä lämpimistä keleistä, niin se ei korreloi mitenkään sen kanssa, etteikö ymmärtäisi ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia. Eikä tee kenestäkään ihmisestä automaattisesti itsekästä, kuten tuolla jossain aiemmin ketjussa jo puhuttiin.

Suomen ilmasto tarjoilee vuodessa sitä harmaata, märkää ja ankeaa rospuuttokeliä kuukausikaupalla. Nyt kun kerrankin on lämmintä, niin kyllä - näistä keleistä nautin kaikin siemauksin. Vaikka mitenkä paljon joku katsoisi asiakseen moralisoida sitä.

Minua sieppaa tätä keskustelua lukiessa se, että tuolla samalla asenteella sitä voisi itsekin talvella alkaa esimerkiksi hiihdosta nauttiville ihmisille kertomaan, että olette te kyllä sitten itsekkäitä ja ymmärtämättömiä, kun ette ymmärrä sitä että tämä talvi on monille ihmisille todella hankalaa aikaa. On kaamosmasennusta ja vaikka mitä.
 
Viimeksi muokattu:

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki keleistä saa silti nauttia, eihän me nyt voida yhtäkkiä niitä kelejä mihinkään muuttaa.

Tässä tuntuu keskustelun molemmat puoliskot menevän turhan paljon ääripäihin, joka luo tietynlaisen noidankehän tälle keskustelulle.


Tunnistan omalta osaltani panokseni sinne toiseen ääripäähän. Ja onhan viesti tullut varmasti kaikille selväksi aiemminkin, kuitenkin tuon Ylen jutun nähdessäni oli vielä pakko laittaa asiasta viestiä tännekin. Harmittaa tosi paljon, mihin suuntaan tilanne on kehittynyt viime vuosina erityisesti alkukesien lämpötilojen suhteen. Mutta tästä eteenpäin vältän turhaa toistoa ja spämmiä ketjussa :)

Edit. Vanhalla alkaa varmaan jo pätkimään, mutta aivan kuin olisin tehnyt tämän saman lupauksen jo viime kesänä...
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun pointtini oli se, että kun nauttii näistä lämpimistä keleistä, niin se ei korreloi mitenkään sen kanssa, etteikö ymmärtäisi ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia. Eikä tee kenestäkään ihmisestä automaattisesti itsekästä, kuten tuolla jossain aiemmin ketjussa jo puhuttiin.

Suomen ilmasto tarjoilee vuodessa sitä harmaata, märkää ja ankeaa rospuuttokeliä kuukausikaupalla. Nyt kun kerrankin on lämmintä, niin kyllä - näistä keleistä nautin kaikin siemauksin. Vaikka mitenkä paljon joku katsoisi asiakseen moralisoida sitä.

Minua sieppaa tätä keskustelua lukiessa se, että tuolla samalla asenteella sitä voisi itsekin talvella alkaa esimerkiksi hiihdosta nauttiville ihmisille kertomaan, että olette te kyllä sitten itsekkäitä ja ymmärtämättömiä, kun ette ymmärrä sitä että tämä talvi on monille ihmisille todella hankalaa aikaa. On kaamosmasennusta ja vaikka mitä.
Mulla on vähän sellainen tunne, että tämä lämpimien kelien ihannointi on ollut niin suuresti vallassa vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, että osalla ihmisistä on vain niin sanotusti alkanut keittämään. Usein ei ole uskallettu tuoda erilaista mielipidettä esille, koska on luultu, että kaikkien muiden mielestä lämpimät kelit ovat pelkkää hyvää ja niitä kelejä halutaan ympäri vuoden. Ei siis ole haluttu lähteä taistelemaan kaikkia muita vastaan.

Eli mielestäni tässä näkyy tietynlainen vuosikausia kasautunut turhautuminen, kun lämpimien kelien ihannointi on ollut vallassa ja tämä asioista eri tavalla ajatteleva puolisko ei ole juurikaan avannut omia näkemyksiään.

Nyt kun ilmastonmuutoksen vaikutukset alkavat oikeasti näkymään ja tuntumaan joka vuosi, niin tämä pitkään kytenyt turhautuminen saa lisää bensaa liekkeihin, joka näkyy tässäkin keskustelussa.

Olipa sitten kummalla puolella keskustelua tahansa, niin pitäisi yrittää vähän paremmin ymmärtää sitä toista puoliskoa. Lopulta tässä ollaan kuitenkin samalla puolella, vaikka asioita ajatellaankin vähän eri kulmista. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää ilmastonmuutoksen vakavuuden ja ei toivo sen etenevän huonompaan suuntaan. Nähdäkseni tässä ketjussa ei ole yhtäkään äänessä ollutta keskustelijaa, joka ei tätä ymmärtäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos tämä keskustelun toinen puolisko saa päähänsä valittaa kylmyydestä, kun kelit ovat normaalia lämpimämpiä, niin kyllä tuota on ihan aiheellista vähän ihmetellä.

Tässä on se, että aletaan tottua jo "liian hyvään", niin kutsutusti.

7 kertaa 2000-luvulla 50 hellepäivää tai yli. 4. hellejuhannus putkeen tulossa. Äkkiä tästä meille epänormaalin lämpimästä alkaa tulla normi. Ja kaikki sen alle koetaan kurjaksi.

Ei meistä suurin osa jaksa lämpötilatilastoja myllätä.

Asiaa ei myöskään paranna tämä median panos, joka vielä tuntuu ohjaavan osaa noista meteorologeistakin pauhaamaan näistä äärilämmöistä sekä systemaattisesta auringonpaisteesta pelkästään ihanana asiana.

Eikä sitä itsekään kieltää sovi. Kuulun siihen sakkiin jolle marraskuun pimeys ja jatkuva sade ja sumu on sitä ylitsepääsemättömintä. Kyllä tästä oikeasti nauttii, kun aurinko paistaa ja on lämmin.

Mutta sitten toisaalta ei sitä unohtaa sovi, että laskuakin kertyy koko ajan. Sikäli mikäli tällä hetkellä oleva mallien kanta toteutuu, tulee heinäkuustakin lämmin, korkeapaineinen ja kuiva laajalti etelä-Suomessa.

Kyllä siinä vaiheessa alettaisiin kyllä lähestyä jo varsin hälyyttävää tilannetta tuon maaston kuivuuden suhteen ainakin. Alkaa loppua monilta kaivoista vedet. Laajojen maastopalojen riski alkaa olla melkoinen.

Nyt tarvis kyllä tulevassa hieman epävakaammassa jaksossa oikeasti sataa laajalti, että saatais kuivuutta tasattua ennen tuota mahdollisesti muodostuvaa heinäkuun korkeaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla on vähän sellainen tunne, että tämä lämpimien kelien ihannointi on ollut niin suuresti vallassa vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, että osalla ihmisistä on vain niin sanotusti alkanut keittämään. Usein ei ole uskallettu tuoda erilaista mielipidettä esille, koska on luultu, että kaikkien muiden mielestä lämpimät kelit ovat pelkkää hyvää ja niitä kelejä halutaan ympäri vuoden. Ei siis ole haluttu lähteä taistelemaan kaikkia muita vastaan.

Eli mielestäni tässä näkyy tietynlainen vuosikausia kasautunut turhautuminen, kun lämpimien kelien ihannointi on ollut vallassa ja tämä asioista eri tavalla ajatteleva puolisko ei ole juurikaan avannut omia näkemyksiään.

Ja nyt kun ilmastonmuutoksen vaikutukset alkavat oikeasti näkymään ja tuntumaan joka vuosi, niin tämä pitkään kytenyt turhautuminen saa lisää bensaa liekkeihin ja se näkyy tässäkin keskustelussa.

Olipa sitten kummalla puolella keskustelua tahansa, niin pitäisi yrittää vähän paremmin ymmärtää sitä toista puoliskoa. Lopulta tässä ollaan kuitenkin samalla puolella, vaikka asioita ajatellaankin vähän eri kulmista. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää ilmastonmuutoksen vakavuuden ja ei toivo sen etenevän huonompaan suuntaan. Nähdäkseni tässä ketjussa ei ole yhtäkään äänessä ollutta keskustelijaa, joka ei tätä ymmärtäisi.
Kyllä minä ymmärrän sen ainakin ihan täysin, että eivät kaikki nauti näistä helteistä. Se on minulle ihan itsestäänselvyys. Oliko se nyt kesä 2018 vai 2019, kun siinä heinä-elokuussa iski se "käristyskupoli", joka kesti monta viikkoa. Silloin kun en vielä omistanut minkäänlaista ilmastointia, niin kyllä minäkin niitä helteitä silloin kirosin, ja se oli ihan perseestä, kun en nukkunut yhtään yötä kunnolla niiden viikkojen aikana, koska kämpässä oli niin mahdottoman kuuma.

Se mitä en kuitenkaan ymmärrä on tämä ihmisten syyllistäminen, ja näiden ihmeellisten jakolinjojen muodostaminen. Olen ihan sataprosenttisesti samaa mieltä, että parasta on se, kun yritämme ymmärtää toisiamme.

En kauheasti vieläkään diggaa talvesta, vaikka parempaan suuntaan olen kuitenkin siinä onnistunut nyt menemään. En kuitenkaan ole nähnyt omaa hyvinvointiani mitenkään edistäväksi asiaksi sitä, että alkaisin arvostelemaan niitä ihmisiä, jotka siitä talvesta kovasti nauttii.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eihän näissä lopulta mitään kahta puolta ole. Lopulta kaikki me tahollamme ja tavallamme joudutaan läpi nämä käymään ja jotenkin näistä selviämään.

Lopulta ne on ne ääri-ilmiöiden seuraukset, joita kohtaan sitten täytyy olla sitä empatiakykyä.

Oli sitten kyseessä menetetty sato, kuivunut kaivo tai rankkasateessa täyttynyt kellari. Tai ne jatkuvat tulvat, joita joku 19-20 talvi sateineen aiheutti.

Tätä sarkaa on luultavimmin luvassa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Me taidetaan @koukku ja @Nelfor (sekä varmaan muitakin, joita en bingannut) kuitenkin loppupeleissä olla melko pitkälti samaa mieltä näistä asioista. Ilmaistaan ehkä vaan asiaa hieman erilaisilla tavoilla.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Nythän näyttäisi juhannus ja sen jälkeinen viikko oikein lupaavalta ainakin hetkelliseltä vaihdokselta kesäsäähän. Helleputki katkeaa ja jonkin verran kevyttä tai kohtalaista sadetta useampana päivänä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Se tuleva Juhannuksen kuurosade-vyöhyke on nyt malleissa asettunut aika pitkälti paikalleen ja halkaisee Suomen siis vinosti noin Kalajoki-Kitee linjalla. Siihen tulevat runsaimmat sateet painottumaan. Tällä hetkellä Nilsiän seutu olisi nappaamassa pisimmän korren 70 millin sateilla, mutta katsellaan sitä sitten.

Joka tapauksessa tuonne seudulle luvassa sateita ja potentiaalisesti erittäin runsaitakin.

Lyhin korsi on jäämässä lounais-Suomeen, taas, joka on se jo valmiiksi kuivin seutu. Sen yli sateet näyttäisivät pyyhkäisevän nopeasti huomenna ja Jussista tulossa kuiva, lämmin ja aurinkoinenkin. Hellelukemia voidaan mitata.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En kauheasti vieläkään diggaa talvesta, vaikka parempaan suuntaan olen kuitenkin siinä onnistunut nyt menemään. En kuitenkaan ole nähnyt omaa hyvinvointiani mitenkään edistäväksi asiaksi sitä, että alkaisin arvostelemaan niitä ihmisiä, jotka siitä talvesta kovasti nauttii.
Tässä on juurikin se ero, että talvea, pimeyttä ja kylmiä kelejä ei ole juurikaan mediassa tai muuten ihmisten keskuudessa hehkutettu, vaan näitä asioita katsotaan lähes kaikkialla negatiivisesti. Lisäksi tavallinen kylmä ja luminen talvi ei ole kertonut negatiivisia asioita ilmastonmuutoksesta. Sen sijaan lämmennyt talvi kertoo siitä.

Jotta voimme ymmärtää toisiamme, niin tulisi ymmärtää myös miksi helteiden hehkutus menee ihmisillä enemmän tunteisiin kuin talvesta nauttiminen. Ei se yksittäisen ihmisen mielipide mene tunteisiin, vaan se joka puolelta päälle vyöryvä kiihkoilu.

Itse olen ihan helvetin outo, kun tykkään oikeastaan eniten niistä keleistä ja vuodenajoista, mistä ihmiset yleisesti eivät tykkää. Eli syksyn sateet ja pimeys. Ymmärrän ihan täysin, että miksi ihmiset eivät tuosta yleisesti tykkää, enkä loukkaannu siitä, että minua pidetään outona. Toki en ole jyrkästi minkään vuodenajan tai kelin puolestapuhuja, vaan löydän jotain hyvää kaikista keleistä ja vuodenajoista.
 

444

Jäsen
Mä ainakin lähtökohtaisesti nautin säästä kuin säästä. Okei, se loka-joulukuun ”+1 aste ja vettä vihmoo metritolkulla vaakatasossa päin nassua” -keli ei saa varsinaisesti hymyilemään, mutta noin muuten. Saa olla helvetin helteitä ja Siperian pakkasta; sää on pukeutumiskysymys. Tähän mennessä yksikään keli ei ole ainakaan mua estänyt lähtemästä pihalle, jos pihalle on pitänyt mennä. Monesti se on vain asenteesta kiinni.

Samalla, vaikka itse osaan nauttia näistä neljästä vuodenajasta, niin osaan myös ymmärtää niitä, joille esim. helteet tai kevättalven pääkallokelit eivät ole helpoin rasti. On ihan selvää, että kaikilla ei ole edes mahdollisuutta lepuuttaa ilmalämpöpumpun alla kuumimman paahteen aikana, vaan siitä kerrostaloyksiöstä löytyy tasan yksi ikkuna, joka sekin osoittaa lounaaseen. Tai että Justiina 97-v ei pääse rollaattorin kanssa maaliskuussa kauppaan, kun katu on rapun ovelta asti peilijäässä. Tai että maasto on jo juhannuksena rutikuivaa, kun edelliset vesisateet tulivat huhtikuussa, ja kaivot huutavat heinäkuussa hoosiannaa, kun sitä vettä ei ole kahta ukkosmyrskyä lukuunottamatta tullut vielä silloinkaan. Tiedostan ja ymmärrän. Ja silti nautin näistä keleistä, koska en niihin omalla panoksellani pysty tasan yhtään vaikuttaa. Vaihtoehtoisesti voisin valittaa kesällä kuumasta, talvella kylmästä ja keväällä ja syksyllä märästä. Vittuuntua siitä, että koskaan ei ole juuri senhetkiseen mielentilaan täydellinen keli. Lopputulos olisi sään osalta sama, mutta lietsoisin vain itseni apatiaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on juurikin se ero, että talvea, pimeyttä ja kylmiä kelejä ei ole juurikaan mediassa tai muuten ihmisten keskuudessa hehkutettu, vaan näitä asioita katsotaan lähes kaikkialla negatiivisesti. Lisäksi tavallinen kylmä ja luminen talvi ei ole kertonut negatiivisia asioita ilmastonmuutoksesta. Sen sijaan lämmennyt talvi kertoo siitä.

Jotta voimme ymmärtää toisiamme, niin tulisi ymmärtää myös miksi helteiden hehkutus menee ihmisillä enemmän tunteisiin kuin talvesta nauttiminen. Ei se yksittäisen ihmisen mielipide mene tunteisiin, vaan se joka puolelta päälle vyöryvä kiihkoilu.

Tämä juuri. Kyllähän nuo ennusteet nyt näyttävät ikävän huolestuttavilta. Sadetta kaivattaisiin vaikka mieluiten useampana päivänä kerrallaan. Parastahan olisi, jos tulisi vaikka pari kunnon kuuroa päivässä seuraavan viikon ajan ja siihen päälle vaikkapa pari yöllistä saderintamaa koko Suomen yli.

Oma pieni puutarha on vielä helppo kastella käsin. Mutta enemmän huolettaa yleisesti maanviljelyn ja luonnon puolesta. Ja toki metsänomistajana pohdituttaa, että mitä oma pieni metsäni tästä tykkää. Metsänhoitoyhdistyksen edustaja onneksi kävi tällä viikolla tekemässä tarkastuksen, eikä kirjanpainajatuhoista näkynyt merkkiäkään. Metsäpaloa vastaan on taas vakuutus. Ja on toki noita hyönteistujojakin. Metsäpalon osuminen omalle kohdalle on kuitenkin todenäköisyydeltään onneksi varsin pieni...

Itse vietin lauantaista eiliseen lomaa Berliinissä, ja kyllä sielläkin oli kuuma. Mutta matkoilla helteen kanssa pärjää sinänsä ihan hyvin. Nyt kotiin palattuani ärsyttää jo enemmän, mutta ihan samanlaista vitutusta en ole saanut vielä aikaiseksi kuin silloin kun ne todella tuskaiset trooppiset yöt tulevat. Ja onneksi nyt tuntuu hieman menevän hetkeksi inhimillisempään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaihtoehtoisesti voisin valittaa kesällä kuumasta, talvella kylmästä ja keväällä ja syksyllä märästä. Vittuuntua siitä, että koskaan ei ole juuri senhetkiseen mielentilaan täydellinen keli. Lopputulos olisi sään osalta sama, mutta lietsoisin vain itseni apatiaan.

Noin henkilökohtaisesti olen lähtenyt kuosittamaan sitä kaamosmasennustani ihan yksinkertaisesti kunnon salitreeneillä ja siitä saadulla buustilla sitten. Ei sille mitään voi, että joka vuosi se sama on edessä loppuelämän ajan.

Pihalle mua ei saa tuon pahimman "marraskuu-kelin" aikana millään, mutta rampataan sitten vaikka juoksumatolla. Loppuu sekin keli joskus. "Nothing lasts forever, not even cold november rain"

Muuten mulla ei kelien kanssa niin ole ongelmaa. Oikeastaan kaikki mihin liittyy loska, siihen se toppaa. Syksy ruska-aikaan on aivan helkkarin hienoa ja mikäs sen mukavampaa kuin samoilla ruska-aikaan metsässä. Talvestakin pidän, kunhan on lumi maassa eli siis yleensä talvi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös