Mainos

Haudat auki – kuolleista herätettyjä TV-ohjelmia

  • 15 210
  • 84

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Älä katso oli ainakin aikoinaan viihdyttävä ohjelma. En tiedä toimisiko sellainen enää, mutta itse innostuisin jos sellaista alettaisiin tekemään.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Älä katso oli ainakin aikoinaan viihdyttävä ohjelma. En tiedä toimisiko sellainen enää, mutta itse innostuisin jos sellaista alettaisiin tekemään.
Oliko samantyylinen ohjelma maikkarilla joskus. "Mitä ihmettä" tjsp oli nimenä?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Sitten samaan aikaan joku ruskea kirjekuori vaihtaa yön pimeydessä omistajaa ja näin ollaan iskelmäpainotteiselle kanavalle saatu Stam1naa soimaan. Näin kärjistettynä esimerkkinä.
Eikös tämä kärjistetty esimerkki ole tapahtunut viime vuosina? Stam1nan sijaan Iskelmällä soi Cheek ja Elastinen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eli radiokanavat teettävät kalliita salitutkimuksia, sekä pitävät ukkoja palkkalistoillaan, joiden ainoa tehtävä on koko ajan tutkia musiikkia, sekä omien kuuntelijoittensa mieltymyksiä ja miten se kaikki vaikuttaa kanavan tuttuuteen ja siihen miten ko. kanava valitaan. Sitten samaan aikaan joku ruskea kirjekuori vaihtaa yön pimeydessä omistajaa ja näin ollaan iskelmäpainotteiselle kanavalle saatu Stam1naa soimaan.

.
no.. OT viä sen verran, että

Se Stamina ei halua soimaan Iskelmälle (eli ei siitä maksaisi, soittolistalla on luotu heille väärä kuuntelijaproviili).

Toisekseen, ei se että soittolistoja tehdään tosissaan kaupallisen aseman markkinoinnin osana poista sitä tosiasiaa, että se ”ruskeakirjekuori” vaihtaa omistajaa jonkun yhden biisin osalta esim sadasta (ja sehän olisi tietty asiakasgenreä, juurikin siksi Stamina on typerä esimerkki).

Jonkun levy-yhtiön (joiden omistuksilla ja linkeillä radioihin on myös tutkitusti merkitystä maailmalla, samoin kuin TV yhtiöllä ja radiolla, omista ohjelmista puhutaan ja hypetetään, kilpailevan ei, tuttua myös Suomesta) halutessa esim combackin artistille, niin kummasti se mitäänsanomaton vongutus usein soittolistoille ilmestyy.


todisteitahan naista ei saa Suomen maassa, koska piiripienipyörii.


Ja tosiaan sitten on verovaroin ylläpidetty YLE…
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
@Tarinankertoja Minnehän tuo pimeä raha sitten tilitetään? Niinkö nuo mediajätit toimii? Jaetaan johtoryhmän kesken? Stam1na joo oli typerä ja kärjistetty esimerkki, mutta mitä minä olen oppinut tuntemaan niin musiikkipääliköitä kuin musiikkitutkimuksessa olevia henkilöitä, niin etenkin ensiksi mainituilla on sellainen metrin panssari betonia ympärillä, jonka läpäiseminen on aika vaikeaa. Uskovat salitutkimuksiinsa ja omiin visioihinsa kuin raamattuun. Haloo Helsingin ei tarvitse maksaa, että saavat uuden hittinsä soimaan, koska ovat iso ja suosittu nimi, jota ihmiset haluavat kuulla ja joka soundinsa puolesta kelpaa äidille ja tyttärelle ja sitä kautta monen kanavan musaprofiiliin. Jollain aloittelevalla artistilla se asia voi olla eri. Oletko muutes ikinä tsekannut mitä musiikkia Radio Suomen listoilla soi ja on kärjessä? Jos jossain voisi olettaa ruskean kirjekuoren vaihtuneen, niin siellä. Vai voiko olla, että verorahoitteisella kanavalla on kenties mahdollisuus "rikkoa" tuttuuden tunnetta ja ottaa rotaatioon hieman tuntemattomampia, omakustanne-artisteja?

@JYP#44 "Iskelmä" on iskusävelmä, eli hitti, eli ei välttämättä schlager, tai jamppatuominen. Tuolloin Keekki tuntui olevan enemmän kansakunnan kaapin päällä oleva artisti kuin joku UG-räppäri.

Mutta joo, menee OT:ksi. Tuo ylläoleva on minun urani aikana muodostunut näkemys aika vapaan ja runsaan sisäisen tiedotuksen talossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä ohjelmat tahtoo olla monesti vähän aikansa lapsia ja uudelleenlämmittelyt ei välttämättä enää toimi kovin hyvin 15-25 vuoden jälkeen. En minä koskaan mikään Bumtsibum-fani ollut mutta oli siinä ohjelmassa aikanaan kuitenkin sellaista rehellistä hyvää fiilistä ja "positiivista naminamia", mutta sen mitä tätä uutta versiota vähän aikaa vilkuilin niin minulle tuli vaan mieleen helvetillinen teennäisyys. Tuli vaan sellainen fiilis että kaikille ohjelmassa mukana oleville oli teroitettu moneen kertaan melkein aseella uhaten että "Teillä pitää nyt olla helvetin hyvä fiilis ja teidän pitää hymyillä koko ajan vaikka väkisin!". Näiden tietokilpailu-tyylisten ohjelmien kohdalla tietysti vähän eri juttu, mutta esim. jonkin Napakympin kohdalla hyvin vaikea kuvitella että enää tänä päivänä toimisi kun näillä peräkamarin ihmisilläkin on niin paljon enemmän kanavia löytää se kumppani. Eli pahoin pelkään että tuohon ohjelmaan hakeutuu nämä kaikki wannabe-julkimot jotka kiertävät kaikki mahdolliset tosi-tv:t läpi jatkaakseen sitä 15 minuuttiaan.

Sanoisin että vanhan lämmittelyn sijasta pitäisi kokeilla keskittyä keksimään mieluummin uusia juttuja.

EDIT: Sekin näissä tahtoo olla ongelmana että aika moni näistä vanhoista ohjelmista henkilöityy niin vahvasti siihen juontajaan. Jos tämä juontaja korvataan uudella, niin yleensä kalpenee siinä vertailussa pahasti alkuperäiselle. Mutta jos taas kaivetaan se vanha juontaja naftaliinista niin huomataan että siitähän on tullut vanha ja ei se enää olekaan sama tyyppi kuin silloin joskus 80-90-luvulla. Eli joka tapauksessa kalpenee sille alkuperäiselle.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ja tämähän ei pidä paikkaansa, mutta ihan sama. Sitkeässähän ne kaikki uskomukset radiota koskien tuntuu olevan. Aina samat biisit jne..
T: Reilut 15 vuotta alalla.

Miksi kaupallinen radio tarvitsee soittolistoja | Radio Chicken BBQ
Kuten tuolla kommenteissakin oli, niin aikamoista kehäpäätelmää ja muuta turhaa täytettä. 20 eri kohtaa eikä kunnon vastausta siltikään. Onko lyhyt vastaus "jotta saa helpoiten sitä rahaa?"

"Soittolistan varsinainen hyväksyjä ei siis ole musiikkipäällikkö, vaan radiota kuuntelevat ihmiset. He eivät ole väärässä kun he kerran kuuntelevat kanavaa", "Stairway to heaven ei pala loppuun koskaan"... huh huh. Sitten sanotaan että "music mix" ei ole pelkkää hittibiien perä perään laittoa, joka lähinnä sen soittolistan ajatus/yritys juuri mielestäni on. Voisiko saada sellaisen selkeän vastauksen, miksi se radiokanava nyt tarvitsee sen soittolistan, jos ei kyse ole helpoimmasta voitontavoittelusta (pl. Yle)? Tässä kohtaa myös Tarinankertojan viittaama ruskea kirjekuori -asia tulee vahvasti esiin - ilman mitään aidosti "pimeää rahaa" tietenkään. Niitä hittejä varmaan osattaisiin soittaa ilman soittolistaakin tarpeen vaatiessa ja olisi helpompi tehdä se "music mix'kin"?
Yleensä tuo soittolista on aivan liian pieni, joten ihmiset kyllästyvät viimeistään päivittäisessä kuuntelussa (mutta pysyvät kanavalla joko pakosta, tai kun genre on kuitenkin oma). Kuten myös kyllästyisivät siihen Stairway to heaveniinkin, vaikka kuinka siitä yleisesti ottaen pidetäänkin.

Muutenkin tuntuu tyhmältä tehdä jotain hienoja tutkimuksia ja rakettitiedepäätelmiä ihmisistä, jotka pysyvät kanavalla koska se on oman genren musaa. Missä ja keille näitä tukimuksia ja testauksia muuten tehdään?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ei kai kukaan "pakosta" kanavalla ole. Tästä hyvänä esimerkkinä kuuntelijamassan siirtymiset eri kanavien välillä. Kanava X voi menettää pari sataa tuhattakin kuuntelijaa kanavalle Y. Ja miksi näin? Kanavan ohjelmajohto voi kenties tuudittautua siihen omaan hyvään tekemiseensä ja unohtaa kuulijansa joko soitettavan musiikin, tai ohjelmasisällön puolesta. Mainitsit voitontavoittelun. Totta, kaupallinen kanava on loppujen lopuksi, tai ennen kaikkea liiketoimintaa ja mainostajien kustantamaa ja silloin tekeminen tähtää siihen, että se on kannattavaa, siis sen kanavan pyörittäminen. Kuten tuossa linkkaamassani blogitekstissä sanotaan, niin kaupallista valtavirtaradiota ei tehdä musiikkidiggareille, tai herkeämättä maailman tapahtumia kaikista viestimistä seuraavilla uutisfriikeille. He tuskin saavat tyydytystä radion ohjelmavirrasta. Vaan radiota tehdään massalle, normikuuntelijalle, joille musiikin tuttuus ja radion henkilökohtaisen median luonteen omaisesti heidän arkielämäänsä koskettavat jutut ja sisältö ovat tärkeitä.

https://www.theseus.fi/bitstream/ha...radiokanavan_musiikin_hallinta.pdf?sequence=1
Täältä 6.2 ja 6.3 luvuista lisää mm. salitutkimuksesta. Niin, vaikka musiikkia tutkitaan, niin kuuntelijasiirtymiä voi kuitenkin tapahtua.

Minä jos alkaisin duunaamaan radiota henk.koht. sellaista, niin 5 biisin soittolistalla (jos sitä peilataan mun spotify-käyttäytymiseen) voisi olla Tchaikovskyn Stalingrad-sinfonia, Arja Saijonmaan Bogota bogota, Rattuksen Rajoitettu Ydinsota, Mory Kante: Yeke Yeke (Hardfloor remix) ja Oranssi Pazuzu. Mietin jaksaisko moni edes omasta kaveripiiristäni kuunnella kanavaa tuota 5 biisiä enempää. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin lyödä ne viisi kovinta tän hetken hittiä putkeen ja miettiä mitä seuraavalla tunnilla soittaisi.. Ai niin, ne samat biisit he he..
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
mutta esim. jonkin Napakympin kohdalla hyvin vaikea kuvitella että enää tänä päivänä toimisi kun näillä peräkamarin ihmisilläkin on niin paljon enemmän kanavia löytää se kumppani. Eli pahoin pelkään että tuohon ohjelmaan hakeutuu nämä kaikki wannabe-julkimot jotka kiertävät kaikki mahdolliset tosi-tv:t läpi jatkaakseen sitä 15 minuuttiaan.

Wannabe-julkimot ovat ihan aiheellinen pelko. Eiköhän sinnekin tungeta mm. Laine Bruce, "alaston neiti X".

Alkuperäinen Napakymppi on muuten yllättävän surullinen tarina. Se otettiin joissakin peräkammareissa turhan tosissaan. Kari Salmelainen sai kuulemma monia itkuisia puheluita humalaisilta miehiltä, että ota mut ohjelmaan, tarviin naisen. Kulisseissa itkettiin usein ohjelman jälkeen, milloin sitä kun ei kelvattu herra/neiti X:lle, milloin taas kun matka meni sivusuun (lama-aika). Jopa itsemurhiakin nähtiin, useampi ohjelma jätettiin näyttämättä lopulta telkkarissa koska herra A, B tai C ei enää tässä maailmassa ollut.

MTV3: Pettyneet Napakymppi-kisaajat tekivät itsemurhia | m.iltalehti.fi

Yksi mielenkiintoinen lisä nykyaikaisessa Napakympissä on seksuaalivähemmistöt. Osaan nyt jo kuvitella millainen kohu nousee kun yksi 50:stä ohjelmasta sisältää homomiehen etsimässä kumppania. Eiköhän siinä sosiaalinen media käy kuumana ja "suvakkien pilaama Napakymppi" laitetaan boikottiin jos useammassakin paikassa. Vielä 15v sitten aika ei ollut kypsä seksuaalivähemmistöille, mutta nyt ihmetyn mikäli yhtään homo- tai biseksuaalia ei ole mukana.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Yksi mielenkiintoinen ohjelma henkiin herätettäväksi voisi olla Hyvät herrat!
Ei toimisi, jos siis ihan uusista jaksoista puhut. Vaikka sarjan idea oli kuitenkin se että silloin pinnalla olevat ihmiset oli Paukun luona sanomassa ja jauhamassa paskaa, niin sarja kuitenkin henkilöityi niin tiukasti etenkin Matti Tuomisen Paukkuun ja myös Eero Melasniemen Tolloon, että ei tuollaisella uudelleen herättämisella olisi mitään toivoa nykypäivänä. Ja tähän sitten päälle vielä esim. Paukun "hieman" rasistinen ja homoja vieroksuva käytös, niin ei mitään asiaa tämän päivän telkkariin. Tai jotenkin kuulostaisi absurdilta jos joku kanava tänä päivänä pistäisi eetteriin ohjelman jossa puhutaan neekereistä, mutakuonoista ja nokikepeistä. Tokihan Paukun käytös ja jutut oli vedetty satiirin varjolla ihan täysin överiksi, mutta ei tuollainen siltikään tänä päivänä enää toimisi.

Paukkuahan muuten heräteltiin osittain henkiin tuossa kymmenisen vuotta sitten, silloin nähtiin Donna Paukku -nimistä sarjaa. Tuossa sarjassa Donna Paukkua esitti Maria Sid, Tollon näyttelijä oli vaihtunut ja Paukkuhan oli sarjassakin kuollut. Anja Pohjola sentään oli Tyynenä mukana, mutta tokihan sarja vähemmän yllättäen floppasi ihan täysin ja se lopetettiin yhden kauden jälkeen.

Nojoo, se siitä. Itse haluaisin nähdä Antero Mertarannan, Risto Kaskilahden ja Jukka Laaksosen tähdittämää Se on siinä! -kilpailua. Se oli ihan hauska kisailu ja hyviä juttuja oli paljon siinä, varmaan voisi olla ihan toimiva tänä päivänäkin. Tai sitten jos jostain näkisi vaikka niitä vanhojakin jaksoja, itse kyllä tykkäsin sitä katsoa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Nojoo, se siitä. Itse haluaisin nähdä Antero Mertarannan, Risto Kaskilahden ja Jukka Laaksosen tähdittämää Se on siinä! -kilpailua. Se oli ihan hauska kisailu ja hyviä juttuja oli paljon siinä, varmaan voisi olla ihan toimiva tänä päivänäkin. Tai sitten jos jostain näkisi vaikka niitä vanhojakin jaksoja, itse kyllä tykkäsin sitä katsoa.
Tämä. Oli kyllä yksi sunnuntai-iltojen parhaimmista naurujenaiheista aikoinaan. Muutenkin tuon sarjan kulta-aikoina YLE osasi pistää aika hyvin hanttiin viihteen saralla. Jopet-show, Tartu Mikkiin, jne

Viimeisinä vuosina tämä meni piloille vähän senkin takia et 2-3 jaksoa katsomalla tiesi kuinka "vieras" voitti saamalla suurimmat pisteet. Mutta kovaa paskaa tämäkin oli muutenkin. Ja taisi olla tämänkin jälkeen joku huumoriohjelma jossa Kaskilahti ja Laaksonen oli pääosassa Jari Salmen lisäksi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Huuma oli lauantai-iltojen kohokohta reilu vuosikymmen sitten. Voisi toimia vielä tänäkin päivänä.

Näin urheilumiehenä sitä toivoisi Urheilukatu 2 -ohjelmaa palautettavaksi televisioon. Oli mielenkiintoista kuulla urheilijan arjesta, ja Kunnas heitti ilmoille hyviä pohdiskelun aiheita. Ehkä se sitten oli liian tylsää seurattavaa nykypäivän ilmiökeskeisessä viihdemaailmassa.

Mitäs näitä muita olikaan?
Dallas. Ihan ok, mutta ei päässyt lähellekään alkuperäisen tasoa. J.R oli jo liian vanha (delasi kesken toisen kauden kuvausten), eikä Bobbylla ja Sue Ellenillä ollut mitään muuta roolia kuin toimia katsojamagneetteina.
 

hege

Jäsen
Napakymppiä tuli funtsattua, eikö siinä tietokone analysoinut kuka olisi ollut ihanne kumppani herra/neiti X:lle? Nykymaailmassa homma voisi toimia niin, että kone analysoisi sen ihannevaihtoehdon kandidaateista ilman sukupuoliolettamaa ja näin voisi päästä tilanteeseen missä kaksi hetero-oletettua pääsisivät valitsemaan toisensa ja olisi se ainakin hämmentää jos herra X:lle esimerkiksi neitien A ja C väliin kandidaatiksi ilmestyisi herra B.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohon soittolista -keskusteluun liittyen tuli mieleen, kun joskus monta vuotta sitten kuuntelin Radio Rockia, jotain Jone Nikulan juontamaa ohjelmaa, jossa sitten soitettiin RHCPn uusi biisi ensimmäistä kertaa, olikohan Raindance Maggie, tjsp(?). Biisin loputtua Jone haukkui sitä pari minuuttia aivan lyttyyn ja suositteli RHCPlle eläköitymistä, jos ei enää kykene muuhun kuin tuollaiseen mukavoituneeseen paskaan jne.

Seuraavana päivänä biisi soi uudestaan ja Jone kehui että nyt kun tämän on pari kertaa kuullut niin kuulostaakin itseasiassa todella hyvältä, sitten biisi olikin useamman kuukauden yksi eniten lähetyksissä soivista biiseistä... Voihan se mielipide tietenkin muuttua joo, mutta se että yössä muuttuu asenne kärjistetysti "kamalinta paskaa ikinä" --> ihan hyvä biisi ja soimaan monta kertaa päivässä, voisi olettaa taustalla tapahtuneen jonkinlainen keskustelu, jossa osallisena saattoi olla myös bändiä edustanut taho. Tosin nuo Nikulat ja Jussi69t nyt eivät taida mitään omia mielipiteitä omatakaan, vaan ovat ne myyneet parhaille maksajille, kaupallisuuden irvikuvia molemmat.

Kaikilla kanavilla ei selkeää soittolistaa ole, mutta juuri Rock on sellainen jota en ole enää pariin vuoteen kuunnellut, kun sen päivälähetyksiä kuunnellessa huomaa ihan selvästi noin kymmenen uutta biisiä, jotka soivat lähes vuorotellen parin kuukauden ajan kunnes vaihtuvat seuraaviin.

Ketjun aiheeseen taas, toivoisi että TV-kanavat välillä keksisivät jotain uutta. Tarjonta on täynnä toinen toistaan turhempaa tositvtä, sosiaalipornoa, 80-90 -luvun sarjojen 10ttä uusintaa, vanhojen sarjojen uudelleenlämmitystä ja kaikenmaailman julkkishuttua, johon kaikki Martinan ja Amandan kaltaiset tyhjäpäiset turhat julkkikset kelpaavat. Jos joku keksii jotain uutta, maikkari kopioi sen ja tekee oman, huonomman version. Laadukkaita, uusia käsinkirjoitettuja sarjoja ei ole juuri nimeksikään, ennemmin niitä kuin haudankaivuuta.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Nojoo, se siitä. Itse haluaisin nähdä Antero Mertarannan, Risto Kaskilahden ja Jukka Laaksosen tähdittämää Se on siinä! -kilpailua. Se oli ihan hauska kisailu ja hyviä juttuja oli paljon siinä, varmaan voisi olla ihan toimiva tänä päivänäkin. Tai sitten jos jostain näkisi vaikka niitä vanhojakin jaksoja, itse kyllä tykkäsin sitä katsoa.

Se on siinä olisi ohjelmana varmasti hyvä, mutta tässä ohjelmassa on mielestäni nyt sitä kuuluisaa juontajan mukanatuomaa riskiä. En tiedä elänkö vain Jatkoaika-kuplaa, mutta minusta tuntuu että Mertarannan aikakausi alkaa olemaan ohi. Mertsi ei ole enää se ainut koko kansan sinivalkoinen ääni, vaan yhä enemmän näkee/kuulee Anterosta noita "samaa levyä toistavaa puhkikulunutta kebab-kioski-läppää heittävä vanha ukko"-kommentteja. Silloin kun Se on siinä tuli telkkarista, Mertaranta oli ainoa vaihtoehto selostamaan Leijonien pelejä. Nyt Anteron asema on selvästi horjunut noista ajoista.

Harmi muuten kun Laaksosta tai Kaskilahtea näkee nykyään niin harvoin missään. Voi kumpa saisivat edes prosentin Hedbergin, Hirviniemen tai Linnonmaan palstatilasta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
musiikkipääliköitä kuin musiikkitutkimuksessa olevia henkilöitä, niin etenkin ensiksi mainituilla on sellainen metrin panssari betonia ympärillä, jonka läpäiseminen on aika vaikeaa.

Ja juuri tässä on se kulttuuritoiminnassa oleva korruption lähde.

Tämä ei kulminoidu Suomessa niinkään soittolistoihin (joiden tärkeyttä kaupalliselle kanavalle en kiistä, se on jenkeissä niin paljon tutkittu asia), vaan ylipäätään portinvartija järjestelmään. Elokuvien rahoituksesta taideapurahoihin meillä on pienenpiirin portinvartijajärjestelmä.

Ja tämä aiheuttaa sen vaikuttamispyrkimyksen. Portinvartijajärjestelmä. Soittolistan laatijalla on tämä betonimuuri juuri siksi, että vaikuttamisyritykset ei menisi läpi, eli on suora osoitus siitä, että tätä vaikuttamista pyritään tekemään… ja totta kai pyritään tekemään, jos on tiedossa se ”portti”, jonka kautta läpi voi päästä. Tämä portinvartija kun on kerran tiedossa ja se on ihminen. . . aika naivia olisi olettaa ettei vaikutuspyrkimyksiä olisi ja yhtä hölmö päätellä on, että vaikutusyrityksistä mikään ei onnistuisi. Ja se yleisin ja helpoin vaikutuskanava on radiotoiminnan suhteen .. raha..

Jos sulla on jotain (slotti soittolistalla) minkä mää haluan, eli markkinoilla on kysyntää, syntyy sille hinta ja jos uskomme markkinateorioita, syntyy myös tarjonta (kuten Hanhiniemen esimerkki, tai FronSideOllien klikkitapaus osoitti).

Jos soittolistojen laadinta on täysin vapaa korruptiosta, on se varmaan maailman ainoa toimiala, jossa toimijat ovat pyhimyksiä.

Mutta joo, menee OT:ksi. Tuo ylläoleva on minun urani aikana muodostunut näkemys aika vapaan ja runsaan sisäisen tiedotuksen talossa.

Niin menee… oma näkemykseni perustuu muutaman vuosikymmenen kokemukseen kulttuuripalvelutuotannossa ja kauppatieteellisiin opintoihin…
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nojoo, se siitä. Itse haluaisin nähdä Antero Mertarannan, Risto Kaskilahden ja Jukka Laaksosen tähdittämää Se on siinä! -kilpailua. Se oli ihan hauska kisailu ja hyviä juttuja oli paljon siinä, varmaan voisi olla ihan toimiva tänä päivänäkin. Tai sitten jos jostain näkisi vaikka niitä vanhojakin jaksoja, itse kyllä tykkäsin sitä katsoa.

Eikös tuo kakkosen Villi Kortti ole periaatteessa lähes sama konsepti mutta vaan tuoreempana ja uusilla kasvoilla? Vai olikos tuossa lisäksi vielä jotain Speden Spelit-tyylisiä kisailuja, ei voi muistaa? Nämä muodikkaat paneelihassuttelukisailut ovat täysin kiinni jäsenistä ja kemioista eikä ole ihme, että samat parhaiten toimivat naamat kiertävät kanavalta ja ohjelmasta toiselle. Ei siinä mitään, ne ovat kyllä ihan hauskoja. En olisi sitten ihan varma, vieläkö Kaskilahden ja Laaksosen nykyiset jutut jaksaisivat naurattaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
@Tarinankertoja Ei me tästä varmaan päästä yhteisymmärrykseen sen kummemmin. Toki ihminen on lankeava ja tilaisuus tekee.. ja niin edelleen...Mä olen ollut aistivinani täällä sitä, että tuo Hanhiniemen tapaus, josta koko keskustelu alkoi, olisi kirjoittajien mielestä koko kaupallisen radion toimialan yksi yhteinen nimittäjä. Eli yhtäältä mietitään, että millä soundilla ja ohjelmalla saadaan kuuntelijaluvut nousuun ja sitten toisaalta tulee "ruskeaa kirjekuorta" kouraan, joka tekee käytännössä tyhjäksi tuon ensiksi mainitun. Mutta jos uuden levynsä julkaissut artisti tulee vieraaksi aamulähetykseen. niin totta hänen uuden levynsä biisit voivat silloin dominoida kanavaa. Ei välttämättä, mutta voivat. Jos tämä on korruptiota jonkun mielestä, niin olkoot sitten. Synergiaetuja on joka liikeyrityksessä toisten yrittäjien ja tekijöiden kesken, en minä sitä kiistä. Mutta kun ihan alkuperäinen väittämä oli, että radion soittolistalle pääsee rahalla ja koko musiikin tutkimus soittolistoineen on käytännössä yhtä tyhjän kanssa, koska kirjekuori. Kuka tahansa pystyy muodostamaan päivän flow:n laittamalla vain biisejä peräkkäin.

Minulla ei kulttuuripalvelutuotannosta ole kymmenien vuosien kokemusta, mutta tapahtumajärjestämisestä harrastepohjalta noin 10 vuoden. Pari kertaa ollut saamapuolella apurahoja jaettaessa ja joskus jäänyt myös ilman. Mun näkemys siihen aiheeseen on, että ainakin täällä kaupungissa varmat apurahan saajat ovat yleensä jo meritoituneita yhdistyksiä ja muita sellaisia toimijoita, jolla on vahvat näytöt toiminnastaan. Kai senkin voi lukea Hyvä Veli-verkostoksi. :)
 

Undrafted

Jäsen
Leffapuolellahan haudasta kaivaminen on ihan arkipäivää. Juuri tuli käytyä katsomassa tuorein The Mummy-versio. Aitoa haudasta kaivamista :) Rebooteissa se huono puoli, että usein niissä yllätyksellisyys vähissä vaikkakin voivat olla näyttäviä ja viihdyttäviä. Ennemmin näkisin uutta seikkailua uusilla henkilöillä kuin syntytarinoiden uusimisia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Se, että joku on keksinyt keinon manipuloida yksityishenkilönä radioiden listaäänestyksiä, niin siitä on vielä pitkä matka siihen, että radiossa soiva musiikki päätetään huutokaupan perusteella. Totta kai kanavat ovat läheisessä yhteistyössä levy-yhtiöiden kanssa, mutta näistäkin synergiaeduista on pitkä matka siihen, että levy-yhtiöt ostaisivat rahalla soittokertoja suojateilleen.

Totta kai maailma on täynnä noita ns. kepulikonsteja oman haippinsa lisäämiseen, ja nykyään vielä enenevissä määrin, kun tuo some-todellisuus on melkeinpä tärkeämpää kuin sisältö. Jopa minulle, dj-harrastajalle paukkuu Soundcloudin sähköposti tasaiseen tahtiin, kun halutaan tarjota mahdollisuuksia saada lisää seuraajia.

Joskus (harvoin) olen kuunnellut Radio Suomipoppia ja sitä "10 eniten ääniä saaaneen kappalen listaa". Täytyy kyllä sanoa, että äänestyksen tulokset ovat tuntuneet aika käsittämättömiltä, ihan esimerkkejä mainitsematta. Onhan oma musiikkimaku kyllä vanhoillinen, mutta silti todella vaikea uskoa, että ko. listalle toisinaan pääsevää skeidaa joku ihan vapaaehtoisesti haluaa kuunnella.

Tämä soittolista- ja radiokanavakeskustelu ansaitsisi oman ketjun.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Eikös tuo kakkosen Villi Kortti ole periaatteessa lähes sama konsepti mutta vaan tuoreempana ja uusilla kasvoilla?
Näkisin Villin Kortin enemmän sellaisena Uutisvuodon urheiluversiona, johon sitten on toki otettu näistä muistakin paneeliohjelmista vaikutteita. Erona Se on siinä -ohjelmaan oli se että esim. Villi Kortti käsittelee paljon ajankohtaisempia aiheita, ja toki sitten Se on siinä :ssä nousi se kolmikon Mertaranta-Kaskilahti-Laaksonen -kolmikon loistava kemia ihan eri tavalla esille.

Yllätyin kun katsoin eilen illalla että Se on siinä tuli vielä vuonna 2009, ja ohjelmaa tehtiin joku 260 jaksoa vuosien 2001-09 välillä. Melko pitkäikäisestä ohjelmasta oli siis loppujen lopuksi kyse.

Se on siinä olisi ohjelmana varmasti hyvä, mutta tässä ohjelmassa on mielestäni nyt sitä kuuluisaa juontajan mukanatuomaa riskiä. En tiedä elänkö vain Jatkoaika-kuplaa, mutta minusta tuntuu että Mertarannan aikakausi alkaa olemaan ohi. Mertsi ei ole enää se ainut koko kansan sinivalkoinen ääni, vaan yhä enemmän näkee/kuulee Anterosta noita "samaa levyä toistavaa puhkikulunutta kebab-kioski-läppää heittävä vanha ukko"-kommentteja. Silloin kun Se on siinä tuli telkkarista, Mertaranta oli ainoa vaihtoehto selostamaan Leijonien pelejä. Nyt Anteron asema on selvästi horjunut noista ajoista.
Veikkaan että tässä on kyse Jatkoaika-kuplasta, koska Mertaranta on edelleenkin varmasti (ylivoimaisesti?) suosituin ja ennenkaikkea tunnetuin selostaja mitä Suomessa on. Sananmukaisesti. Mertaranta olisi juontajana äärimmäisen suosittu edelleen, vaikka toki onkin inflaatiota jonkin verran kärsinyt.

Niki Juuselassa olisi ehkä ollut potentiaalia nousta oikeasti "uudeksi Mertarannaksi", mutta teki sitten siinäkin mielessä mertarannat että meni maksukortin taaksei Maikkarille selostamaan formuloita, ja on nyt ainakin jonkin aikaa suurelta yleisöltä pimennossa.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Minua ainakin ärsytti Se on siinä. Ainaiset jäniskevennykset. Ei jatkoon. Makunsa kullakin, ei siinä mitään. Muutoinkin tuntuu, että tuottajat/muut toimijat eivät tahdo keksiä hyvää uutta omaa konseptia vaan lainataan vanhaa ja toisen omaa.

Mutta Speden spelit voisi toimia, kuten todettu, pitäisi olla pätevä huono häviäjä. Olisiko Tamista tai Mäkisen Antista siihen?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tai jotenkin kuulostaisi absurdilta jos joku kanava tänä päivänä pistäisi eetteriin ohjelman jossa puhutaan neekereistä, mutakuonoista ja nokikepeistä. Tokihan Paukun käytös ja jutut oli vedetty satiirin varjolla ihan täysin överiksi, mutta ei tuollainen siltikään tänä päivänä enää toimisi.

Pulkkinen: Ruusu Show - Somali - YouTube

Haluatko lukita vastauksen? Ihmettelen ettei "suvakkiyle" saanut kyytiä kun antoi vihreää valoa esittämällä tuon pätkän televisiossa joitakin aikoja sitten. Toki isomman kuvan hahmottajat saattavat pointista saada kiinni, mutta nyt eletään aikoja kun pitää nähdä mörköjä kaikkialla ja kaikki pitää tulkita miten sattuu.

Eikös Paukun dominointia pyri paikkaamaan Nordmanin Pelimies? Toinen kausi tuloillaan. Sinällään en näe tarvetta tälle lämmittelylle. Tätä taustaa vasten toivomani Amorin kaaret tuskin tekee paluuta kun on jo MaJulle morsian.

Linkki vie youtubeen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Pulkkinen: Ruusu Show - Somali - YouTube

Haluatko lukita vastauksen? Ihmettelen ettei "suvakkiyle" saanut kyytiä kun antoi vihreää valoa esittämällä tuon pätkän televisiossa joitakin aikoja sitten. Toki isomman kuvan hahmottajat saattavat pointista saada kiinni, mutta nyt eletään aikoja kun pitää nähdä mörköjä kaikkialla ja kaikki pitää tulkita miten sattuu.
Nyt on pakko sanoa että olin ihan kokonaan unohtanut Ylen uusintakierroksen Pulkkisesta, joten seisotaan korjattuna tämän osalta.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Haluatko lukita vastauksen? Ihmettelen ettei "suvakkiyle" saanut kyytiä kun antoi vihreää valoa esittämällä tuon pätkän televisiossa joitakin aikoja sitten.

Tuohan on erittäin suvaitsevainen sketsi, kun siinä naureskellaan rasistisille ennakkoluuloille ja stereotyypeille. Se varmaan saisi peukkuja Rasmus-ryhmässäkin. Paukun nokikepit eivät enää tänä päivänä menisi läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös