Hattrick: Nahkakuula Cup

  • 21 487
  • 413

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Netti oli 3 päivää poikki, mutta käytin ajan hyödykseni opiskelemalla jonkun verran Macromedia Flash MX 6:n käyttöä :P Ja nyt suunittelen tekeväni Nahkiksen sivut flashillä. Niistä tulee paljon yksinkertaisemmat käyttää ja ulkonäkökin on perempi. Onko idealle vastustajia? :)
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Pistin nyt tuonne varhaisen alpha-version tulevista sivuista, Linkit ei toimi, ja tässä kun työstän noita niin tuonne on tullut jonkinasteisia muutoksia. Kommentoikaa ihmeessä, miten esimerkiksi värit?

EDIT: Saan todennäköisesti uuden domainin tuonne, joka tulee todennäköisesti olemaan nahkakuula.htfc.org.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Alpha-sivuista

Voisin suoraan sanoa, että Flashilla saa kyllä hienoa, mutta käytettävyydeltään huonoa jälkeä aikaiseksi. En usko, että Flash tuo juurikaan mitään muuta uutta sivuille kuin animaatioita, grafiikkaa ja mahdollisia selainongelmia. Itse ainakin mielummin käytän puhtaalla HTML:llä tehtyjä sivuja, koska ei tarvitse alkaa mitään ihmeen animaatioita katselemaan vaan pääsee suoraan asiaan. DHTML:llä saa jotain pikku animaatioita kyllä tehtyä, jos ihan pakko niitä sivuille on lisätä. Varsinkin jos aikaisempaa Flash-ohjelmointi kokemusta ei kauheasti ole niin suosittelisin pysymään HTML:ssä.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Re: Alpha-sivuista

Viestin lähetti Miklu the Hurricane
Voisin suoraan sanoa, että Flashilla saa kyllä hienoa, mutta käytettävyydeltään huonoa jälkeä aikaiseksi. En usko, että Flash tuo juurikaan mitään muuta uutta sivuille kuin animaatioita, grafiikkaa ja mahdollisia selainongelmia. Itse ainakin mielummin käytän puhtaalla HTML:llä tehtyjä sivuja, koska ei tarvitse alkaa mitään ihmeen animaatioita katselemaan vaan pääsee suoraan asiaan. DHTML:llä saa jotain pikku animaatioita kyllä tehtyä, jos ihan pakko niitä sivuille on lisätä. Varsinkin jos aikaisempaa Flash-ohjelmointi kokemusta ei kauheasti ole niin suosittelisin pysymään HTML:ssä.
Mulla on van ongelmaa saada aikaan HTML:llä hyviä sivuja aikaan - nuo tämänhetkiset kun ovat ainakin mun mielestä varsin sekavat. Lisäksi flashillä voi tehä pari jippoa, joita en html:llä en millään osaa tehdä. Olen kyllä tiedostanut ongelmat selaimen kanssa. HTML ei multa ole kunnolla hallussa, joten ajattelin kokeilla tätä vaihtoehtoa. Katotaan nyt, jos tuo osoittautuu toimimattomaksi niin vaihdan takaisin html:ään.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta eikös nuo sivut tällä hetkellä ainakin jotenkin toimi? Ainahan noita toki voisi kehittää, mutta parempaan lopputulokseen tarvitaan yleensä jonkin skriptiohjelmointikielen opettelemista. Jos lähdet Flash-polulle siellä tulee vastaan Flashin oma scriptikieli, joka ei minulle kauhean tuttu ole. Javasciptillä (HTML + Javascript = DHTML) sai kaikkea pientä aikaan varsin helpolla, mutta tunnetusti silläkin on ongelmansa. Mutta jos tarpeena on jotain pientä tehdä niin Javascript olisi varmaan se oikea väline. Vaihtoehtona on VBScipt, jos Visual Basic on tutumpaa.
Jos jossain vaiheessa aiot tuosta ylläpidosta saada vähän helpompaa kannattaa tutustua palvelinpuolen ohjelmointikieliin kuten PHP, JSP tai ASP. PHP:n saat todnäk MbNetin palvelimella nykyiselläänkin toimimaan, mutta muihin tarvitset koodin suorittavan palvelimen jostain muualta. Millä välineellä olet noita sivuja värkännyt? Ei ne ihan käsin kirjoitetuiltakaan näytä. Hyvällä ohjelmointiympäristöllä tuosta sivujen tuosta saa huomattomasti kivuttomampaa.
Jossain vaiheessa kannattaa myöskin tutustua CSS:n, jolla pystyt erottamaan sivujen ulkoasun sisällöstä. Näin ulkoasuun liittyvät määritykset tarvitsee tehdä vain kerran koko sivustoa kohti.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Juuh, olen aikonut opetella tuota php:tä joskus, sillähän saa tuon sivujen päivittämisen 'automaattiseksi' tjsp? Eli syöttää vaan tiedot ja se tekee sen sivun automaattisesti tietyn kaavan mukaan? Tuo olisi erittäin kätevää.

Kyllähän ne ulospäin näyttä jotenkin toimivilta, mutta ne on tehty niin sekavasti, että niitten ylläpito ja muuttaminen on kohtalaisen työlästä - taisi tulla nämä editorin ongelmat esille. Tein noita sivuja osittain käsin koodaamalla ja osittain FronPagella. Ulkonäön suunittelu on helpompaa tollasella FrontPagella, mutta ongelmana on koodin sekavuus. Ja nuo sivut näkyvät Operalla väärin.

En kyllä saa millään noista sivuista yksinkertaisia ja tyylikkäitä pelkällä html:llä (niinkuin sanoitkin), mitern olisi flashin sekoittaminen tuohon html:n sekaan? Tekisin nimittäin mielelläni noi päälinkitykset (Tilastot, Joukkueet jne) Flashillä (pitäisi ekana opetella miten sellainen onnistuisi :)).

Pitää vaan jossain järjestyksessä tutustua noihin erilaisiin ohjelmointikieliin ja niiden mahdollisuuksiin.

Offtopicciä tuossa yllä...Milloinkos aloitetaan nimien kerääminen ensi kauden Nahkikseen? Ei nyt heti, varmaan ensi kauden alussa? Toisaalta tämän kauden Nahkiksen järjestämisessä ei ollut mitään ongelmaa vaikka nimien kerääminen aloitettiin vähän aikaisemmin... Jos kerätään joukkueita kovin myöhään niin monet ovat jo siinä vaiheessa sovinneet pelaavansa jossain muussa turnauksessa.

EDIT: Miklu, vaihappas tuohon siguusi että 1. Nahkakuula Cupin mestari ;P
 
Suosikkijoukkue
JYP
En ole liiemmin PHP:hen tutustunut, mutta puhun nyt yleensä palvelinsivujen tekemiseen tarkoitetuista ohjelmointikielistä, joista JSP on se minulle tutuin. Pystyt tällaisella ohjelmointikielellä tekemään koodia joka kirjoittaa nettisivuja, jotka sitten näkyvät selaimessa eli käytännössä eli käytänössä voit tehdä dynaamisia nettisivuja, jotka muuttuvat jonkin tiedon mukaan. Jossakinhan sen tiedonkin on kuitenkin oltava ja tässä tapauksessa tulisi kysymykseen melkeimpä jokin tietokanta kuten MySQL. Senkin tarvitsee myös jollain koneella pyöriä ja se PHP ohjelmointikaan ei ihan mitään helppoa ole...
Frontpagella saa kyllä ulkoasun kuntoon, mutta sen tuottama koodi on aivan karmeaa. Kun taitoja ja kokemusta enemmän karttuu niin suosittelen siirtymään, johonkin muuhun työkaluun. Käytännössä noita sivuja joutuu aina käsin puukottamaan. Itse olen oikeastaan käyttänyt kahta työkalua HTML-Kit:ä ja Macromedia Dreamweaveriä. HTML-Kit:ä sen takia, koska se on ilmainen, mutta silti varsin monipuolinen. Koodin joutuu kirjoittamaan käsin, mutta kirjoittamiseen löytyy paljon tukea valmiista työkaluista. Dreamweaveriä käytän töissä vastaavaan hommaan. Sen etuna on graafinen muokkausmahdollisuus, jolloin suoraan näkee mitä on tekemässä. Lisäksi nuo dynaamiset sivut syntyvät suoraan samalla IDE:llä.
Flashin kanssa en juurikaan pysty neuvomaan, mutta jos näin maalaisjärjellä ajattelee joudut aivan samat hommat silläkin tekemään kuin HTML:llä.
Se miten saisit työstä ylläpidosta tosiaan yksinkertaista olisi, että sinulla olisi esim. yksi joukkue-palvelinsivu, joka lukisi tietokannasta yhden joukkueen kerrallaan läpi ja muodostaisi jokaisesta joukkueesta tietokannan tietojen perusteella halutun kaltaisen sivun, kun sitä selaimen välityksellä pyydetään. Sivut pystyy pätkimään niin pieniksi ettei samaa koodia juurikaan tarvitse kahteen kertaan kirjoittaa, jolloin ylläpito huomattavasti helpottuu.

Nahkikseen voit Yrjöt jo laittaa mukaan ensikaudeksikin.
Eikös se näin mennyt, että Ylistön Yrjöt on edelleen se ainoa Nahkakuula Cupin voittaja, koska FC Sukka voitti Nahkakuula Leaguen ;) Onnittelut muuten leaguen voittajalle!
 

Akseli

Jäsen
FC Tamminiittu on mukana.
Onko tarkoitus pelata liigaa vai cuppia?

Tämä on hyvä tapa saada harjoituspelit sovittua jo hyvissä ajoin. Eipähän tarvitse kikkailla haastamisten kanssa. Tosin nyt on jo Hattrickissä itsellä mukana niin monta kaveria, että harjoituspelien pelaaminen heidän kanssaan onnistuu helposti. Silti ollaan tässä mukana, olenhan ollut jo mukana joka kerta!
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Pistäkääs nuo ilmoittautumiset sähköpostiin nahkacup@mbnet.fi niin tästä ketjusta ei tule "olen mukana" tsättäilyä. Ilmoittautumisen mukana voitte laittaa toiveita Nahkiksen suhteen sekä liiga vs. cup mielelipide. Laitan nyt Ylistön Yrjöt, FC Tamminiitun ja FC Vaihtopenkin ilmoittautuneiden listaan, sellaisen lisan laitan tämän päivän aikana sivuille.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Ilmoittautuminen

Nahkakuula alkaa kuukauden sisällä, kierroksien 5-6 kohdalla aika moni on jo tippunut oikeasta cupista. Ilmoittautuminen alkakoon.

Eli lähettäkää osoitteeseen nahkacup@mbnet.fi joukkueen nimi, ID ja teidän Jatkoajan nikki. Osallistuminen siis edellyttää että on rekisteröitynyt Jatkoaikaan, joten sellaiset, jotka eivät ole osallistuneet Nahkikseen niin laittavat tuollaisen samanlaisen viestin tänne. Mirasane on etuoikeutettu, ja saa lähettää sen sähköpostiin ;)

Ja muistakaa irkissä kanava #Nahkakuula

EDIT: lähettäkää myös lohkonne
 
Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Re: Ilmoittautuminen

Viestin lähetti Satellite
Mirasane on etuoikeutettu, ja saa lähettää sen sähköpostiin ;)

Mahtavaa! Kun kerran tuollainen etuoikeuskin annetaan, en voi jättää osallistumatta cupiin. Virallinen ilmoittautuminen tulee sähköpostilla vielä tänään. :)
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Satelliitti sitten teki sen jo aikaisemmin, mitä minä olin tänne tulossa sanomaan.
Eli tervetuloa tekemään seuraavasta Nahkakuula cupista isompi ja parempi ja jännittävämpi kuin koskaan aikaisemmin. :)

Oletetaan että cupin liiga vaihe alkaa 19.8. eli ilmoittautumisten takarajana voidaan pitää 12.8. ,jotta kerkeämme tekemään lohkojaot ja ilmoittamaan ottelu-ohjelman.

Tervetuloa mukaan.
 

Pitbat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames
Viestin lähetti Hamraan
Satelliitti sitten teki sen jo aikaisemmin, mitä minä olin tänne tulossa sanomaan.
Eli tervetuloa tekemään seuraavasta Nahkakuula cupista isompi ja parempi ja jännittävämpi kuin koskaan aikaisemmin. :)

Oletetaan että cupin liiga vaihe alkaa 19.8. eli ilmoittautumisten takarajana voidaan pitää 12.8. ,jotta kerkeämme tekemään lohkojaot ja ilmoittamaan ottelu-ohjelman.

Tervetuloa mukaan.


Uskon, että aika moni meistä menee ht-cupissa 5. kierrokselle (pelataan 19.8). Tän kauden 5. kierros "vastaa" viime kauden 3. kierrosta koska mukaan tuli tuhansia joukkueita kutosesta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavasti itse en voi osallistua tämänkertaiseen nahkakuula-cupiin, sillä olen mukana yhdessä toisessa vähän vastaavanlaisessa systeemissä. Ens kaudella sitten taas.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
FC CFC
259394
VI. 957

Ilmoittautuu mukaan.

Ei saa siten pelata täysillä. Meillä on puulaakijoukkue. Tai taso on ainakin samaa luokkaa.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Viestin lähetti Pitbat
Uskon, että aika moni meistä menee ht-cupissa 5. kierrokselle (pelataan 19.8). Tän kauden 5. kierros "vastaa" viime kauden 3. kierrosta koska mukaan tuli tuhansia joukkueita kutosesta.

Sovitaan että ilmoittautua pitää viimeistään 19.8. ja pelit alkavat seuraavalla viikolla.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Päivitin osallistujalistan, ja neljä joukkuetta on tällä hetkellä mukana cupissa. Joukkuemäärä on yllättävän alhainen, mihin porukka hävisi?

Unohdin kyllä kattoa, mitä noilla neljällä on odotettavissa cupissa, mutta ainakin mun kohdalla tappio on melkein 100% varma
 
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla on fifty-sixty säänsit mennä kuudennelle kierrokselle. Nahkis ilmeisesti sitten jää Yrjöiltä väliin, jos Top Bucks kaatuu cupin seuraavalla kierroksella. Ehkä niitä uusia osallistujiakin ilmaantuu, jos pidetään tätä threadiä hieman korkeammalla...?
 

Akseli

Jäsen
Mitenkäs tuo pelisysteemin luominen sujuu. Aiemmista viesteistä voisi päätellä ensimmäisen kierroksen olevan jo ensi viikolla.
Olisi kiva hiljalleen tietää miten edetään...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eka kierros?

Ois kiva tietää, koska cupin ensimmäiset pelit ovat? Lähden huomenna aamulla viikoksi lappiin, joten olisi kiva tietää alkaako cuppi jo ensi tiistaina vai voinko ruveta etsimään ystävyysmatsiin vastustajaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös