Hienoa säätä pidellyt?

  • 961 020
  • 8 320

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kolmen aikaan alkoi ukostamaan ja satamaan vettä. No ei siinä muuten mitään, mutta koira tärisee ukkosen takia kuin haavanlehti. Yritä siinä sitten jotenkin pitää huolta pikku koirasta.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellekin +25 alkaa olemaan maksimi, missä on mukava olla. Nimenomaan olla.
Tänään oli päivällä nippa nappa, oliko liian kuuma. Nyt käy mereltä sopiva tuulenvire, joten ulkona on todella hyvä ilma olla.

Nykyään ei tarvitse onneksi kärvistellä sisälläkään, kun löytyy viilennys myös mökiltä. Muistan hyvin, kun aikanoinan asuin vuokralla, eivät olleet pitemmät hellekaudet oikeen mieleisiä.
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Oli kyllä pitkästä aikaa mukava käydä Kumpulassa, pesee Stadikan 1000-0. Ja eilen Hesa Cupin finaalit kanssa loistavaa viihdettä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
@Sistis tässä ”helteessä” ei ole mitään vaarallista. Huomiselle 29. Sopii, saa Trumppikin vähän hikoilla.

Vaaroja löytyy kummasti jos on sydämen vajaatoimintaa ja pitkäaikainen keuhkosairaus päälle. Helvetistä tämmöinen tukala helle yhdistettynä olemattomaan tuuleen ja korkeaan ilmankosteuteen. Nukkumisesta tai mistään muustakaan ei tule mitään, hyvä kun jaksoi jalkapalloa katsella televisiosta. Seksihellefiilikset ovat matalat. Vasta nyt yöllä tokenee sen verran, että voi kirjoitella Jatkoaikaan. Päivisin ei viitsi astua edes ovesta ulos jos ei ole pakko.

Saisi välittömästi pudota lämpömittarin lukemista 10 astetta alaspäin. 18-21 asteen kesä on optimaalisin.

Ei tarvitse tosin sen allekaan sitten mennä, ja muista vuodenajoista talvi ja syksy ovat saatanasta. Kevät on ok lukuun ottamatta siitepölykautta ja katupölyä sekä pakkasia.

Pitäisi oikeastaan asua jossain Kanarian saarien ilmastossa, jossa on aina suht sopiva lämpö.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mukavat +44 C varjossa tällä hetkellä Pasadenassa. Jokohan nuo talvella 1984-1985 armeijan ulkoharjoituksissa syväjäätyneet luut sulaisivat?
Soppii eppäillä. Suosittelen saunan rakentamista. Pahoittelen vastauksen viivettä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En valita lämmöstä enää, on tullut jotenkin käännettyä mieli kuumien säiden ystäväksi näin iän myötä. Vaan kyllä ei ole ihan optimaalisia remontti- ja muuttokelejä nämä, pakko todeta. Kahdeksan vuotta sitten viimeksi oli samanlainen ohjelma eli ensin remppaa ja sitten muutto, silloin toki vielä rajummat lämmöt. Mikähän kohtalon käsi tässäkin on, sattana! Toisaalta, jos haluatte takuulämmöt heinäkuuksi, alkakaa kerätä meille kolehtia ensi vuoden uutta asuntoa varten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En valita lämmöstä enää, on tullut jotenkin käännettyä mieli kuumien säiden ystäväksi näin iän myötä. Vaan kyllä ei ole ihan optimaalisia remontti- ja muuttokelejä nämä, pakko todeta. Kahdeksan vuotta sitten viimeksi oli samanlainen ohjelma eli ensin remppaa ja sitten muutto, silloin toki vielä rajummat lämmöt. Mikähän kohtalon käsi tässäkin on, sattana! Toisaalta, jos haluatte takuulämmöt heinäkuuksi, alkakaa kerätä meille kolehtia ensi vuoden uutta asuntoa varten.
Meillä oli myös muutto nyt viikonloppuna. Kyllä hiki virtasi ihan vaan purkaessa pahvilaatikoitakin. Toisaalta parempi tämäkin kuin pakkanen tai loskakeli kun kaikki paska tulee kenkien mukana sisälle.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Olen aina ajatellut että Madeira voisi olla aika ideaalinen ilmasto: läpi vuoden ihan kestettävää lämpöä ja virkistäviä tuulia kauniissa luonnossa.

Sama. Lisäksi Madeiralla ei ole käärmeitä, eikä mitään myrkyllisiä öhkömönkiäisiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tukalaa on. Fillarilenkin kävin heittämässä äskettäin. Se oli melkeinpä parasta, mitä nyt jaksoi tehdä. Matalilla sykkeillä kun veti, niin jaksoi ihan kohtuullisesti, ja silti ilmavirta viilensi mukavasti. Sisällä on melkein kuin sauna, mutta parvekkeen ovea ei viitsi avata, kun ulkona on vielä kuumempaa.

Perseestä tämä. Tulisi edes yöksi viileää, mutta perkeleen trooppisia öitä ilmeisesti koko viikon.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaikkein eniten helteissä vituttaa se, kun jatkuvasti toistellaan, kuinka nyt ei kannata valittaa kun muuten ympäri vuoden on sitten taas niin mahdottoman kamalaa. Itse vihaan nimenomaan helteitä, kaikki yli +23 on liikaa. Sen sijaan talvella loskakelitkin ovat mielestäni ihan ok. Ainoa, mikä talvella harmittaa, on loputon pimeys.

Tekisipä mieleni antaa vaikkapa luunappi sellaiselle, joka pitää automaationa sitä, että kaikki pitävät helteistä ja muu aika on perseestä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kaikkein eniten helteissä vituttaa se, kun jatkuvasti toistellaan, kuinka nyt ei kannata valittaa kun muuten ympäri vuoden on sitten taas niin mahdottoman kamalaa. Itse vihaan nimenomaan helteitä, kaikki yli +23 on liikaa. Sen sijaan talvella loskakelitkin ovat mielestäni ihan ok. Ainoa, mikä talvella harmittaa, on loputon pimeys.

Tekisipä mieleni antaa vaikkapa luunappi sellaiselle, joka pitää automaationa sitä, että kaikki pitävät helteistä ja muu aika on perseestä.
Aina saa valittaa, sitä nyrkillä silmään joka muuta väittää.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kolme kesää vettä vaakatasossa ja +10 lämmintä. Nyt vaihteeksi jotain muuta. Kuumaahan nyt on kyllä ja ei varmasti kaikille napostele.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kolme kesää vettä vaakatasossa ja +10 lämmintä. Nyt vaihteeksi jotain muuta. Kuumaahan nyt on kyllä ja ei varmasti kaikille napostele.

Missä noin oli? Viime kesä oli sateinen ja kylmä, mutta ainakin täällä Tampereen seudulla 2016 oli varsin tavanomainen. 2015 oli viileä alkukesä, mutta elokuussa oli lämmintä ja kuivaa.

Minusta viime kesän sää oli parempi kuin tällainen tappohelle. Nimimerkin @Patapakka kanssa olen samaa mieltä. Vitutusta lisää juuri yhteiskunnan "normi", että näistä helteistä pitäisi nauttia.

Talvessa vihaan pimeyttä, hirveää lumipyryä, paukkupakkasia ja loskakelejä. Parasta ovat kuulaat ja kirkkaat pakkaspäivät, kunhan elohopea ei putoa kymmenen miinusasteen alapuolelle. Kevät on kokonaisuutena huikeaa aikaa. Ainoastaan mahdollinen takatalvi on potentiaalinen vitutuksen aihe. Kesässä pidän eniten kesä- ja elokuusta. Parasta on se, kun lämpötilat päivällä ovat maksimissaan +23 astetta, ja vastaavasti yöllä viilenee kivasti. Puolipilvinen keli, ajoittaisia sadekuuroja tuomaan raikasta ilmaa... Siinä paras yhdistelmä. Sexihelteet, tuhoisat ukkosmyrskyt sekä jälkimmäisistä nauttivat kaupunkilausjuntit ovat ne, joista en oikein perusta. Syksy on myös mahtavaa aikaa aina lokakuun puoliväliin asti. Kuulaat syyspäivät ovat mahtavia. Toisaalta sadekin on usein mukavaa, kunhan sitä ei tule montaa päivää putkeen. Marraskuusta alkava pimeys on se kaikkein ahdistavin vaihe.

Kyllä minä löydän paljon perusteluita sille, ettei näistä helteistä ole pakko tykätä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meitin osake on sikäli hyvin sijoittunut, että aamuaurinko paistaa hetken aikaa toiselle puolelle ja parvekkeelle mollukka mollottaa n. 15.30-17, sitten vastaan tuleepi metsä puineen. Vaikka on täällä toki normaalia lämpimämpi juuri nyt, ei aivan infernaaliseksi meno yllä, kun pitää ne pienet hetket auringon kohti paistaessa verhot sekä akkunat kiinni ja käyttää tuulettimia. Sitten illalla ensin varjon puolen ikkunat auki ja sitten juuri ennen sänkyyn painumista partsin ovi raolleen. Oli mulla siirrettävä ilmastointilaitekin vielä viime kesänä käytössä, mutta nyt ei enää tahtonut puhkua kylmää.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ilmoittaudun "ei tästä kaikkien oo pakko tykätä"-osastoon. Olohuone/parveke on etelään päin, eikä ole oikeastaan mitään näköesteitä 180 asteen säteellä, joten aurinko porottaa täysiä lähestulkoon niin kauan kuin se on esillä. Tuulettamisesta ei siis näillä keleillä mitään apua ainakaan päiväsaikaan - lisäksi pohjaratkaisun ansiosta mitään kunnon läpivetoa ei saa aikaiseksi, "ristivedon" korkeintaan. Onhan se toki mukavaa, että välillä on lämpimämpää, mutta itse ainakin odotan elokuuta ja sellaista ~20 astetta pimeillä öillä varustettuna.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pari vuotta sitten tuli hommattua ilmastointilaite ja kyllä harmitti viime kesänä kun sillä oli käyttöä varmaan parina päivänä, nyt sitten saa nauttia helteistä ihan sen mitä mielii ja pakoon pääsee kun haluaa. Pakko on todeta, että se on oma valinta jos haluaa hikoilla, ei noi nyt niin kalliita ole. Tuo kosteuden poistaminen on tuossa parasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko on todeta, että se on oma valinta jos haluaa hikoilla, ei noi nyt niin kalliita ole. Tuo kosteuden poistaminen on tuossa parasta.

Pakko kysyä, että minkälaisen ostit? Olen ollut siinä käsityksessä, että nuo edulliset tai keskihintaiset laitteet eivät oikein kaksisia ole, ja aidosti toimivia ratkaisuja ovat lähinnä ilmalämpöpumppu tai joku kiinteä ratkaisu. Ja näistä kumpikaan ei ihan tuosta vaan käy taloyhtiöön...

Mutta jos olen väärässä, niin korjaava tieto on aina tarpeen.

Mitään isoa tai kallista ratkaisua en nyt tähän asuntoon hanki. Todennäköisesti alamme katsoa hiljalleen uutta asuntoa, ja tämän laitan vuokralle. Siksi ei viitsi alkaa investoimaan. Mielummin kärsii ja avautuu Jatkoaikaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Sistis

2017:
Kesä 2017: Helle jäi vähiin – näin matala kesän korkein lämpötila viimeksi yli 40 vuotta sitten | Sään takaa

2016:
Kesä oli paikoin ennätyksellisen sateinen | Sää | yle.fi

2015:
Kesästä 2015 tulossa kylmin yli 50 vuoteen | Yle Uutiset | yle.fi

Lähinnä mä muistan nuo kesät ainakin täällä rannikolla sateisina ja sitä kautta kylmempinä, mutta ehkä tuossa nyt oli minulla hieman värikynää mukana. :) Elokuu on usein ollut se kesän pelastus ja syyskuussakin on saanut nauttia ihan ok keleistä. Kun on vähän tällainen melankoliaan taipuvainen taitelijasielu, niin syksyn harmaudesta löytää paljon samaa kuin itsestä ja kevät taas on kaiken paskan jälkeen sellainen toivonpilkahdus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Kiitoksia! Suomi on niin iso maa, että alueellisia eroja löytyy. Olen itse pistänyt muutaman viime vuoden ajan säätietoja ylös, ja ainakin noiden perusteella Tampereen seudulla oli jossain määrin erilaista.

2017 oli sateista ja kylmää, helleraja ei täällä ylittynyt kertaakaan. 2016 ei puolestaan ollut mitenkään erityisen sateinen, mutta olisiko ollut niin, että jossain Pohjanmaan seudulla tuli tuolloin runsaasti vettä? Tuollainen utuinen muistikuva minulla olisi. 2015 oli kylmä alkukesä, mutta elokuu pelasti paljon.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kesällä -14 tai -15 oli kuukauden helleputki ainakin pääkaupunkiseudulla. En jaksa kaivaa linkkiä, mutta olisikohan ollut -14. Sen jälkeen mutulla sanoisin, että -15 ja -16 olivat aika tavallisia kesiä, -17 huomattavasti normaalia viileämpi ja tämä -18 varmasti mittaushistorian kuumimpia tällä menolla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kesällä -14 tai -15 oli kuukauden helleputki ainakin pääkaupunkiseudulla. En jaksa kaivaa linkkiä, mutta olisikohan ollut -14.

Oli. Katselin tilastoja, ja Tampereella oli tuolloin aikavälillä 6.7.-9.8. peräti 27 hellepäivää. Tuohon väliin mahtui kahdeksan päivää, jolloin jäätiin hellerajan alle, muttei kertaakaan alle 20 asteen. Pisin yhtäjaksoinen helleputki kesti 12 päivää.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Olen aina ajatellut että Madeira voisi olla aika ideaalinen ilmasto: läpi vuoden ihan kestettävää lämpöä ja virkistäviä tuulia kauniissa luonnossa.

Itse ihailen Färsaarten ja Islannin ilmastoa; 8-10 astetta ympäri vuoden ja lähes joka päivä sadetta.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pakko kysyä, että minkälaisen ostit? Olen ollut siinä käsityksessä, että nuo edulliset tai keskihintaiset laitteet eivät oikein kaksisia ole, ja aidosti toimivia ratkaisuja ovat lähinnä ilmalämpöpumppu tai joku kiinteä ratkaisu. Ja näistä kumpikaan ei ihan tuosta vaan käy taloyhtiöön...

Kyllä edullisetkin ilmastointilaitteet ihan hyvin toimivat. Siis sellaiset 300 - 500 euron laitteet. Mulla on käytettynä ja halvalla ostettu Bauhausin laite. Ei siis varmasti mikään markkinoiden valio, mutta kyllä se vaan pitää olosuhteet kelvollisina kotona. Kosteudenpoisto helpottaa kovasti viilennyksen ohella.

Itsekään en kerrostaloon viitsisi alkaa ilmalämpöpumppua hommaamaan, joten siirrettävä laite jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Olin itsekin siinä käsityksessä, ettei niistä ole juuri hyötyä, mutta väärässä olin onneksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös