Voisin itse jakaa vuoden ehkä viiteen eri jaksoon, miten itse koen tämän Suomen ilmaston. Aloitetaan, vaikka vallitsevasta hetkestä:
Marras-Tammikuu
On sitä vuoden ikävintä aikaa. Olen nyt koittanut keksiä keinoja pitää enemmän tästä talviajasta, ja tuossa joulukuussahan oli paljon ihan oikeasti hienoja talvikelejä. Semmoinen 5-10 astetta pakkasta, eikä lunta tule paljoa ja välillä paisteli aurinkokin. Mikäs siinä, nehän oli todella hienoja ilmoja ja oli kiva käydä lumikenkäilemässä.
Sille en kuitenkaan mitään keinoja ole vieläkään löytänyt, että tämä kaamosajan pimeys ottaa minusta otteen aina tämän jakson loppupuoliskon aikana, ja tässä tammikuussa se on yleensä pahimmillaan. Nythän nämä kelit vielä ovat semmoisia, ettei Suomen ilmasto oikein kurjempaa voi tarjotakaan. Onneksi työ ja harrastukset tuovat sen verran paljon aktiivisuutta elämään, että ei ihan masentumaan kuitenkaan ehdi.
Helmi-Maaliskuu
Ovat vielä ihan täysiä talvikuukausia useimmiten. Poikkeaa edellisestä jaksosta kuitenkin siinä, että päivän pitenemisen alkaa huomaamaan pikkuhiljaa ja se aina hieman piristää mieltä. Ja mitä pidemmälle tämän jakson loppua mennään, niin kevään läheisyyden voi jo aistia, kun aurinko rupeaa lämmittämään kunnolla. Maaliskuussa kuitenkin on lähes aina jo niitä ensimmäisiä keväisiä päiviäkin. Tämä jakso ei sen takia ole aivan niin perseestä, kuin tuo edellinen.
Huhti-Toukokuu
Kesän ohella vuoden parasta aikaa. Lumet saa kyytiä, ja luonto rupeaa heräämään eloon. Aurinko alkaa ihan tosissaan jo lämmittämään. Tämä on aina sitä aikaa, kun herään jotenkin eloon talven jäljiltä. Ne ensimmäiset kerrat, kun pääsee tuonne luontoon kävelemään ilman lumessa pohraamista, ja kuulet lintujen laulua ja näet, miten kasvit alkavat taas pikkuhiljaa vihertämään, niin se on aina yhtä elävöittävää ja hienoa. Nuo on ihan mahtavia kokemuksia parhaimmillaan. Ja toukokuun loppupuoliskollahan Suomessa useimmiten alkaa jo ihan kesäkin.
Kesä-Elokuu
Kesä on kesä. Ei siinä mitään sen kummempia perusteluja tarvitse.
Syys-Lokakuu
Syksy on omalla tavallaan myös kivaa aikaa. Ulkoiluunhan tämä on hyvää aikaa, kun ei ole kuuma, mutta ei vielä kylmäkään. Ruska-aikaan luonto on myös kauniin näköistä. Ja pimeissä syysilloissa on oma kiva tunnelmansa.