Tää pukeutuminen on suomalaisille vaikeaa. Lokakuussa tai marraskuun alussa kun oli etelässä ensimmäisiä pakkasia, niin olin lähdössä Lahdesta junalla töihin Helsinkiin. Pakkasta oli muistaakseni 6 astetta, eli ihan talvinen lämpötila vaikka syksy olikin. Asemalla ainakin sata henkilöä odotti junaa ja olin ainoa kenellä oli pipo ja hanskat. Eikä se vaatetus kellään lämpimältä näyttänyt. Aikuisillakin paljaat nilkat vilahtelivat. Nyt toki kun on talvi niin ihmisillä on yleensö talvivaatteet vaikka olisi nollakelikin. Puolilla aikuisistakaan ei kuitenkaan ilmeisesti ole minkäänlaisia korkeavartisia kenkiä vaan mennään Prisman pukukengillä tai kulahtaneilla lenkkareilla. Nuorison tosin olen nähnyt kulkevan päällään t-paita ja avonainen farkkutakki tammikuun pakkasilla.Nin tylsältä kuin kuulostaakin, niin kyllä kerrospukeutuminen on kaiken A ja O. Mitä eri kerroksissa on, se valitaan käyttötarkoituksen mukaan.
Esimerkkinä se, kun pyöräilin töihin (30 min/suunta) parina päivänä kun oli pakkasta 15 ja 23 asteen välillä. Alla hikeä siirtävä lämpökerrasto, sitten pooloneule ja tuulipuku. Viimeksi mainittu ei ollut hyvä, tällä yhdistelmällä tuli selästä hiki. Seuraavana päivänä, joka oli kylmempi, puin sen sijaan hengittävämmän hiihtopuvun. Varustus oli aivan täydellinen. Ei ollut liian lämmin, mutta ei oikein kylmäkään.
Jalassa pelkät villasukat ja ulkoilulenkkarit. Villasukka paljaaseen jalkaan on oleellinen: villa pitää ihan hyvin kuivana, jolloin kylmyys ei iske. Aiemmin tungin väliin jotain puuvillasukkaa, mikä oli väärin, ja seurauksena varpaat jäässä. Käsiin ihan tavalliset rukkaset ja päähän kypärämyssy, jonka päälle vielä hiihtopipo. Tämä yhdistelmä mahtuu pyöräilykypärän alle.
Kesällä ei sitten mitään mahdollisuutta olekaan suojautua silloin kun on seksihelle. Joka paikassa on vaan ihan vitun kuuma, eikä siinä mikään vaatteiden vähentäminen auta. Uiminen helpottaa oloa hetkeksi. Kyllä talvi on vuodenajoista paras, silloin kun se on talvi, eikä 9 kuukauden syksy,
En ole varma onko tämä enimmäkseen ongelma Etelä-Suomessa.