Hattupäät kansallislaulun aikana

  • 13 499
  • 60

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Minä olen silläkin tavoin omituinen, että kunnioitan paitsi Suomen, myös muiden maiden kansallishymnejä mikäli ne esitetään siellä, missä itse olen. Nousen siis ylös jos olen istumassa, ja otan päähineen pois päästä mikäli sellainen päässä on. Kanadassa ollessani en tosin laittanut kättä sydämen kohdalle kuten hyvin moni paikallinen teki.

Samoin tein minä asuessani Teksasissa. Muutamat pelaajat kyllä kysyivät, miksi en pitänyt kättäni sydämellä. Vastasin, ettei tuo ollut minun kansallislauluni. Tuomaripaitani vasenta hihaakin koristi siniristi tähtilipun asemasta.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi isänmaalla pitäisi olla jokin itseisarvo meille sen perusteella, että olemme sattuneet sinne syntymään?
Meinaatko että puolet ihmiskunnan sodista olisikin sodittu ihan turhaan?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Miksi isänmaalla pitäisi olla jokin itseisarvo meille sen perusteella, että olemme sattuneet sinne syntymään?

Siinäpä kysymys, johon olisi mielenkiintoista kuulla vastauksia.
Ihan sama mitä isänmaasta ajatellaan, en minäkään siitä kovin yleviä mieti. Fakta on vaan se että jos ihminen on sisällä hattu päässä niin se on typerä moukka, ja jäähalli on sisätila, piste.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Minulle on kehittynyt jonkinlainen pakkomielle bongata urheilukatsomoista hattupäitä kansallislaulun aikana. Se nimittäin ärsyttää minua suunnattomasti.

Tämähän on ihan luonnollista. Koska kyseessähän on ihan suora epäkunnioituksenosoitus suomalaista kansallissymbolia kohtaan.

Toinen samanlainen olisi kerrassaan uskomaton tarve osoittaa epäkunnioitustaan seisomalla tuppisuuna muun laulun ajan ja sitten korostaa omaa paikkakuntaansa huutamalla yhtä sanaa laulusta. Tällaista ei taida missään tapahtua, mutta fiktiivisenä esimerkkinä jos vaikkapa meillä porilaisilla olisi tapana huutaa sanaa rantaa korostaaksemme omaa maantieteellistä sijaintiamme meren rannalla kotimaisuutta tärkeämpänä.


edit: koska ketjussa oli herännyt hieman närää näistä kansallisista tai jopa patrioottisista symboleista, kuten kansallislaulu, niin mainittakoon, että meikäleiselle sekin on ihan okei, että kaikissa Euroopan valtioissa jokaisessa urheilutapahtumassa kansallislaulujen laulamisen sijaan ihmiset viheltävät yhteen ääneen Eurovision tunnarin.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mahtoiko olla viimeinen JyP-KalPa-peli jossa Suomen kansallislaulun aikana joku nuori poika lauloi (hyvä että sentään lauloi) pitäen samalla kättään rinnalla. Tämä tapa ei mielestäni kuulu suomalaiseen mentaliteettiin! Amerikassa tehdään näin, ei Suomessa!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
nuori poika lauloi (hyvä että sentään lauloi) pitäen samalla kättään rinnalla.

Siinä ainakin kuvattiin jossain vaiheessa kahta nuorta jannua, joista toinen piti kättään rinnalla. Yritti kai laulaa käsi sydämellä, mutta ilmeisesti biologian tunnilla ei oltu vielä päästy niin pitkälle, että sydämen sijainnista ihmiskehossa olisi ollut suurempaa tietoa. Tai ainakin mua nauratti, kun jätkä vakavana lauloi vasen kämmen liki oikeassa olkapäässä kiinni.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Samoin tein minä asuessani Teksasissa. Muutamat pelaajat kyllä kysyivät, miksi en pitänyt kättäni sydämellä. Vastasin, ettei tuo ollut minun kansallislauluni. Tuomaripaitani vasenta hihaakin koristi siniristi tähtilipun asemasta.

Tuota mietinkin silloin, että ihmetteleeköhän joku miksi tuo kaveri seisoo kädet sivuilla. Tai pahastuukohan joku jopa. Olisin tottakai kertonut syyn, jos joku sitä olisi tullut kysymään. Miten pelaajat muuten suhtautuivat, kun kerroit syyn?

Hyvin tästä keskustelustakin huomaa, että ihmisten tavat ovat erilaisia. Ilmeisesti huonojen tapojen takana on useimmiten itsekkyys, eli tiedetään kyllä miten tulisi hyvien tapojen mukaan käyttäytyä, mutta käyttäydytään tietoisesti toisin.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Mahtoiko olla viimeinen JyP-KalPa-peli jossa Suomen kansallislaulun aikana joku nuori poika lauloi (hyvä että sentään lauloi) pitäen samalla kättään rinnalla. Tämä tapa ei mielestäni kuulu suomalaiseen mentaliteettiin! Amerikassa tehdään näin, ei Suomessa!

Näin juuri. Kyseinen tapa on suomalaisittain katsottuna varsin koomisen näköinen, mutta sallittakoon se amerikkalaisille. Onhan monissa muissakin maailman maissa (varsinkin vähemmän demokraattisissa) kummallisia kansallissymboleihin liittyviä juttuja, kuten hassuja hyppelehtimisiä ja jäpittämisiä.

Mielestäni Suomen kansallislaulun aikana riittää, että kuulija nousee seisomaan, ottaa hatun päästään ja kädet taskuistaan ja seisoo hiljaa (tai laulaen) ja suurempia vääntelehtimättä laulun loppuun asti.
 

Kaivanto

Jäsen
Vähän aikaa sitten Pirkko Mannola hyökkäsi ikiaikaista etikettiä vastaan tanssimalla suruaikana (tanssihan on suomalaisessa perinteessä kielletty suru- ja kriisiaikoina, esim. sota-aikana). Mannolan teossa poikkeuksellisen raskauttavaa oli tanssin televisiointi - julkisuutensa vuoksi teko loukkasi erityisen suurta joukkoa perinteitä kunnioittavia ihmisiä. Kansanedustaja Jukka Gustafsson otti asian ryhdikkäästi esille blogissaan ja hän onkin saanut Jatkoajassa runsaasti positiivista palautetta.

Mannolalta todella kypsymätöntä käytöstä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Fakta on vaan se että jos ihminen on sisällä hattu päässä niin se on typerä moukka, ja jäähalli on sisätila, piste.
Kulttuurisidonnaista. Meidän mielestämme hatuksi laskettava kapistus voi olla joissain kulttuureissa ihan normaali asia päässä pyhissä toimituksissa tai vaikka ruokaillessa.

Tietysti voi sanoa, että ne on muita kulttuureja ne ja tämä on meidän kulttuuri. Näinhän se on, mutta asiat muuttuu, tavat myös. Ei ne ole stabiileja asioita. Mielestäni meidän kulttuurimme on jo muuttumassa aika lailla uuteen suuntaan ja päähineen pitäminen sisätiloissa ei ole mitenkään tavatonta. Toki nyt itse yleensä otan pipon päästä jos menen sisälle tai jos on jokin virallisempi tapaaminen, niin automaattisesti. Silti en voi ymmärtää, jos esim. keikalla tai jäähallissa jollain on lippis tai pipo päässä, niin mitä häiritsevää siinä voi olla? Ellei ole jotenkin tosi kalkkeutunut ja kaavoihin kangistunut tosikko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös