Hattupäät kansallislaulun aikana

  • 13 499
  • 60

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen kyllä vilpittömän onnellinen ketjun avaajan puolesta, siis ihan oikeasti. Hänen elämässään täytyy asioiden olla todella loistavalla mallilla, kun ehtii näinkin harmittomia ja jonninjoutavia asioita tarkastelemaan sekä raportoimaan.

Vilpitön kiitos ja jaksamisia!

Olen yllättynyt, että tämä ketju lähti elämään näinkin vivahteikasta elämää. Kanssani samanmielisiäkin on löytynyt jonkin verran.
Sitten on löytynyt myös täysin päinvastaisen mielipiteen omaavia henkilöitä. Olen siitä jopa hieman yllättynyt. Etenkin heidän ehdottomuudestaan ja siitä kuinka voimakkaasti he puolustavat oikeuttaan pitää hattu päässä kansallislaulun aikaan jos niin haluavat.
Tuntuu kuin olisin joidenkin mielestänyt lähtenyt tällä ketjulla loukkaamaan ihmisoikeuksia. Joillekin se lippalakki on tosiaan tainnut kasvaa siihen päähän kiinni.

Mutta se on hyvä, että on keskustelua ja mielipiteitä. Tämä ketju olisi hyvin voinut olla tuolla normaalikeskustelujen puolellakin jos olisin arvannut tämän moninaisen palautteen. Mutta katsotaan kuinka tuo raportointi lähtee pyörimään. Minä ainakin pistän viimeistään huomenna raporttia jos eivät muut ehdi ensin.
Vettä kiukaalle!
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aiemmin istuin tiukasti perse penkissä hattu päässä ja kuuntelin jotain kunnon musaa mp3-soittimella tämän säälittävän joukkoörvellyksen aikana, mutta nykyään saavun matseihin (katsomoon) vasta kun turhat pelleilyt on saatu alta pois
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Saako ilman hattua moshata maamme-laulun tahdissa?
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Vähän aiheeseen liittyen tuli mieleeni kun ennen edellisen pelin alkua kotosalla kuuntelin Maamme-laulua, niin mahtaako löytyä sellaisia sissejä, jotka esim. himassa television ääressäkin säntäävät pystyyn kun biisi alkaa ?

Itse nousen aina, vaikka olisin kotona yksin, tai vaihtoehtoisesti vaihdan kanavan Maamme-laulun ajaksi. Pinttynyt tapa. Muiden maan kansallislauluihin ei sentään ole siirtynyt.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Saako pitää karjalalippistä? Tai kaljapackista tehtyä Karhu-hattua?

Toisille kun nämä jodlailut ei merkkaa mitään. Enkä muitten mieleksi rupea hillumaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tai kaljapackista tehtyä Karhu-hattua?
Mielestäni Karjalapackin ostoon tulisi saada kansallispukuavustusta sossusta, on se vaan sen verran kunkku päähine!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse nousen vanhasta tottumuksesta seisomaan Maamme-laulun aikana ja otanpa jopa hatun päästä pois (tosin enpä juuri koskaan pidä sisätiloissa päässäni hattua) mutta en kuitenkaan ryhdy laulamaan sitä veisua tahi kiinnitä huomiota siihen kuinka joku toinen toimiin kyseisen veisun aikana - vaikka vetäisi käteen niin evvk.

vlad.
 

Kaivanto

Jäsen
Mitenköhän olisi talvisodassakin käynyt, jos siellä olisi ollut näitä hatuistaruikuttajia.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Buhaha! Jatkoajasta muodostettu yhdyssanaihme: huutonauruitkupotkuraivari. Viisi sekuntia talvisota-korttiin. Jos maailmassa ei olisi symbolisia eleitä, ei olisi myöskään taidetta, lippuja, abstraktiutta tahi mielikuvia millään tasolla. Jos joku väittää, että synnyttäjäsi on maailman vanhimman ammattikunnan edustaja, niin osaan kyllä erottaa, ettei hän puhu äidistäni, jota tämä snägärijanari ei tunne. Jätän lyömättä, koska olen parempi.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täältä löytyy, tosin vain kerran vuodessa. Meidän perheessä seurataan Joulurauhanjulistus asian vaatimalla hartaudella ja maammelaulun alkaessa, nousen aina seisomaan. Jälkipolvikin saa esimerkkiä, edes yhdestä perinteisestä käytöstavasta.

Mane kirjoitti:
Itse nousen aina, vaikka olisin kotona yksin, tai vaihtoehtoisesti vaihdan kanavan Maamme-laulun ajaksi. Pinttynyt tapa. Muiden maan kansallislauluihin ei sentään ole siirtynyt
Tänks eli näinkin siis toimitaan. Katselin keskiviikon pelit itsekseni kotisohvalta ja myönnettävä se on, että itse keittelin kahvia rauhassa Maamme-laulun aikana. Jotakin tuossa biisissä kuitenkin on, sillä mistäpä minullekaan olisi muuten mieleen tullut se, että kuinkahan muut ihmiset kotosalla asiaan suhtautuvat.

Mulla tämä suhtautuminen on mennyt ja menee niin, että paikan päällä toki seistään kunnioittavasti ja mölyämättä paikalla, mutta kotosalla tulee sitten touhuttua jotakin muuta ja odoteltua matsin alkua. Lakki toki aina pois päästä, joskin minulla ei sikäli ongelmaa esim. unohtamisesta ole, koska en pipoa, lippistä tai muutakaan päähinettä juuri käytä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Ihan sama onko hattu päässä vai ei jossain urheilutapahtumassa, jossa ei pitäisi ensinkään edes soittaa mitään kansallislauluja. Koko veisu on kokenut sellaisen inflaation, että siitä voisi tehdä jonkun Hunajata-renkutuksen. Onneksi Finlandialla on sentään vielä jonkinlaista tenhoa jäljellä.

Jos nyt jotain käyttämissääntöä haluaisi pitää yllä, niin vitun pipopäät voisivat ottaa sen lakin pois päässä kun ovat ravintolassa syömässä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tapahtuman ohjelmaan kuuluvaa kansallishymniä soitettaessa tai laulettaessa kaikki vieraat nousevat seisomaan ja miespuoliset henkilöt ottavat päähineen päästä. Tämä on perusasia ja kuuluu ihmismäiseen käytökseen. Koskee minkä tahansa maan kansallishymniä. Samat käyttäytymissäännöt ovat voimassa silloinkin kun vieraan maan hymniä soitetaan tai lauletaan. Eriyisryhmät kuten invalidit ja viimeisillään raskaana olevat muodostavat luonnollisesti poikkeuksen. He kunnioittavat kansallishymniä omien lähtökohtiensa mahdollistamalla tavalla.

Naispuolinen vieras toimii hänkin oikein riisuessaan hymnin ajaksi päähineensä, jos kyseessä on esimerkiksi lippalakki. Naisten kohdalla päähineen riisumatta jättämistä perusteltiin muinoin sillä, että päähine tapasi joskus olla osa kampausta. Naisten hiuslaitteet oli joskus viritelty aika vaivalloisesti hiusneuloilla, harsoilla ja muilla nykyajalle suht vierailla välineillä.

Kansallishymniä kunnioitetaan seisomalla suorassa, katse ja rintamasuunta lippua kohti. Kaikki muu oheistoiminta jätetään tekemättä hymnin ajaksi. Koskee myös puhelimeen puhumista, purukumin näyttävää jäystämistä ja käsien pitämistä taskussa. Poikkeuksena voi kuitenkin pitää lipun kohotettuna pitämistä tai hyvällä maulla toteutettua liehuttamista maan hymnin aikana. Tällöin lipun on kuitenkin syytä olla ehjä ja kansallislippua koskevien ohjeistusten mukainen (tekstillä tai ylipäätään millään vierailla elementeillä sotattua lippua ei sovi julkiselle paikalle tuodakaan). Kaljapulloa tai tuoppia yms. ei pidetä kädessä hymnin aikana ainakaan näkyvästi.

Yleisön osallistuminen kansallislauluun on ehdottomasti sallittua, mikäli kyseessä on vilpitön pyrkimys asialliseen laulamiseen. Yleisön laulamisesta yksinlaulajan, kuoron tai säestetyn laulajan esiintymisen aikana on sitä vastoin erilaisia tulkintoja. Tässä voi harkita tilannekohtaisesti, onko lauluun yhtyminen enemmän vai vähemmän kannatettava juttu. Jos mikrofonin ääreen on tuotu esim. 6-vuotias pikku artisti joka laulaa Maamme-laulun koko sydämensä pohjasta, niin silloin saattaa olla parempi olla vetämättä sonnikuorosovitusta päälle.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Totta kai tästäkin viestiketjusta pitää löytyä niitä, joita evvk mitkään perinteet ja jotka tekevät just niinkuin itse lystäävät. Ilman muuta! Ei kai sitä muuten elettäisikään tällaisessa yhteiskunnassa. Oma napa se on tärkein, kunhan minä itse saan olla keskiössä ja käyttäytyä kuten minä itse haluan.

Niin, asiahan ei ole maailman tärkein. Vieläpä hankalasti perusteltavissa sellaiselle, jolla asenne on evvk kaikkeen muuhun paitsi itseensä tai asioihin, joista varmasti itse hyötyy ensin. Minusta se nyt vain on kohteliasta kanssaihmisiä kohtaan ja kunnioitusta kansallislaulun takana olevia arvoja kohtaan nousta seisomaan ja ottaa lakki päästä kansallislaulun ajaksi.

Mutta tehkää toki tästäkin edespäin ihan kuin itse haluatte. Olkaa edelläkävijöitä ja huutakaa vielä rivouksia ko. viisun aikana. Se on niin cuul!

terv. ylimielinen kannattaja, jolla Valtra keulii.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minä olen silläkin tavoin omituinen, että kunnioitan paitsi Suomen, myös muiden maiden kansallishymnejä mikäli ne esitetään siellä, missä itse olen. Nousen siis ylös jos olen istumassa, ja otan päähineen pois päästä mikäli sellainen päässä on. Kanadassa ollessani en tosin laittanut kättä sydämen kohdalle kuten hyvin moni paikallinen teki. Huom, laittavat siis oikean kätensä oman sydämensä kohdalle. Jotenkin ajattelen asian siten, että ihan hyvä tässä maailmassa on pitää joitain asioita, joita kunnioittaa symbolisin elein. Olen joitain kertoja jopa pysähtynyt ja ottanut päähineen pois päästä talvella, jos ruumisauto on ajanut ohi tai vastaan lippu puolitangossa. Olen huomannut joidenkin vanhempien mieshenkilöiden tekevän samoin.

En myöskään metelöi, jos jonkin syyn takia pidetään hiljainen hetki. Pureskelen ruokani suu kiinni enkä puhu ruoka suussa, ja röytäilyt ja piereskelyt toimitan siten ettei sivullisille koidu niistä haittaa.

Eri tavoin voi toki toimia jos siltä tuntuu. Minun toimintatapaani voi pitää ihan rauhassa tiukkapipoisuutena ja turhana pingottamisena, ihan samoin kuin minä pidän noissa tilanteissa toisin toimivia ehkä hieman lapsellisina, mutta enimmäkseen hellyyttävinä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Etenkin heidän ehdottomuudestaan ja siitä kuinka voimakkaasti he puolustavat oikeuttaan pitää hattu päässä kansallislaulun aikaan jos niin haluavat.

Hatun pitäminen sisätiloissa on tosiaan moukkamaista, mutta miten se kansallislaulu liittyy asiaan? Viimeinenkin uskottavuus kyseiseen biisiin meni, kun uskovaiset huutavat "pohjoinen" laulun päälle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän samoilla linjoilla on Designerin ja muutaman muun kanssa. Eli en näe niin kovin vaikeana asiana sitä, että joitain asioita ja seuraa yksinkertaisesti kuuluu kunnioittaa ja osittain kohteliaisuuteenkin ne kuuluvat. Vaikka en osaa varmasti käyttäytyä aivan jokaisen etiketin mukaan, pyrin kuitenkin huomioimaan seurani ja tilanteen, enkä ainakaan tahallisesti halua loukata muita. Huvittavaa, että joillekin on kunnia-asia vastustaa suurinpiirtein kaikkea kauhealla angstilla, oli kyseessä sitten perinteiden kunnioittaminen tai vaikkapa televisiolupamaksu. Jostain kai se itsetunto on revittävä.
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Mielestäni ihmisillä on oikeus kunnioittaa tai olla kunnioittamatta kansallislaulua haluamallaan tavalla. Oikeastaan iänikuisten tapasääntöjen rikkominen on jopa ihan piristävää jos sillä saadaan jonkun ylemmyydentuntoisen konservatiivin maailmaa vähän järkytettyä.
Koskeeko tämä oikeus myös muita sivistyneen yhteiskunnan säätämien "hyvien tapojen" vastaisia toimintoja? Entä lakeja? Onko minulla oikeus olla piittaamatta liikennesäännöistä, jos kovasti haluan? Entäs tämä aseista kieltäytyminen? Saanko paiskata oven vanhan mummon nenän edestä kiinni, tai olla auttamatta häntä ylös, kun hän on kasseineen liukkaalla jäällä lipsahtanut selälleen.. Onhan mulla yksilön oikeus olla puuttumatta asiaan.

Ehkä ei aina kannattaisi kuitenkaan miettiä mihin yksilöllä on "oikeus". Vaikka ajat muuttuvatkin niin ehkä kuitenkin joistain perinteistä ja hyvistä tavoista kannattaisi yrittää pitää kiinni. Tällainen on mielestäni myös nouseminen ja hatutta oleminen Maamme-laulun aikana. Vai meinaatteko oikeesti, että näistä vanhanaikaisista tavoista voitaisiin luopua, ja chillailla vaan lippa vinossa, kun joku käpy veisaa mitä-lie-vanhaa biisiä.

Ihanan vanhanaikaista, mutta minulla on oikeus olla vähän tätä mieltä! Joku roti, saatana!

edit. eikä onnistunu ees tuo lainaus!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrän, että joskus etiketit ja auktoriteetit voivat johtaa turhaan pönöttämiseen, tärkeilyyn ja kaikkinaiseen kankeuteen ynnä ylimielisyyteen, mutta hyvät tavat, toisten kunnioittaminen ja fiksu käytös ei mielestäni ole sitä. Selkeät etikettivirheet saavat väkisinkin kyseenalaistamaan rikkojan henkisen kypsyyden, kun kuitenkin suurimman kapinavaiheen kai pitäisi jäädä murrosikään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä omien oikeuksiensa perään vinkujat osoittavat käytöksellään ja kommenteillaan aukottomasti sen ikävän tosiasian, että heillä ei ole kaikki kotona, korvien välissä on enimmäkseen aladobia tms. mössöä. Jos ei osata/viitsitä noudattaa alkeellisia käytöstapoja ja huomioida kanssaihmisiä tipan vertaa, voi yhtä hyvin painua metsiin ja kallioluoliin asumaan, muiden elukoiden seuraan.

Jos on mieleltään niin kovin anarkistinen ja kapinallinen, löytynee paljon fiksumpiakin tapoja esittää mielipiteitään kuin hyvien tapojen heittäminen romukoppaan. Tietty jos se perimmäinen tarkoitus on tehdä itsestään totaalisen idiootti moukka muiden silmissä, niin siitä vaan sitten.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Huvittavaa, että joillekin on kunnia-asia vastustaa suurinpiirtein kaikkea kauhealla angstilla, oli kyseessä sitten perinteiden kunnioittaminen tai vaikkapa televisiolupamaksu.

Jep, se kytee. Itse näen mieluisimpana vaihtoehtona sen, että itsehillitsen itseni sen verran etten väärissä paikoissa aina tee kaikkea mitä tulee mieleen. On paljon mieluisampaa sitäpaitsi hieman myöhemmin vetää joku tuttu sivummalle ja kuiskaista sama vitsi, saaden kamu hirnumaan, kuin kiekaista se kesken hautajaisten.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Senhän näkee jokapäiväisessä elämässä, että varsin isolla kansanosalla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja taikka muutenkaan sosiaalisia taitoja. Mutta onhan se jotenkin koomista, että tämä kyseinen kansanosa vaahtoaa tässä ketjussa, kuinka näistä asioista ei saisi puhua, sillä "onhan maailmassa vakavampiakin asioita" (tämä on muuten kaikessa keskustelussa ehkä kaikista väsynein kortti vetää esille) ja "onneksi olkoon, täytyy asiat olla aivan loistavasti jos voi näinkin harmittomaan asiaan puuttua". Tämän johdosta vaikuttaisi kuitenkin siltä (vaikka nämä juntit yrittävät toisin uskotella), että se silti jotenkin kolahtaa, kun tajuavat omien käytöstapojensa vajavaisuuden.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, se kytee. Itse näen mieluisimpana vaihtoehtona sen, että itsehillitsen itseni sen verran etten väärissä paikoissa aina tee kaikkea mitä tulee mieleen. On paljon mieluisampaa sitäpaitsi hieman myöhemmin vetää joku tuttu sivummalle ja kuiskaista sama vitsi, saaden kamu hirnumaan, kuin kiekaista se kesken hautajaisten.
Niin, ja sitten on kokonaan erikseen vielä se, että ei kaikesta tarvitse pitää. Mielipiteensä voi kuitenkin ilmaista fiksusti tai sitten kokonaan toisessa tilanteessa, jos nyt sovelletaan esimerkkiäsi hautajaisista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kansallislaululla ei ole mitään tekemistä lakien noudattamisen kanssa. Sitä on myös huono verrata "mummon oven paiskomiseen", koska hattuileminen ei tee haittaa kenellekään. Eikä hatun pitäminen, istuminen ym "tilanteen ignoretus" ole niiltä pois jotka lauluja haluavat palvoa eikä siinä ole mitään häiritseviä piirteitä (kuten piereskely syödessä, möykkääminen kirkossa jne)
Ihmiset ja ihmisten tavat ovat erilaisia. Vaatimus siitä että kaikkien pitäisi olla vaatijan itsensä kaltaisia, on todellista itsekkyyttä ja tämä on tyypillistä mm. asevelvollisuus-, homoavioliitto- ynnä muissa kieltoholhouskeskusteluissa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Selkeät etikettivirheet saavat väkisinkin kyseenalaistamaan rikkojan henkisen kypsyyden, kun kuitenkin suurimman kapinavaiheen kai pitäisi jäädä murrosikään.
Ei kai nämä kovin selkeitä virheitä ole? Itse ainakin monia asioita olen miettinyt, kuten lakin pitämistä päässä ruokailun aikana, onko se ok vai ei? Aiemmin ei ollut ok, mutta olen ymmärtänyt että nykyisin se on ok. Aika paljon näkee porukkaa syövän lakki päässä ja olen ymmärtänyt että esim kouluissa tämä on täysin ok, samoin kuin muutenkin lakin pitäminen päässä sisällä.

Tai yksi juttu on "neekeri" sanan käyttö, vielä muutamia vuosia sitten se oli ok, mutta nykyisin se ilmeisesti ei ole ok.

En tiedä onko näistä olemassa jotain ohjeistusta, mistä noita voi muuten tietää? Nykyisin hattupäisiä kavereita on jonkin verran kansallislaulujen aikana joten ehkä se ei ole niin iso juttu enää.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Miksi isänmaalla pitäisi olla jokin itseisarvo meille sen perusteella, että olemme sattuneet sinne syntymään?

Siinäpä kysymys, johon olisi mielenkiintoista kuulla vastauksia.

Joku viisas on sanonut: "Patriotismi on sokea usko siihen, että isänmaasi on muita parempi, vain koska olet itse syntynyt siellä." (Mielen perukoilta kaivelin tämän. Sanoman henki on ainakin yhtenevä alkuperäisen ajatelman kanssa, sanavalinnoissa saattaa olla jotakin heittoa.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös