Harri Haataisen tulos EM-kisoissa?

  • 21 719
  • 154

Harri Haataisen paras heitto EM-kisoissa?

  • Alle 74 metriä

    Ääniä: 27 9,0%
  • 74-75,99

    Ääniä: 34 11,4%
  • 76-77,99

    Ääniä: 86 28,8%
  • 78-79,99

    Ääniä: 61 20,4%
  • 80-81,99

    Ääniä: 39 13,0%
  • 82-83,99

    Ääniä: 18 6,0%
  • 84-85,99

    Ääniä: 8 2,7%
  • 86-87,99

    Ääniä: 5 1,7%
  • 88 tai enemmän

    Ääniä: 21 7,0%

  • Äänestäjiä
    299
  • Poll closed .

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eihän se Ari Suhonen juossut kuin EM-kultaa. Jäi Zurichissäkin muistaakseni neljänneksi. Sillä SE-ajalla.

Kaverini on kunnon ihminen. Poisti eilen muuannen Ylen toimittajan kaverilistaltaan, kun se "kaveri" ilkkui Facebookin päivityksessään Haataiselle. Mölö toimittaja!

Perkele. Harri on koko joukkueen ainoa amatööri. Ei mitään tukia mistään. Ei sponsoreita ainuttakaan. Paitsi vanhemmat ja kihlattu. Mies on aamupäivän töissä lasten parissa. Treenaa sitten sen jälkeen.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Perkele. Harri on koko joukkueen ainoa amatööri. Ei mitään tukia mistään. Ei sponsoreita ainuttakaan. Paitsi vanhemmat ja kihlattu. Mies on aamupäivän töissä lasten parissa. Treenaa sitten sen jälkeen.

Voitaisko kysyä mitä helvetin järkeä siinä touhussa on? Paljon on Harrin, vanhempien tai muiden läheisten rahoja palanut tämän hienon tuloksen takia? Paljon on aikaa mennyt "hukkaan", aikaa jonka olisi voinut viettää vanhempiensa tai sen kihlattunsa kanssa?

En kyllä muutenkaan ymmärrä monia urheilijoita jotka vuodesta toiseen kiikkuvat siellä jossain kymppisijoille ja jaksavat silti jatkaa uransa vaikka kuinka pitkään, esim. suomalaiset pikajuoksijat. Puhun toki "huippu-urheilusta", urheilu (tai paremminkin liikunta) on vallan mainio harrastus kelle tahansa.

Mitä nyt tulee yleisön odotuksiin niin ei mulle ainakaan joku EM-pronssi miesten keihässä tunnu missään, puhumattakaan "ynnä muista"- sijoista. Sen takia lähinnä vituttaa tuo Pitkämäki joka oli jo sen neljännen heiton jälkeen niin hymy perseessä vaikka olikin vasta kolmantena sen heiton jälkeen.
 
Voitaisko kysyä mitä helvetin järkeä siinä touhussa on? Paljon on Harrin, vanhempien tai muiden läheisten rahoja palanut tämän hienon tuloksen takia? Paljon on aikaa mennyt "hukkaan", aikaa jonka olisi voinut viettää vanhempiensa tai sen kihlattunsa kanssa?

En ihan ymmärrä tätä ajatusmallia. Olisiko Haatainen sitten käyttänyt aikansa fiksummin, jos olisi työpäivän jälkeen rankan treenaamisen sijasta katsellut kihlattunsa kanssa Salkkareita tai mennyt tämän kanssa vähän lätkimään sulkapalloa hupimielellä? Itse pidän kyllä esim. kunnianhimoista salitreenia järkevämpänä ajankäyttönä, ja se muijahan voi vaikka tulla mukaan sinne salille. Uskoisin, että tuollaisen jampan akka on melko sporttinen itsekin.
 

kovalev

Jäsen
Voitaisko kysyä mitä helvetin järkeä siinä touhussa on? Paljon on Harrin, vanhempien tai muiden läheisten rahoja palanut tämän hienon tuloksen takia? Paljon on aikaa mennyt "hukkaan", aikaa jonka olisi voinut viettää vanhempiensa tai sen kihlattunsa kanssa?

En kyllä muutenkaan ymmärrä monia urheilijoita jotka vuodesta toiseen kiikkuvat siellä jossain kymppisijoille ja jaksavat silti jatkaa uransa vaikka kuinka pitkään, esim. suomalaiset pikajuoksijat. Puhun toki "huippu-urheilusta", urheilu (tai paremminkin liikunta) on vallan mainio harrastus kelle tahansa.
Vanhempia varmaankin ohjaa rakkaus omaan lapseen ja tämän pikkunassikkana aloittama harrastus, josta on sitten tullut koko perheen juttu.
Miestä itseään varmaankin motivoi rakkaus lajiin ja ylipäätään intohimo urheiluun?

Kyllähän tässä itsekin on tullut Haataiselle vuosien varrella naureskeltua, mutta kyllä nyt toivoin, että olisi ollut se paras suomalainen. Ei sisun puutteesta voi ainakaan syyttää.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Voitaisko kysyä mitä helvetin järkeä siinä touhussa on?
Mitähän se sinulle kuuluu jos joku haatainen tykkää urheilusta niin paljon, että jopa siinä vähän pärjää. Viskoo keppiä, saa siitä nykyään jopa palkintorahojakin, eikä pelkkää persnettoa. Vaan raha ei ratko. Kyllä minä olen sinunlaisiasi nähnyt ja kuullut - teitä tulee aina olemaan ja on. Minun mielestäni te ette ymmärrä asiasta mitään, siis siitä mistä puhutte. Tämä ymmärrys vaatii empatiaa ja muita sellaisia homomaisia ja nörttejä asioita. Ehkä jopa lajirakkautta. Jopa ymmärrystä.

Vaan minä se tosiaan arvostan urheilija Harri Haataista. Loistava paluu. Jos minä en arvosta miekkailun pronssia, niin joku arvostaa. Sama pätee miesten keihäänheittoon - tuohon kansallislajiimme.

Sinä olet sitä mieltä ja moni toista. Siinäpä tämä.

Evilille muuten terkkuja "loistavista" asiantuntija-arvioista. Hah!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Evilille muuten terkkuja "loistavista" asiantuntija-arvioista. Hah!
Olisit heittomerkittänyt ennemmin sen asiantuntijan. Enhän minä sellainen ole, olen vain vuosi(kymmeni)en ajan suomalaisten rämpimistä seurannut, tuskastunut maallikko. Liian usein tehdään haataiset ja karsiudutaan, kun jo ulkomaanmatka on riittävän kiva juttu. Rätyä on perkele ikävä.

Nyt tosin Pitkämäki heitti hyvin, lähes kauden parhaansa. Harmi vaan kun jotkut pitävät kovan tasonsa (norski) ja jotkut parantelevat ennätyksiään metritolkulla arvokisoissa (saksmanni).

Optimistin vastakohta on usein realisti, ainakin jos kyse on Suomen urheilumenestyksestä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun mielestäni jo se että Harri Haatainen tänä kesänä heitti yli 84 metriä, voitti keihäskarnivaalit ja saavutti EM-kisapaikan osoittaa sen että ei se aika nyt ihan hukkaan ole mennyt. OK, Barcelonassa hän epäonnistui mutta jos kaveri tuollaisten vaikeuksien jälkeen ilman mitään tukia saa itsensä sellaiseen kuntoon että pystyy heittämään 84-metrisen, niin minkä takia hän ei pystyisi saamaan itseään sellaiseen kuntoon että pystyy heittämään noita 84-metrisiä (tai jopa pidempiä) useamman kesässä? Kun ei kyse kuitenkaan ole vielä ihan ikälopusta kaverista.

Ja eiköhän se loppujen lopuksi ole Haataisen ja hänen perheensä asia päättää onko se harjoittelu ja siihen panostaminen järkevää, eikä kenenkään muun. Minä ainakin nostan hattua Haataiselle, vaikka EM-menestystä ei tullutkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Liian usein tehdään haataiset ja karsiudutaan, kun jo ulkomaanmatka on riittävän kiva juttu. Rätyä on perkele ikävä.

Kyllä se Rätykin vaan silloin tällöin arvokisoissa epäonnistui, vaikka ilmeisesti ei pitänytkään noita ulkomaanmatkoja kivoina juttuina kun kerran paskaksi maaksikin joskus jotain maata haukkui. Joo kyllähän se Räty melkoinen persoona oli ja pidin kyllä miehen tyylistä, mutta minua vituttaa kun kaikki jatkuvasti vertaa keihäsmiehiä Rätyyn siten kuin Räty olisi se ainoa oikea keihäsmiehen malli. Ja jos et ole Räty-klooni niin sitten olet vitun ämmä jolla ei pää kestä. Kun Räty jäi Stuttgartin karsintaan vielä huonommalla tuloksella kuin Haatainen Barcelonassa, niin olikohan hänkin silloin pelkkä ämmä jolla ei pää kestänyt?
 
Olisit heittomerkittänyt ennemmin sen asiantuntijan. Enhän minä sellainen ole, olen vain vuosi(kymmeni)en ajan suomalaisten rämpimistä seurannut, tuskastunut maallikko. Liian usein tehdään haataiset ja karsiudutaan, kun jo ulkomaanmatka on riittävän kiva juttu. Rätyä on perkele ikävä.

Rätyä on minullakin toki ikävä, mutta nimenomaan haastattelujensa takia. Arvokisamenestystä katsellessahan Pitkämäki on tässä vaiheessa uraansa (27-vuotiaana) paljon paremmassa vauhdissa kuin Räty aikoinaan. Kasassa on jo neljä mitalia (Rädyn kuuden saldoon on siis matkaa enää kahden verran),ja kaikissa seitsemissä arvokisoissaan Pitkämäki on ollut kahdeksan joukossa, kun taas Räty jäi 11 kisareissullaan kolmesti karsintoihin ja oli kerran 11.

Optimistin vastakohta on usein realisti, ainakin jos kyse on Suomen urheilumenestyksestä.

Noilla sun veikkauksilla ("tyytyväinen pitäisi olla yhdenkin suomalaisen pääsystä kahdeksan joukkoon") ei ollut realismin kannsa mitään tekemistä. Ennemminkin on tainnut käydä niin, että olet ottanut sen Berliinin viime vuoden keihäsfinaalin vähän liian vakavasti ja pettymys on siksi ollut niin valtava, että se on sumentanut arvostelukyvyn.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ei ne mitään rämpinyt ole. 2000-luvulla on tullut pari MM-kultaa, jokunen himmeämpikin, joku olympiamitali ja jotain EM-mitaleita.

Niin, epäonnistuu ne muutkin, sepporädyt ja wilsonkipketerit (ei olympiavoittoa kummallakaan), niitä vain ei niin muisteta, kun katsotaan vain se yksi sakemanni joka paransi ennätystään. Moniko muu siellä paransi ennätystään. Liekö kukaan.

Tero Pitkämäellä on muuten nyt 4 arvokisamitalia. Looseri koko jätkä, saapa nähdä pääseekö Rädyn kuuteen koskaan. Jos pääsee, niin ehkä sitten voidaan pitää yhtään minään.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Melkoinen sirkus saatiin tästäkin aikaan, no sehän kelpaa.

Tuskin kukaan nyt oikeasti yllättyi siitä, että Harri karsiutui. Komean paluun mies teki ja heitti sen oikean heiton juuri oikeassa kisassa juuri oikeaan paikkaan, hyvään paikkaan siis tuli se suonenveto. Haatainen ei ole vielä ikäloppu ja jos jatkaa uraansa yhtä asenteella niin voi nousta vielä pidemmäksikin aikaa kotimaiseen keihäseliittiin. Sitten kun Haatainen rupeaa nakkelemaan sellaista päälle 82-83 metristä kisassa kuin kisassa ja Pitkämäen voitto ei ole enää sattumaa niin alan uskomaan Harrin kansainväliseen menestykseen.

Rätyä on ikävä. Seppohan pystyi aikanaan ottamaan luulot pois jo kisaa edeltävänä päivänä punttisalilla muista vastustajista, kun iski tankoon sellaiset raudat, että muuan lätsä-saksalainen jäi kummastelemaan sitä vähän pidemmäksi aikaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Rätyä on ikävä. Seppohan pystyi aikanaan ottamaan luulot pois jo kisaa edeltävänä päivänä punttisalilla muista vastustajista, kun iski tankoon sellaiset raudat, että muuan lätsä-saksalainen jäi kummastelemaan sitä vähän pidemmäksi aikaa.
Eipä se Seppo ottanut kuin kerran ne luulot pois. Muilla kerroilla joku muu oli aina parempi. Atlantan pronssi oli tosin aivan perkeleen kova saavutus sen olkapääleikkauksen jälkeen kun huhtikuussa keppi lensi muistaakseni 60 metriä. Kalevan kisat Tampereella - Atlanta ja viimeisellä heitolla pronssia. Siinäpä ne Sepon kisat siihen mennessä sille kesälle.

Toivottavasti Haatainen nakkaa tälle kesälle vielä useamman yli kasikymppisen. Kuntoa näyttää olevan, aina vain ei satu kolmeen heittoon - ei edes muuannelle norskillakaan oikein...

Niinhän Sevillassa 1999 Aki sai sen kultansa. Kännissä 1999 lipsahtaa 2000-luvulle.
 

kovalev

Jäsen
Kun Räty jäi Stuttgartin karsintaan vielä huonommalla tuloksella kuin Haatainen Barcelonassa, niin olikohan hänkin silloin pelkkä ämmä jolla ei pää kestänyt?
Oliko se juuri Stuttgartissa, missä oli tämä Seppo Räty Fan Club - keski-ikäisiä, lihavia äijiä, jotka taputtivat rytmikkäästi hieman epätahtiin: "Sep-po... Sep-po... Sep-po"?
Muistelisin, että oli vain yksissä kisoissa sen lakanan kanssa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Noilla sun veikkauksilla ("tyytyväinen pitäisi olla yhdenkin suomalaisen pääsystä kahdeksan joukkoon") ei ollut realismin kannsa mitään tekemistä. Ennemminkin on tainnut käydä niin, että olet ottanut sen Berliinin viime vuoden keihäsfinaalin vähän liian vakavasti ja pettymys on siksi ollut niin valtava, että se on sumentanut arvostelukyvyn.
Mieluummin sitä odottaa fiaskoa kuin triumfia. Pronssikin on iloinen yllätys kun ei odota sitä; jos uskoo kultaan, on pronssi karvas pettymys.

Ei ne mitään rämpinyt ole.
En nyt puhunut pelkästään keihäsmiehistä, vaan yleisurheilijoista yleensä.


Rädystä sen verran, että Seppo jaksaa edelleenkin ihmetellä samaa kuin minä: ukot rähmällään joka heiton jälkeen, eikä keppi lennä. Onko Thorkildsen ikinä sukeltanut turvalleen heiton perään?
 
Rädystä sen verran, että Seppo jaksaa edelleenkin ihmetellä samaa kuin minä: ukot rähmällään joka heiton jälkeen, eikä keppi lennä. Onko Thorkildsen ikinä sukeltanut turvalleen heiton perään?

Rädystä pari faktaa tähän paikkaan: Tero Pitkämäen paras arvokisaheitto (jonka hän kaatui rähmälleen) on yli kolme metriä pidempi kuin Rädyn vastaava. Pitkämäen arvokisatulosten keskiarvo on myös huomattavasti korkeampi kuin Rädyllä. Jos Pitkämäkeä ja Rätyä siis vertaillaan, niin mieluummin pitäisi kysyä, miksei Rädyn keppi lentänyt arvokisoissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rädystä sen verran, että Seppo jaksaa edelleenkin ihmetellä samaa kuin minä: ukot rähmällään joka heiton jälkeen, eikä keppi lennä. Onko Thorkildsen ikinä sukeltanut turvalleen heiton perään?

Joskus olen kyllä nähnyt senkin kun Thorkildsen on sukeltanut. Ja onhan tuollakin sukellustyylillä ihan "kohtuullisesti" joskus pärjätty (mm. Zelezny, Parviainen, Pitkämäki). Mutta olen kyllä minäkin alkanut vähän epäillä että onko tuo se paras mahdollinen tekniikka koska näin maallikon silmään tuo näyttää todella epävarmalta tekniikalta. Kyllähän se keppi lähtee pitkälle silloin kun tuo heitto onnistuu mutta tämän tyylin edustajilla näyttäisi tulostaso heittelevän huomattavasti enemmän ja tulee useammin heittoja jotka menee ihan "läpijuoksuksi".

Mutta kai se on tässäkin lajissa niin että tekniikka pitää valita urheilijan mukaan, ja toisille tuo tekniikka vaan sopii paremmin. Mutta kun katsoo että suomesta näyttäisi tulevan melkeinpä eniten tämän tyylin edustajia niin onkohan täällä vähän liikaakin yritetty kaikkia saada samaan muottiiin ja välttämättä tuo ei olekaan kaikille se paras mahdollinen tyyli heittää.

Vaan kaipa nuo tietää paremmin, ja ehkä on parempi että en tämän enempää arvostele kun en ole koskaan keihästä itse heittänyt enkä sen enempää valmentanut. Ihan pelkkää maallikon pohdintaa vaan.

Liikaa en kuitenkaan noihin Rädynkään sanomisiin takertuisi. Kyllähän hän kovasti arvostelee tämän päivän keihäsvalmennusta mutta ainakaan toistaiseksi herran omatkaan näytöt valmennuksen osalta eivät ole juuri sen paremmat. Eikös tämä naisten karsintaan jäänyt Oona Sormunen ole Sepon valmennettavia? Vasta nuori tyttö toki, mutta ei ainakaan vielä esittänyt mitään sellaista mikä antaisi uskoa siihen että Sepon valmennusmetodit olisivat sen toimivampia kuin muidenkaan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Pitkämäen arvokisatulosten keskiarvo on myös huomattavasti korkeampi kuin Rädyllä. Jos Pitkämäkeä ja Rätyä siis vertaillaan, niin mieluummin pitäisi kysyä, miksei Rädyn keppi lentänyt arvokisoissa.

Lenti pidemmälle tai ei, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että tuo heiton perään hyppääminen on selkeä tekniikkavirhe, mikä ei kuulu oikeaoppiseen keihäänheiton tekniikkaan, Räty on oikeassa. Sen lisäksi tuo heittäytyminen vie metrejä ja lisää riskiä, että heitto hylätään, koska viiva on lähellä.

Katsokaa Thorkildsenin tekniikkaa, niin vaivattoman näköistä eikä hän luuttua mondia joka heiton jälkeen ja tuntuupa se perkele keppikin lentävän vähän pidemmälle. Tätä olen painottanut, että ehkä valmentajavaihdos tekisi hyvää tämän korjaamiseen.

Rädystä puhutaan hyvin usein negatiiviseen sävyyn ja aletaan aina vertailemaan tuloksia nykyheittäjiin. Pitää nyt kuitenkin muistaa, että mies on kotimaisen keihäänheiton legenda ja sattuu vieläpä jotain tuosta tietämäänkin. Räty on ollut aina oman tiensä kulkija ja nähnyt oikeasti vaivaa menestyäkseen. Kävi Seppo etelän leireilläkin, mm. Riihimäellä.

Ketjun aiheeseen liittyen jos Euroopan mestaruus olisi ratkottu asenteen ja sisukkuuden puolesta olisi Haatainen voittanut koko kisan. Valitettavasti nyt jäätiin karsintaan ja uutta matoa koukkuun seuraavissa arvokisoissa, jos Haatainen sinne yltää. Kilpailu tulee jatkossakin olemaan kovaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rädystä sen verran, että Seppo jaksaa edelleenkin ihmetellä samaa kuin minä: ukot rähmällään joka heiton jälkeen, eikä keppi lennä. Onko Thorkildsen ikinä sukeltanut turvalleen heiton perään?
Siinähän se, eli ei muuta kun karsitaan se loppusyöksy pois niin alkaa suomalaisillakin keppi lentää lähelle 90 metriä!

Thorkildsen on asia erikseen, eikä hänen tyylillään ja tekniikallaan ole sinänsä Pitkämäen ja Wirkkalan kanssa tekemistä. Kavereilla on varmaan muutama toisto alla, eikä liene niin yksinkertaista lähteä sitä heiton lopputekniikkaa muuttamaan. Mistäs sitä tietää, vaikka heitot huononisivat tuon muutoksen jälkeen entisestään, ehkä tuo tyyli sopii kyseisille heittäjille parhaiten. Ihanteellinen tuo Pitkämäen tyyli ei ehkä ole, mutta taitaa olla aika lailla hänen selkärangassaan.

Pitkämäki on heittänyt yli 91 metriä syöksyn kanssa, toki voidaan spekuloida olisiko sekin lentänyt 94 metriä ilman loikkaa.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rädystä puhutaan hyvin usein negatiiviseen sävyyn ja aletaan aina vertailemaan tuloksia nykyheittäjiin. Pitää nyt kuitenkin muistaa, että mies on kotimaisen keihäänheiton legenda ja sattuu vieläpä jotain tuosta tietämäänkin. Räty on ollut aina oman tiensä kulkija ja nähnyt oikeasti vaivaa menestyäkseen. Kävi Seppo etelän leireilläkin, mm. Riihimäellä.

Kyllä, Seppo on legenda joka on ja pysyy. Aivan kuin vaikkapa hiihdon puolelta Kurikan pitkä Jussikin. Noiden arvokisojen lisäksi muistuu aina mieleen se Punkalaitumen 96,96, kun Seposta puhutaan. Haatainen jatkaa uraansa niin kuin jatkavat myös nuoremmat Ruuskanen ja Manniokin, jotka nyt joutuivat jäämään kotiin kisoista. Nähtäväksi jää, miten tulevina vuosina kuinka pitkälle heittävät, kun tulee valinnat arvokisoihin aikanaan kohdalle.
 
Rädystä puhutaan hyvin usein negatiiviseen sävyyn ja aletaan aina vertailemaan tuloksia nykyheittäjiin.

No omassa rankingissani Räty tulee kyllä aina pysymään Pitkämäen edellä legendaaristen haastattelujensa ansiosta, vaikka Tero voittaisi vielä toiset neljä arvomitalia. Näitä persoonia ei koskaan ole urheilussa liikaa, 2000-luvulta ei tule oikein mieleen muita TV:ssä viihdyttäneitä urheilijoita kuin Pasi Nurminen, Ville Nieminen ja Pasi Rautiainen.

Fakta on kuitenkin se, että Tero Pitkämäki on tähänastisen arvokisauransa heittänyt kovemmalla tasolla kuin Räty aikanaan. Siinä mielessä nuo Rädyn "minun aikanani taso oli paljon kovempi kuin nykyään" -tyyliset blogikirjoitukset ovat sangen surkuhupaisia.

Itse asiassa Aki Parviainen on se heittäjä, jolla olisi varaa tällaisia kirjoitellakin. Hänen huippuvuosinaan taso oli kovempi kuin nykyään ja paljon kovempi kuin Rädyn aikoihin. Tulloin 1999-2001 vaaditiin jo kahdeksan joukkoon pääsemiseen 83-84-metrisiä. Nuo ovat mittoja, joilla Räty napsi puolet kuudesta mitalistaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä en ole kertaakaan saanut keneltäkään hyvää selitystä siitä, miksi tämä kaatumaheittäminen olisi huonompi tapa heittää. En ole ikinä keihästä heittänyt, enkä tiedä siitä juuri mitään, mutta eikös se niin mene, että vauhtijuoksun tarkoitus on antaa keihäälle tietty alkunopeus ja tuottaa energiaa vetovaihetta varten. Tämä energia puretaan pönkkää vasten kehon kiertymiseen "jouseksi" ja samalla käden vedolla (heh) tuotetaan loppuenergia. Vetovaiheessa myös määräytyy keihään kulma. Keihään irrottua otteesta tärkein lopputehtävä on tappaa vauhtijuoksun liike-energia ennen viivaa, jonka Andreas tappaa parilla askeleella ja Tero kaatumalla maahan. Ja jotkut myös huutaa niin maan perkeleesti tässä kohtaa, tärkeää varmasti sekin.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Minä en ole kertaakaan saanut keneltäkään hyvää selitystä siitä, miksi tämä kaatumaheittäminen olisi huonompi tapa heittää. En ole ikinä keihästä heittänyt, enkä tiedä siitä juuri mitään, mutta eikös se niin mene, että vauhtijuoksun tarkoitus on antaa keihäälle tietty alkunopeus ja tuottaa energiaa vetovaihetta varten.

Enpä tiedä heittämisestä itsekään mitään, joten tuskin kannattaisi vastata, mutta mutta.. Uskoisin, että tuo kaatuminen on nimenomaan "optimaalisen" heittotekniikan vastainen tapa. Eli sen tukijalan pitäisi ottaa heitto vastaan lopussa ja pitää tekniikka kasassa. Tässä tilanteessa heitto on huomattavasti kontrolloidumpi kuin kaatuessa.

Siitä en tiedä yhtään, että voiko sanoa, että ilman kaatumista metrejä välttämättä tulisi yhtään lisää. Tuleehan niitä repäisyheittoja välillä aika komeitakin kaatuessa, mm. Pitkämäen pisin heitto lauantaina. Tosin, eihän se nyt mikään jättiheitto ollut, mutta Teron pisin kuitenkin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Enpä tiedä heittämisestä itsekään mitään, joten tuskin kannattaisi vastata, mutta mutta.. Uskoisin, että tuo kaatuminen on nimenomaan "optimaalisen" heittotekniikan vastainen tapa. Eli sen tukijalan pitäisi ottaa heitto vastaan lopussa ja pitää tekniikka kasassa. Tässä tilanteessa heitto on huomattavasti kontrolloidumpi kuin kaatuessa.

Tuskin tällä kannattaa spekuloida, kun ei ole riittävää tietoa keihäänheiton tekniikasta - minullakaan. Perusteluissasi ei oikein ole pointtia, kun tuossa pitäisi alkaa tutkimaan keihään irtoamishetkeä ja vartalon asentoa siinä vaiheessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös