En tiedä herkimmästä hetkestä - harvemmin sitä on tullut kyyneliä valutettua minkään urheilutapahtuman yhteydessä. Yksi mieleenpainuneimmista hetkistä on kuitenkin se suuri tunteiden vuoristorata, jonka koin muutaman minuutin sisään tammikuussa 2014.
25.01.2014 - Ysäriklassikko - TPS ja Jokerit kohtaavat (toistaiseksi) viimeistä kertaa samalla sarjatasolla Turkuhallissa. Oli itsestäänselvää jo sarjaohjelman julkaisusta saakka, että mä tulen olemaan kyseisessä ottelussa paikan päällä vaikka toiselta puolen maapalloa. Kyseisen päivämäärän kohdalla tulee olemaan iso rasti mun kalenterissani nyt, aina ja ikuisesti. Jokerijuna ja -kannattajat saapuvat Turkuun - kuten niin monta kertaa aiemminkin. Vaikka joukkueet taistelivat sijoituksista täysin eri päissä sarjataulukkoa, niin kyseisen ottelun ennakkomainingeissa oli jotain sellaista taikaa, jota 90-luvun klassikko-otteluita näkemätön ei voi koskaan täysin ymmärtää.
Mitä sitten itse ottelussa tapahtui? Kahden erän jälkeen videotaululla oli rumat lukemat: 0-6. Jokerit vei Palloseuraa kuin pässiä narussa. Mä en voi edes sanoa, että mua vitutti. Olo oli täysin välinpitämätön. Miksi mä rakastan tuota täysin munatonta mustavalkoista paskasakkia? Kolmannen erän alkuminuuteilla se sitten lävähti. Jokerit paukutti lukemiksi jo 7-0 ja olo oli entistäkin vetämättömämpi. Millään ei ollut enää mitään väliä - ajatukseni seikkailivat ehkä jossain, että tässä on tulossa oikein kunnon pers'pano ja Jokerit veivaa kympin tai tusinan tauluun. Silloin SE tapahtui - koko penkkiurheilu-urani tunteikkain hetki!
Vastapäisessä G-katsomossa arviolta noin 1.500 Jokeri-kannattajaa aloittaa yhteislaulun: "
Se on maali, maali, maali, se on maali, se on hunajata, hunajata, hunajata mulle...". Ne vitun kusipäät vetää meidän maalilauluamme! Ensimmäiset 30sec mulla oli niin suuri kyrpä otsassa, että edes Otakar Janeckyn korkea maila jatkoajalla DDR-hallissa (1994) tai Mika Strömbergin Kanada-maljan nosto kohti Turkuhallin kattoa (1996) ei ollut mitään siihen olotilaan verrattuna. Kun tämä laulu vain jatkui ja jatkui useamman minuutin ajan (pelin jo jatkuessa hyvän tovin), tunnetila muuttui täysin toiseen ääripäähän. Syvä vitutus muuttui arvostukseksi ja kaipuuksi. Näitä kohtaamisia tulee vielä ikävä!
Oletan Jokeri-kannattajillakin (ainakin osalla) olleen takaraivossaan muutakin kuin pelkkä vittuilu yhden ottelun tilanteesta. Kyllä se Hunajata on varmasti kerran tai pari soinut silloinkin, kun Jokeri-kannattajia on vituttanut oikein tosissaan kyynel silmäkulmassa. Nyt oli meidän vuoromme maistaa omaa lääkettämme. Laulun tauottua E5-katsomosta nousi yksi Kettuherra seisoen taputtamaan. Standing ovation oli kyseisessä tilanteessa enemmän kuin paikallaan. Kyllä sieltä mun perässäni aika moni muukin nousi seisomaan ja vielä suurempi osa taputti. Pitänee myöntää, että kyseisessä tilanteessa taisi muutama kyynelkin vierähtää poskelle. Ei yksittäisen ottelun tilanteen tai lopputuloksen johdosta - vaan yksinkertaisesti tajutessani, että nämä kamppailut ovat pian (ainakin toistaiseksi) ohitse. Maalilaulun "varastamista" kyseisessä tilanteessa pidän pelkästään kunnianosoituksena wanhalle kiistakumppanille. Se taustalla käynnissä ollut jääkiekko-ottelu oli täysin sivujuonne kyseisellä hetkellä.
Muutamassa minuutissa täydellisestä välinpitämättömyydestä äärettömän vitutuksen kautta syvään kunnioitukseen!
KIITOS JOKERIT - KIITOS JOKERI-KANNATTAJAT 25.01.2014
HIENOIMMATKIN TAISTELUT PÄÄTTYVÄT - MUISTOT JÄÄVÄT
EDIT: kyseisestä hetkestä on myös (valitettavan) lyhyt pätkä Youtubessa - vaikuttaa siltä, että kaikki lähti spontaanisti jonkun yhden känniläisen "ideasta"
Eteläpääty - Turun valtaus 2014