Harrastuksena kävely

  • 3 202
  • 41

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Se piti vielä kävelystä sanomani, etten missään muussa toiminnassa koe samanlaista vapauden tunnetta kuin yksin kävellessä jotain metsäpolkuja tai pieniä hiekkateitä pitkin. Mutta se vaatii sen, ettei puhelinta saa olla mukana reissussa. Mitään ennalta määriteltyä aikarajaa tai reittiä ei ole. Sen ajan olen tavoittamattomissa ja vain kävelen yksikseni.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikö tälle ollut muka jo ketjua? Noh, eipä sillä niin väliä. Itse olen osana jonkinasteista lievää elämäntapa remonttia päätynyt tuossa viime syksyn aikana aloittamaan vähän tavoitteellisempaa kävelyä. Toki kun sitä käytti jalkoja enemmän joskus kerran viikossa niin olihan niinkin yksinkertainen asia kuin parin kilometrin vähän ripeämmän temmon kävely asia joka sai penikat kipeiksi. Noh, tämä nyt sitten alkoi korjaantumaan kun vain jaksoi sitten tehdä niitä kävelyitä sinne kauppaan muutenkin kuin suorinta reittiä. Nyt sitten joku 5-7 kilometrin kävely ei nosta sykettä enää erityisen korkealle eivätkä paikat tule kipeiksi ellei jostain syystä ole valinnut jotain aivan toivottomia kenkiä tilanteeseen. Kyllähän se vähän näkyy elämässä että nukkuu vähän paremmin kun käy jossain oikealla kävelyllä päivällä, eikä vain suorita jotain reissua lähikauppaan/bussille ja koe että siinä on nyt koko päivän liikunta saldo käytetty.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viime kuussa kävelyä 100km ja juoksua 86km. Tässäkin kuussa tahti näyttää olevan sama. ”Löysin” kävelyn oikeastaan vasta kesän alussa, kun piti parannella juoksusta kehittynyttä vammaa. Kävellessä tulee monesti käytyä asioita läpi mielessään, pystyy pohtimaan juttuja paremmin kuin mitä juostessa. Terapiaa mulle ja vielä ihan ilmaiseksi.

Musta ei saa tehtyä Mentulaa, koska en tykkää salitreenistä,mutta ehkä musta tulee sitten Kononen, kun näköjään tykkään kävellä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Eikö tälle ollut muka jo ketjua?
Mä koitin hakea monin eri tavoin, mutta en vaan löytänyt.

Pitää ottaa toimistollakin porraskävely haltuun. Fillariparkista saa nousta 7 kerrosta heti aamulla, tekee hyvää. Pyöräily pääosin sähköavusteista, niin pitää pikkuisen antaa reisille ekstrahommaa.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Kävely pyöräilyn ohella itselle se rakkain liikuntamuoto. Varsinaisia kävelylenkkejä tulee nykyään tehtyä liian vähän, mutta päivittäiset askeleet pyörivät keskimäärin siellä n. 13 000 - 14 000 välillä. Muutama kerta päivässä koiran kanssa lenkkiä, näistä ajan ja mahdollisuuksien mukaan yksi vähän pidempi kävely. Junnujen treeneissä tulee kentällä askelia hyvä määrä. Sisätiloissakin saan päivän mittaan ihan hyvän määrän askelia ihan vaan puuhailemalla kotihommia yms. Esim. nyt kun aamuhommat on hoidettu, koira käytetty, tiskikone tyhjätty jne on mittarissa jo reilu 3000 askelta.

Silti eniten nautin niistä kävelyistä kun pääsen kahden joko vaimon tai äänikirjan kanssa metsään. Näitä vaan ehtii aivan liian vähän kiireisen arjen keskellä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koira kiskaisee joka päivä kävelylle. Vähintään kerran päivässä ja vapailla parikin kertaa. Keskimäärin 5-10km päivässä. Sen lisäksi työmatkat joko pyöräillen tai kävelle. Pihasta lähtee hyviä polkuja missä on mukava kävellä. Kuulokkeet ja muut ärsykkeet jätän kotiin koska koiran kanssa kävellessä mielelläni olen hereillä muiden metsässä liikkujien varalta. Vaikka oma koira onkin varsin kiltti muita kulkijoita kohtaan on silti hyvä olla vähän varuillaan kun eläimistä ei ikinä voi olla täysin varma...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tällainen toisen jalan hautaan juuri astunut kerää toki huvittuneita katseita, mutta mitä sitten? Reitille vielä sopivasti nousuja ja laskuja, niin vaikutus seuraavien päivien kökkimiseen työtuolissa on taattu.

Itse en oikein ole ymmärtäny sauvakävelyn mainetta jonain "nolona" liikuntamuotona, kun tuota on esimerkiksi ammattihiihtäjät käyttäneet kesäharjoittelussa jo iät ja ajat. Myönnän itsekin, että kynnys aloittaa sauvakävely oli iso, varsinkin kun itse vielä alle nelikymppinen ja sinänsä ok kuntoinen, jolta juoksulenkitkin luonnistuu hyvin. Siinä vaiheessa kun tajusin kahden lapsen ja radikaalisti pudonneiden treenituntien jälkeen, ettei juoksukunto mahdollista enää pk-lenkkiä juosten, päätin unohtaa kaikki negatiiviset ajatukset sauvakävelystä ja ostin sauvat. Elämäni yksi parhaimmista ostoksista. Todella tehokasta liikuntaa ja nimenomaan KOKO kroppa kiittää!
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Itse en oikein ole ymmärtäny sauvakävelyn mainetta jonain "nolona" liikuntamuotona, kun tuota on esimerkiksi ammattihiihtäjät käyttäneet kesäharjoittelussa jo iät ja ajat. Myönnän itsekin, että kynnys aloittaa sauvakävely oli iso, varsinkin kun itse vielä alle nelikymppinen ja sinänsä ok kuntoinen, jolta juoksulenkitkin luonnistuu hyvin. Siinä vaiheessa kun tajusin kahden lapsen ja radikaalisti pudonneiden treenituntien jälkeen, ettei juoksukunto mahdollista enää pk-lenkkiä juosten, päätin unohtaa kaikki negatiiviset ajatukset sauvakävelystä ja ostin sauvat. Elämäni yksi parhaimmista ostoksista. Todella tehokasta liikuntaa ja nimenomaan KOKO kroppa kiittää!
Sauvakävelyäkin voi harrastaa niin monella tavalla, ettei ihme jos se on hieman saanut huonon maineen. Ääripäinä kun voidaan nähdä Mika Myllylän sauvakävelyt suolla, jossa sykkeet nousee maksimitasolle ja toisessa päässä eläkeläinen, jossa vauhtia ei ole nimeksikään ja sauvat tuskin koskettavat maata. Vähän sama kun vesijuoksukin, joka voi olla mitä tahansa erinomaisen aerobisen harjoituksen ja kuviokellunnan välillä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Itse en oikein ole ymmärtäny sauvakävelyn mainetta jonain "nolona" liikuntamuotona, kun tuota on esimerkiksi ammattihiihtäjät käyttäneet kesäharjoittelussa jo iät ja ajat. Myönnän itsekin, että kynnys aloittaa sauvakävely oli iso, varsinkin kun itse vielä alle nelikymppinen ja sinänsä ok kuntoinen, jolta juoksulenkitkin luonnistuu hyvin. Siinä vaiheessa kun tajusin kahden lapsen ja radikaalisti pudonneiden treenituntien jälkeen, ettei juoksukunto mahdollista enää pk-lenkkiä juosten, päätin unohtaa kaikki negatiiviset ajatukset sauvakävelystä ja ostin sauvat. Elämäni yksi parhaimmista ostoksista. Todella tehokasta liikuntaa ja nimenomaan KOKO kroppa kiittää!
Ekat saimme aikoinaan vaimon kanssa hupsuna kolmekymppislahjana samanlaisten tuulipukujen kera. Tuulipuvun kohtaloa en muista, mutta sauvat tuli käveltyä loppuun. Ainakin toiset - ellei kolmannetkin jo menossa, vaikken nyt niin kauhean hirveän paljon ole käynytkään. Toki tuosta kolmekymppisjuhlinnasta alkaa olla jo 20 vuotta...Pitää kyllä aktivoitua taas sauvakävelyssä, mukavaa puuhaahan se on.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse mietin, mihin ihmeeseen olen vuosi sitten tunkenut sauvani. Muistaakseni ne mukanani kyllä muutin, mutta... Tekisi hartioilleni hyvää kaivaa nuokin matkaan.

Sen verran pidän meidän jalankulkijoiden puolia, että usein johonkin pyöräilykeskusteluun heitän välikommenttia ihan kävelijän näkökulmasta. Pidän mielelläni pyöräilijöiden puolia, että jalkakäytävilläkin olisi tilaa paremmin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse en oikein ole ymmärtäny sauvakävelyn mainetta jonain "nolona" liikuntamuotona, kun tuota on esimerkiksi ammattihiihtäjät käyttäneet kesäharjoittelussa jo iät ja ajat. Myönnän itsekin, että kynnys aloittaa sauvakävely oli iso, varsinkin kun itse vielä alle nelikymppinen ja sinänsä ok kuntoinen, jolta juoksulenkitkin luonnistuu hyvin. Siinä vaiheessa kun tajusin kahden lapsen ja radikaalisti pudonneiden treenituntien jälkeen, ettei juoksukunto mahdollista enää pk-lenkkiä juosten, päätin unohtaa kaikki negatiiviset ajatukset sauvakävelystä ja ostin sauvat. Elämäni yksi parhaimmista ostoksista. Todella tehokasta liikuntaa ja nimenomaan KOKO kroppa kiittää!
Kiitos tästä muikkarista. Mulla on kävelysauvat ja niitä tuli yhdessä vaiheessa käytettyä paljonkin, mutta nyt taas viime aikoina vähän jääneet. Pitää ottaa taas käyttöön kunhan loppuviikosta palailen kotiin.
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Itse en oikein ole ymmärtäny sauvakävelyn mainetta jonain "nolona" liikuntamuotona, kun tuota on esimerkiksi ammattihiihtäjät käyttäneet kesäharjoittelussa jo iät ja ajat. Myönnän itsekin, että kynnys aloittaa sauvakävely oli iso, varsinkin kun itse vielä alle nelikymppinen ja sinänsä ok kuntoinen, jolta juoksulenkitkin luonnistuu hyvin. Siinä vaiheessa kun tajusin kahden lapsen ja radikaalisti pudonneiden treenituntien jälkeen, ettei juoksukunto mahdollista enää pk-lenkkiä juosten, päätin unohtaa kaikki negatiiviset ajatukset sauvakävelystä ja ostin sauvat. Elämäni yksi parhaimmista ostoksista. Todella tehokasta liikuntaa ja nimenomaan KOKO kroppa kiittää!
Kehtaiskohan tota vielä alle 30v aloittaa olen miettinyt tota jotta sais kävelylenkkeihin lisää volyymia. Itselle toki kävely itsessään on pääasiassa terapeuttista.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kehtaiskohan tota vielä alle 30v aloittaa olen miettinyt tota jotta sais kävelylenkkeihin lisää volyymia. Itselle toki kävely itsessään on pääasiassa terapeuttista.

Ehdottomasti! Tekniikka kun on kunnossa niin on oikeasti kova treeni, vielä kun ottaa muutamat isohkot mäet mukaan!
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kiva ketju! Itselläni myös jo reilu kolmekymppisenä sen verran kaikkia urheiluvammoja, että kävely on mitä mainioin liikkumismuoto. Löysin kävelyn kunnolla jo reilu parikymppisenä, kun selkä meni ensimmäisen kerran hajalle ja noin vuoden ajan jouduin käytännössä selän kuntoutukseen kävellä.

Mutta tosiaan. Kävely on kivaa yksin ja kävely on kivaa seurassa. Yksin kävelyssä on mukava kuunnella musiikkia tai podcasteja ja samalla käydä omia ajatuksia läpi. Oikeastaan itselläni ei minkään muun tekemisen parissa ole yhtä helppo käydä ajatuksia, niin positiivisia, negatiivisia tai jonkun luovan asian miettimistä läpi kuin kävellessä.

Jonkun ihmisen seurassa kävellessä taas on todella paljon mukavampi jutella asiat läpi kuin vaikkapa kahvikupposen ääressä.

Omassakin ystäväpiirissä on välillä näitä ajatuksia, että ”Ihan turha lähteä mihinkään kävelemään, kun sykkeet ei nouse. Sama jäädä vaan sohvalle, jos kävely on ainut mitä voi tehdä”.

Itse olen näistä ajatuksista vahvasti eri mieltä. Kävelyssä ulkoilutetaan omia aivoja ja siinä ohessa sitten kroppa kiittää. Ja tosiaan ihan puhtaasti liikuntamuotonakin toimii vallan mainiosti jo itsessään. Oikeastaan rohkenisin väittää, että olisin tällä hetkellä huomattavasti paremmassa kunnossa nivelien osalta, jos olisin aina harrastanut pelkkää kävelyä ja jättänyt raskaat salitreenit ja pallopelit kokonaan välistä. Toki kaikkea kohtuudella toimii varmasti parhaiten.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä tulee "harrastettua" sekä sauvoilla, että ilman. Harrastus lainausmerkeissä, kävely on luonnollinen osa arkea, että ei sitä osaa oikein harrastuksena ajatella. Kuten @smugu mainitsi niin kävely on etenkin aivojen ulkoilutukseen erinomaista touhua.

Jos vain mahdollista niin pyrin lounaalla kävelemään vähintään 15-20 min lenkin lounaan päälle. Jos ei ole kalenterissa muuta harrastetta niin töiden jälkeen tulee yleensä tehtyä joku 3-4 km kävely. Siinä saa vähän omaa laatuaikaa ja nollata pään töiden jälkeen. Kyllä se 10 k askelta kertyy melkein päivittäin.
 

Pitbat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames
Yhteensä kävelin 291 km heinäkuussa ja elokuussa näyttää vahvasti siltä, että matka ylittää 300 km.

Olen aina pitänyt kävelystä, mutta eri syistä johtuen olen liikkunut kuntoilumielessä lähinnä lämpiminä viikonloppupäivinä. Viime syksynä päätin tehdä pienen muutoksen tähän ja asetin itselleni päivittäisen minimirajan 8000 askeleelle. Päädyin tähän lukuun, koska normaali arkiliikkumiseni on 3500-4000 askelta, johon lisätään 30-40 minuutin ylimääräinen kävely. Talvisin kävelymatolla, yleensä arkisin kotitoimistolla lounastauolla, ja kesäisin ulkona. Minimimäärä on sopiva talvi- ja lepopäivinä, mutta kesäisin otan enemmän askeleita, minkä vuoksi vuoden keskiarvo on noin 10k. Toivottavasti tämä rutiini on pysyvä.

Kodistani 15 minuutin kävelymatkan päässä on sorapintainen kuntorata ja lämpimän kauden aikana käyn siellä useita kertoja viikossa sauvakävelemässä. Käytössäni on retkeilyyn tarkoitetut sauvat, joissa on erilliset asfalttitassut - näin voin vaihtaa maaston mukaan sopivan kärjen. Muita sauvakävelijöitä näkee melko harvoin ja heistäkin kaikki ovat yli 60-vuotiaita. Ainakin tällä alueella olen vähän nuorempana jonkinlainen poikkeus. Jostain syystä osa koirista näkee kävelysauvat uhkana ja välillä tulee ei niin miellyttäviä kohtaamisia.
 

Baikonur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kävely. Herättää kyllä positiivisia ajatuksia. Ikää kun on jonkin matkaa +50 vuotta, niin on omallakin kohdalla selkä- ja olkapäävaivat "pakottaneet" kevyempään tapaan harrastaa kuin nuorempana. Toki kevyttä lihastreeniä tulee tehtyä n. 3-4 kertaa viikossa, mutta kävely on lähes päivittäistä.

Itse tykkään kävellä rennosti ja kohtalaisen verkkaisesti, tyypillisesti n. 5-7 km kerrallaan. Kyllä se liikuntakin siinä tulee sivussa, mutta itse pidän siitä, että saa tuuletella vaikkapa työasioita pois mielestä ja toisaalta taas kerätä ajatuksia mm. kirjoitusharrastukseeni ja muutenkin laittaa elämän ja erinäisten asioiden mittasuhteita paikoilleen. Ennen kaikkea kävelen henkisen hyvinvoinnin nimeen. Mutta juu, kyllä se kroppakin kiittää, kun vähän liikkuu ja esim. selkävaivat pysyvät lievempinä ja joskus jopa kokonaan poissa. Hieno harrastus!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös