Hienoa säätä pidellyt?

  • 986 415
  • 8 635

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai kukaan voi kärsiä helteistä oikeasti. Ei kukaan kärsi kellojen siirrostakaan. Kaikki ovat iltavirkkuja, kaljuus on oma valinta ja lukihäiriö paranee lukemalla.

Kellojen siirron lopetus ja pysyvä kesäaika olisi paras vaihtoehto, kuten olen toisaalla sanonut. Ilta- ja aamuvirkkuus on monimutkaisempi juttu. Itse olen iltavirkku, mutta trooppisten öiden aikaan olen illallakin töttöröö, mutta nukun silti huonosti. Tiedän tapauksia, jotka ovat omasta tahdostaan kaljuja, ja sitten on myös ollut pitkätukkaisia kaljuja, kuten Juice Leskinen. Pitkä tukka taas on oma valinta. Lukihäiriöstä en ole lukenut tarpeeksi, jotta osaisin sanoa sen suhteen mitään järkevää.

Lämmintä on. Rinkka selässä parin kilometrin matkakin tuntui pitkältä. Enemmistölle tämä sää taitaa olla näin juhannuksena mieleen, joten yritän itsekin nauttia tästä. En tosin vietä varsinaisesti juhannusta tänä vuonna, mutta väliäkö silläkään. Viikko tällaista keliä on vielä ihan OK, mutta sitten saisi tulla sekä sadepäiviä että viileämpiä öitä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viikko tällaista keliä on vielä ihan OK, mutta sitten saisi tulla sekä sadepäiviä että viileämpiä öitä.

Kyllä tämä nyt malleissa alkaa näyttää siltä pidempiaikaiselta suursäätilan muutokselta, josta vähän kirjoiteltiin.

Lähestytään vuoden tilastollisesti lämpimintä aikaa suursää-tilanteessa joka suosii nimenomaan sulkukorkeapaine-tilanteita.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan harrastelija-meteorologi, jos tässä tilanteessa heittää arvion, että lähiviikot menee hikisissä oloissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä seurailen esimerkiksi omaa faijaani, joka ”kärsii helteistä” niin ihminen ei pysty olemaan paikallaan ja rentoutua. Kun tulee kuuma, niin alkaa pyörimään ympyrää, ähisee ja puhisee, jotta varmasti tulee entistä enemmän lämmin. Joka kevät ostaa uuden parin kympin tuulettimen sen sijaan, että panostaisi ilmalämpöpumppuun tai muuhun viilentimeen. Pukeutuu flanellipaitaan ja villasukkiin ympäri vuoden.

Hän nyt on eräänlainen tosielämän sketsihahmo, mutta jonkinlainen esimerkki helteitä vihaavasta henkilöstä, joka tajuamattaan tekee kaikkensa pahentaakseen oloaan. Niin ja elopainoa varmaan se 140 kg, vaikka ”syö terveellisesti”. Juu juu.
Joo, paljon voi myös omalla tekemisellään vaikuttaa asioihin. Mulle helteet olivat nuorempana pakollinen paha, mutta iän myötä olen alkanut jopa pitää. Varsinkin lämpimissä kesäilloissa on sitä jotain, kalja kouraan ja kiikkustuoliin.

Nuo heittelemäni esimerkit olivat lähinnä esimerkkejä keskustelun polarisoitumisesta. Itsekin joutunut empatiaa harjoittelemaan tässä vuosien varrella, vaikka aika usein muuten oikeassa olenkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä tämä nyt malleissa alkaa näyttää siltä pidempiaikaiselta suursäätilan muutokselta, josta vähän kirjoiteltiin.

Lähestytään vuoden tilastollisesti lämpimintä aikaa suursää-tilanteessa joka suosii nimenomaan sulkukorkeapaine-tilanteita.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan harrastelija-meteorologi, jos tässä tilanteessa heittää arvion, että lähiviikot menee hikisissä oloissa.

Tarkoittaa siis sitä, että ilmanviilennin huutaa ja illalla kastelukannu tulee tarpeeseen, jotta luumupuu, herukat ja viljelylaatikko pysyvät hengissä.

Ja silloin kun päättää pitää toimistopäivän, kannattaa nauttia pitkään ilmanvaihdon tuomasta viilennyksestä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tikkurilassa oli aavistuksen viileämpää kuin olin odottanut, sillä onhan kyseinen paikka sisämaassa. Vilvoittava etelän (?) puoleinen tuuli pyöri erityisesti Keravanjoen ympärillä, kun taas keskustassa korkeat talot blokkasivat tuulen. Häivyin sieltä hieman jälkeen keskipäivän, jolloin lämpötila alkoi kohota.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eiköhän se helteiden hehkuttaminen lopu, kun alkaa täälläkin tulevaisuudessa olemaan jatkuvaa +40 astetta kesäisin. Ennen sitä siitä "nauttimisesta" voi käydä kysymässä vaikka tuolta eteläisemmästä osasta Eurooppaa ihmisiltä.

Paskanrattaat. Meillä sää tulee kylmenemään huomattavasti kuluvalla vuosikymmenellä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eiköhän se helteiden hehkuttaminen lopu, kun alkaa täälläkin tulevaisuudessa olemaan jatkuvaa +40 astetta kesäisin. Ennen sitä siitä "nauttimisesta" voi käydä kysymässä vaikka tuolta eteläisemmästä osasta Eurooppaa ihmisiltä.
Se nyt ei ole edes mahdollista näillä leveysasteilla. Aurinko on täällä liian laimea tuohon +40 asteeseen.
 

Glove

Jäsen
Mukavan lämmin päivä, vieläkin 24 plussalla. Olikohan se 2014 Jussi kun taksia ajellessani ihmettelin yön lämpötiloja kun kävi pakkasen puolella. Sääliksi kävi telttamajoituksessa olevia juhlijoita.

Tulis nyt vielä se lottovoitto, että voisin toteuttaa haaveeni ja muuttaa jonnekin, missä on +30 lämmintä ympäri vuoden. Joo voishan sitä muuttaa ilman lottovoittoakin, mutta ei oikein riitä kielitaito tekemään töitä etelässä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mukavan lämmin päivä, vieläkin 24 plussalla. Olikohan se 2014 Jussi kun taksia ajellessani ihmettelin yön lämpötiloja kun kävi pakkasen puolella. Sääliksi kävi telttamajoituksessa olevia juhlijoita.

Tulis nyt vielä se lottovoitto, että voisin toteuttaa haaveeni ja muuttaa jonnekin, missä on +30 lämmintä ympäri vuoden. Joo voishan sitä muuttaa ilman lottovoittoakin, mutta ei oikein riitä kielitaito tekemään töitä etelässä.
Lahdessa +29 varjossa vielä. Aika lämmintä. Tunti sitten oli +30. Eikä minkäänlaista tuulen virettäkään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tulis nyt vielä se lottovoitto, että voisin toteuttaa haaveeni ja muuttaa jonnekin, missä on +30 lämmintä ympäri vuoden. Joo voishan sitä muuttaa ilman lottovoittoakin, mutta ei oikein riitä kielitaito tekemään töitä etelässä.
Minäpä muutan lottovoiton jälkeen Madeiralle, toki kesän nyt olisin täällä valossa - siellä ei päivälämpötila juuri laske alle 20 tai nouse yli 30 asteen ja raikkaat merituulet puhaltavat. Mukava syys-, talvi- ja kevätilmasto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Glove

Jäsen
Minäpä muutan lottovoiton jälkeen Madeiralle, toki kesän nyt olisin täällä valossa - siellä ei päivälämpötila juuri laske alle 20 tai nouse yli 30 asteen ja raikkaat merituulet puhaltavat. Mukava syys-, talvi- ja kevätilmasto.
Pykälää etelämmäksi voisin mennä, Teneriffalla olen viihtynyt hyvin aina kun siellä olen käynyt.
 

444

Jäsen
Ihanaa, kun kohta voi jo vihdoin vaihtaa pitkät kalsarit boksereihin.

Nautin kyllä helteistä aivan tolkuttomasti. Ulkona on kuuma, sisällä ilppi hoitaa viilennyksen. Kasveille vesi tulee porakaivosta ja hyttyset pysyvät poissa. Viimeisillään raskaana oleva kumppani, joka muutenkin viihtyy mieluummin 15 kuin 20 asteen lämmössä ja lojuisi mieluiten avannossa ympäri vuoden, saattaa olla asiasta vähän eri mieltä, mutta en minä kiellä ketään olemasta väärässä. Ainoa riesa helteessä on sen mukana tulevat paarmat. Niitä paskiaisia ei jaksaisi ollenkaan.
 

Glove

Jäsen
Ai ai ai että. Virallinen luku netistä katsottu 26, auton mittari näytti 33. Suomen lippu nojailee tankoaan vasten. etli täällä ei edes tuule. Tykkään, kuin hullu puurosta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ihanaa, kun kohta voi jo vihdoin vaihtaa pitkät kalsarit boksereihin.

Nautin kyllä helteistä aivan tolkuttomasti. Ulkona on kuuma, sisällä ilppi hoitaa viilennyksen. Kasveille vesi tulee porakaivosta ja hyttyset pysyvät poissa. Viimeisillään raskaana oleva kumppani, joka muutenkin viihtyy mieluummin 15 kuin 20 asteen lämmössä ja lojuisi mieluiten avannossa ympäri vuoden, saattaa olla asiasta vähän eri mieltä, mutta en minä kiellä ketään olemasta väärässä. Ainoa riesa helteessä on sen mukana tulevat paarmat. Niitä paskiaisia ei jaksaisi ollenkaan.

Kyyyyyllä itsellekin nämä lämpimät ilmat käy oikein hyvin, kun kuitenkaan Suomessa mihinkään överiin onneksi mennä. Lämpimät kesäillatkin oikein mukavaa vaihtelua viileään säähän.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Aissaatana, kun on upea keli! Lappeessa aika lähellä 30 astetta! Töissä tänään haikeana katseli ikkunasta ulos, että loppuisipä päivän askareet jo! Töistä päästyä heti vaatteet minimiin ja pihapatiolle kera hyvän musiikin ja juoman. Kuinka kauan tätä lämpöä joutuikin odottamaan? Uhh pitkään. Ihmisen parasta aikaa vuodesta nämä helteet!!

Täältä olen monasti lukenut, että haitallisia vanhuksille nämä kelit. Joiltain osin näin voikin olla, mutta miulla vanhainkodissa työskentelevänä on erilaiset havainnot. Jatkuvasti valittavat kylmyyttä, mutta nyt näyttävät nauttivan hekin täysin rinnoin ulkoilusta ja lämmöstä. Jäätelöä ja juomaa toki kuluu huolella.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uskaltaisin väittää että tämä helteiden hekumointi on kulttuurista perua lähihistoriasta jolloin vain vähän varakkaimmilla oli mahdollisuus matkustaa lämpimään talvella, vähän samoin kuin rusketuksen kanssa. 30 asteen lämpötila auringon kera ei ole mukavaa,terveellistä eikä silloin oikein mitään pysty tekemäänkään. Eläimet kärsivät ainakin meidän leveysasteilla ja turhaa energiaa kuluu myös viilennykseen.

Meneekö monta sukupolvea että tämä hehkutus loppuu?
Saa nähdä auttaisiko muutama putkeen kuivuuden vuoksi menetetty viljasato tajuamaan asian. Ehkä ei.

Edit. Korjattu virheellinen lainaus
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Saa nähdä auttaisiko muutama putkeen kuivuuden vuoksi menetetty viljasato tajuamaan asian. Ehkä ei.

Edit. Korjattu virheellinen lainaus
Leivän hinta jos nousisi kuten bensan, niin kukaan ei ostaisi? Vieläkään ei ole tarvinnut pelkästään tuttuja moikata teillä, kuten arveltiin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Uskaltaisin väittää että tämä helteiden hekumointi on kulttuurista perua lähihistoriasta jolloin vain vähän varakkaimmilla oli mahdollisuus matkustaa lämpimään talvella, vähän samoin kuin rusketuksen kanssa. 30 asteen lämpötila auringon kera ei ole mukavaa,terveellistä eikä silloin oikein mitään pysty tekemäänkään. Eläimet kärsivät ainakin meidän leveysasteilla ja turhaa energiaa kuluu myös viilennykseen.

Meneekö monta sukupolvea että tämä hehkutus loppuu?
Niin, toiset tykkää lämmöstä kuten meikäläinen. Mahtava päivä ollut tänään kelin puolesta, eikä astettakaan liian kuuma. Minun mielestäni siis, mutta ihmiset kokee nämä eri tavalla. Minä taasen inhoan aina kun tulee pienikin pakkanen. Sinänsä helteiden hehkutusta en ymmärrä koska ei nämä kelit kaikille sovi.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toinen päivä ja mehut on miehestä pois. Pitäis singahtaa järvelle vaan ku ei tahdo jaksaa. Napsun verran viileämpikin piisaisi minulle. Muutaman viikon kyllä jaksaa jokainen. Kohta taas palellaan.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
mutta ihmiset kokee nämä eri tavalla.
Ei ole pelkästään kokemus/kokemusmaailma. Perusterveiden on vitun helppo huudella helteistä. Eläppä vaikka ms-taudin kanssa tai ilman toimivaa kehon lämmönsäätelyjärjestelmää. Todellakin ihanaa asianosaisille nämä sexyhelteet. Not.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös