Toivottavasti ei tule pelikieltoa, kun tuon pääkirjoituksen tänne laitan...
Hattrickissa on kaksi joukkueiden menestystä määrittävää avainresurssia - pelaajat ja raha. Nämä kaksi ovat tiukasti kytkettyjä kaikkialla pelissä, ja voisikin sanoa, ettei Hattrick-talouden todellinen ongelma ole tulojen vähäisyys vaan pikemminkin liian monen korkealle treenatun, kalliin pelaajan olemassaolo.
Hattrickissa pelaajien hankkiminen ja harjoittelu on edullista, joten näin myös usein toimitaan. Kun käyttäjä lopettaa Hattrickin, moni hänen vuosien mittaa treenaamistaan pelaajista jää järjestelmään, mikä hitaasti kasvattaa keskivertotaitoja nopeammin kuin taitoja voidaan "kuluttaa".
Harjoittelu ei ole huono juttu itsessään. Se on tärkeä osa peliä, emmekä halua tuhota sitä. Ajan myötä meidän on kuitenkin tärkeää poistaa koko joukko taidokkaita pelaajia järjestelmästä ja lisätä niiden kysyntää tai jopa kasvattaa huippupelaajien harjoitteluaikoja. Meidän on myös harkittava uusia tapoja poistaa pelaajia järjestelmästä pelinsisäisillä toimenpiteillä ja vähentää. Pelaajatuotannon hallitseminen on olennainen osa tulevaa pelisuunnitteluamme.
Olemme myös maininneet muutaman kuukauden takaisessa pääkirjoituksessa, että teemme muutoksia Hattrickin kestävyysjärjestelmään. Kestävyydellä tulee olemaan tärkeämpi osa pelissä - sekä kentällä että myös pelaajan kehityksessä ajan myötä. Tähän liittyy myös useita muutoksia palkkakaavaan ja pelaajien taitojen tippumiseen.
• Kestävyydestä tulee tärkeämpää kaikilla pelipaikoilla (muutos otetaan käyttöön tämän kauden jälkeisellä kaudella)
• Kestävyyttä tullaan treenaamaan joka viikko prosentuaalisena osuutena kokonaisharjoittelusta. Kestävyysharjoittelun teho putoaa korkeammilla intensiteettitasoilla. On parempi harjoitella vähän joka viikko kuin paljon silloin tällöin. Vanhat pelaajat tarvitsevat enemmän kestävyystreeniä tietyn tason ylläpitämiseen. Managereiden on löydettävä oikea kestävyysharjoittelun kiintiö joukkuettaan ja tähtäimiään ajatellen. (Uusi kestävyysharjoittelu otetaan käyttöön tällä kaudella. Vähennämme negatiivisia vaikutuksia joukkueelle lähettämällä kaikki pelaajat ennen ensi kautta ylimääräiselle harjoitteluleirille, jotta heidän kestävyytensä kohentuisi).
• Ikä tulee vaikuttamaan taitojen tippumiseen selvästi vähemmän, vaikkakaan taitojen tippuminen ei ala, ennen kuin pelaajat ovat lähellä kolmeakymmentä. Vanhemmat pelaajat voivat säilyttää kohtuullisia taitotasoja monta vuotta, mutta heillä on vaikeuksia ylläpitää kestävyyttään. Taitojen tippuminen on ennustettavampaa, vähemmän satunnaista, kuin nykyään (tämä otetaan käyttöön ensi kaudella).
• Taitotaso tulee vaikuttamaan taitojen tippumiseen. Korkeita taitotasoja on vaikeaa ylläpitää ilman jatkuvaa harjoittelua - erityisesti taitotasoja jumalaisen yläpuolella (otetaan käyttöön ensi kaudella).
• Vanhojen pelaajien "ikäalennusta" vähennetään hitaasti. Vanhoilla pelaajilla tulee olemaan suuremmat palkat kuin tällä hetkellä nuorempiin verrattuna. (Otetaan käyttöön ensi kaudella.)
• Järkevää kestävyystasoa tullaan edellyttämään, jotta pelaaja voisi omaksua muita harjoittelutyyppejä. Hyvin alhaisen kestävyystason pelaajat eivät hyödy juurikaan perinteisestä harjoittelusta. (Otetaan käyttöön ensi kaudella.)
• Vähennämme kestävyys- ja erikoistilanneharjoittelijoiden mahdollisuutta treenata koko joukkuetta - myös pelikentälle mahtumattomia pelaajia - kerrallaan tai poistamme sen kokoaan. Toissijaisten taitojen ja kestävyyden korostamisen yhteydessä teemme myös erikoistilanteista arvokkaamman taidon. (Otetaan käyttöön ensi kaudella.)
• Loukkaantumisesta paranemisesta tulee hitaampaa kuin tällä hetkellä sekä vähemmän iästä riippuvaista. Loukkaantumisiin tulee kuitenkin vaikuttamaan senhetkinen kestävyys kentällä. Väsyneillä pelaajilla on suurempi loukkaantumisriski. (Otetaan käyttöön ensi kaudella.)
• Kestävyyspudotukset tullaan laskemaan harjoittelun aikana - ei erillisissä maanantaiajoissa kuten tällä hetkellä. Harjoittelun vaikutus tulee olemaan yhdistelmä harjoittelua ja taidon tippumista. (Otetaan käyttöön välittömästi.)
Miksi tällaisia muutoksia tarvitaan?
Useista syistä luonnollisesti! Nykyinen kestävyysjärjestelmä on huono sekä realismin että pelikokemuksen kannalta. Koska pelaajavaihdot ovat tulossa peliin, haluamme saada kestävyyden vaikuttamaan kaikilla pelipaikoilla. Muussa tapauksessa vaihtojen suurin etu nähtäisiin keskikentällä. Kestävyysuudistuksen myötä voimme myös laskea taitojen treenausta hieman, ja se tarjoaa samalla realistisemman ja strategisesti kiinnostavamman tavan kehittää ja hallita joukkuetta. Tällä hetkellä vanhemmat pelaajat ovat todella halpoja ylläpitää ja monilla joukkueilla on hyvin iäkäs miehistö. Haluamme nopeuttaa pelaajien eläköitymistä tai ainakin vähentää ikämiesten määrää aloituksessa. Ehkä he voivat jatkaa muutaman kauden vaihtomiehinä (joina he pärjäävät nykyistä paremmin, koska päätaito tulee olemaan korkeampi mutta alhaisen kestävyyden johdosta he eivät voi pelata pitkiä minuutteja).
Tällaisia muutoksia on luvassa tulevalla kaudella, ja moni tulee voimaan täyden kauden kuluttua. Tärkein muutos kestävyyden ja pelaajakehityksen lisäksi on muutokset pelimoottoriin. Esitämme näitä monitaitoisia pelaajia edistäviä muutoksia tarkemmin tulevan kauden aikana.
Tarkastelulistallamme on myös kannattajakaava, joka tarkoittaa kannattajien reaktioihin voittoihin tai tappioihin. Tässä suhteessa voimme kehittyä. Kannattajilla tulisi olla pitempi muisti, ja ehkä teillä managereilla pitäisi olla myös tapoja vaikuttaa suoraan faneihin. Samaan aikaan kannattajauudistuksen kanssa saatamme tutkailla myös sarjanousun ja -tippumisen vaikutusta peliin.
Mainitsemme nämä seikat, koska yritämme olla avoimempia asioista, joiden parissa työskentelemme. Haluamme sekä antaa vihjeitä tulevista muutoksista että saada palautetta ja ideoita.
Ymmärrämme, että tässä on aika paljon uutisia sulatettavaksi. Olemme kuitenkin sitä mieltä, että ajan myötä nämä muutokset tulevat olemaan järkeviä, eivätkä ne tee Hattrickista vain monimutkaisempaa peliä. Haluamme pelin olevan helppo mutta samalla syvällinen strategian ja vuorovaikutteisuuden osalta.