Rahatilanne edellä tietysti mennään, ei sitä varmaan kukaan kiistäkkään, jotenkin ei mulla vaan ole luottoa enää Kalaputaan pelitajun kehittymiseen. Turkulainen menee hukkaan , kun ei saa syöttöjä täydessä vauhdissa, ja syötöt tulee liian usein luistimiin.
Toisaalta, on myös aika ykstotinen ajatus, että ongelma olisi nimenomaan Kalaputaassa. Ihan yhtä hyvin ongelma voi Turkulaisessakin, tai molemmissa.
Kuitenkin lienee selvä, että esim. toinen yv, ykkönen tai kakkonen on synnyttävä Kalaputaan, ei Turkulaisen ympärille. Moni ilmeisesti kokee, että Kalaputaan avut pitäisi olla maalinteossa ja tätä hiukan ihmettelen, koska missään vaiheessa JYPissä ollessaan ei tämä ole ollut hänen pelaajaluonteensa. Kuitenkin omaa pelisilmän luoda peliä muille ja se on muista kiinni, tuleeko tulosta.
Makuasia sitten on, haluaako ykkössentterin olevan snaipperi vai ei, mulle asia on triviaali, koska joko se ykkösviisikko toimii tai ei toimi ja se ei koskaan ole yhden ukon show. Itse en vielä tuhkaa sirottelisi päälleni, jos ei harkka peleissä syötöt tartu, tämähän on puhdas ajoitus kysymys molemmin puolin ja pitää sen syötön haltuun otonkin olla kunnossa, ei pelkän syötön. Osaltaan asia on treenikysymys, kuten viime kaudellakin saattoi monessa joukkueessa huomata, että ihan tavan töppöset ja löppöset kykeni ottamaan pelin kärsimättä haltuun jalkoihin ja hiukan taakse tulleita syöttöjä, joten kyse on vaan lajitaidosta, joka on syytä treenata kuntoon, ei mistään vain meritoituneet miljoonamiehet pystyy tähän jutusta.
Toisaalta myös hieman sylettää ajatus, että nostetaan yksi nimi tikunnokkaan syypäänä sen kummemmin peliä pohtimatta, kun se on aina kokonaisuus, jossa syypäitä on monta tai ei pelkästään yhtä. Varsinkaan harkka - aikana tuntuu hölmöltä moinen analyseeraus. Kun vielä miettii sen viime kauden mukaan, niin ykkösen ja yv:n tehot kulminoitui aika pitkälle siihen, oliko Kalapudas kokoonpanossa vai ei, vaikka siellä oli Turkulainen ja Rooba. Tämä jos ajattelee asiaa ketjutasolla, mulle määräävämpi on viisikkotaso, koska siinä kulminoituu tulos tai ulos osuvimmin.
Myös sitä sopii tietty pohtia, onko nimenomaan Kalapudas ja Turkulainen lähtökohtaisesti pelaajatyypeiltään optimaalisesti toisiaan tukevia "saman ketjun" miehiä, vai olisiko jossain pelissä syytä ruotia muunkinlaisten kokoonpanojen toimivuutta, eli valmennuksen hommia ja osaamisaluetta on tämä selvittää.
Eli, myös Kalapudas menee hukkaan, jos hänen pelin luonnistaan ei osata tehoja kaivaa, kaksisuuntainen on tämäkin tie, jos hoksaa miettiä asiaa.