Helsinki

  • 572 141
  • 3 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Keskimäärin kun puhutaan _asuinalueista_, siis kokonaisuuksista, lieneekö Suomessa yhtään rauhatonta aluetta. Nämäkin tienoot, joita vaikkapa pk-seudulta tai Turusta aina nostetaan ovat pohjimmiltaan hyvin rauhallisia, jopa uneliaita seutuja. Usein vielä aivan vieressä pientaloalueita. Vaikkapa Havukoski, joka Vantaalta on aina esimerkkinä pyörimässä näissä, on kovin hiljainen paikka. Aivan vieressä Suomen suurin pientaloalue, joka on aikamoista keskiluokkaidylliä.

Rautatieasemilla sitten - oli ”hyvä” tai ”huono” alue - pyörii usein monenlaista joukkoa, mutteivät he siinä asu.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keskimäärin kun puhutaan _asuinalueista_, siis kokonaisuuksista, lieneekö Suomessa yhtään rauhatonta aluetta. Nämäkin tienoot, joita vaikkapa pk-seudulta tai Turusta aina nostetaan ovat pohjimmiltaan hyvin rauhallisia, jopa uneliaita seutuja. Usein vielä aivan vieressä pientaloalueita. Vaikkapa Havukoski, joka Vantaalta on aina esimerkkinä pyörimässä näissä, on kovin hiljainen paikka. Aivan vieressä Suomen suurin pientaloalue, joka on aikamoista keskiluokkaidylliä.

Rautatieasemilla sitten - oli ”hyvä” tai ”huono” alue - pyörii usein monenlaista joukkoa, mutteivät he siinä asu.

Tämähän se. Ajoin aikanaan 6 vuotta viikonloppuöisin taksia pk-seudulla ja rauhallisia lähiöitä oli kaikki Kontulasta lähtien. Elielinaukion tolppa oli silloin sellainen mitä öisin välttelin, lähinnä aggressiivisten känniääliöiden takia.

Toki huumeidenkäyttö näyttäisi lisääntyneen huomattavasti viime vuosina, joka taas näkyy monen radanvarsikaupunginosan häiriöiden lisääntymisenä.

Maltsussa on ollut aina oma meno, onhan Heikki Kuula ja Eräkoira tehnyt siitä biisinkin :D

Tsekkaapa tämä video @disco-stu
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestistä annettu rikepiste.
Huoh ja vielä kerran huoh.



Niin puuttuu täältäkin. Vietän aikani enimmäkseen akselilla Herttoniemi - Roihuvuori - Laajasalo - Tammisalo - Jollas. Ei täällä mitään actionia ole missään jos ei lasketa Laajasalon rakentamista tällä hetkellä. Luontoa riittää kaikille. Ja iltaisin/öisin on aivan kuollutta, hiljaista. Mutta palvelut pelaa yötä päivää. No, ehkä Jollaksen kärjestä on vähän pitkä matka palveluihin, mutta se on toisaalta osa alueen identiteettiä.

Luontohan Laajasalossa saa kyytiä minkä kerkeää. Stansvikin alue aiotaan rakentaa kunhan sieltä sopivasti kaikki puutalot "tuhopoltetaan" kuten Kruunuvuoren huvilat. Joku Gunillantiekin täydennysrakennetaan täyteen Hekan asuntoja, jotka tuovat perässään rauhattomuutta kuten jo näissä aiemmissa kohteissa. Deekuja ja somaleita toki saadaan lisää jos ja kun se näyttää olevan kaupungin tavoitekin.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Luontohan Laajasalossa saa kyytiä minkä kerkeää. Stansvikin alue aiotaan rakentaa kunhan sieltä sopivasti kaikki puutalot "tuhopoltetaan" kuten Kruunuvuoren huvilat. Joku Gunillantiekin täydennysrakennetaan täyteen Hekan asuntoja, jotka tuovat perässään rauhattomuutta kuten jo näissä aiemmissa kohteissa. Deekuja ja somaleita toki saadaan lisää jos ja kun se näyttää olevan kaupungin tavoitekin.
Mielipiteensä kullakin. Toki rakentaminen muuttaa Laajasalon yleisilmettä, mutta kyllä tuolla alueella luontoa riittää ja sitä sinne kyllä jää ihan reippaasti. Kruunuvuorenrannan kokonaisuus on selkeästi urbaanimpaa, vähän samaan tyyliin kuin esim Kalasatama, mutta ei sieltäkään montaa minuuttia mene metsään siirtymiseen. Hekan taloja tulee, mutta niin tulee vähän muutakin. Ja ihan näin yleispätevänä tietoiskuna: valtaosa Hekan asukkaista on ihan tavallisia töissä käyviä ihmisiä. Toki spurguja niissä asuu enemmän kuin yksityisomisteisissa asunnoissa, mutta tuo yhtäläisyysmerkkien vetäminen Hekan ja spurgujen väliin on silkkaa tietämättömyyttä.

Itse jos nyt saisin valita asunnon mistä tahansa, muuttaisin todennäköisesti johonkin Tullisaaren laitamille.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaupunginosavaikuttamisesta täytyy antaa myös positiivista palautetta, kun siihen on aihetta: Kalasatamaan saadaan vihdoin syksyllä kirjasto! Teipit on jo ikkunassa Redin 2. kerroksessa, joten tuskin sitä enää perutaan...

Meille on ainakin järjestetty asukasiltoja aina silloin tällöin. Ensimmäisen kerran kirjastosta kyseltiin jo vuosia sitten, ja silloin vastaus oli, että "ei tule, koska Kalliossa ja Vallilassa on jo" (ja Hertsiin tiedettiin olevan tulossa).

Sitten jossain vaiheessa vastaus muuttui muotoon: "ehkä tulevaisuudessa". Kunnes noin vuosi sitten asialle näytettiin vihreää valoa, ja hieman myöhemmin valtuusto hyväksyi suunnitelman. Monta vuotta meni, mutta onneksi asukkaita kuultiin, pääsimme vaikuttamaan ja nyt kirjasto on "avaamista vaille valmis."

Asiaa varmasti auttoi se, että vihreiden kaupunginvaltuutettu Mari Holopainen otti asian omakseen, ja lähti edistämään poliittista puolta...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Varmaan "vanha maine" vaikuttaa, mutta eihän täällä nyt ole kuin se kourallinen kaljaa juovia jannuja aseman kyljessä joskus, nekin täysin rauhallista porukkaa, ja varsinkaan yöaikaan ei kyllä tunnu olevan ketään ikinä missään. Ja tästä on ihan reilusti kokemusta, kun lukuisia kertoja viimeisillä junilla himaan olen heilahtanut sekä lisäksi noita puistoja kolunnut koirien kanssa ihan mihin aikaan tahansa.
Sittenhän Malminkartano on selvästi rauhoittunut. Joku kolmisen vuotta sitten asemalla oli kyllä lähes säännönmukaisesti bileet, eikä siellä nautittu pelkkää kaljaa. Pientä nokkaanlyöntiäkin näki joskus, vaikka yleensä bilejengi oli sen verran tukevasti lääkitty, että meno oli laiskaa. Bar Kissassa olikin sitten reippaampaa meininkiä, ja käsitin, että viranomaiset pohtivat tarkkaan sen anniskelulupia. Tämä kuultu ihan oikealta poliisilta.

Meininki oli varsin eläväistä myös Von Glanin puistossa, jonka reunalla asuin. Nisti- ja spurgujengi melusi kesällä iltapäivästä myöhään yöhön ja soitti usein musiikkia. Jengi myös kuseskeli ympäriinsä ja välillä puiston laidalla olleiden autojen konepelleille. Myös uussuomalaiset tekivät oman osansa Malminkartanon elävöittämisessä, mutta ei liene poliittisesti korrektia kommentoida asiaa enempää.

Tuollaisena minä Malminkartanon muistan. Hyvä jos on rauhoittunut, mutta tuota kertomaani ei ole ikävä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Joo, Malminkartano on kyllä ollut elämys! Integroituminen on hoitunut mainiosti - muualta muuttaneet ovat löytäneet mukavasti Alepan edullisemman pään 24 päkit ja vetävät ihan perinteissuomalaiseen malliin keskellä päivää. Uskoisin, ettei pelkän keskarin voimalla silti tarvi päristä - kyllä vahvempaakin kamaa varmasti löytyy.

Muutimme melkein 20 vuoden koillis-helsinkiläisyyden jälkeen n. 100 metriä Vantaan puolelle rajaa, noin kilsa Maltsusta Kaivokselan suuntaan. Käyn viikottain Malminkartanon kirjastolla ja toisinaan junailen - joten pääsen melko usein pöyristymään alueen toiminnasta. Voi ihmisparkoja, kun tuommoista elämää pitää elellä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sulla on kyllä @V-G- aika ärsyttävä tapa julistaa omat mielipiteesi ainoaksi oikeaksi ja ns. yleisesti hyväksytyksi totuudeksi. Jos sulle Länsi-Helsinki on ainoa oikea Helsinki ja kaikki muu skeidaa, ehkä se ongelma on kuitenkin ainakin osittain näyttöpäätteen siinä päässä? Itse varmaan viihtyisin monessakin paikassa ja ymmärrän mikä sinua noissa mainitsemissasi alueissa viehättää. Ymmärrän myös miksi todella moni rakastaa Kalasatamaa, vaikka en sinne itse olisi ensimmäisenä muuttamassakaan. Mitä sitten tulee tähän sun "ghetto beltiin".. En oikein tiedä mitä sulle pitäisi tähän sanoa, muuta kuin että paljon voi ihminen olla pihalla ja aika selkeästi paistaa läpi että sulla ei ole hajuakaan mistä sä puhut. Ihan tavallista hyvää arkea me täällä getto beltillä eletään eivätkä nämä mainitsemasi lieveilmiöt näy omassa arjessa mitenkään. Tottakai päihdeporukoihin törmää siellä sun täällä ja tietyt paikat (esim palvelut) heitä keräävät enemmän yhteen. Mutta näitä paikkoja löytyy joka puolelta kaupunkia, myös Haagasta.

Älä käsitä väärin, saat ihan vapaasti tykätä omasta asuinalueestasi, niin minäkin tykkään omastani ja vaikea kuvitella täältä pois muuttavani esim. jonnekin Länsi-Helsinkiin. Osoittaa silti aika lapsellista asennetta osoitella ja lällätellä ja esiintyä totuuden torvena. Se on vain sun mielipide, ei sen enempää.
Mielestäni @V-G- kirjoittaa Helsingin asioista kärkevästi, mutta sisältö on maanläheistä ja fiksua. Helsingin kehittämistä ei tulisi katsoa jotenkin muusta maasta irrallisena.

Lähiluonnon alasajo johtaa siihenkin, että ne vähäiset lämpäreet ylikuormittuvat.
Ihmisten, etenkin vuokralla asuvien ihmisten, kasaaminen kahdelle kaupunkiseudulle nostaa asukistukijärjestelmän kautta koko maan vuokratasoa jne.

Liikenne kasvaa ja infra kuormittuu. Silti joukkoliikenteen tappiot vain kasvavat ja kasvavat.

Hoiva- ja koulutuspalvelut ovat kroonisesti romahduspisteessä.

Helsingin kasvustrategia on todellisuudesta irtaantunut. Jarrut käyttöön ja jatkossa kehittämään Helsinkiä osana koko maan kattavaa asumis-, yrittämis- ja palveluverkostoa.

Terveisin asukas 00100 alueelta
 

Kara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikenne kasvaa ja infra kuormittuu. Silti joukkoliikenteen tappiot vain kasvavat ja kasvavat.
Metro on tällä hetkellä se akileen kantapää ja sen ongelmien ratkaiseminen varmasti helpottaa painetta kaikissa liikennemuodoissa. Metro on alunperin kuitenkin suunniteltu noin 450 000 asukkaan käyttöön ja tällä hetkellä pelkästään Helsingissä asu 650 000 ihmistä + Espoosta tulevat länsimetron käyttäjät. Kaiken lisäksi Länsimetron avautuessa myös Helsingin puolelta otettiin yksi vaunu/metro pois käytöstä, mitä en edelleenkään voi mitenkään käsittää.

Toivotaan kuitenkin, että uudet raitiovaunu- ja pyörätie hankkeet vähän helpottavat ongelmaa, mutta ne ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että metroon pitää keksiä ratkaisuja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Metro on tällä hetkellä se akileen kantapää ja sen ongelmien ratkaiseminen varmasti helpottaa painetta kaikissa liikennemuodoissa. Metro on alunperin kuitenkin suunniteltu noin 450 000 asukkaan käyttöön ja tällä hetkellä pelkästään Helsingissä asu 650 000 ihmistä + Espoosta tulevat länsimetron käyttäjät. Kaiken lisäksi Länsimetron avautuessa myös Helsingin puolelta otettiin yksi vaunu/metro pois käytöstä, mitä en edelleenkään voi mitenkään käsittää.

Toivotaan kuitenkin, että uudet raitiovaunu- ja pyörätie hankkeet vähän helpottavat ongelmaa, mutta ne ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että metroon pitää keksiä ratkaisuja.
Vaikea kommentoida, kun en tarvitse metroa juuri koskaan. Käytännössä vain, jos menen Rajakylään tai Espooseen sählyhommiin ja vaimo tarvitsee autoa enemmän.

Mutta siis tuostakin voi päätellä, että ei metro nyt ainoa ongelma ole, kun meitä on varmaan aika paljon samassa tilanteessa.

HSL on kyllä spede firma. Maksukäytännöt erittäin kummalliset (pakko-ohjaa sovelluksen käyttöön) ja hinnoittelu sellaista, että mieluummin ihan periaatteesta kävelee 5km kuin maksaa sen ryöstöhinnan.

Sitten kun uutisoidaan, että Hämeenkadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi heikensi merkittävästi pätkän kaupallista elinvoimaa, niin HSL rientää riemuitsemaan, että muutoksen ansiosta kävelymatka ratikalla lyheni kymmenillä prosentilla. Ihan niinkuin jollain niin veltolla ihmisellä olisi niille minuuteille jotain käyttöä, jotka eivät pysty Hakaniemestä Sörnäisiin kävelemään.

HSL on osa ongelmaa, ei osa ratkaisua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vaikea kommentoida, kun en tarvitse metroa juuri koskaan. Käytännössä vain, jos menen Rajakylään tai Espooseen sählyhommiin ja vaimo tarvitsee autoa enemmän.

Mutta siis tuostakin voi päätellä, että ei metro nyt ainoa ongelma ole, kun meitä on varmaan aika paljon samassa tilanteessa.

HSL on kyllä spede firma. Maksukäytännöt erittäin kummalliset (pakko-ohjaa sovelluksen käyttöön) ja hinnoittelu sellaista, että mieluummin ihan periaatteesta kävelee 5km kuin maksaa sen ryöstöhinnan.

Sitten kun uutisoidaan, että Hämeenkadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi heikensi merkittävästi pätkän kaupallista elinvoimaa, niin HSL rientää riemuitsemaan, että muutoksen ansiosta kävelymatka ratikalla lyheni kymmenillä prosentilla. Ihan niinkuin jollain niin veltolla ihmisellä olisi niille minuuteille jotain käyttöä, jotka eivät pysty Hakaniemestä Sörnäisiin kävelemään.

HSL on osa ongelmaa, ei osa ratkaisua.
Tuo Hämeenkadun remppa oli kyllä mielenkiintoinen. Aika usein siitä tuli ajettua, hyvin mahtui yksityisautot ja bussit ja harvoin ruuhkainen. Yksi harvoja katuja, joilla kivijalat oli voimissaan. Sitten tuo muutetaan lähes yksinomaan bussikaistaksi, en ihan ymmärrä, mitä tuossa voitettiin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuo Hämeenkadun remppa oli kyllä mielenkiintoinen. Aika usein siitä tuli ajettua, hyvin mahtui yksityisautot ja bussit ja harvoin ruuhkainen. Yksi harvoja katuja, joilla kivijalat oli voimissaan. Sitten tuo muutetaan lähes yksinomaan bussikaistaksi, en ihan ymmärrä, mitä tuossa voitettiin.
Siinä voitti vihreä ideologia. Mikään muu ei voittanutkaan.

Kaupat lähtevät v-uun eikä kevyt liikennekään kai nauti olostaan siellä. Ja turha kai sanoakaan, että autoilijat kantavat rahansa muualle.

Näin ne piiperöt elävöittävät kaupunkia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Metroissa on nyt paremmin tilaa kuin pitkien junien aikaan ruuhka-aikoina. Osasyy on tihentyneet vuorovälit, toinen syy on korona ja etätyöt. Mutta ennen koronaakin tihentyneet vuorovälit toimivat paremmin kuin pelkäsin.
 

Jeffrey

Jäsen
Hämeenkatu on kyllä hyvä esimerkki siitä kuinka autojen saatanointi vie sen viimeisenkin ilon alueesta. Espan terasseille sen sijaan varovainen peukku nyt kesän kokemuksien jäljiltä. Näissä suurin ongelma oli se ideologian väkisintuputtaminen. Itsessäänhän se on aika kiva, että terassitila ehkä Helsingin ainutlaatuisammille paikoille moninkertaistui. Tämän olisi voinut paremminkin myydä kansalaisille.

Toki edelleen... jos vaan se keskustatunneli veisi sen puhtaan läpikulkuliikenteen muualle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki edelleen... jos vaan se keskustatunneli veisi sen puhtaan läpikulkuliikenteen muualle.
Ennen pitkää kyllä toteutuu. Kokoomus tuo asian niin monta kertaa esille, että joskus vielä onnistaa. Tokihan nyt kyse on "maanalaisesta kokoojakadusta".
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hämeenkatu on kyllä hyvä esimerkki siitä kuinka autojen saatanointi vie sen viimeisenkin ilon alueesta.
Hämeenkadustahan piti tulla moderni joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen katu, jossa iloisesti pyöräillään ja eletään vihreää unelmaa. Tällä unelmalla piiperöt onnistuivat kuitenkin tappamaan paljon liikkeitä Hämeenkadun varrelta. En tiedä mikä siinä on niin vaikea tajuta, että autot tarkoittavat ostovoimaa. Ihan yksinkertainen asia. Mutta tappakaa nyt samalla vaikka koko itäinen kantakaupunki, ei minua harmita. Kannan ja ajan itse rahani muualle joka tapauksessa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hämeentiellähän oli ennen remppaa nimenomaan "pöhinää". Bussirallia toki, mutta paljon kivijalkaliikkeitä ja rafloja. Maan merkittävin etnisten kauppojen keskittymä. En ole rempan jälkeen vielä käynyt, niin en tiedä onko nykytila niin ikävä, mitä lukee.
 

Jeffrey

Jäsen
Hämeentiellähän oli ennen remppaa nimenomaan "pöhinää". Bussirallia toki, mutta paljon kivijalkaliikkeitä ja rafloja. Maan merkittävin etnisten kauppojen keskittymä. En ole rempan jälkeen vielä käynyt, niin en tiedä onko nykytila niin ikävä, mitä lukee.

Ei se omakaan kosketuspinta mitenkään absoluuttista ole. Tuossa kesällä kuitenkin kävin, ja vaikutti melkein joka toinen liiketila olevan tyhjillään.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kuinkahan paljon päättäjät ylipäänsä kuuntelivat paikallisia yrittäjiä, kun he lähtivät suunnittelemaan ja toteuttamaan tuota remonttia? Luultavasti heille vakuuteltiin, että rempan jälkeen he tulevat saamaan huomattavasti enemmän asiakkaita ja samalla myös liikenteen meluhaitta pienenee huomattavasti. Ei tainnut ihan kohdata lupaukset ja lopputulos toisiaan, joten ei ihme, että moni firma on lähtenyt paikalta. Harmin paikka, sillä Hämeentie oli viihtyisimmällään ennen remonttia.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Maan merkittävin etnisten kauppojen keskittymä.
Näistä ei liene missään puutetta. Ei sinänsä kerro alueen elinvoimasta vielä mitään, pikemminkin voi kertoa jotain muuta. Näitä kauppoja löytyy heti paljon sieltä, missä on riittävän alhaiset vuokrat.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näistä ei liene missään puutetta. Ei sinänsä kerro alueen elinvoimasta vielä mitään, pikemminkin voi kertoa jotain muuta. Näitä kauppoja löytyy heti paljon sieltä, missä on riittävän alhaiset vuokrat.
Joo ei. Omastakin naapurustosta noita löytyy. Oma suosikkini on kuitenkin Oulun Merikoskenkatu. 1960-luvun massivisuutta, liikennettä ja joka liiketilassa lafka.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Aikoinaan vuosituhannen ensimmäisinä vuosina tuli tehtyä paljonkin ilmoitusmyyntiä puhelimitse ja face to face -tyyliin eri puolilla kantakaupunkia ja siksi muistan vielä tänäkin päivänä varsin tarkkaan, miltä kaupunki näytti silloin. Kivijalkaliikkeitä oli joka puolella (esim. Mannerheimintiellä, Hämeentiellä, Fredalla sekä Mechelininkadulla) ja jokaisella paikalla sekä kadulla oli oma mukava flownsa, mutta hiljalleen ne alkoivat kadota luonnollisen poistuman, laskukausien, asiakaskadon ynnä muiden syiden vuoksi.

Jotkut ostarit (esim. Kannelmäen, Tammisalon ja Laajasalon) olivat hyvinkin eläväisiä paikkoja lukuisine kivoine liikkeineen) ja niiden tuhoamisen jäljiltä osa noista kaupunginosista menetti aika paljon sieluaan. Kaaren ostoshelvetti voi ehkä tuoda miljoonia euroja omistajilleen, mutta se myös tappoi tehokkaasti pienet kaupat siinä vieressä.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Jotkut ostarit (esim. Kannelmäen, Tammisalon ja Laajasalon) olivat hyvinkin eläväisiä paikkoja lukuisine kivoine liikkeineen) ja niiden tuhoamisen jäljiltä osa noista kaupunginosista menetti aika paljon sieluaan.
Itse uskon, että kaupunki luo sieluaan uusiksi koko ajan. Itsekin pidin Laajasalon vanhasta ostarista, mutta onhan tuo nykyinen kokonaisuus paljon parempi ja esim. tänä kesänä toimintansa aloittanut puutarharavintola La Isla on tuonut paikalle sielua.
 

Jeffrey

Jäsen
Aikoinaan vuosituhannen ensimmäisinä vuosina tuli tehtyä paljonkin ilmoitusmyyntiä puhelimitse ja face to face -tyyliin eri puolilla kantakaupunkia ja siksi muistan vielä tänäkin päivänä varsin tarkkaan, miltä kaupunki näytti silloin. Kivijalkaliikkeitä oli joka puolella (esim. Mannerheimintiellä, Hämeentiellä, Fredalla sekä Mechelininkadulla) ja jokaisella paikalla sekä kadulla oli oma mukava flownsa, mutta hiljalleen ne alkoivat kadota luonnollisen poistuman, laskukausien, asiakaskadon ynnä muiden syiden vuoksi.

Jotkut ostarit (esim. Kannelmäen, Tammisalon ja Laajasalon) olivat hyvinkin eläväisiä paikkoja lukuisine kivoine liikkeineen) ja niiden tuhoamisen jäljiltä osa noista kaupunginosista menetti aika paljon sieluaan. Kaaren ostoshelvetti voi ehkä tuoda miljoonia euroja omistajilleen, mutta se myös tappoi tehokkaasti pienet kaupat siinä vieressä.

Kannelmäessä oli toki myös ostarin tulipalo. Tosin uusi ostari taisi sisältää aikalailla samat liikkeet mitä palaneessa osassa oli. Sinne vuosituhannen alkuvuosiin liittyy myös Kannelmäen lukion siirtyminen Haagaan. Tämän väittäisin olleen yllättävän iso isku Kannelmäen peruselolle kun elinvoimaiset nuoret siirtyivät liikkumaan muilla alueilla. Tosin taisi tuo lukio Haagassakin lopettaa jo kymmenisen vuotta sitten.

Äkkiäkös tuollainen laitos jossa on reilu puolentuhatta opiskelijaa ja siihen opettajat ja muu henkilökunta päälle sekä vielä muu tähän liittyvä härdelli tuo eloa alueelle.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kannelmäessä oli toki myös ostarin tulipalo. Tosin uusi ostari taisi sisältää aikalailla samat liikkeet mitä palaneessa osassa oli. Sinne vuosituhannen alkuvuosiin liittyy myös Kannelmäen lukion siirtyminen Haagaan. Tämän väittäisin olleen yllättävän iso isku Kannelmäen peruselolle kun elinvoimaiset nuoret siirtyivät liikkumaan muilla alueilla. Tosin taisi tuo lukio Haagassakin lopettaa jo kymmenisen vuotta sitten.

Äkkiäkös tuollainen laitos jossa on reilu puolentuhatta opiskelijaa ja siihen opettajat ja muu henkilökunta päälle sekä vielä muu tähän liittyvä härdelli tuo eloa alueelle.
Metropolian kampus sekä uusi kielilukio Myllypurossa ovat kyllä tuoneet elämää alueelle, mutta koska alueen ostari on kovin pieni vapaiden tilojen suhteen eikä potentiaalisia uusia toimitiloja ole rakenteilla keskustan liepeille kuin yksi, niin aika vähän tuollainen opiskelijaryntäys näkyy alueen palveluiden määrän kasvussa. Aivan siitä ostarin vierestä ollaan purkamassa ainoa isohko liikerakennus, joka kyllä tullaan korvaamaan vähän samanlaisella ratkaisulla kuin itse ostarikin, joten jonkin verran elävyyttä Myllypurokin saa, mutta vasta vuosien jälkeen. Myllypuron nykyostari on ihan eri kaliiperia kuin alkuperäinen, joten alueella viihtyy pitemmänkin aikaa, vaikkakin ravintoloita soisi olevan enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös