Hankalia ja kyseenalaisia tilanteita viranomaisten sekä muiden tahojen kanssa

  • 22 894
  • 99

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Pienen miehen taistelu tuulimyllyjä vastaan. En Jatkoajasta löytänyt valmiiksi ketjua joka käsittelisi hankalia tilanteita joissa erityisesti korvausvelvollisia haetaan. Päädyin avaamaan ketjun tänne koska loppujen lopuksi Jatkoaika on fiksujen ja elämää nähneiden ihmisten kohtauspaikka, huolimatta jo muutamaa vuotta jatkuneesta tasonlaskusta.

Oma tarinani kertoo omasta epätoivoisesta taistelusta vakuutusyhtiötä/taloyhtiötä vastaan. Kaikki alkoi kesällä 2009 kun muutin kaverini kanssa kämppiksiksi tilavaan kerrostaloon. Molemmat käytiin samaa koulua joten oli helppoa asuakin samassa luukussa. Pidimme huolta kotivakuutuksen olemassa olosta, eihän sitä koskaan tiedä mitä oikein tulisi tapahtumaan.

Vuosi sitten kesäkuussa huomasimme jääkaappipakastimme käyvän ylikierroksilla vaikka olimme hoitaneet säännöllisen jääkaapin sulattamisen. Kutsuimme taloyhtiön huoltomiehen katsomaan jääkaappia, mutta kyseessä on sen luokan ammattilainen ettei minkäänlaista analyysia tapauksesta saatu.

Käännyimme sitten lokakuussa vuokranantajan puoleen joka lupasi vähentää vuokrasta uuden jääkaapin osuuden mikäli sellaisen kuitin kanssa asuntoomme hankimme. Reissu paikalliseen Giganttiin ja olimme uuden jääkaapin toimitusta vaille valmiita jatkamaan normaalia opiskelijaelämää.

Samalla viikolla kuitenkin heräsimme molemmat ovikellon soittoon aamuyöllä. Oven takana oli alakerran naapuri joka kertoi että hänen asuntoonsa tippuu vettä. Pikainen vierailu alakerrassa todensi että keittiömme kohdalta valuu vesi hänen eteiseensä. Tässä vaiheessa naapuri kertoi saman tapahtuneen jo vuosia aiemminkin. Täynnä vitutusta soitimme isännöitsijälle joka hoiti paikalle huoltomiehet. Tällä kertaa kolmannen osapuolen veijarit. He tutkivat huoltokohdan ja keittiömme. Syypääksi vuoteen paljastui jonkinlainen jääkaapin takaosassa sijaitseva vuotokuppi(?) joka oli täyttynyt. Ilmeisesti yleistä vanhoille jääkaapeille. Huoltomies tutki muutaman päivän kerroksia ja totesi tilanteen olevan puhdas vahinko joka korjaantuu kuivaamalla.

Saimme viikoksi kuivauslaitteen hyrräämään keittiöömme. Tämän jälkeen Gigantin mies toi uuden jääkaapin. Saimme huoltoyhtiöltä 11-sivuisen vahinkoraportin kopion, varsinaisen raportin hän kertoi toimittavansa vakuutusyhtiöllemme. Asian piti olla pihvi. Olimme tyytyväisiä, isännöitsijä tyytyväinen, alakerran naapuri tyytyväinen. Olihan hänellekin asennettu vessaan uudet kaakelit.

Viime maanantaina tulin väsyneenä duunista kotiin ajatuksena pakkailla kamoja työreissua varten. Lattialla odotti kirjekuori taloyhtiöltä. Avasin kirjeen ja huomasin heti ekana päiväyksen olevan 2.1.2012 ja tämän alla käsin kirjoitetun allekirjoituksen. Kuitenkin minulle se oli saapunut 12.11.2012. Sisältö oli lyhyt ja ytimekäs. "Vesivahingosta koituneet kustannukset 975€. Eräpäivä 16.11.2012 jonka jälkeen summa siirtyy perintään". Päälle tonnin seteli ilme ja kaikki mahdolliset kirosanat. Soitin isännöitsijälle ja kerroin tilanteen että vakuutusyhtiön sekä huoltoyhtiön piti tämä hoitaa. Kolmeentoista kuukauteen ei tilanteesta ollut mitään kuulunut niin oletimme tilanteen olevan hoidettu.
Isännöitsijä pahoitteli tilannetta ja toivoi summan näkyvän tilillä vuoden loppuun mennessä.

Seuraavana päivänä marssimme vakuutusyhtiöön joka pahoitteli tilannetta ja otti laskun pois käsistämme. Keissiä hoitanut edustaja kun kuulemma oli irtisanoutunut vuosi takaperin. Perjantaina sitten tuli vakuutusyhtiön vastaus "Vuosia aikana kertynyiden vahionkojen suhteen emme ole korvausvelvollisia."
Tilanne alkoi tosissaan eskaloitua koska nyt vaihtoehtoina on meidän korvausvelvollisuus tai taloyhtiön vakuutuksen käyttäminen. Isännöitsijä ei katso olevansa korvausvelvollinen joten vaihtoehtoina on ilmeisesti maksaminen, riitauttaminen tai perintään meneminen. Riitauttaminen tarkoittaisi uuden asunnon hakemista joka ei nyt tule kysymykseen.

Olemme siis asuneet asunnossa kesästä 2009 lähtien. Vesivahinko joka oli todettu tapahtui jo vuosia ennen muuttamistamme. Samainen vesivahinko joka estää vakuutusyhtiötä korvaamaan nykyistä.

Onko kaksi opiskelijaa nyt byrokraattien armoilla vai onko mitään tehtävissä?
Meiltäkö se toimintatonni on etsittävä.


Onko muita vastaavissa ongelmissa uineita?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Isännöitsijä ei katso olevansa korvausvelvollinen joten vaihtoehtoina on ilmeisesti maksaminen, riitauttaminen tai perintään meneminen...

Ensimmäiseksi kannattaa maksaa lasku ajallaan, ettei siitä tule ongelmia. Tämän jälkeen yhteys hyvään lakimieheen, joka selvittää mahdollisuutenne riitauttamisessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sinä nyt et ainakaan vuokralaisena ole millään tavalla korvausvelvollinen taloyhtiötä tai vahinkosaneerausfirmaa kohtaa. Pidä siitä kiinni. Aivan täydellisesti ollos kusetettu, jos tuon laskun menet maksamaan.
Näkisin, että rakenteille ja naapurille koituneista vahingoista vastaa taloyhtiö, ja sinun kämppäsi pinnoille aiheutuneista vahingoista kämpän omistaja.

Vakuutus ei näitä varmaan korvaile, kun kyse ei ole äkillisestä vuotovahingosta.

Tämä näin äkkiseltään ajateltuna, en vastaa mistään, kunhan lätisen. Suosittelen soittamaan VKL:n neuvontanumeroon, Vuokralaiset VKL ry | Etusivu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos nyt laskun maksat, niin väittäisin että sillä todennäköisesti varmistat sen että ilman oikeudenkäyntiä et rahojasi takaisin saa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ensimmäiseksi kannattaa maksaa lasku ajallaan, ettei siitä tule ongelmia. Tämän jälkeen yhteys hyvään lakimieheen, joka selvittää mahdollisuutenne riitauttamisessa.

Kompataan aiempia. Riitautettavaa osuutta ei missään nimessä pidä maksella vaan ensin toimittaa kirjallinen reklamaatio laskusta. On taloyhtiön asia viedä sitten homma käräjille, jos haluavat rahaa saada. Ja he voivat laittaa laskun perintään halutessaan mutta siinäkin lopullisen päätöksen tekee käräjäoikeus. Käräjiltä myös joutuvat hakemaan teille häätöä, joten tuskin tuossa hammastenkiristelyä kummempaa tulee.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Vakuutus ei näitä varmaan korvaile, kun kyse ei ole äkillisestä vuotovahingosta.

Tuskin sekään on tässä ongelmana. Lienee korvausta haettu vastuuvakuutuksesta joka toki voisikin pitkän aikavälin vahinkoja korvata, mutta siihen vaadittaisiin vakuutuksenottajan tuottamus(joka tässä on mielestäni vähintäänkin epäselvä) plus jos vahinko on jo joskus aikanaan alkanut niin vakuutus tuskin on silloin ollut voimassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kompataan aiempia. Riitautettavaa osuutta ei missään nimessä pidä maksella vaan ensin toimittaa kirjallinen reklamaatio laskusta. On taloyhtiön asia viedä sitten homma käräjille, jos haluavat rahaa saada. Ja he voivat laittaa laskun perintään halutessaan mutta siinäkin lopullisen päätöksen tekee käräjäoikeus. Käräjiltä myös joutuvat hakemaan teille häätöä, joten tuskin tuossa hammastenkiristelyä kummempaa tulee.

Mikäli homma on selvä, niin miksi tästä edes keskustellaan? Soitto isännöitsijälle ja homma on selvä. Käsittääkseni asia ei kuitenkaan ole mitenkään selvä ja tällöin laskun meneminen käräjäoikeuteen tarkoittaa sitä riskiä, että tulee tuomio. Tästä seuraa huomattavasti suurempi lasku ja maksuhäiriömerkintä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mikäli homma on selvä, niin miksi tästä edes keskustellaan? Soitto isännöitsijälle ja homma on selvä. Käsittääkseni asia ei kuitenkaan ole mitenkään selvä ja tällöin laskun meneminen käräjäoikeuteen tarkoittaa sitä riskiä, että tulee tuomio. Tästä seuraa huomattavasti suurempi lasku ja maksuhäiriömerkintä.

Jääkaappi on huoneiston omistajan vastuulla. Jääkaapista oli ilmoitettu ja huoltomies käynyt sitä katsomassa. Eiköhän tuossa ole vuokralainen aivan tarpeeksi hoitanut asiaa. Lisäksi näillä maksuhäiriömerkinnöillä uhkailelimisilla yritetään saada ihmisiä maksamaan näitä muuten omalla kontolle tulevia kulunkeja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jääkaappi on huoneiston omistajan vastuulla. Jääkaapista oli ilmoitettu ja huoltomies käynyt sitä katsomassa. Eiköhän tuossa ole vuokralainen aivan tarpeeksi hoitanut asiaa. Lisäksi näillä maksuhäiriömerkinnöillä uhkailelimisilla yritetään saada ihmisiä maksamaan näitä muuten omalla kontolle tulevia kulunkeja.

Kuten sanoin, mikäli asia on noin selvä, niin tästä selviää yhdellä puhelinsoitolla isännöitsijälle. Mutta mikäli asia ei ole kristallin selvä, ehdotan laskun maksamista.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Kuten sanoin, mikäli asia on noin selvä, niin tästä selviää yhdellä puhelinsoitolla isännöitsijälle. Mutta mikäli asia ei ole kristallin selvä, ehdotan laskun maksamista.

Jos laskussa on huomautettavaa, siitä pitää reklamoida ja tällöin riitautettavaa osuutta ei tarvitse juuri nyt maksaa. Vuokrat ym toki pitää hoitaa ajallaan, koska ne eivät tähän laskuun liity.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Kiitos avusta ja kommenteista. Etenkin VKL ry oli uusi tuttavuus itselleni ja pienen odottelun jälkeen pääsinkin ammattilaisen kanssa asioimaan. Hänen mielipiteensä oli meidän ehdoton syyttömyys asiaan.

Hankalan asiasta tekee että kämppikseni oli tänään raapinut koko summan kasaan ja maksanut vaaditun summan. Selvästi pelästyneenä asiasta, ymmärrettävästi koska työskentelee koeajalla paikassa jossa minkäänlaista merkintää ei suvaita. Tämän VKL:n edustaja totesi olevan huono juttu sillä maksamisen voidaan tulkita olevan ehtojen hyväksyminen. Tosin tuhannen euron laskun toimittaminen yksityishenkilöille neljän päivän maksuajalla voidaan tulkita peloitteluksi.

Saamiemme neuvojen mukaan pistimme sähköpostia yhtiölle. Kirjallinen vaatimus rahojen palauttamisesta sekä uudelleenkäsittelypyyntö korvausvelvollisuudesta. Vuotanut jääkaappi kuitenkin oli osakkeen omistajan ja valtaosa vahingoittuneista tiloista taloyhtiön. Ilmoitimme myös ammattilaisen neuvoneen meitä turvautumaan Kuluttajariitalautakuntaan mikäli rahoja ei suostuta palauttamaan ja "oikeaa" tahoa laskutettavan.

Johonkin kompromissiin olisin itse väsyneenä valmis. Tuhat euroa on vain järkyttävän iso summa kahdelle oikeaa työelämää aloittavalle nuorelle.

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Vähän jännittää kuinka pitkälle tässä täytyy mennä että oikeus toteutuu.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Jos laskussa on huomautettavaa, siitä pitää reklamoida ja tällöin riitautettavaa osuutta ei tarvitse juuri nyt maksaa.

Aivan näin. Muutenhan laskuja voitaisiin lähetellä täysin mielivaltaisesti täysin mielivaltaisilla ehdoilla.

Oliko tän häppeningin aikaan mitään puhetta siitä, kenelle tästä lasku laitetaan? Onko jääkaapin huoltokäynnistä dokumentteja jäljellä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Hankalan asiasta tekee että kämppikseni oli tänään raapinut koko summan kasaan ja maksanut vaaditun summan. Selvästi pelästyneenä

Aamulla soitto pankkiin ja varmistus, onko maksu jo lähtenyt liikkeelle. Jos ei, niin voi olla vielä mahdollista perua. Nordean aspa taitaa olla auki 24h, joten jos maksu on hoidettu sieltä, samantien soittoa perään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos laskussa on huomautettavaa, siitä pitää reklamoida ja tällöin riitautettavaa osuutta ei tarvitse juuri nyt maksaa. Vuokrat ym toki pitää hoitaa ajallaan, koska ne eivät tähän laskuun liity.

Tästä olen samaa mieltä, kuten olen jo kahteen kertaan sanonut. Mikäli lasku on selvästi perusteeton, asia on selvä. Nyt vaan tuli sellainen kuva, ettei asia ollut selvä.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Tästä olen samaa mieltä, kuten olen jo kahteen kertaan sanonut. Mikäli lasku on selvästi perusteeton, asia on selvä. Nyt vaan tuli sellainen kuva, ettei asia ollut selvä.

Niin. Ongelma kun on etten tiedä kuka se korvausvastuussa oleva on.
Me? Taloyhtiö? Entiset asukkaat(heidän osuus vahingosta)? Vuokranantaja?

Tapaushan oli siis että ensin huoltoyhtiö kertoi tekevänsä ilmoituksen vakuutusyhtiöön ja heidän hoitavan tilanteen. Uhkalaskun tullessa vakuutusyhtiö otti laskun käsittelyyn ja ilmoitti etteivät maksa laskua. Tänään muuten kävimme myös vakuutusyhtiössä pyytämässä laskua takaisin sillä käsittelijä otti sen fyysisesti itselleen raportin kopion kanssa. Kopion raportista saimme takaisin mutta laskun käsittelijä kertoi erehdyksessä hävittäneensä. Toivottavasti tästä on taloyhtiöllä oma kopio, muuten voi paikallinen Fennia saada hieman vihaisaa palautetta ja menettää monta asiakasta kauttani.
 

Tuamas

Jäsen
Ensimmäiseksi kannattaa maksaa lasku ajallaan, ettei siitä tule ongelmia. Tämän jälkeen yhteys hyvään lakimieheen, joka selvittää mahdollisuutenne riitauttamisessa.

Opiskelijabudjetilla kyllä ensimmäinen tehtävä on kirjallinen reklamointi laskusta.

Kun reklamaatioon on saatu vastaus, johon on mahdollisesti annettu vielä oma vastaus ja siihen saatu toivottavasti tyydyttävä vastaus, voidaan harkita laskun maksamista.
Niin kauan kuin reklamaation käsittely on kesken, yksikään perintätoimisto ei asiaa lähde viemään eteenpäin.


Edit.
Tässä nyt taloyhtiö perii omaa mokaansa pelokkailta vuokralaisilta.
Vuokralaisilta ei nähdäkseni ole tässä tapauksessa perusteita periä ainakaan noin isoja summia.

Taloyhtiölle menevät rakenteisiin kohdistuvat kulut, vuokranantajalle loput. Jos tosiaan tapahtuma on mennyt kuten kuvattua, ei tuossa ole juurikaan epäselvyyttä.

Ainoa ongelma tosiaan on se, kun menitte maksamaan laskun, nyt rahojen takaisinsaaminen on melkoisen hankalaa.

Hyvä ohjenuora on, että tuollaisissa epäselvissä tapauksissa ihan ensimmäinen toimenpide laskun saapuessa on kirjallisen reklamaation laatiminen ja toimitus laskun lähettäjälle.

Laskun maksamisesta ei seuraa maksajan kannalta mitään hyvää, koska maksaminen tulkitaan helposti myös vian myöntämiseksi jolloin rahojen takaisinsaaminen on melkoisesti taas vaikeampaa.

Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun apinaa koijataan isännöitsijöiden ja taloyhtiöiden toimesta.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opiskelijabudjetilla kyllä ensimmäinen tehtävä on laskun riitauttaminen ja reklamointi.

Riitautettua laskua ei saa lähteä perimään oikeusteitse...

Ok, olen selkeästi väärässä. Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että kannattaa maksaa lasku ja sen jälkeen selvitellä asiaa. Tällöin ainakin rekisteri pysyy puhtaana.
 

Tuamas

Jäsen
Ilmeisesti ajatuskatkos sinulla tässä, mutta riitautettu lasku pitää nimenomaan lähteä perimään oikeusteitse. Riitautettu lasku ei ole ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä.

Ajatuskatkos tosiaan. Siis juurikin noin. Mutta pointti oli se, että kirjallinen reklamaatio kehiin heti eikä huomautusajan loputtua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hankalan asiasta tekee että kämppikseni oli tänään raapinut koko summan kasaan ja maksanut vaaditun summan. Selvästi pelästyneenä asiasta, ymmärrettävästi koska työskentelee koeajalla paikassa jossa minkäänlaista merkintää ei suvaita.

Laitappa vaikka yksityisviestillä kämppiksesi yhteystiedot, niin pistän vähän laskua tulemaan. Oikeasti, on tuo jo sen luokan typeryyttä josta voi tonnin setelin sakottaakin. Päähän sattuu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Käyn toisinaan moottoripyöräkerhojen pippaloissa ja tämä on osoittaunut varsinkin kyttäsikojen keskuudessa jotenkin ongelmaksi. Ratsataan ja kysytään paperit...ja siinä samalla tutkitaan autoakin tietyllä silmällä. Etsitään tiettyjä värejä jne.

Asia on todettu laittomaksi mutta paikalliset poliisit haluavat jatkaa tätä hyvin tärkeää perinnettä tästä huolimatta. Tulevana lauantaina todennäköisesti joudun tähän aivan saatanan turhaan ratsiaan jälleen kerran.

Jos täällä kirjoittaa poliiseja niin haistakaa paska. Teillä ei vaan ole oikeutta tehdä tätä. Jos on niin ottakaa yyveellä yhteyttä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Laitappa vaikka yksityisviestillä kämppiksesi yhteystiedot, niin pistän vähän laskua tulemaan. Oikeasti, on tuo jo sen luokan typeryyttä josta voi tonnin setelin sakottaakin. Päähän sattuu.
No, heidän kustannukseksi se olisi mennyt lopulta jos ei voida todistusaineistoin osoittaa, että jääkaappi oli huollettu normaalisti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos täällä kirjoittaa poliiseja niin haistakaa paska. Teillä ei vaan ole oikeutta tehdä tätä. Jos on niin ottakaa yyveellä yhteyttä.

Joo ne on nää järjestäytyneet poliisit yksi yhteiskunnan suurimmista ongelmista.

No, heidän kustannukseksi se olisi mennyt lopulta jos ei voida todistusaineistoin osoittaa, että jääkaappi oli huollettu normaalisti.
Ei todella olisi. Vuokralainen oli viasta ilmoittanut, se riittää. Ja vaikkei olisi ilmoittanutkaan, jääkaapin pitäisi haihdutuskupin osalta olla huoltovapaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
No, heidän kustannukseksi se olisi mennyt lopulta jos ei voida todistusaineistoin osoittaa, että jääkaappi oli huollettu normaalisti.

"Huollettu normaalisti"?

Hop hop, kyllä vuokralaisen huolenpitovelvoite on tässä tapauksessa täyttynyt, kun ovat huoltomiehen pyytäneet paikalle.

Se on sitten taloyhtiön ja huoltofirman ongelma jos jannu on niin kädetön, ettei löydä vikaa laitteesta.

Ei voida olettaa, että maallikko osaisi "huoltaa laitteen normaalisti", jos "ammattimies" on laitteen käynyt tsekkaamassa ja ei varsinaista vikaa löytänyt.

En kyllä nyt alkuunkaan näe kuinka tästä noin isoa laskua saataisiin vuokralaisille sälytettyä.

Lisäksi homma haisee viiden kilometrin päähän, kun lähetetään kymmenen kuukautta sitten päivätty lasku ja annetaan neljä päivää maksuaikaa.

Tässä on taloyhtiö, vuokranantaja ja/tai isännöitsijä kussut hommansa ja hakevat nyt helppoa maksumiestä.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Käyn toisinaan moottoripyöräkerhojen pippaloissa ja tämä on osoittaunut varsinkin kyttäsikojen keskuudessa jotenkin ongelmaksi. Ratsataan ja kysytään paperit...ja siinä samalla tutkitaan autoakin tietyllä silmällä. Etsitään tiettyjä värejä jne.

Asia on todettu laittomaksi mutta paikalliset poliisit haluavat jatkaa tätä hyvin tärkeää perinnettä tästä huolimatta. Tulevana lauantaina todennäköisesti joudun tähän aivan saatanan turhaan ratsiaan jälleen kerran.

Jos täällä kirjoittaa poliiseja niin haistakaa paska. Teillä ei vaan ole oikeutta tehdä tätä. Jos on niin ottakaa yyveellä yhteyttä.

Jokseenkin pitänyt sinua täällä järkevänä kirjoittajana, mutta onhan tämä nyt aika kova mahalasku. Kyttäsiat ovat todellakin se suurin ongelma näissä asioissa. Vitun siat kun pelleilevät tälläisten epäolennaisten asioiden kanssa..

Edit. Ja kyllähän jos tuo toinen kaveri on tuon jääkaappi- episodin laskun maksanut niin ohhoh. Eihän nyt kukaan voi heittää tuollaista maksua suoraan maksuun selvittämättä loppuun asti..tähän sellainen peukku "hymiö"..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös