Mainos

Hannu Hanhi höyhennetään

• 40 799
  • 101

TKH

Jäsen
Bonuskanavalla näkyy ainakin Soneran kaapeliverkossa ilmaiseksi viikolla 52 Viasat Sport3 -kanava. Juuri tällä hetkellä on menossa Suomi-Ruotsi vuoden 1989 MM-kisoista.

Sama homma tänä viikonloppuna, eli Viasat sport3, joka toisinaan lähettää noita vanhoja lätkäpelejä, näkyy nyt ilmaiseksi. Viime yönä tuli Neukkujen ja Ruotsin välinen ottelu vuoden -91 MM-kisoista. Kuten kaikki varmaa ulkoa heti muistivat, niin ottelu oli Makarovin viimeinen maajoukkueessa. Tänään tulee kyseinen ottelu uusintana samoin kuin Neukkujen ja Kanadan ottelu, joka kai tuli myös eilen. Itse en tuota Neukut-kanada ottelua nähnyt, joten en tiedä minkä vuoden kisoista se oli. Lähetys alkaa kello 13, mikäli ottelu jotain kiinnostaa.

Mainitaan vielä että Viasatin kanavien lisäksi tänä viikonloppuna näkyy paljon muitakin kanavia ilmaiseksi, muun muassa Canalin kanavat. Mikäli urheilu kiinnostaa, niin kaikkea on tänä viikonloppuna tarjolla yllin kyllin. Samoin tietysti sarjoja, elokuvia jne.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viasat Sportilta tuli eilen alkuillasta Toronto Marlies - Binghampton Senators ja myöhemmin vielä Syracuse Crunch - Rochester Americans. Ei valitettavasti ollut Suomalaisia peleissä kun Tony Salmelainen, Arttu Luttinen ja Mikko Mäenpää ovat kukin liuenneet joukkueistaan.

Ferris

Jäsen
Tänään tulee kyseinen ottelu uusintana samoin kuin Neukkujen ja Kanadan ottelu, joka kai tuli myös eilen. Itse en tuota Neukut-kanada ottelua nähnyt, joten en tiedä minkä vuoden kisoista se oli. Lähetys alkaa kello 13, mikäli ottelu jotain kiinnostaa.

Ottelu oli vuoden 1989 kisoista.

TKH

Jäsen
Ottelu oli vuoden 1989 kisoista.

No hyvä. Tuo on mielenkiintoisempi ja parempi kuin tuo Ruotsi -ottelu. Kanukeilla oli tuolloin aika hyvä joukkue kisoissa. Mukana olivat muun muassa Messier, Yzerman, Hawerchuk, Dineen, Verbeek, Stevens, G. Anderson ja Bellows sekä maalissa Burke ja Fuhr.

Neukuilla mukana olivat Green unitin ja Bykovin ketjun lisäksi esim. Konstantinov puolustuksessa ja nuoret Mogilny ja Fedorov hyökkäyksessä.

Shadowplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viasat-3:n vanhat pelit

Hauskaa oli katsella eilen illalla noita vanhoja pelejä.

NL-Kanada oli siis 1989-kisoista ja neukut veivät 5-3, Fedorov pani vikan tyhjiin. Larionov-Krutov-Makarov, Bykov-Homutov etc olivat kyllä hienossa vireessä.

NL-Ruotsi 1991-kisoista ei ollut ihan yhtä viihdyttävä peli. Ruotsihan sen vei, taisi olla 2-1. Ratkaisumaalin teki nuori Mats Sundin käyttäen pujottelukeppinään ei enempää eikä vähempää kuin Slava Fetisovia. Jäätävää peluutusta Tihonovilta pelin lopussa... ;) Maalin takaa-ajoasema, n. puoli minuuttia peliä jäljellä ja aloitus hyökkäyspäässä, mutta ei aikalisää eikä veskaria pois. Kenttäpelaajistakin taisi pistää kylmästi vaan jäälle ne jotka normaalissa rotaatiossa olivat vuorossa, heh. Peluutuksessa ihmetytti myös että Fetisov-Kasatonov oli hajotettu ja jälkimmäinen sai ratkaisuhetkillä, ylivoimalla ja muutenkin enemmän peliaikaa, pakkiparina taisi olla monessa tilanteessa Gusarov. Taisiko noissa kisoissa ja noina vuosina Fetisovin rooli kapinaliikkeessä painaa ja Kasatonov taisi olla aatteelle uskollisempi...

Ylipäätään kummastakin pelistä nykypäivän näkökulmasta katsottuna sellainen yleishavainto NL:n pelin osalta, että aivan älytöntä kiekon kuskaamista. Taitavaa tietysti ja esim. 1-1-tilanteessa ei puhettakaan että kiekosta luovuttaisiin vaan vartaloharhautusta tms peliin ja ohi, ja tämä siis aivan rutiinisuorituksena, jota kaikilta ilmeisesti odotettiin. Onnistuessaan näyttävää, mutta ei ehkä kovin peliekonomista. Myös järkyttävää riskin ottamista hyökkäyksiinlähdöissä; poikittaissyöttöjä omalla sinisellä etc. Nykypäivänä kukaan valmentaja ei katsoisi moista pelihousujaan repimättä. Ylivoima punakoneella oli luonnollisesti huikeaa näytöstä. Nämä havainnot siis NL:n pelistä. Paljon on peli noista vuosista muuttunut, vaikka etenkin tuossa Ruotsi-NL-pelissä oli useita sellaisia pelaajia jotka yhä pelaavat NHL:ssä.

Ja punakone-entusiasteille vielä, että tiedän toki NL:n pelin olleen näyttävämpää ja paremmassa kuosissa aiempina vuosina. Etenkin tuossa vuoden 1991 pelissä touhu oli melko sekavaa ja haluttoman tuntuista -- helppoa näin jälkikäteen nähdä se tapahtuneiden yhteiskunnallisten muutosten heijastumina.

* * *
shadowplay

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Peluutuksessa ihmetytti myös että Fetisov-Kasatonov oli hajotettu ja jälkimmäinen sai ratkaisuhetkillä, ylivoimalla ja muutenkin enemmän peliaikaa, pakkiparina taisi olla monessa tilanteessa Gusarov. Taisiko noissa kisoissa ja noina vuosina Fetisovin rooli kapinaliikkeessä painaa ja Kasatonov taisi olla aatteelle uskollisempi...

Pari hajotettiin jo vuoden 1989 kisoissa, jossa Fetin parina pelasi Ukrainalainen Valeri Shirjaev ja Kasan parina Konstantinov. Miehiä oli vaikea laittaa samaan pariin koska eivät edes puhuneet toisilleen mitään enää tuolloin. Tämän sai huomata myös New Jersey Devils jossa molemmat pelasivat syksystä 1989 lähtien.

Joukkuehengestä en tiedä, mutta Tihonovin vastaisessa kapinaliikkeessä olleet Fetisov ja makarov suostuivat palaamaan Neuvostoliiton paitaan MM-kisoihin NHL-kausien jälkeen vuosina 1990 ja 1991.

Pelistä vielä sen verran että en muistanutkaan miten tylsän näköistä jääkiekko oli kun sai vielä kunnolla kahvata ja roikkua. Kovasti ihmettelin kun Mäkelän Sepon pilli ei soinut. Toisaalta näyttävät harhautukset kompensoivat.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kahvata kieltämättä sai ilman pelkoakaan jäähystä. Esim joku Ruotsalainen koukki viimeisellä minuutilla joukkueen ollessa 2-1 johtoasemassa jossa tunnetusti tuomarin kynnys antaa jäähyä on kaikkein matalammillaan ja vielä tilanteessa jossa Neukkupakki luisteli omaan päähän pitkään kiekkoon koskemaan. Ei tapahtuisi nykypäivänä :)

Toki tempo oli matala ja sen takia kenttä näytti futiskentältä, mutta kuitenkin omalla tavallaan paljon viihdyttävämpää kuin nykypeli. Jaksan aina vain ihmetellä niitä kavereita jotka naama pokerilla väittävät, että jääkiekkoon ei ole mitään keksitty mullistavaa vuosikymmeniin, niin eri peliä tuo vielä tuolloin oli.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Harmi että näyttivät juuri nämä pelit, koska näistä Nliitto-Kanada mulla oli jo entuudestaan ja toisestakin ainakin kooste. Näyttääkö tuo kanava koskaan mitään vielä vanhempia matseja? Hitto, tässä alkaa tuntemaan itsensä ihan ikälopuksi kun 19 vuotta vanha ottelu ei kelpaa koska se on liian uusi. Paitsi olisihan noissa Tukholman kisoissa vielä paljon enemmänkin kiinnostavia pelejä.

Tämä Nliitto-Kanada -otteluhan oli nimenomaan mitalisarjan kamppailu, ja siinä Neuvostoliitto ratkaisi kultamitalit itselleen, vaikka mitalisarjassa oli vielä yksi kierros jäljellä.

Ja se 1991 turnauksen päätösmatsi lähti sellaisesta asetelmasta, että Kanada olisi voittanut kultaa, jos Ruotsi ja Nliitto olisivat pelanneet tasan. Kanada tarvitsi aiemmin päivällä viiden maalin voiton USA:sta säilyttääkseen tämän mahdollisuuden, ja tapa jolla Kanada sai kaksi viimeistä maalia, synnytti pienen kisaskandaalin. Onneksi nuo kaksi viimeisen 15 sekunnin aikana tullutta maalia jäivät lopulta merkityksettömiksi.

TKH

Jäsen
Hitto, tässä alkaa tuntemaan itsensä ihan ikälopuksi kun 19 vuotta vanha ottelu ei kelpaa koska se on liian uusi.

Kuinka vanhoja pelejä kaipaisit? Itse katselisin mielelläni joitakin pelejä lisää Firsovin ja Suchyn huippukausilta. Eli lähinnä vuosien 1968-71 MM-kisojen otteluita.

Keneltä muuten löytyy jatkoajassa kaikkein vanhin kansainvälinen lätkäpeli?

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuinka vanhoja pelejä kaipaisit? Itse katselisin mielelläni joitakin pelejä lisää Firsovin ja Suchyn huippukausilta. Eli lähinnä vuosien 1968-71 MM-kisojen otteluita.

Mua ei kiinnosta ihan noin vanhat kuitenkaan. Lähinnä 1980-luvun matsit, jotka olen joskus nappulana nähnyt tai sitten olen niistä lukenut jälkeenpäin. Lake Placidin Olympialaisista mulla on muutamia pelejä ja niistä oon tykännyt. Näitä saisivat näyttää lisää sekä tietysti MM-kisoja tosta eteenpäin. Ja onhan 70-luvullakin pelattu semmoisia matseja, joita olisi kiva katsoa.

Winspector

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
1955

Kokoelmani vanhin kokonainen ottelu on vuoden 1955 MM-kisojen Kanada-Neuvostoliitto. Pätkiä ja koosteita löytyy aina 1924 vuodesta asti.

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, Italia, AC Milan
Kokoelmani vanhin kokonainen ottelu on vuoden 1955 MM-kisojen Kanada-Neuvostoliitto. Pätkiä ja koosteita löytyy aina 1924 vuodesta asti.

Tämä menee nyt ihan ohi aiheen, mutta mistä te noita saatte? Itse olen nähnyt joitain Summit Series '72, Kanada Cup '76, yms. DVD-bokseja joissain nettikaupoissa ihan virallisina versioina, mutta mistä ihmeestä voi saada esimerkiksi vuoden 1955 Kanada-NL -matsin? Vai onko tämä vain nettilatailun tulosta?

Itseäni kiinnostaisi erityisesti 1980-luvun Edmonton Oilers, Kanada Cupit, Summit Series '72 & '74, oikeastaan kaikenlaiset vanhat maajoukkuepelit (NL:n, Kanadan), Olympiakiekko 1980, jne. Puhumattakaan nyt noista pätkistä ja koosteista vuodelta 1924...

Linkkejä osoitteisiin mistä noita saa, olisi mukava saada.

TKH

Jäsen
mutta mistä ihmeestä voi saada esimerkiksi vuoden 1955 Kanada-NL -matsin? Vai onko tämä vain nettilatailun tulosta?

Itse en ole tuota ottelua nähnyt, mutta olen nähnyt sitä jonkun yksityisen kiekkokeräilijän sivulla myytävän. Siellä oli paljon muitakin pirun mielenkiintoisia pelejä myynnissä, mutta en ole sieltä koskaan mitään ostanut.

Winspector

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
MM-1974

70-luvulta on olemassa paljon tosi tasokkaita, mielenkiintoisia ja usein legendaarisia otteluita USSR:n ja CSSR:n väliltä. Niitä olisi kiva joskus nähdä kuten, esim tuo. Onko jollain muuten tuota ottelua.

http://www.iihf.com/iihf-home/the-iihf/100-year-anniversary/100-top-stories/story-67.html

Minulla ei ole 1974 kisoista kuin joitakin pikku pätkiä enkä ole törmännyt kyseisen turnauksen kokonaisiin otteluihin missään. Erityisen vaikeaa, ehkä jopa mahdotonta, on hankkia kuvaa juuri tuosta turnauksesta, sillä olihan kisojen aikana Suomessa (jonkun teknisen henkilöstön) lakko, joka esti myös suoran kuvan leviämisen maailmalle.

TKH

Jäsen
Minulla ei ole 1974 kisoista kuin joitakin pikku pätkiä enkä ole törmännyt kyseisen turnauksen kokonaisiin otteluihin missään. Erityisen vaikeaa, ehkä jopa mahdotonta, on hankkia kuvaa juuri tuosta turnauksesta, sillä olihan kisojen aikana Suomessa (jonkun teknisen henkilöstön) lakko, joka esti myös suoran kuvan leviämisen maailmalle.

Aivan totta, niin muuten olikin, en tuota muistanutkaan.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ilmeisesti tuo 1974 lakko selittää myös sen, että kyseisen turnauksen Suomen otteluistakaan ei ole varmaan edes Ylen arkistoissa mitään muuta kuin se jälkimmäisen Tsekki-ottelun Ketolan tekemä 4-5 voittomaali.

Tuo maali näytetään nimittäin aina kun puhutaan Wetzellin banaaneista, vaikka se skandaali-otteluhan oli aikaisempi, 5-2 päättynyt matsi. Lisäksi jotain lehdistötilaisuutta tästä episodista on myös näytetty.

kovalev

Jäsen
Niinhän sitä sanotaan että etsivä löytää.

http://www.hdhockey.tv/

eli tuolla näyttäisi olevan vaikka ja mitä myynnissä. Onkos joku tilannut tuolta joskus jotain? Onko nopeaa/luotettavaa palvelua, jne?

Olen tilannut kaksi kertaa, ja tilaamani olen saanut. Näin halvan dollarin aikoina tilaaminen on jossain määrin jopa suositeltavaa. Tietysti netissä luottokortilla pelatessa on aina omat riskinsä.
Toimitus kestää n. 2 viikkoa. Sellaisia pelejä en ole tilannut, jonka tiedoissa ilmoitetaan, että ei ole tällä hetkellä saatavilla, ja niitähän siellä riittää.

TKH

Jäsen
Niinhän sitä sanotaan että etsivä löytää.

http://www.hdhockey.tv/

eli tuolla näyttäisi olevan vaikka ja mitä myynnissä. Onkos joku tilannut tuolta joskus jotain? Onko nopeaa/luotettavaa palvelua, jne?

Selasin tuossa hiukan tuota sivustoa ja silmiin osui tuollainen ottelu.

http://www.hdhockey.tv/details_3256

Joku voisi meilata noille ja kysyä mikä ottelu tuo todellisuudessa on, koska tuollaista ottelua ei ole koskaan pelattu. Chatham pelasi kyllä 2 harjoitusottelua Neukkujen maajoukkuetta vastaan Moskovassa 1960, joista toinen näkyy olevan tuolla myynnissäkin, mutta mikään kanadalainen ryhmä ei tietääkseni pelannut Neukkujen kanssa harjoitusotteluita 1963.

Lisätään vielä nippelitietona, että Chatham pelasi tuolla samalla vuoden 1960 turneella kahden Neukkujen maajoukkuetta vastaan pelaamansa harjoitusottelun jälkeen vielä kolme harjoitusottelua Neukkujen seurajoukkueita vastaan. Chatham hävisi muuten ne kaikki.

Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin niinkuin muuten suosittelen välttämään HDHockey-sivustoa, rikollisia kun ovat. Myyvät TV-nauhoituksia (eivät varmasti ole hankkineet oikeuksia noihin) ja lisäksi sikahinnoin. Ihme, että pystyvät vielä jatkamaan toimintaansa. Yleensä ottaen nuo ovat niitä samoja nauhoituksia, mitä kerääjien parissa liikkuu.

TKH

Jäsen
Noin niinkuin muuten suosittelen välttämään HDHockey-sivustoa, rikollisia kun ovat. Myyvät TV-nauhoituksia (eivät varmasti ole hankkineet oikeuksia noihin) ja lisäksi sikahinnoin. Ihme, että pystyvät vielä jatkamaan toimintaansa. Yleensä ottaen nuo ovat niitä samoja nauhoituksia, mitä kerääjien parissa liikkuu.

Niin, lisätään sen verran, että noita vastaavia on paljon muitakin. Itse olen ainakin törmmännyt vuosien varrella moneenkin sivustoon, jotka myyvät noita samoja otteluita. Käytännössä myös kaikki tämänkaltaiset myyjät myös ostavat (tai vaihtavat) alan harrastajilta harvinaisia otteluita ja myyvät niitä sitten sivuillaan. Tämä kohta yleensä viimeistään kertoo minkälaisesta kaupasta noin tekijänoikeudellisesti on kyse. Tätähän myös tuo kyseinen sivusto tekee, niin kuin alla olevasta voi lukea. Tuo lukee muuten tuon kyseisen sivuston Contact -kohdassa.

Also, we buy and transfer footage but it must be high quality and excellent hockey footage on VHS, Beta, or DVD. We are interested in footage fom ALL leagues.

TKH

Jäsen

Näkyy YLE:llä olevan kuvaa tuosta Ussr-Cssr ottelustakin kun näyttivät tänään Ruotsi-Sveitsi -ottelun ensimmäisellä erätauolla pari Tsekkien maalia tuosta vuoden -74 ottelusta. Ovat näyttäneet muutakin mielenkiintoista vanhaa kuvaa, mutta pätkät ovat vain niin kauhean lyhyitä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käsittääkseni WHA-liigan nauhojen hankkiminen ei ole rikos, näin muistan kuulleeni ja perusteluna oli se että liiga on defunct eli sen oikeuksia ei enää omisteta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy