Harjoitusottelut 2020

  • 56 368
  • 374

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Niin tämän päivän peli siirrettiin varotoimena testituloksia odotellessa?. Jos kaikki negatiivisia niin ei syytä siirtää huomista?.
Juuri niin. Eiköhän muuten ois suoraan siirretty perjantainkin peli.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Niin vielä yrityksien oikeuksista valita asiakkaansa, jos JYP omiin tilaisuuksiinsa maskipakon vaatisi, niin varmasti se äläkän joissain nostaisi, mutta täysin sallittua tuo silti olisi. Ja ei tuota voi verrata mitenkään kansallispukujuttuihin tms, sillä tässä on kyseessä terveydellinen asia, ei syrjivä tms.

Itse toivoisin, että JYP tuon maskipakon omiin tilaisuuksiinsa linjaisi, jos hallitus syystä tai toisesta ei maskipakkoa tapahtumiin voi asettaa, kyseessä kun olisi vain riskiryhmien suojaaminen ja muuten yleinen turvallisuus tapahtumassa. Yritykset kuten JYP, voi valita asiakkaansa ja toivottavasti myös JYP tuon tekee ja asettaa maskipakon. Tuo olisi todella pieni hinta siitä, että ottelutapahtumat pyörivät.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maskipakossa olisi myös huonoja puolia. En millään jaksa uskoa, että jokainen tunnollisesti pitäisi maskia ja etäisyyksiä muihin, vaikka ovella maski olisikin käytössä. Siitähän syntyy nopeasti ongelmia, kun muut katsojat närkästyvät ja järkkäreillä on kädet täynnä töitä.
 

Hexa

Jäsen
Niin kauan kun maskin käyttö on pelkkä suositus, JYP ei voi mennä vaatimaan sitä pakolliseksi edes omiin tilaisuuksiinsa. Tai voi, mutta aina löytyy ne muutama, jotka siitä valittaisivat johonkin instituutioon. Näin ainakin itse tulkitsen lakia.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Niin kauan kun maskin käyttö on pelkkä suositus, JYP ei voi mennä vaatimaan sitä pakolliseksi edes omiin tilaisuuksiinsa. Tai voi, mutta aina löytyy ne muutama, jotka siitä valittaisivat johonkin instituutioon. Näin ainakin itse tulkitsen lakia.
Saahan sitä valittaa, mutta yrityksellä on edelleen oikeus valita maksavat asiakkaansa, kunhan se ei ole rasistisesti syrjivää yms.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saahan sitä valittaa, mutta yrityksellä on edelleen oikeus valita maksavat asiakkaansa, kunhan se ei ole rasistisesti syrjivää yms.
Ja todennäköisesti niitäkin löytyy, jotka valittavat jos maskipakkoa ei ole. Ihan sama mitä tekee, niin joillekin se ei vain kelpaa.

Muuten olisin itse maskipakon kannalla, mutta uskoisin sen aiheuttavan liikaa ongelmia myös tapahtuman aikana. Jos on oikeasti maskipakko, niin siitä syntyy herkästi sotaa katsojien välillä, jos osa katsojista ei maskia kunnolla käytä. En vain kykene luottamaan ihmisten järkevään käyttäytymiseen tällaisissa asioissa.
 

Hexa

Jäsen
Saahan sitä valittaa, mutta yrityksellä on edelleen oikeus valita maksavat asiakkaansa, kunhan se ei ole rasistisesti syrjivää yms.
Ehdottomasti tuo maskipakko olisi hyvä asia tässä tilanteessa. Mutta tuo on sama asia kuin linja-autoon meneminen tässä tilanteessa ilman maskia. Ei bussikuski voi ruveta portsariksi ilman valtiollista päätöstä, eikä siihen hänellä ole oikeuksia tällä hetkellä.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On mielestäni selvää, jos maskipakko tulee, joku valittaa ja jättää käymättä JYPin peleissä, mutta jos maskipakkoa ei ole, silloinkin löytyy katsojia jotka jättävät saapumatta peliin. Minusta vastuullisempi ja järkevämpi linja olisi, että kaikki käyttää maskia. Ei varmasti palvele meille kannattajille rakasta JYPiäkään, jos jossain tapahtumassa tapahtuu ns. superleviäminen.

Päätös on vaikea, ymmärrän sen, koska joku ei voi esimerkiksi terveyden vuoksi käyttää. Mutta mitään syrjivää en siinä näe, koska taustalla on yleisvaarallinen tartuntatauti ja varsinkin, jos JYP jakaisi vaikkapa yhteistyökumppanin avustuksella maskeja kaikille katsojille, jotka eivät sellaista itse voi hankkia.

Itselläni on ollut astma ja allergiat lapsesta lähtien ja maski ei ole ainakaan minulla haitannut hengittämistä millään tavalla. Pienen totuttelun se vaati, mutta se oli enemmän henkistä totuttelua. Suojaahan se maski muutenkin hengitysilman epäpuhtauksilta, joten lähtökohtaisesti se ei ole astmaatikolle ja allergiselle yhtään sen kummenpi väline jääkiekko-ottelussa kuin vaikkapa keväällä, kun ilman epäpuhtaus mm. katujen hiekotuksesta johtuen on korkealla.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Tuo maskipakko on niin hankala, miten sitä valvottaisiin, kun nytkin käyttäjistä suurella osalla se menee perseelleen, maskin on oltava suun ja nenän edessä, aika monella se roikkuu leualla tai sen alla, tai heitetäänkö porukkaa ulos jos käyvät esim erätauolla juomassa kahvin, koska samaa maskia ei kuuluisi käyttää jos/kun ottaa sen pois. kuka kotrolloin että maski on ns suojaava. kyllä mahdoton tehtävä järjestyksenvalvojille.
Saati nämä kangasmaskien käyttäjät, ovatko pesseet/keittäneet niitä päivittäin.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sosiaalinen painehan on tietenkin yksi tekijä, mikä aina ohjaa ihmisten käyttäytymistä. Yksinkertaisuudessaan: jos iso osa katsojista on maskit päässä, mulkoilevat maskittomia käytävillä, alkaa maskien käyttö lisääntymään kummasti. Jos taas maskit on vain muutamilla (niin kuin ne esim kaupoissa tällä hetkellä on), ei kenellekkään synny fiilistä, että pitäisiköhän minunkin käyttää. Niin tai näin, pahalta tilanne näyttää ja sitten kun tartuntoja alkaa löytyy katsojien joustoja, toisin sanoen ovat altistaneet koko Hippoksen, niin kyllähän se hankalaksi menee.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Joskus 10-15 vuotta sitten (olisiko ollut JYPin eka mestaruuskausi?) hallilla pyöri Keskimaan mainos, jossa Immonen ja Hytönen pyöräilivät ja videon lopussa Jakke sanoi kameralle "mulla on munaa käyttää tätä" ja kopisteli päässään olevaa pyöräilykypärää.

Tätä samaa kikkaa voisi käyttää myös maskien kanssa. Olen aika varma, että jos siellä on kapteeni-Tuppurainen tai teinitähti-Lambert maski naamalla videolla ohjeistamassa katsojia käyttämään tarvittavia välineitä, niin kyllä siihen esimerkkiin joku tarttuu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän joku myös saattaisi vaatia esim. kausikorttirahoja takaisin jos maskipakko olisi, mutta kyllä itse lähtisin enemmän tässä suositusten ja että maskeja voitaisiin jakaa seuran puolesta niin silloin niitä olisi mahdollisimman monella, myös tuo idea että hallilla voisi olla jotain tarjouksia/ilmaista maskia käyttäville voisi olla toteutettava idea.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Eiköhän joku myös saattaisi vaatia esim. kausikorttirahoja takaisin jos maskipakko olisi.
Itse aika varmasti vaatisin mutta vain sen takia etten yksinkertaisesti pysty käyttämään maskia. Mutta jos joku, joka pystyisi käyttämään maskia mutta ei vain halua käyttää, vaatisi rahoja takaisin niin se olisi typerää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse aika varmasti vaatisin mutta vain sen takia etten yksinkertaisesti pysty käyttämään maskia. Mutta jos joku, joka pystyisi käyttämään maskia mutta ei vain halua käyttää, vaatisi rahoja takaisin niin se olisi typerää.
Ei tietenkään tarvitse kertoa mistä syystä et maskia pysty käyttämään, mutta olettaisin että yleensä nämä terveydelliset syyt liittyvät johonkin hengitykseen vaikuttavaan sairauteen, jolloin ollaan aika vakavasti riskiryhmässä. Ihmettelen, jos jonkun tällaiseen riskiryhmään kuuluvan mielestä maskipakko olisi este otteluissa käymiseen, mutta muutoin otteluihin oltaisiin menossa, vaikka ilman maskia riski tartunnan saamiseen on aikalailla korkeimmillaan juuri tämän kaltaisissa tapahtumissa.

En toki viittaa tässä suoraan sinuun, kun en tiedä mistä on kyse. Tuli vain yleisellä tasolla mieleen, että eiköhän se korona itsessään ole paljon suurempi paha kuin maskin käyttäminen.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Ei tietenkään tarvitse kertoa mistä syystä et maskia pysty käyttämään, mutta olettaisin että yleensä nämä terveydelliset syyt liittyvät johonkin hengitykseen vaikuttavaan sairauteen, jolloin ollaan aika vakavasti riskiryhmässä. Ihmettelen, jos jonkun tällaiseen riskiryhmään kuuluvan mielestä maskipakko olisi este otteluissa käymiseen, mutta muutoin otteluihin oltaisiin menossa, vaikka ilman maskia riski tartunnan saamiseen on aikalailla korkeimmillaan juuri tämän kaltaisissa tapahtumissa.

En toki viittaa tässä suoraan sinuun, kun en tiedä mistä on kyse. Tuli vain yleisellä tasolla mieleen, että eiköhän se korona itsessään ole paljon suurempi paha kuin maskin käyttäminen.
Itsellä ei (tietääkseni) ole mitään sellaista sairautta mutta jostain syystä en vaan saa hengitettyä kunnolla maski naamalla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä ei (tietääkseni) ole mitään sellaista sairautta mutta jostain syystä en vaan saa hengitettyä kunnolla maski naamalla.
Jos ei ole maskiin tottunut, niin kyllähän se voi laukaista jonkinlaista fobian kaltaista olotilaa, jonka vuoksi ei saa hengitettyä. Jos ei varsinaista fyysistä sairautta ole, niin pitäisi olla mahdollista tottua maskin käyttöön.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Jos ei ole maskiin tottunut, niin kyllähän se voi laukaista jonkinlaista fobian kaltaista olotilaa, jonka vuoksi ei saa hengitettyä. Jos ei varsinaista fyysistä sairautta ole, niin pitäisi olla mahdollista tottua maskin käyttöön.
Voi olla mutta kun heti iskee kauhea ahdistus/vaikeus hengittää niin on käytännössä mahdotonta yrittää totutella siihen.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joskus 10-15 vuotta sitten (olisiko ollut JYPin eka mestaruuskausi?) hallilla pyöri Keskimaan mainos, jossa Immonen ja Hytönen pyöräilivät ja videon lopussa Jakke sanoi kameralle "mulla on munaa käyttää tätä" ja kopisteli päässään olevaa pyöräilykypärää.

Tätä samaa kikkaa voisi käyttää myös maskien kanssa. Olen aika varma, että jos siellä on kapteeni-Tuppurainen tai teinitähti-Lambert maski naamalla videolla ohjeistamassa katsojia käyttämään tarvittavia välineitä, niin kyllä siihen esimerkkiin joku tarttuu.

Juurikin tätä tarvittaisiin. Esimerkin voimaa idoleilta ja kaikilta joilla on positiivista voimaa toimia esimerkkinä meille kaikille. On paljon niitä jotka voisivat maskia käyttää, mutta se pelottaa tai hävettää ja mietitään käyttääköhän muut. Itse kunnioitan paljon niitä vastuullisia ihmisiä jotka käyttää, koska he suojaavat myös minua ja muita.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi olla mutta kun heti iskee kauhea ahdistus/vaikeus hengittää niin on käytännössä mahdotonta yrittää totutella siihen.
Joo, ihan ymmärrettävää toki. Kun ei mitään pakottavaa tarvetta ole totutella, niin ei varmasti tee mieli lähteä väkisin itseä siihen pakottamaan. Etenkin, kun sellainen itsensä pakottaminen vain pahentaa herkästi sitä olotilaa.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi olla mutta kun heti iskee kauhea ahdistus/vaikeus hengittää niin on käytännössä mahdotonta yrittää totutella siihen.

Varmasti tiedätkin, mutta maskeja on monenlaisia. Ns. kansanmaskit ja kirurginmaskit on helppoja hengittää. Näitähän on jopa testattu kuinka monta niitä voi pistää päällekkäin naamalle eikä saturaatio lähde laskuun, aika monta sai olla eikä happisaturaatio laskenut lainkaan.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Varmasti tiedätkin, mutta maskeja on monenlaisia. Ns. kansanmaskit ja kirurginmaskit on helppoja hengittää. Näitähän on jopa testattu kuinka monta niitä voi pistää päällekkäin naamalle eikä saturaatio lähde laskuun, aika monta sai olla eikä happisaturaatio laskenut lainkaan.
Tiedän toki. Kangasmaskia en suoraan ole kokeillut vaan testannut jollain muulla kankaisella jutulla (tuubihuivi) <- heti ahdistaa. Kirurginmaskia olen kokeillut <- heti ahdistaa. Ei kai tälle mitään siis voi, kun ei mitenkään ole mahdollista yrittää totutella.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tiedän toki. Kangasmaskia en suoraan ole kokeillut vaan testannut jollain muulla kankaisella jutulla (tuubihuivi) <- heti ahdistaa. Kirurginmaskia olen kokeillut <- heti ahdistaa. Ei kai tälle mitään siis voi, kun ei mitenkään ole mahdollista yrittää totutella.

Harmillinen tilanne. Toivottavasti löytyy vielä joku toimiva ratkaisu.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös