Pienen miehen taistelu tuulimyllyjä vastaan. En Jatkoajasta löytänyt valmiiksi ketjua joka käsittelisi hankalia tilanteita joissa erityisesti korvausvelvollisia haetaan. Päädyin avaamaan ketjun tänne koska loppujen lopuksi Jatkoaika on fiksujen ja elämää nähneiden ihmisten kohtauspaikka, huolimatta jo muutamaa vuotta jatkuneesta tasonlaskusta.
Oma tarinani kertoo omasta epätoivoisesta taistelusta vakuutusyhtiötä/taloyhtiötä vastaan. Kaikki alkoi kesällä 2009 kun muutin kaverini kanssa kämppiksiksi tilavaan kerrostaloon. Molemmat käytiin samaa koulua joten oli helppoa asuakin samassa luukussa. Pidimme huolta kotivakuutuksen olemassa olosta, eihän sitä koskaan tiedä mitä oikein tulisi tapahtumaan.
Vuosi sitten kesäkuussa huomasimme jääkaappipakastimme käyvän ylikierroksilla vaikka olimme hoitaneet säännöllisen jääkaapin sulattamisen. Kutsuimme taloyhtiön huoltomiehen katsomaan jääkaappia, mutta kyseessä on sen luokan ammattilainen ettei minkäänlaista analyysia tapauksesta saatu.
Käännyimme sitten lokakuussa vuokranantajan puoleen joka lupasi vähentää vuokrasta uuden jääkaapin osuuden mikäli sellaisen kuitin kanssa asuntoomme hankimme. Reissu paikalliseen Giganttiin ja olimme uuden jääkaapin toimitusta vaille valmiita jatkamaan normaalia opiskelijaelämää.
Samalla viikolla kuitenkin heräsimme molemmat ovikellon soittoon aamuyöllä. Oven takana oli alakerran naapuri joka kertoi että hänen asuntoonsa tippuu vettä. Pikainen vierailu alakerrassa todensi että keittiömme kohdalta valuu vesi hänen eteiseensä. Tässä vaiheessa naapuri kertoi saman tapahtuneen jo vuosia aiemminkin. Täynnä vitutusta soitimme isännöitsijälle joka hoiti paikalle huoltomiehet. Tällä kertaa kolmannen osapuolen veijarit. He tutkivat huoltokohdan ja keittiömme. Syypääksi vuoteen paljastui jonkinlainen jääkaapin takaosassa sijaitseva vuotokuppi(?) joka oli täyttynyt. Ilmeisesti yleistä vanhoille jääkaapeille. Huoltomies tutki muutaman päivän kerroksia ja totesi tilanteen olevan puhdas vahinko joka korjaantuu kuivaamalla.
Saimme viikoksi kuivauslaitteen hyrräämään keittiöömme. Tämän jälkeen Gigantin mies toi uuden jääkaapin. Saimme huoltoyhtiöltä 11-sivuisen vahinkoraportin kopion, varsinaisen raportin hän kertoi toimittavansa vakuutusyhtiöllemme. Asian piti olla pihvi. Olimme tyytyväisiä, isännöitsijä tyytyväinen, alakerran naapuri tyytyväinen. Olihan hänellekin asennettu vessaan uudet kaakelit.
Viime maanantaina tulin väsyneenä duunista kotiin ajatuksena pakkailla kamoja työreissua varten. Lattialla odotti kirjekuori taloyhtiöltä. Avasin kirjeen ja huomasin heti ekana päiväyksen olevan 2.1.2012 ja tämän alla käsin kirjoitetun allekirjoituksen. Kuitenkin minulle se oli saapunut 12.11.2012. Sisältö oli lyhyt ja ytimekäs. "Vesivahingosta koituneet kustannukset 975€. Eräpäivä 16.11.2012 jonka jälkeen summa siirtyy perintään". Päälle tonnin seteli ilme ja kaikki mahdolliset kirosanat. Soitin isännöitsijälle ja kerroin tilanteen että vakuutusyhtiön sekä huoltoyhtiön piti tämä hoitaa. Kolmeentoista kuukauteen ei tilanteesta ollut mitään kuulunut niin oletimme tilanteen olevan hoidettu.
Isännöitsijä pahoitteli tilannetta ja toivoi summan näkyvän tilillä vuoden loppuun mennessä.
Seuraavana päivänä marssimme vakuutusyhtiöön joka pahoitteli tilannetta ja otti laskun pois käsistämme. Keissiä hoitanut edustaja kun kuulemma oli irtisanoutunut vuosi takaperin. Perjantaina sitten tuli vakuutusyhtiön vastaus "Vuosia aikana kertynyiden vahionkojen suhteen emme ole korvausvelvollisia."
Tilanne alkoi tosissaan eskaloitua koska nyt vaihtoehtoina on meidän korvausvelvollisuus tai taloyhtiön vakuutuksen käyttäminen. Isännöitsijä ei katso olevansa korvausvelvollinen joten vaihtoehtoina on ilmeisesti maksaminen, riitauttaminen tai perintään meneminen. Riitauttaminen tarkoittaisi uuden asunnon hakemista joka ei nyt tule kysymykseen.
Olemme siis asuneet asunnossa kesästä 2009 lähtien. Vesivahinko joka oli todettu tapahtui jo vuosia ennen muuttamistamme. Samainen vesivahinko joka estää vakuutusyhtiötä korvaamaan nykyistä.
Onko kaksi opiskelijaa nyt byrokraattien armoilla vai onko mitään tehtävissä?
Meiltäkö se toimintatonni on etsittävä.
Onko muita vastaavissa ongelmissa uineita?
Oma tarinani kertoo omasta epätoivoisesta taistelusta vakuutusyhtiötä/taloyhtiötä vastaan. Kaikki alkoi kesällä 2009 kun muutin kaverini kanssa kämppiksiksi tilavaan kerrostaloon. Molemmat käytiin samaa koulua joten oli helppoa asuakin samassa luukussa. Pidimme huolta kotivakuutuksen olemassa olosta, eihän sitä koskaan tiedä mitä oikein tulisi tapahtumaan.
Vuosi sitten kesäkuussa huomasimme jääkaappipakastimme käyvän ylikierroksilla vaikka olimme hoitaneet säännöllisen jääkaapin sulattamisen. Kutsuimme taloyhtiön huoltomiehen katsomaan jääkaappia, mutta kyseessä on sen luokan ammattilainen ettei minkäänlaista analyysia tapauksesta saatu.
Käännyimme sitten lokakuussa vuokranantajan puoleen joka lupasi vähentää vuokrasta uuden jääkaapin osuuden mikäli sellaisen kuitin kanssa asuntoomme hankimme. Reissu paikalliseen Giganttiin ja olimme uuden jääkaapin toimitusta vaille valmiita jatkamaan normaalia opiskelijaelämää.
Samalla viikolla kuitenkin heräsimme molemmat ovikellon soittoon aamuyöllä. Oven takana oli alakerran naapuri joka kertoi että hänen asuntoonsa tippuu vettä. Pikainen vierailu alakerrassa todensi että keittiömme kohdalta valuu vesi hänen eteiseensä. Tässä vaiheessa naapuri kertoi saman tapahtuneen jo vuosia aiemminkin. Täynnä vitutusta soitimme isännöitsijälle joka hoiti paikalle huoltomiehet. Tällä kertaa kolmannen osapuolen veijarit. He tutkivat huoltokohdan ja keittiömme. Syypääksi vuoteen paljastui jonkinlainen jääkaapin takaosassa sijaitseva vuotokuppi(?) joka oli täyttynyt. Ilmeisesti yleistä vanhoille jääkaapeille. Huoltomies tutki muutaman päivän kerroksia ja totesi tilanteen olevan puhdas vahinko joka korjaantuu kuivaamalla.
Saimme viikoksi kuivauslaitteen hyrräämään keittiöömme. Tämän jälkeen Gigantin mies toi uuden jääkaapin. Saimme huoltoyhtiöltä 11-sivuisen vahinkoraportin kopion, varsinaisen raportin hän kertoi toimittavansa vakuutusyhtiöllemme. Asian piti olla pihvi. Olimme tyytyväisiä, isännöitsijä tyytyväinen, alakerran naapuri tyytyväinen. Olihan hänellekin asennettu vessaan uudet kaakelit.
Viime maanantaina tulin väsyneenä duunista kotiin ajatuksena pakkailla kamoja työreissua varten. Lattialla odotti kirjekuori taloyhtiöltä. Avasin kirjeen ja huomasin heti ekana päiväyksen olevan 2.1.2012 ja tämän alla käsin kirjoitetun allekirjoituksen. Kuitenkin minulle se oli saapunut 12.11.2012. Sisältö oli lyhyt ja ytimekäs. "Vesivahingosta koituneet kustannukset 975€. Eräpäivä 16.11.2012 jonka jälkeen summa siirtyy perintään". Päälle tonnin seteli ilme ja kaikki mahdolliset kirosanat. Soitin isännöitsijälle ja kerroin tilanteen että vakuutusyhtiön sekä huoltoyhtiön piti tämä hoitaa. Kolmeentoista kuukauteen ei tilanteesta ollut mitään kuulunut niin oletimme tilanteen olevan hoidettu.
Isännöitsijä pahoitteli tilannetta ja toivoi summan näkyvän tilillä vuoden loppuun mennessä.
Seuraavana päivänä marssimme vakuutusyhtiöön joka pahoitteli tilannetta ja otti laskun pois käsistämme. Keissiä hoitanut edustaja kun kuulemma oli irtisanoutunut vuosi takaperin. Perjantaina sitten tuli vakuutusyhtiön vastaus "Vuosia aikana kertynyiden vahionkojen suhteen emme ole korvausvelvollisia."
Tilanne alkoi tosissaan eskaloitua koska nyt vaihtoehtoina on meidän korvausvelvollisuus tai taloyhtiön vakuutuksen käyttäminen. Isännöitsijä ei katso olevansa korvausvelvollinen joten vaihtoehtoina on ilmeisesti maksaminen, riitauttaminen tai perintään meneminen. Riitauttaminen tarkoittaisi uuden asunnon hakemista joka ei nyt tule kysymykseen.
Olemme siis asuneet asunnossa kesästä 2009 lähtien. Vesivahinko joka oli todettu tapahtui jo vuosia ennen muuttamistamme. Samainen vesivahinko joka estää vakuutusyhtiötä korvaamaan nykyistä.
Onko kaksi opiskelijaa nyt byrokraattien armoilla vai onko mitään tehtävissä?
Meiltäkö se toimintatonni on etsittävä.
Onko muita vastaavissa ongelmissa uineita?
Viimeksi muokattu: