Viime viikko oli tämän ketjun kannalta hienoa aikaa, sillä come backin tekivät niin Napakymppi kuin Gladiaattorit.
Napakymppi oli mielestäni yllättävänkin hyvä. Minä olen varovasti ehkä sitä mieltä, että Janne Kataja sopii tähän ohjelmaan juontajaksi. Voi olla että tämä on maailman ainoa tv-ohjelma jossa Jannea jaksaa katsoa. Miksi Kataja sitten tähän sopii, johtunee edeltäjä-Salmelaisesta. Minä olen pitänyt kaveria jossain määrin "likaisena tyyppinä" jo pienestä pitäen. Pääasiassa Youtubesta katsotuista klipeistä koostunut aikuisiän tulkinta tukee myös tätä mielikuvaa. Etenkin neiti X:n kohdalla Kari ei epäile hipelöidä neitokaista koko touhun ajan. Siinä mielessä Kataja jotenkin jatkaa samoilla jäljillä, vaikkei tietenkään koskettele kisailijoita kuten edeltäjiään.
Lenni-Kalle Taipale on kenties paras mahdollinen korvaaja Kaitsulle. Show-mies joka osaa oikeasti pimputtaa sitä pianoa, verrataan nyt vaikka tämän ketjun aiheen suurimpaan floppiin eli Bumtsibumiin. Siinähän nuo joukkueen kapteenit eivät tuntuneet juuri pianoon koskevan kuten edeltäjänsä, vaikka niiden takana istuivatkin.
Napakympin suurin ongelma on mielestäni Niina Lahtisen väkisin istuttaminen ohjelmaan. Vähän turha rooli mielestäni. Jopa yleisö- ja kaverikysymyksetkin toimivat Niinaa paremmin, tosin etenkin kaverikysymykset ekassa jaksossa olivat aika hassuja.
Sitten Gladiaattorit. Suhtauduin ohjelmaan melko skeptisesti. Olihan Gladiaattorit täynnä b-luokan julkkiksia, tai heidän veljiään. Ensimmäinen jakso mielestäni toimi suorastaan hyvin. Paljon paremmin kuin hieman kömpelö alkuperäinen edeltäjänsä. Jantta oli ihan hauska lisä ja Peräläkin nyt on osa Nelosen taktiikkaa käyttää juontajina omia radiokasvojaan.
Itse asiassa lopulta nuo "b-luokan gladiaattorit" toimivat mielestäni paremmin kuin osasin odottaa. Mulle oli siitä ysärin Gladiaattoreista jäänyt vähän sellainen kuva, että talon kantapeikot olivat aika ylivoimaisia verrattuna kisailijoihin. Nyt tosiaan etenkin mieskisailijat pärjäsivät ihan hyvin kisassa, joka nosti ehkä vähän mielenkiintoa, versus tilanne jossa kisailijat tuskin saavat edes pisteitä. Naisten kohdallahan tuntui menevän vähän näin. Lisäksi etenkin naisten kohdalla häiritse lepsu tuomarilinja. Pyramidissa olin katsovinani että etenkin Martina potki aika ikävästi näpeille huipulle pyrkiviä kilpailijoita. Samoin viimeisessä kujajuoksussa naisgladiaattoreilla oli vaikeuksia pysyä omilla sektoreillaan. Vaikeahan siitä on läpi päästä, kun kaksi vastustajaa sitoo sinua. Tuomarit nyt hereillä! Tai se laji, jossa piti niitä säkkejä ilmasta kerätä, vaikutti minusta siltä että naisgladiaattorien kuminauhat joustivat enemmän -> pääsivät pidemmälle puolustamaan kuin kisailijat. Tosin tv-kuva saattoi hämätä, ja syy oli vain siinä että gladiaattoreilla oli enemmän voimaa jaloissa kuin kilpailijoilla.
Oma top4 uustuotannon tv-sarjoista
1. Heikoin lenkki
Parempi kuin alkuperäinen. Myötähäpeää aiheuttava vittuilu on jätetty pienempään rooliin, ja keskitytty kisaamaan. Tempo on nopea, ja kotisohvalta on erittäin mukava osallistua kisaan. Tuskin olen ainoa joka pyrkii huutamaan vastaukset ääneen mahdollisimman nopeasti.
2. Gladiaattorit
Tässäkin parannus entiseen, tosin myönnettäköön että ysärin alun aikainen ohjelma on aika lapsenkengissä nykyisillä standardeilla, joten parantaminen ei ole kovin vaikeaa. Vähän jäin kuitenkin kaipaamaan Viikinki-Halmeen tasoisia aidosti kiinnostavia Gladiaattoreita.
3. Haluatko miljonääriksi
Ehkä Lasse Lehtinen on yhä minulle se oikea juontaja tähän ohjelmaan, mutta on Jaajokin alun jälkeen alkanut vaikuttamaan ihan hyvältä kiinnitykseltä. Läppä lentää paremmin kuin Lehtisellä ja Klingalla yhteensä. Ohjelman suurin miinus on hii-daas teem-poo. Joskus laiskuuttani katson ohjelman kelaten, eli vain kysymykset läpi. Ei jaksa joka kysymyksen kohdalla tapahtuvaa viiden minuutin jaarittelua. Pientä miinusta myös salaliittoteoreetikoille suunnatusta touhusta, eli ns typerät kilpailijat tuntuvat vahingossa saavan helppoja kysymyksiä, fiksut taas saavat heti pahoja kysymyksiä. Ehkä häviää aavistuksen alkuperäiselle, mutta ei paljoa.
4. Napakymppi
About edeltäjänsä tasolla. Menee kyllä mikäli ohjelmistossa vastaan tulee, mutta uutta jaksoa ei varsinaisesti odota innolla.
Floppeja en keksi kuin yhden, ja se on Bumtsibum. Varmaan tässäkin ketjussa olen ohjelmasta avautunut, mutta totaalista ADHD-koohotusta käsikirjoituksen kera. Ei tunnista mistään samaksi vanhaksi ohjelmaksi. Taisi flopata pahemman kerran, ja ilmeisesti uusi tuleminen jää yhteen kauteen.