Helsinki

  • 571 674
  • 3 516

Grafix

Jäsen
No jos tuohon tuollainen toiminta päätetään tehdä, niin kyllä mua veronmaksajana kiinnostaa, että yhteiseen pottiin tulee maksimitulos. Yrittäjä on lähtenyt tekemään tätä väliaikaisena toimintana. On luultavasti huomioinut tämän. Ja pointti: kaikki luvat on saatu, koska toiminta on väliaikaista. Näin se Helsinki juuri toimii: hommat sovitaan jossain kysymättä ihmisiltä. Tai kun kysytään, ei kerrota kaikkia olennaisia pointteja.

Paikka on toki parhain. Kyllä. Juuri siksi. Enkä tokikaan vastusta paikan kehittämistä arvolleen sopivalla tavalla. Mikä muuten on se pyöreä puuhäkkyrä Kolera-altaan vieressä. Käsittämätön pytinki sekin. Toivottavasti lähtee pian pois.
Allas on toiminut tuossa paikassa nyt 7 vuoden ajan ja ihan heti ei tule mitään negatiivista palautetta mieleen tältä ajalta. En muista myöskään mitään uutisointia asian tiimoilta, että kaupunki tai kaupunkilaiset olisivat jotenkin pahoillaan uimalasta, sen toiminnasta tai toimintaa pyörittävästä yrityksestä.

Hirveän vaikea on siis ymmärtää, miksi ei jatkaisi vakiintuneen toimijan kanssa toimintaa, kun mitään ilmeistä syytä ei ole vaihtaa operaattoria. Paikkaan on tehty mm kattavat remontit ja laajennukset viime vuosien aikana, joten väliaikaisuudesta huolimatta nykyinen toimija on mielestäni kehittänyt aika kivasti kaikkea toimintaa. Varmasti vakiinnuttamalla toiminta tulevaisuudessa lisää merkittäviä investointeja voidaan tehdä.

Jos tuota kauppatoria jotenkin pitäisi kehittää "arvolleen sopivalla tavalla", niin en ymmärrä yhtään noita telttavirityksiä, rihkamakauppiaita ja muuta vastaavaa tauhkaa keskellä kaupunkia. Aikamatka jonnekin 1980-luvulle, jossa toreilla oli vähän erilainen merkitys kaupunkien toiminnassa.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Eiköhän se allas saa jatkaa nykyisellä paikallaan ainakin siihen saakka, että aloitellaan totisemmat mylläykset koko tuolle satama-alueelle visioiden mukaisesti. Monet kilpailutuksethan tuolla on jo muutenkin menneet läpi ja toteuttamista vailla.

Mielellään kyllä näkisin jatkossakin jos ei just samalla paikalla, niin integroituna uuteen ilmeeseen samanlaisen merivesiuimala-konseptin. Olemukseltaanhan nykyinen allas on jo hieman kupsahtanut ja hyvin ”väliaikaisratkaisu”-mallinen ja kaipaisi päivitystä.

Allas Sea Poolin kohdalle ei ole mitään muita visioita esitetty tai rakennuksia tulossa. Käsittääkseni myös nyt jos ja kun Altaasta tulee pysyvämpi osa, niin rakennelmaa pitää päivittää, koska sitä ei ole rakennettu kestämään paikallaan vuosikymmeniä. Ja varmasti nyt jos tuosta tulee pysyvämpi toimija, niin se kannustaa Altaan pitäjää kehittämään rakennelmaa, kun ei ole pelkoa, että rakennukseen laitetut investoinnit menevät hukkaan.

Mielestäni on jotenkin suomalaista, että Kauppatorilla Presidentinlinnan edessä voi mennä saunaan ja uimaan. Voit käytännössä heiluttaa saunasta presidentille.
 

Jeffrey

Jäsen
Vaikea kyllä kuvitella negatiivista Altaasta. Itse uimala ja keikkapaikka ovat tosiaan hyvin miellyttäviä ja ilmeisesti myös ruokaravintola on hinta-laatusuhteeltaan miellyttävä, vaikka itse en olekaan tuollaista tajunnut tuolla edes olevan,

Ehkä se isompi miinus menee osaltaan köpelöihin käytettyihin materiaaleihin. Itse olen ajatellut, etteivät materiaalit vain kestä tuota käyttötarkoitusta ja kävijämäärää. Toisaalta voi olla niinkin, ettei yrittäjä ole halunnut enempää panostaa juuri väliaikaisuuden takia - ja pysyvämpi soppari mahdollistaisi ehkä tällaisetkin investoinnit.

Kokonaisvaikutus tuolle alueelle on kuitenkin valtava. Oli käytännössä täysin joutomaata ennen tätä ratkaisua. Kauppatorille toki voisi sillekin paljon tehdä, ja voisi aloittaa lokkien karkoittamisella. Ehkä tämä toisi lisää mahdollisuuksia myös muille elintarvikekauppiaille ja ajaisi rihkamakauppiaita vähemmälle.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Altaan kaltaisia keitaita kaupunkia elävöittämään tarvittaisiin lisää, aivan päätöntä olisi alkaa tätä katukuvasta poistamaan. En ole kuullut kenenkään vielä sanovan mitään isompaa negatiivista Altaasta. Tuohan on sijainniltaan ja puitteiltaan Stadin parhaita keikkapaikkoja. Syönyt en tuolla ole, mutta juonut kyllä ja toimii siihenkin hienosti. Saunat ja uima-altaat sitten kiva plussa, jossa joskus mukava käydä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan se väliaikaisrakenne semiruma, mutta kuten yllä todettu, eipä kukaan investoi tuon enempää ennen kuin mahdollinen pysyvä lupa tulee. Eiköhän siitä muuttune, jos sen saavat. Tuohon kohtaan mahtuu moinen merikylpylä aivan loistavasti - tuntuisi aika erikoiselta, että siihen alettaisiin mitään kovin korkeaa rakennetta tehdä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kovastihan tässäkin threadissa ollaan oltu huolissaan Helsingin keskustan elinvoimasta. Mikäli Allas sitten purettaisiin ja paikalle tulisi vaikka kivetetty aukio parilla penkillä, niin menikö sittenkään ihan putkeen? Kaikkia ei voi koskaan miellyttää, mutta kuten jo sanoin, Allas on mielestäni ollut erinomainen lisä ydinkeskustan reunalle ja tuonut vähän virkamiesmäiselle alueelle särmää ja huomioiden, että lämpiminä kuukausina "pöhinää" riittää, tuskin olen yksin tämän näkemyksen kanssa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@kamik puhuu aidasta ja muut aidanseipäästä. On minustakin periaatteellisella tasolla ei-toivottavaa, että ensin julkinen valta myöntää tilapäisen luvan johonkin (liike)toimintaan ja sitten myöhemmin kabinetin nurkassa vakinaistaa homman ja jatkaa siihen tilapäisenä tulleen toimijan kanssa avaamatta mahdollisuuksia muille mahdollisesti vakinaisesta toiminnasta kiinnostuneille. Näin ymmärsin tässä olevan käymässä.

Sijaintinsa puolesta kyseessä on aika lailla metrilleen ei vain Helsingin vaan koko Suomen optimaalisin turistirysä, eikä mikään hiekkakuopan kulma Ilmajoella. Senkin vuoksi sen pysyvää hyödyntämismahdollisuutta olisi syytä tarjota avoimesti markkinoille. Onko rafla ja sauna parasta, mitä siinä voi tarjota? Tätä ei nyt avata keskustelulle ja päätöksenteolle.
 

Jeffrey

Jäsen
@kamik puhuu aidasta ja muut aidanseipäästä. On minustakin periaatteellisella tasolla ei-toivottavaa, että ensin julkinen valta myöntää tilapäisen luvan johonkin (liike)toimintaan ja sitten myöhemmin kabinetin nurkassa vakinaistaa homman ja jatkaa siihen tilapäisenä tulleen toimijan kanssa avaamatta mahdollisuuksia muille mahdollisesti vakinaisesta toiminnasta kiinnostuneille. Näin ymmärsin tässä olevan käymässä.

Onhan tässä tosiaan oma vinha peränsä. Tosin Altaan tapauksessa oma korruptioviisari ei täysin värähdä.

Kaupungin toimet tulisi silti selvittää näissä asioissa. Altaan virkaveli Löyly on tästä hyvä esimerkki. Hanketta selvitettiin useita vuosia, mutta useampi yrittäjä näki sen mahdottomaksi. Sitten sattumoisin vihreiden edustaja hyppäsi tähän ruoriin aikaan jolloin kaupunginvaltuustossa oli myös vihreä puheenjohtaja. Yhtäkkiä hankkeelle löytyikin taloudelliset edellytykset. Tässä tilanteessa se korruptioviisari jo vähän värähtääkin. Noh, ehkä Vartia vaan tyytyi pienempään ROI:n kuin muut.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Onko rafla ja sauna parasta, mitä siinä voi tarjota? Tätä ei nyt avata keskustelulle ja päätöksenteolle.
Vaikea keksiä siihen muuta omaperäisempää, ellei sitten joku halua rakentaa ympärivuotisen keikkapaikan. Nythän nuo konsertit sijoittuvat luonnollisesti vain kesälle. Jos kilpailutukseen edetään, niin toivon mukaan Allas Sea Poolin tekemä työ merkitsee jotain, eikä toimijaa vaihdeta vain vaihtamisen ilosta, että muut pääsevät ähäkutteilemaan. Edessä siinä tapauksessa, että yrittäjä ja bisnesidea vaihtuu (se, että joku muu tulee siihen tilalle täysin samalla bisnesidealla, ei ole mitään järkeä) lienee ainakin yksi kesä tyhjäkäyntiä.

Veikkaan, että siihen jo kovasti suunnitellaan kestävän kehityksen pyöräparkkia, tai jotain hallinnollista tilaa. :)
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Vaikea keksiä siihen muuta omaperäisempää --
Siis minusta sauna on parasta ja tyylikkäintä, mitä tuohon voi sijoittaa! Jollakulla muulla saattaisi olla muutakin visiota tai idea makeammasta saunan toteutuksesta, eikä heitä ilmeisesti olla päästämässä apajille ideoitaan esittelemään.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Siis minusta sauna on parasta ja tyylikkäintä, mitä tuohon voi sijoittaa! Jollakulla muulla saattaisi olla muutakin visiota tai idea makeammasta saunan toteutuksesta, eikä heitä ilmeisesti olla päästämässä apajille ideoitaan esittelemään.
No totta toki näinkin.
 

Grafix

Jäsen
Siis minusta sauna on parasta ja tyylikkäintä, mitä tuohon voi sijoittaa! Jollakulla muulla saattaisi olla muutakin visiota tai idea makeammasta saunan toteutuksesta, eikä heitä ilmeisesti olla päästämässä apajille ideoitaan esittelemään.
Ymmärtäisin oikein hyvin kilpailuttamiset sun muut jos nykyisellä yrityksellä ei homma toimisi ja käyttäjät, kaupunkilaiset tai kaupunki olisivat tyytymättömiä. En kuitenkaan ole nähnyt ainuttakaan negatiivista uutista tai muuta nostoa koko 7 vuoden aikana mitä Allas on ollut toiminnassa. Suomen ykkösartistit käy viikoittain kesäkaudella keikalla, keikat on usein loppuunmyytyjä, uimareita ja turisteja käy paljon ja just valmistui aivan tuliterä saunaremppakin.

Jos joku yksityinen yritys haluaa rakentaa Helsinkiin jonkin hienomman merikylpylän ja esittää kaupungille uskottavan suunnitelman + rahoituksen, niin uskoisin tontin löytyvän kyllä. Ei kai tuo torin kulma varmaan ainoa mahdollinen lokaatio ole.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Jakomäki on niitä kaupunginosia Helsingissä, joissa olen käynyt äärimmäisen harvoin, koska ei ole ollut mitään syytä käydä siellä. Jotenkin etäisesti muistan nuo vanhat kerrostalot sekä muutenkin ankeahkon miljöön, varsinkin ostarin ympäristöstä, joten ainakin minulle nuo uudet rakennukset tulivat yllätyksenä.
Muuttaisinko sinne asumaan, jos se olisi mahdollista? En, koska haluan olla lähellä merta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Olen osannut odottaa tätä uutista, mutta tuo mittakaava sekä se, mitä kohtaa ollaan suunnittelemassa asumiskäyttöä varten, pääsi yllättämään. Olin nimittäin kuvitellut, että kaupungille "riittäisi" se eläinsairaalan edessä oleva peltopläntti eli Tilanhoitajankaaren itäpuoleinen pelto. Kaupunki kehittyy, mutta onhan se surullista, että se tapahtuu tällä tavalla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Olen osannut odottaa tätä uutista, mutta tuo mittakaava sekä se, mitä kohtaa ollaan suunnittelemassa asumiskäyttöä varten, pääsi yllättämään. Olin nimittäin kuvitellut, että kaupungille "riittäisi" se eläinsairaalan edessä oleva peltopläntti eli Tilanhoitajankaaren itäpuoleinen pelto. Kaupunki kehittyy, mutta onhan se surullista, että se tapahtuu tällä tavalla.
Kaupunkibulevardi vielä tuonne, eikös niin. Ja autot pois. Onhan Viikissä tilaa rakentaa, mutta Helsingille se tila ei näytä koskaan merkitsevän muuta kuin asuinneliöitä.

Eikä tuo edes minua sinänsä kosketa, koska asun ihan muualla, mutta tämän kaupungin kehitys menee koko ajan huonompaan suuntaan, ja tämäkin on siitä yksi merkki. Jossain vaiheessa tulee mitta täyteen.

Helsinki oli joku 15 vuotta sitten oikein mainio kaupunki. Se tarjosi maalaiselle kaikkea. Hienoa kaupunkiympäristöä, hyviä palveluja ja vireää kulttuurielämää. Jotain mitä ihastella. Nyt se tarjoaa loputtomia rakennustyömaita, häviävää luontoa ja yhä enemmän juurettomia ihmisiä ja tästä johtuvia lieveilmiöitä. Eli vitunmoista meteliä ja äbäläwäbälää.

Haluaisin asua Helsingissä, en haluaisi mihinkään ympäryskuntaan. Mutta jossain vaiheessa on varmaan pakko. Se on harmi, koska parhaimmillaan Helsinki on ollut hieno paikka.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsinki oli joku 15 vuotta sitten oikein mainio kaupunki. Se tarjosi maalaiselle kaikkea. Hienoa kaupunkiympäristöä, hyviä palveluja ja vireää kulttuurielämää. Jotain mitä ihastella. Nyt se tarjoaa loputtomia rakennustyömaita, häviävää luontoa ja yhä enemmän juurettomia ihmisiä ja tästä johtuvia lieveilmiöitä. Eli vitunmoista meteliä ja äbäläwäbälää.
Periaatteessahan tämä voisi olla yhtä lailla sitaatti vaikka vuodelta 1965. Ymmärrän sinänsä kitkan, mitä muutos aiheuttaa, mutta kuvailemasi ilmiöt ovat osa kaikkia kasvavia suurkaupunkeja.

Itse olen tiiviin rakentamisen kannattaja. Luontoa säästyy, kun kerrostaloon rakennetaan kuuden sijaan kymmenen kerrosta ja omakotitalotontti on "postimerkki", eikä yli tuhat neliötä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Periaatteessahan tämä voisi olla yhtä lailla sitaatti vaikka vuodelta 1965. Ymmärrän sinänsä kitkan, mitä muutos aiheuttaa, mutta kuvailemasi ilmiöt ovat osa kaikkia kasvavia suurkaupunkeja.

Itse olen tiiviin rakentamisen kannattaja. Luontoa säästyy, kun kerrostaloon rakennetaan kuuden sijaan kymmenen kerrosta ja omakotitalotontti on "postimerkki", eikä yli tuhat neliötä.
Ihan kauniisti ajateltuna näin. Muutos on väistämätöntä, mutta siihen voimme vaikuttaa, miten paljon kehitystä siihen muutokseen liittyy. Pitää myös miettiä, meneekö se kehitys eteen- vai taaksepäin. Nykyinen kehitys ei ole kehitystä, se menee taaksepäin. Äbäläwäbälä!
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Näin ogelilaisena täytyy todeta, että kauppakeskuksen suhteen näytän vihreää valoa, mutta tuo Oulunkylän torin alueen havainnekuvat eivät vaan iske, vaikka olen nähnyt ne jo paljon aiemmin ja moneen kertaan. Alue on ensinnäkin paljon kompaktimpi kuin mitä nuo kuvat näyttävät eikä mikään valtava kenttä, joten uudet ja suuret rakennukset tulevat merkittävästi tuomaan varjoisuutta torialueelle. Lisäksi puiden määrän vähentäminen tuntuu jo nyt todella huonolta idealta.

Tuhat uutta ogelilaista ei oikeastaan minua pahemmin häiritse, sillä tällä alueella on runsaasti tilaa meille kaikille eikä täällä ole juurikaan esiintynyt häiriökäyttäytymistä sinä aikana, kun olen täällä asunut.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV

Näin ogelilaisena täytyy todeta, että kauppakeskuksen suhteen näytän vihreää valoa, mutta tuo Oulunkylän torin alueen havainnekuvat eivät vaan iske, vaikka olen nähnyt ne jo paljon aiemmin ja moneen kertaan. Alue on ensinnäkin paljon kompaktimpi kuin mitä nuo kuvat näyttävät eikä mikään valtava kenttä, joten uudet ja suuret rakennukset tulevat merkittävästi tuomaan varjoisuutta torialueelle. Lisäksi puiden määrän vähentäminen tuntuu jo nyt todella huonolta idealta.

Tuhat uutta ogelilaista ei oikeastaan minua pahemmin häiritse, sillä tällä alueella on runsaasti tilaa meille kaikille eikä täällä ole juurikaan esiintynyt häiriökäyttäytymistä sinä aikana, kun olen täällä asunut.
Kyllä nuo mestat ovat muuttuneet neljässäkymmenessä vuodessa, teininä tuli usein pelattua fudista sillä tyhjällä nurmikentällä joka oli nykyisen ostarin paikalla.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pyöräilin joku ilta takaperin Ogelin aseman ohi ja siinä meni sillan ali spora. Mietin, että nyt on tässä maailmassa kaikki tullut nähtyä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Manta suljetaan häkkiin.


Kuvan perusteella heti ensimmäisessä virkkeessä on kaksi virhettä. Ensinnäkään häkki ei ole erityisen tyylikäs ja toiseksi se ei estä kiipeämästä patsaalle. Hidastaa kyllä, mutta tuskin estää sellaista, joka on vakaasti päättänyt mennä sinne. Kunhan rakennelma saadaan pystyyn ja Suomi voittaa jotain, nähdään, pystyykö sitä pitkin kiipeämään vai ei.

Ymmärrän kyllä ja olen samaa mieltä, että jotain pitää tehdä, ennen kuin patsas on entinen. Pelkään vain, että häkki ei pidättele innokkaita kiipeilijöitä loputtomiin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Manta suljetaan häkkiin.


Kuvan perusteella heti ensimmäisessä virkkeessä on kaksi virhettä. Ensinnäkään häkki ei ole erityisen tyylikäs ja toiseksi se ei estä kiipeämästä patsaalle. Hidastaa kyllä, mutta tuskin estää sellaista, joka on vakaasti päättänyt mennä sinne. Kunhan rakennelma saadaan pystyyn ja Suomi voittaa jotain, nähdään, pystyykö sitä pitkin kiipeämään vai ei.

Ymmärrän kyllä ja olen samaa mieltä, että jotain pitää tehdä, ennen kuin patsas on entinen. Pelkään vain, että häkki ei pidättele innokkaita kiipeilijöitä loputtomiin.
Lasikupu toimisi paremmin. Häkki on ihan hirveä, se peittää patsasta ja ei tosiaan estä kiipeämästä sen yli.

On surullista, että Suomessa näitä pitää miettiä. Sivistysmaissa patsaita kunnioitetaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Manta ei ole patsas, vaan veistos.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Lasikupu toimisi paremmin. Häkki on ihan hirveä, se peittää patsasta ja ei tosiaan estä kiipeämästä sen yli.

On surullista, että Suomessa näitä pitää miettiä. Sivistysmaissa patsaita kunnioitetaan.
Jospa tuo aita sähköistetään, niin silloin kiipeily muuttuu aikamoiseksi haasteeksi. *hymiö*

Karmean näköinen ratkaisu, ei voi muuta sanoa, mutta toisaalta jotain oli tehtävä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös