Hannu Jortikka, valmentaja.

  • 33 803
  • 185

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jortikka avasi jälleen eilen sanaisan arkkunsa. Pääosin Jortsun antamat lausunnot on luettavissa Jatkoajan otteluraportista ja kyllähän niihin lausuntoihin jälleen asiaakin sisältyi. Jortsumaiseen tyyliin toki.

Yksi asia joka Jortsulla tuntui päällimmäisenä olevan mielessä oli maajoukkueet ja pelaajien osallistuminen maajoukkuetapahtumiin. Perustuen siihen vähäiseen valmentaja-kokemukseen mitä minulla on, olen täysin samoilla linjoilla Jortsun kanssa. Jos (runko)pelaajista jatkuvasti on iso osa poissa, tehokkaiden harjoitusten vetäminen on täysin mahdotonta. Esimerkkinähän Jortsu mainitsi ylivoimapelin harjoittelun, harjoittele siinä sitten sitä, kun yv-viisikosta on 3-4 kaveria poissa. Sama ongelma on harjoitteissa, joiden tavoitteena on ajaa pelityyliä/tapaa sisään. Näiden harjoitusten edellytyksenä on kokonaiset viisikot, muuten harjoitukset kannattaa unohtaa. Ensi kautta ajatellen, hällä väliä maaottelut/turnaukset pois ja keskitytään omaan kotoiseen liigaan.

Pisteitä Jortsulle siitä, että hän ei käsittääkseni sanallakaan maininnut tuomareita. Jortsuhan sanoi jo kauden alussa, ettei hän tuomaritoimintaan tule puuttumaan. Tähän asti näin on pääsääntöisesti ollutkin, vaan mitenköhän käy kun panokset kasvavat ?
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Viestin lähetti bozik

Yksi asia joka Jortsulla tuntui päällimmäisenä olevan mielessä oli maajoukkueet ja pelaajien osallistuminen

Minun mieleeni päälimmäisenä tuli tämä:

"- Ei tämä tällä hetkellä hyvältä tunnu. Sitä saa mitä tilaa. Kyllä mä luulen, että me pudotuspeleihin päästään. Sitten se voi olla kolme peliä ja kesäloma. Sitten mennään kesälomalle, ei mun maailma siihen kaadu, mutta toivottavasti jonkun pelaajan maailma rupeaa kaatumaan"

Tarkoittaako tuo: Jortikalla on soppari ensikaudeksi (??), eikä välitä miten tälläkaudella play-off pelit menee? Minulle ainaskin ensimmäisenä tuli tuollaiset kuvitelmat mieleen. Korjatkaa nyt joku käsitykseni täysin vääräksi!

Toisekseen selittely tässä vaiheessa kautta ei auta mitään. Pitäisi keskittyä parhaan tuloksen hakemiseen niillä pelaajilla, jotka on käytössä.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Viestin lähetti narri
Minun mieleeni päälimmäisenä tuli tämä:

"- Ei tämä tällä hetkellä hyvältä tunnu. Sitä saa mitä tilaa. Kyllä mä luulen, että me pudotuspeleihin päästään. Sitten se voi olla kolme peliä ja kesäloma. Sitten mennään kesälomalle, ei mun maailma siihen kaadu, mutta toivottavasti jonkun pelaajan maailma rupeaa kaatumaan"

Tarkoittaako tuo: Jortikalla on soppari ensikaudeksi (??), eikä välitä miten tälläkaudella play-off pelit menee? Minulle ainaskin ensimmäisenä tuli tuollaiset kuvitelmat mieleen. Korjatkaa nyt joku käsitykseni täysin vääräksi!


Minulle tulee mieleen seuraavaa. Jortikka on halunnut erilaisia äijiä rosteriin kuin mitä on saanut,sen puolesta puhuu monta eri seikkaa. Lisäksi Jortsua on "sapettanut" monen pelaajan asenne eli sydäntä ei löydy millään ja silti kavereilla on sopparit myös ensi kaudeksi.
Ja pakko vielä lisätä että tuskin tämä Virmasen ja kumpp. amatöörimäinen puuhastelu ainakaan helpottaa tilannetta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti narri
Minun mieleeni päälimmäisenä tuli tämä:

"- Ei tämä tällä hetkellä hyvältä tunnu. Sitä saa mitä tilaa. Kyllä mä luulen, että me pudotuspeleihin päästään. Sitten se voi olla kolme peliä ja kesäloma. Sitten mennään kesälomalle, ei mun maailma siihen kaadu, mutta toivottavasti jonkun pelaajan maailma rupeaa kaatumaan"
Varmaan tuossa voi taustalla olla niitäkin asioita, joita liigajyrä toi esille. Tosiasia kuitenkin on, että Jortsuhan tiesi sopimusta tehdessään 90 prosenttisesti millainen joukkue hänellä tulee olemaan käytettävissään. Eihän tässä kauden kestäessä mitään kovin suuria muutoksia ole tapahtunut, Anders ja PC eivät tilannetta suuresti muuta.

Mä kuittasin tuon kohdan sillä, että Jortsu median kautta herättelee pelaajia totuuteen. Paljon on parannettava, mikäli pleijareihin ja jopa jatkoon meinataan päästä. Varmastihan sitä ei vo tietää, mitä Jortsu tuolla lausunnollaan ajoi takaa, mutta eiköhän tuo laita ainakin pelaajat ajattelemaan asiaa. Mun Jortsu-tuntemuksella tuo lause "sitä saa mitä tilaa" on ensisijaisesti kohdistettu pelaajiin, jos ei perkele tehdä hommia paremmin, päästään aikaisemmin kesälomille. Ei ole liigapelureilla huono ammatti. Toki tuossa voi olla myös piikkiä Virmasen suuntaan.
 

Iso-Horst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NY Islanders
Ainakin Turussa asiat sujuivat parhaiten, kun Jortikka sai yksin päättää pelaajapolitiikasta. Jortsu on loistava joukkueenkokoaja ja saa pahoja allergisia kohtauksia jos joku muu tunkee näppinsä hänen vastuualueelleen.

Esim. kaudelle 91-92 Jortsu halusi välttämättä palkata muistaakseni Arto Ruotasen, mutta tj. Santala olikin päävalmentajan tietämättä mennyt tekemään diilin Karri Kiven kanssa, joka tuolloin oli jonkinasteisen lahjakkuuden maineessa.
Jortikka sai raivarin ja ulospäin tuntui, että hän ei edes halunnut Kiven menestyvän Palloseurassa ja peloteli kaverin hermoraunioksi.

Jortikka ja Santala eivät sittemmin juuri sietäneet toisiaan. Narvanmaan tultua toimitusjohtajaksi oli alussa lyhyt "honeymoon", mutta heidänkin välinsä tulehtuivat nopeasti.

Näin ulkopuoliselle vaikuttaa siltä, että Jokereissa pelaajahankinnat hoitaa Virmanen ja valmentajien näkemyksiä ei ehkä oteta riittävästi huomioon. Äskettäisen Riihijärvi-jupakan tiimoiltahan Jortsu lateli suunnilleen näin: " miten mä voisin vaikuttaa IFK:n pelaajahankintoihin, kun mä en pysty vaikuttamaan niihin Jokereissakaan".

Summa summarum: antakaa Jortsulle budjetti, jonka puitteissa hän saa tehdä oman toivelahjalistansa Joulupukille eli Hjallikselle ja sen jälkeen Virmanen toteuttaa toiveet kilttinä tonttupoikana. Tällä reseptillä on joulu ainainen.

P.S. Jo on aikoihin eletty, kun meikäläinenkin hyvää hyvyyttään antaa vinkkejä perivihollisen leiriin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Iso-Horst
Summa summarum: antakaa Jortsulle budjetti, jonka puitteissa hän saa tehdä oman toivelahjalistansa Joulupukille eli Hjallikselle ja sen jälkeen Virmanen toteuttaa toiveet kilttinä tonttupoikana. Tällä reseptillä on joulu ainainen.
Näin varmasti tehtäisiinkin, mutta kun rasitteena on koko joukko hiipuneita tähtiä, joilla on pitkät sopimukset. Näiltä osin Jortsun saapuminen Jokereihin ei tullut mitenkään hyvään aikaan. Ensi kauden jälkeen nämä pitkien sopimusten hiipparit saavat vapaasti poistua ja silloin rosteria voidaan varmasti alkaa täyttämään enemmän valmennuksen haluamilla pelaajilla. Pieni ongelma on tietysti siinä, että Jortsu ei välttämättä ole enää silloin mukana.

Mutta eihän tässä vielä ole mitään syytä heittää kirvestä kaivoon. Kunnon tsemppi päälle ja pleijarehin, yhtään play off - ottelua ei vielä olla hävitty.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Iso-Horst

Näin ulkopuoliselle vaikuttaa siltä, että Jokereissa pelaajahankinnat hoitaa Virmanen ja valmentajien näkemyksiä ei ehkä oteta riittävästi huomioon. Äskettäisen Riihijärvi-jupakan tiimoiltahan Jortsu lateli suunnilleen näin: " miten mä voisin vaikuttaa IFK:n pelaajahankintoihin, kun mä en pysty vaikuttamaan niihin Jokereissakaan".

Summa summarum: antakaa Jortsulle budjetti, jonka puitteissa hän saa tehdä oman toivelahjalistansa Joulupukille eli Hjallikselle ja sen jälkeen Virmanen toteuttaa toiveet kilttinä tonttupoikana. Tällä reseptillä on joulu ainainen.

P.S. Jo on aikoihin eletty, kun meikäläinenkin hyvää hyvyyttään antaa vinkkejä perivihollisen leiriin.

Olen aivan samaa mieltä kyllä valmentajan pitäisi itse saada vaikuttaa pelaaja valintoihin.Herääkin kysymys onko Jortikkaa edes kuunneltu kun kesken kauden "täytemiehiä" otettiin joukkueeseen.Toisaalta on totta myös sekin että Jortikka myös median kautta herättelee joukkuetta. Kiitos vaan vinkeistä
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jortikka taitaa olla oikea mies Jokereiden valmentajana. Ainakin hänellä on selvä näkemys siitä mitä pitää tehdä ja myös mitä ilmeisemmin rohkeutta toteuttaa se. Jortikka toteaa Jokerit-HPK raportissa näin:

"- Jokereissa on pelaajia, jotka epäonnistuivat viime kaudella. Nyt heille annettiin taas mahdollisuus. Johtopäätökset vedetään kauden aikana ja tämä on kerrottu pelaajille. Jos se aiheuttaa joillekin pelaajille paineita, ei voi mitään. Tämä on ammattilaisurheilua.

- Olkaa ihan rauhallisia, kyllä johtopäätökset vedetään aivan varmasti. Siitä ei tarvitse olla huolissaan. Kyllä tämä juna laitetaan raiteille. Se on varma, Hannu Jortikka lupasi."

Aika uskottavalta tuntuu, että juuri Jortikka junan saisi raiteille.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol

Aika uskottavalta tuntuu, että juuri Jortikka junan saisi raiteille.

Hyvinkin uskottavalta ja hän jos kuka. Pidän edelleen Jortikkaa yhtenä kovimmista, ellen kovimpana, valmentajaluista. Ihailen Jortikan epäsuomalaista tapaa sanoa mitä ajattelee, eikä ajatella mitä sanoa. Massavalmentajat kiertelevät ja kaartelevat esim medialle, Jortsu antaa palaa joskus sydämensä kyllyydestä ja laittaa joskus untuvikkotoimittajille punan poskille. Kun muut hienovaraisesti vihjailevat, Jortsu liioittelee saadakseen sanomansa perille. Kun muut vastaavat kysyttäessä, Jortsu ajoittaa itse kommenttinsa taktisesti haluttuihin aikoihin. Ammattireiska, jonka tuntee arvonsa ja sanoo sen ääneen.
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Aivan uskomattoman hienoa lukea tommoisia kommentteja valmentajalta synkkyyden keskellä!

Jortikka jälleen teki taktisen ratkaisun ja laittoi nimekkäät pelaajat katsomoon.
Sami tuntui hyväksyvän ratkaisun, mutta Turska ei niinkään...
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Niin erilaisesti sitä voidaan suhtautua eri valmentajaan.
Kun Suhonen yhden kerran moittti pelaajia lehdirölle niin täällä Hifk fanit nousivat lähes yhtenä rintama Suhosta vastaan että ei pelaajia saa julkisuudessa moittia.

Jortikka tekee sitä lähes joka pelin jälkeen ja on kaikkien mielestä kova luu kun sanoo asiat suoraan.
En väitä kumpi on hyvä mutta aika erilaisesti fanit suhtatuu samaan asiaan kun sitä tekee eri valmentajat.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti mixu
Niin erilaisesti sitä voidaan suhtautua eri valmentajaan.
Kun Suhonen yhden kerran moittti pelaajia lehdirölle niin täällä Hifk fanit nousivat lähes yhtenä rintama Suhosta vastaan että ei pelaajia saa julkisuudessa moittia.

Jortikka tekee sitä lähes joka pelin jälkeen ja on kaikkien mielestä kova luu kun sanoo asiat suoraan.
En väitä kumpi on hyvä mutta aika erilaisesti fanit suhtatuu samaan asiaan kun sitä tekee eri valmentajat.

Eilisen TPS-pelin raportissakin Tukio saa oman osansa Jortsun hellästä kritiikistä. Tuntuu sopivan juuri Jortikan suuhun hyvin tuo "Sitä saa mitä tilaa" -lausahdus :)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti mixu
Niin erilaisesti sitä voidaan suhtautua eri valmentajaan.
Kun Suhonen yhden kerran moittti pelaajia lehdirölle niin täällä Hifk fanit nousivat lähes yhtenä rintama Suhosta vastaan että ei pelaajia saa julkisuudessa moittia.

Jortikka tekee sitä lähes joka pelin jälkeen ja on kaikkien mielestä kova luu kun sanoo asiat suoraan.
En väitä kumpi on hyvä mutta aika erilaisesti fanit suhtatuu samaan asiaan kun sitä tekee eri valmentajat.

Ettet nyt unohtaisi esim sitä, että Jortikalla on näyttöjensä takia 'hieman' enemmän uskottavuutta... eikä Jortikka tosiaan tee sitä lähes joka pelin jälkeen.


Jortikalla on meriittien, näyttöjen ansiosta uskottavuus kunnossa. Tapansa valmentaa tuottaa puheiden lisäksi tekoja ja saavutuksia. Silloin on enemmän menetelmiä käytettävissä eikä tarvitse selitellä. Auktoriteetti tekee sen, että kun sanoo, kuulijat kuuntelevat, oikeasti. Tässäkin tapauksessa hän teki ensin, sanoi sitten.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti mixu
Niin erilaisesti sitä voidaan suhtautua eri valmentajaan.
Kun Suhonen yhden kerran moittti pelaajia lehdirölle niin täällä Hifk fanit nousivat lähes yhtenä rintama Suhosta vastaan että ei pelaajia saa julkisuudessa moittia.

No jaa. Ape haukkui julkisesti oman junnun ja sitten erään toisen pelaajan, joka oli saanut edellispelissä jonkin kevyemmän luokan aivotärähdyksen - mutta halusi silti pelata ja yrittää auttaa joukkuettaan.

Täysin eri asioista siis kyse. Ihan pikkaisen.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Jortikka on hyvä valmentaja ja jonkun sortin mielipuoli, joka on vain hyvä asia. Silti olisin odottanut häneltä suurempaa panosta ns. vahvistusten hankinnassa. En tiedä mikä hänen roolinsa on ollut, mutta tuntuu oudolta valittaa asioista, jos hankinnat suunnilleen vain heikentävät joukkuetta. Jos hänen roolinsa on ollut pieni hankintojen suhteen, niin jossain mättää ja vastaavasti myös, jos rooli on ollut suuri.

Edelleen taas sama virsi. JOS hyökkäykseen oltaisiin saatu Vallu ja puolustukseen yksi pelimies, niin tilanne olisi pleijareihin lähdettäessä huomattavasti parempi. Rahasta homma ei ole voinut olla kiinni, no way.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti PeteX
JOS hyökkäykseen oltaisiin saatu Vallu ja puolustukseen yksi pelimies, niin tilanne olisi pleijareihin lähdettäessä huomattavasti parempi.

Näin veikkaan Jortsunkin esittäneen.

Viestin lähetti PeteX

Rahasta homma ei ole voinut olla kiinni, no way.

Oletko niinkään varma?
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
En usko että Jortikalla on ollu kovin suuri rooli hankitojen osalta.
Sanoihan mies Riihijärvi jutun yhteydessä ettei päätä Jokereiden pelaaja asioista.

Ens kaudeksi taitaa Jortikka kuitenkin päättää pelaajista aika suuren osan ja hyvä niin!
 

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Preds,Jordin Tootoo,M.O.P.A.K.
Valmentajasta

Jortikka on muutamassa suhteessa juuri sellainen valmentaja, mitä haluan Jokereissa nähdä. Hän on vaativa, ja sanoo asiat yleensä suoraan. Sosiaalivalmentajia meillä on riittävästi.

Ja itseäni ärsyttää suunnattomasti, jos joku itkee että valmentaja ei saisi arvostella pelaajiaan. Ei tämä ole mitään junnukiekkoa, jossa on tärkeintä että kaikki saavat pitää hauskaa ja pelata. Jätkille maksetaan enemmän kuin monelle duunarille, joten kyllä siellä kentällä pitää tehdä töitäkin.

Jos itse valmentaisin sm-liigan joukkuetta, niin joukkueessa ei olisi yhtään surffaajaa. Enkä katsojanakaan halua nähdä yhtään sellaista kentällä.

Ihmettelenkin, miten paljon valmentajat jaksavat katsoa joukkueessaan pelaajia, jotka eivät pelaa tilanteita loppuun, välillä ei pelaaminen kiinnosta muuten vaan, ja joskus ei jakseta edes luistella kun homma ei olekaan enää kivaa. Onneksi Jortikka on nyt vihdoin herännyt, ja pistänyt kylmästi Turusen sivuun.

Ja nyt kannattaa muistaa, että tehottomuus ja tahdottomuus on kaksi eri asiaa. Itseäni ei liiemmin hetkauta tekeekö Turunen 20 pistettä jatkossa, vaiko 0. Pääasia on, että yrittää. Ja pelaa "suurella sydämellä".

Mielestäni olisi myös fiksua, että muutaman katsomokeikan jälkeen Turunen saisi uuden mahdollisuuden. Ja katsottaisiin menikö viesti perille. Jos sama surffaus jatkuu, niin sitten lentolippu Lahteen ja isoäitiä moikkaamaan loppukaudeksi. Toivottavasti kuitenkin Turunen mietiskelee asioita hiljaa mielessään, ja näyttää että kaikki se niskaan satanut paska haluttomuudesta voidaan unohtaa loppukauden ajaksi.

Ja toisekseen, kyllä pelaajankin pitää pystyä ottamaan vastaan rehellistä kritiikkiä. Jos olet paska jonain iltana, niin jos joku sen sinulle sanoo, hän on vain oikeassa.

Hyvä esimerkki yrittämisestä ja tahdosta on Teemu Laine. Mies jaksaa painaa ja taistella, vaikkei pisteitä liiemmin tule. Mieluummin joukkueellinen Teemuja, kuin joukkueellinen kiukuttelevia primadonnasurffaajia. Vaikka jälkimmäiset voittaisivat 15 mestaruutta putkeen. Sekä kaikki Ärrä-Cupit.

Niih.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Valmentajasta

Viestin lähetti Kyyberi
Jos itse valmentaisin sm-liigan joukkuetta, niin joukkueessa ei olisi yhtään surffaajaa.

Jos pelaajillasi olisi menossa kolmas matsi alle 50 tunnin sisään, antaisitko heille lisävoimia vaatimalla "tsemppaamista" ja ilmoittamalla, ettei surffaamista katsota hyvällä? Uskotko todella, että pelaajat haluavat kaukaloon vain surffaamaan? Oletko sitä mieltä, että pelaajat ovat perusluonteeltaan laiskoja ja saamattomia ihmisiä, jotka vain silkkaa haluttomuuttaan hakeutuvat kaukaloon surffailemaan? Uskotko, että pitkän kauden aikana jokainen pelaaja kykenee pelkällä tahdonvoimalla jokaisessa ottelussa maksimaaliseen suoritukseen? Jos näin on, ei ole suurikaan ihme, ettet toimi valmentajana.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti PeteX
Edelleen taas sama virsi. JOS hyökkäykseen oltaisiin saatu Vallu ja puolustukseen yksi pelimies, niin tilanne olisi pleijareihin lähdettäessä huomattavasti parempi. Rahasta homma ei ole voinut olla kiinni, no way.

Mitä, jos koittaisitte yhden kauden mennä ihan niillä kavereilla, jotka ovat jo itsenäisyyspäivää viettäneet Jokeri-leirissä. Merkittäviä loukkaantumisia on ollut muillakin kärkipään porukoilla, mutta ne on pääosin hoidettu omilla junioreilla hankintarumban sijaan (vrt. Ilves, TPS, Kärpät). Mikähän joukkueen kiinteys on, kun pukukopissa naapurina istuu joka päivä eri heppu? Antaako esim. Anders hyvän kaverinsa P-C:n puolesta kaikkensa loukkaantumisenkin uhalla?

Olen aina elänyt myös siinä uskossa, että valmentajan tehtäviin kuuluu myös pelaajien taitojen kehittäminen ja omiin vahvuuksiin perustuvan pelityylin luominen. Ilmeisesti olen ollut väärässä. Mediakatastrofi Jortikan tapauksessa tilanne taitaa olla niin, että hän ei ole kyennyt saamaan liigan suurimman pelaajabudjetinkaan joukkuetta pelaamaan omalla tasollaan. Vain harvat pelaajat ovat kehittyneet hänen komennossaan tällä kaudella. Itku maajoukkuepelaajien määrästä on melko kaksipiippuista - valtaosa valmentajista olisi pikemminkin iloinen, jos hänellä olisi käytössään yhtä mittava määrä Suomi-paitaan kelpaavia pelaajia. Ammatikseen kiekkoa pelaavat kaverit tuskin ajavat itseään loppuun kolmen ottelun noin 14 minuutin kertarysäyksissä, eivätkä kotiinkaan jääneet missään kylpylässä ole nilkkojaan ja kynsinauhojaan lepuuttamassa. Kunto luodaan kesällä ja valmentaja vastaa sen ajoittamisesta oikein. Vittuilun teho (ns. management by perkele) surffailun päättämiseksi on myös rajallinen, jos motivointia ei osata tuoda vastavoimaksi.

Jatkuvan pelaajien haukkumisen sijaan, voisi olla aika kaivaa taskupeili taskusta ja katsoa näkyisikö siellä syyllisiä heikkoon suoritustasoon.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Viestin lähetti Raymond Pearl
Mitä, jos koittaisitte yhden kauden mennä ihan niillä kavereilla, jotka ovat jo itsenäisyyspäivää viettäneet Jokeri-leirissä. Merkittäviä loukkaantumisia on ollut muillakin kärkipään porukoilla, mutta ne on pääosin hoidettu omilla junioreilla hankintarumban sijaan (vrt. Ilves, TPS, Kärpät).
Ongelmana onkin se, että Jokereissa omista junioreista liigakokoonpanoon nousivat jo kauden alussa oikeastaan kaikki sinne kuuluvat, Mikko Kaltevaa lukuunottamatta. Tietysti piispasia, silvennoisia ja muita olisi voitu väkisin liigassakin peluuttaa, mutta se ei olisi ollut hyväksi heille pelaajina, eikä Jokereille joukkueena. Loukkaantumisia tuli hyökkääjille yhteen syssyyn sellainen määrä, että hankintoja oli vannoutuneimmankin "omat pojat" -kannattajan (eli minun, heh heh) mielestä lähinnä pakko tehdä. Hankintojen taso sen sijaan oli mitä oli.

Mediakatastrofi Jortikan tapauksessa tilanne taitaa olla niin, että hän ei ole kyennyt saamaan liigan suurimman pelaajabudjetinkaan joukkuetta pelaamaan omalla tasollaan. Vain harvat pelaajat ovat kehittyneet hänen komennossaan tällä kaudella.
Nyt meni paksuksi. Eihän näihin pitäisi edes tarttua, kun on niin selkeästi vain tarkoituskin provota. Jokereilla ei ole liigan suurin pelaajabudjetti, joukkue pelasi syyskauden yli kaikkien odotusten ja vaikka alkuvuosi onkin ollut surkea, keikkuu joukkue edelleen sarjataulukossa ylempänä kuin missä esimerkiksi minä kauden alussa sen uskoin keikkuvan. Toki joukkueessa on runsaasti alisuorittajia - toivottavasti ensi kaudella tilanne on toinen.

Markus Kankaanperä, Sami Lepistö, Valtteri Filppula, Tomi Mäki, Tomek Valtonen ja Teemu Laine tulevat heti mieleen pelaajina, jotka ovat selkeästi kehittyneet Jortikan komennossa tällä kaudella. Taisinpa samalla luetella paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki liigajoukkueessa tällä kaudella vakituisesti pelanneet alle 25-vuotiaat pelaajat.

Lepistö tietysti on näistä kirkkain esimerkki: en muista että koskaan A-juniorijoukkueen kolmanneksi parhaasta puolustajasta olisi yhdessä kaudessa tullut nuorten MM-kisojen paras puolustaja, potentiaalinen ykköskierroksen NHL-varaus ja liigajoukkueen ykkösparin varmempi osapuoli. Viimeinen kohta tosin perustuu vasta muutamaan viime otteluun.

Sen sijaan Jortikkakaan ei ole pystynyt saamaan läheskään parasta irti joukkueen kokeneemmasta osasta, Metropolitia ja Jantusta lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti eh
Sen sijaan Jortikkakaan ei ole pystynyt saamaan läheskään parasta irti joukkueen kokeneemmasta osasta, Metropolitia ja Jantusta lukuunottamatta.

Tässäpä se ongelma on. Metro + Jantunen ja Häkkinen koko alkukauden sekä yllätys, yllätys eh:nkin nimeämät nuoret ovat olleet joukkueen kantavia voimia.

Flopanneita on kovapalkkaisissa useampikin. Pahiten ehkä Tommi Turunen 0.3 pistettä per ottelu jatkuvalla laatupeliajalla ykkösessä ja kakkosessa sekä yv:llä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Valmentajasta

Viestin lähetti Kyyberi
Jos itse valmentaisin sm-liigan joukkuetta, niin joukkueessa ei olisi yhtään surffaajaa. Enkä katsojanakaan halua nähdä yhtään sellaista kentällä.

Hyvä esimerkki yrittämisestä ja tahdosta on Teemu Laine. Mies jaksaa painaa ja taistella, vaikkei pisteitä liiemmin tule. Mieluummin joukkueellinen Teemuja, kuin joukkueellinen kiukuttelevia primadonnasurffaajia. Vaikka jälkimmäiset voittaisivat 15 mestaruutta putkeen. Sekä kaikki Ärrä-Cupit.
Olisipa kiva nähdä kun Jokerit lähtisi esim matsiin Kärppiä vastaan pelkällä Teemu Laineella. Kentällä ei olisi siis yhtään surffaajaa.

Se ei varmaan ole ihan sattumaa että ne pelaajat jotka "pelaavat aina täysillä" ovat kolmos tai nelosketjun pelaajia. Saattaa ehkä - korostan ehkä - olla helpompi painaa täysillä 6 minuuttia kuin 24 minuuttia. Yleensä joukkue kuin joukkue tarvii näitä surffailijoita tyyliin Jan Caloun, Kimmo Rintanen, Mario Lemieux, Kimmo Kuhta pelaamaan sen vajaat puoli peliä, vaikka he eivät koko aikaa täyttä tempoa pystyisikään pitämään. Ja jostain syystä nämä miehet tekevät surffaamallakin joukkueelleen enemmän pisteitä, kuin mitä syntyisi jos peliaika jaettaisiin kristillisesti tasan 15 min per kenttä (taikasana "paikoista maali").
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Re: Re: Valmentajasta

Viestin lähetti dana77
Se ei varmaan ole ihan sattumaa että ne pelaajat jotka "pelaavat aina täysillä" ovat kolmos tai nelosketjun pelaajia. Saattaa ehkä - korostan ehkä - olla helpompi painaa täysillä 6 minuuttia kuin 24 minuuttia. Yleensä joukkue kuin joukkue tarvii näitä surffailijoita tyyliin Jan Caloun, Kimmo Rintanen, Mario Lemieux, Kimmo Kuhta pelaamaan sen vajaat puoli peliä, vaikka he eivät koko aikaa täyttä tempoa pystyisikään pitämään.

Juurikin näin, mutta silloin heiltä on oikeus myös odottaa tehoja ja tehottomuudestahan suhteessa peliaikaan tässä eniten on kyse. Myös puolustustehtäviä on oikeus odottaa tähdiltäkin. Esim. aiemmin mainittu Tommi Turunen ei "pelaa täysillä", ei tee pisteitä eikä puolusta. Silti peliaikaa ja yv-mahdollisuuksia on ollut ihan riittävästi, kuten cobol tuossa edellä mainitsikin.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Viestin lähetti cobol
Flopanneita on kovapalkkaisissa useampikin. Pahiten ehkä Tommi Turunen 0.3 pistettä per ottelu jatkuvalla laatupeliajalla ykkösessä ja kakkosessa sekä yv:llä.

Totta! Joko Turunen on todella mukava jamppa, hänellä on niin iso palkka ettei viitsitä kotona istuttaa tai sitten hänen tulemiseensa luotetaan.

Montakos kautta sitä tulemista on jo odotettu? Kolmas kausi taitaa olla menossa. Mun kärsivällisyys ei kyllä riittäisi - varsinkin kun näkee miehen asenteen. Blues-pelissäkään en nähnyt yhtään terävää potkua. Näennäistä perässäluistelua karvaustilanteissa ja hitautta kulmaväännöissä.

Ei, Tommi, ei jääkiekkoa näin pelata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös