Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 632 584
  • 3 454

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Loppukädessä kysymys "missä yhtyeessä John Lennon soitti" on nykynuorelle lähes yhtä absurdi kuin PewDiePie-kyssäri vanhemmalle.

Nykyaikana varmasti tubetus-kysymykset ovat vaikeaksi tarkoitetussa tietovisassa ihan paikallaan, vaikka on tämä kyllä musta aukko minullekin. En kyllä vetäisi tästä sitä johtopäätöstä, että "ei tarvitse tietää", vaan pikemminkin niin päin, että kait sitä pitää paikata tätä aukkoa sivistyksessä.

Eilisestä kyssäristä sen verran, että mielestäni parempi kysymys olisi ollut itse tämän tubetus-nickin kysyminen, eli oikea vastaus olisi ollut PewDiePie. Mielestäni on hivenen epäoleellista, mikä on hänen oikea nimensä.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Eilisestä kyssäristä sen verran, että mielestäni parempi kysymys olisi ollut itse tämän tubetus-nickin kysyminen, eli oikea vastaus olisi ollut PewDiePie. Mielestäni on hivenen epäoleellista, mikä on hänen oikea nimensä.

Samaa mietiskelin itsekin tuon kysymyksen kohdalla. PewDiePiestä olen kuullut ja tiesin kaverin tekevän videoita ja tiesin myös ruotsalaisuuden, mutta oikeasta nimestä ei ollut mitään käryä. Varsinkin noin alkuvaiheessa kysymys olisi ollut paljon parempi jos olisi kysytty vaikkapa, että mikä on youtube-tähti Felix Kjellbergin "tunnetumpi" nimi. Vaihtoehdoiksi sitten jotain Aviciita jne.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo-o, olipa taas kysymyksiä. Kävi kyllä sääliksi viimeistä kilpailijaa; kotisohvalle asti aisti vitutuksen, kun äijältä otettiin samantien luulot pois jollain tube-kysymyksellä.

Seuraako muuten joku täysi-ikäinen noita tubettajia? Siis muitakin kuin Viherahoa ja djpatea.

Sitten vielä tuosta futiskysymyksestä: olisin tiennyt vain ja ainoastaan Hooligans-elokuvan takia. Ja olen siis elämäni aikana katsonut futista varmaan tuhansia tunteja. Voin kuvitella, millä todennäköisyydellä joku, joka ei katso jalkapalloa, tietää tuon kysymyksen. Harmi kun ei kysytty yleisöltä. En usko, että kovin montaa janaria olisi noussut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Joo-o, olipa taas kysymyksiä. Kävi kyllä sääliksi viimeistä kilpailijaa; kotisohvalle asti aisti vitutuksen, kun äijältä otettiin samantien luulot pois jollain tube-kysymyksellä...

Tuota epäsuorasti taisi kommentoidakin siinä isälleen soittaessaan, että "ei mennyt ihan niin kuin suunniteltiin".
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo West Ham-kysymys oli kotisohvalta sikäli helppo, että muistan että juuri West Hamin matseissa puhallellaan saippuakuplia, mutta itse biisin nimeä en olisi tiennyt. Ehkäpä sen perusteella olisi kuitenkin uskaltanut arvata kilpailijan asemassakin. Oli tuokin kuitenkin sen verran aikaisessa vaiheessa, että Lehtisen aikaan olisi varmaan kyselty korkeintaan Liverpoolia ja You'll Never Walk Alonea ja siinäkin olisi ollut vaihtoehdoissa joku Mää ja Tapparan mies ja Poliisi pamputtaa taas mukana.

Mutta tubettajasta, MAKIA:sta ja siitä Star Wars-jutusta ei olisi ollut hajua - vaikka Star Warsin olen moneen kertaan nähnytkin. Lepikon torppa jäi puolestaan jo kakarana mieleen, kun siellä joskus käytiin.

E: Huomasinpa juuri, että ensimmäisessä kappaleessa on kohtalaisen paha aivopieru mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
Mutta kun ynnäilee yhteen hänen alkupään kyssäreitään ja vertaa vaikka taannoisen oululaiseen puhelinmyyjään vastaaviin, niin ero on vähän liian suuri...
Kysymykset olivat toki erittäin eritasoisia, joten vaikea sanoa oliko tuo kysymys tuohon kohtaa "helppo", "sopiva" vai "liian vaikea". Minun muistikuvani mukaan joltain kilpailijoilta on noin aikaisessa vaiheessa kysytty vaikeampiakin kysymyksiä, mutta kolikon kääntöpuolella on taas tämä oululainen janari, jolta kysyttiin vielä myöhemässä vaiheessa ala-aste tason kysymyksiä. Kysymysten vaikeusasteiden säätely ei mennyt tällä kaudella ihan putkeen, joten tilanne ei ollut tasapuolinen kaikille kilpailjoille. Siihen toivoisi muutosta seuraavalle tuotantokaudelle.

Itse kysymyksenä tuo oli aika hyvä. Voisi verrata esimerkiksi kysymyksiin Facebookin perustajasta, Supercellin toimitusjohtajasta tai Microsoftin perustajista. Paljon järkevämpi kuin se toinen Youtube-kysymys, jossa kysyttiin jostain vuoden miestubettajasta, joka perustuu johonkin Tubeconiin, joka ei edes palkitse lupauksistaan huolimatta kaikkia voittajia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Itse kysymyksenä tuo oli aika hyvä. Voisi verrata esimerkiksi kysymyksiin Facebookin perustajasta, Supercellin toimitusjohtajasta tai Microsoftin perustajista. Paljon järkevämpi kuin se toinen Youtube-kysymys, jossa kysyttiin jostain vuoden miestubettajasta, joka perustuu johonkin Tubeconiin, joka ei edes palkitse lupauksistaan huolimatta kaikkia voittajia.

Juu, ei minustakaan tuo ollut mikään kovin huono kysymys, vaan pikemminkin ihan asiaankuuluvaa aihealuetta näin 2010-luvulla.

Eri asia on sitten kysymyksen rakenne, josta minä ja @Apmp- muun muassa tuossa yllä jo ajatuksia vaihdettiin. Eli olisiko osuvampaa kysyä tämän tubettajan nickiä, kuin hänen oikeaa nimeään? No, retorista pohdintaa nämä...
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Aivan sama onko asiaankuuluvaa aihetta näin 2010-luvulla vai ei, mutta helvetin typerät vaikeustasot. Vaikka juurikin se saakelin juoppokulttikirjailija, joku helvetin erektio mannerheiminkadulla vs tasapainoelin tai midaksen kosketus.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuota epäsuorasti taisi kommentoidakin siinä isälleen soittaessaan, että "ei mennyt ihan niin kuin suunniteltiin".
Juu, tuolle tuli itsekin naurahdettua. Pojat oli varmaan sopineet jostain vähintään 10 000e:n sotasaaliista, joka toki olisi keskiverrolla kysymyspatterilla täysin otettavissa. Muutamia kilpailijoita on kyllä sorsittu aivan käsittämättömällä tavalla.

Olihan se 500e:n tätikin vähän hömelö, mutta siitäkin huolimatta kävi vähän sääliksi, kun kysytään jotain Anssi Kelan biisin yksityiskohtia heti kärkeen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Huh, miten huono jakso. Ja grande finale.

Miksi pitäisi parantaa mitään, kun on miljoona katsojaa jo. Vittu ihan oikeasti, tekisitte kunnon tv-draamaa, mutta ei. Miksi pitäisi, kun tämä rullaa omalla painollaan. Kaikilla on kivaa ja jonkun selkä on ehkä pesemättä. Eikö ihan oikeasti ketään kiinnosta ja nyt heittäydytään tuotantokaudelle kaksi.

Pakkohan jonkun on tajuta?

West Ham oli helppo, vaikka joukkue ei kiinnosta.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Onhan tuo pidemmän päälle vähän puuduttavaa katseltavaa, kun tietää jo etukäteen ettei kukaan pääse voittamaan kovin suuria summia. Kysymykset olivat tässä viimeisessä jaksossa kyllä aika vaikeita alkupään kysymyksiksi. Olisin kyllä Makian ja Felix Kjellbergin tiennyt, mutta en ihmettele jos moni ei niitä tietäisi.

Ohjelmahan on selkeästi enemmän viihde- kuin tietovisailuohjelma. Ensi kaudeksi toivon viisaampia kilpailijoita ja/tai järkevämpää kysymysten asettelua. Ei tuossa ole mitään järkeä, että lähes jokainen kilpailija käyttää kaikki oljenkortensa 5 000 euroon mennessä. Jos sama touhu jatkuu ensi kaudellakin niin taitaa jäädä katsominen vähemmälle. Toki ymmärrän sen, että tuotantoyhtiön pitää tehdä voittoa, mutta joku roti nyt sentään.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Olisin kyllä Makian ja Felix Kjellbergin tiennyt, mutta en ihmettele jos moni ei niitä tietäisi.

Huutelin tästä Makiasta jo lauantaina, mutta kukaan ei tarttunut. Eli itselleni ei ole koskaan MAKIA tullut vastaan, näinhän tuo kysymyksessä kirjoitettiin? Eikö siinä nyt ole melkoinen harhaanjohdattelu menossa jos Makia korvataan pötköllä isoja kirjaimia? Etenkin kun netistä löytyy firman oikea nimi, Makia Clothing Oy. En tosin nyt ole huomannut meneekö fontti aina noin?

Lauantaina sitä mietti millaiset ajatukset vilistää kilpailijan pään läpi siinä jakkaralla istuessa kun alkaa valkenemaan että vittu, saankohan edes sitä tonnia täältä mukaan. Esim. tuo 500€ nainen, taisi näpytellä kokon tuotantokauden vaikeimman karsintakyssärin super -ajassa (3.01s) joten kai siellä aivoissa kuitenkin jotain tapahtuu. Jotenkin muuten luulen että ohjelman tuotannossa ollaan pelkästään tyytyväisiä kun puhetta ja parranpärinää piisaa..

Itselle tuo viimeinen jakso olisi ollut todellinen monttu, yleensä sentään jotain käryä useimmissa kysymyksissä. Juurikin vaikka tuo Hammersin kannatusbiisi, aika paljon itsekin tulee seurattua futista pitkin Euroopan sarjoja mutta eipä olisi ollut mitään hajua tuosta. Joukkueiden lempinimiä tietää valioliigasta valtaosan, mutta eipä nuo laulut muutamaa lukuun ottamatta ole jääneet mieleen.
 

Tuamas

Jäsen
Huutelin tästä Makiasta jo lauantaina, mutta kukaan ei tarttunut. Eli itselleni ei ole koskaan MAKIA tullut vastaan, näinhän tuo kysymyksessä kirjoitettiin? Eikö siinä nyt ole melkoinen harhaanjohdattelu menossa jos Makia korvataan pötköllä isoja kirjaimia? Etenkin kun netistä löytyy firman oikea nimi, Makia Clothing Oy. En tosin nyt ole huomannut meneekö fontti aina noin?

Itse olen ilmeisesti liian hipsteri, koska minulle Makia on tunnetuimpia suomalaisia vaatemerkkejä ja kaapista löytyy vähän toistakymmentä Makian paitaa.

Fontista se yleisin versio (sisältää tässä myös logon) on tämä.
 

Liitteet

  • 5ba235a39845c303bc4bf671101f2065.jpg
    5ba235a39845c303bc4bf671101f2065.jpg
    9 KB · kertaa luettu: 519

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Itse olen ilmeisesti liian hipsteri, koska minulle Makia on tunnetuimpia suomalaisia vaatemerkkejä ja kaapista löytyy vähän toistakymmentä Makian paitaa.

Fontista se yleisin versio (sisältää tässä myös logon) on tämä.

Voi tosiaan olla että muistan väärin tuon ja siinä kysyttiin esim. tuotemerkkiä eikä yrityksen nimeä. Pienten muksujen isänä vaatteita pyöritetään kuitenkin säkkikaupalla ja täysin eri merkit vilisee, kotimaisetkin;) ..itselle ei toki mitään makiaa sitten ostellakaan!
 

Tuamas

Jäsen
Voi tosiaan olla että muistan väärin tuon ja siinä kysyttiin esim. tuotemerkkiä eikä yrityksen nimeä. Pienten muksujen isänä vaatteita pyöritetään kuitenkin säkkikaupalla ja täysin eri merkit vilisee, kotimaisetkin;) ..itselle ei toki mitään makiaa sitten ostellakaan!

Siitä vielä kysymys.

Miesten vaatteitahan nuo, Sokokselta saa, ihan jees vermeitä.
 

Liitteet

  • Sieppaa.JPG
    Sieppaa.JPG
    73,9 KB · kertaa luettu: 710

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Joo kyllä jos nyt pitäisi kisaan mennä niin ei riitä wanha yleistieto tai sen rippeet, pitäisi selvästi opiskella aivan uusia asioita. Nevöhöörd tupettajat, Keekin dj:t ja 2000-luvun saippuasarjat aivan mahdottomia minulle. Sen sijaan (minulle SW fanina helppo) Planetaariset laaksot, Makia, Pamela ja taannoinen jostain viimeisestä aivopoimusta löytynyt nutria olisi mennyt oikein. Lepikon torppa olisi mennyt arvaukseen, yleistietoa toki mutta imho aika merkityksetön asia.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Vähän kaksijakoiset fiilikset tästä kaudesta. Lasse Lehtisen aikakaudella tämä formaatti toimi oikein mukavasti, mutta aika paljon on siitä siirrytty erilaiseen suuntaan. Toki katsojaluvut ovat olleet huikeita ja Jaajolla on omat faninsa.

Mielestäni etenkin loppukauden aikana tuli sellainen fiilis, että uusia kilpailijoita otetaan vain liukuhihnalta yrittämään miljoonapottia, eikä matkasta pääpottiin tehdä minkäänlaista spektaakkelia. Tarkoitan siis sitä, että Jaajo oli vähän heikko haistelemaan ja haastamaan kilpailijoita jatkamaan sekä kuumottamaan heitä kovien paikkojen äärellä. Välillä hän antoi turhan helposti heti lukita vastauksen ja välillä taas yritti auttaa kilpailijaa oikeaan vastaukseen. Toki tällä tavalla itse kysymyksiä saadaan mahdutettua enemmän jokaiseen jaksoon, mutta itse tykkäsin vanhemmasta mallista enemmän. Myöskään Jaajon mukahassuttelut eivät ole koskaan minuun uponneet.

Seuraavalle kaudella kysymysten vaikeustasoa täytyy ehdottomasti funtsia tarkemmin. Nyt muutama hyvältä kilpailijalta vaikuttanut suli yksinkertaisesti siihen, että alle 1000 euron kysymykseen joutui käyttämään kaksi oljenkortta. On kylläkin vaikeaa määritellä, mikä kysymys on kenellekin helppo. Tämä uusi "kysy yleisöltä"-korsi oli huomattavasti parempi kuin vanha, jossa kaikki painavat nappia. Kaiken kaikkiaan kuitenkin mukava oli saada tämä formaatti takaisin ruutujen ääreen.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Vähän kaksijakoiset fiilikset tästä kaudesta. Lasse Lehtisen aikakaudella tämä formaatti toimi oikein mukavasti, mutta aika paljon on siitä siirrytty erilaiseen suuntaan. Toki katsojaluvut ovat olleet huikeita ja Jaajolla on omat faninsa.

Seuraavalle kaudella kysymysten vaikeustasoa täytyy ehdottomasti funtsia tarkemmin. Nyt muutama hyvältä kilpailijalta vaikuttanut suli ysinkertaisesti siihen, että alle 1000 euron kysymykseen joutui käyttämään kaksi oljenkortta. On kylläkin vaikeaa määritellä, mikä kysymys on kenellekin helppo.

Miljonäärin alkuperäisen formaatin ideaanhan kuului se, että juontaja oli kaikkien maiden versiossa arvokkaan olemuksen omaava, usein jo yli viisissäkymmenissä oleva tyylikäs ja filmaattinen herramiestyyppi. Tavallaan juontaja edusti sellaista miljonäärin "prototyyppiä". Suomessa siis Lasse Lehtinen hyvä valinta

Nyt juontajana on likemmäs nelikymppinen ikiteini ja nuorisoidoli, joka kutsuu kaikkia miespuolisia kilpailijoita koko ajan "äijiksi". Vaimo sanoi juuri viime lauantaina että siitä saisi vaikka juomapelin, miten monta kertaa Jaajo käyttää ohjelman aikana sanaa äijä. Mutta olen silti sitä mieltä, että hyvin Jaajo vetää, ja hän on vuorenvarmasti yksi syy miksi katsojaluvut ovat viikosta toiseen noin kovia kuin ovat. Hän on kuitenkin erittäin sanavalmis, ja heittää ihan nasevaa läppää, joka lisäksi sopii hänen habitukselleen erittäin hyvin..

Kysymyksistä edelleen sen verran, että tosiaan potentiaalisetkin kisaajat kaatuvat jos alle 1000€ kysymyksinä alkaa jo olla "kuka tubettaja on sen ja sen niminen" -tyylisiä kysymyksiä. Nämä ovat mahdottomia tietää vaikka olisit miten sivistynyt ja lukenut, jos et Tuubissa itse roiku. Tuntuu, että kysymysten yleistyyli on jotenkin.. miten sanoisin.. nuorentunut tämän Jaajon version myötä. 1000€ asti kysymysten pitää olla ns. yleistiedolla tiedettävissä olevia, näin se vain on
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kysymyksistä edelleen sen verran, että tosiaan potentiaalisetkin kisaajat kaatuvat jos alle 1000€ kysymyksinä alkaa jo olla "kuka tubettaja on sen ja sen niminen" -tyylisiä kysymyksiä. Nämä ovat mahdottomia tietää vaikka olisit miten sivistynyt ja lukenut, jos et Tuubissa itse roiku. Tuntuu, että kysymysten yleistyyli on jotenkin.. miten sanoisin.. nuorentunut tämän Jaajon version myötä. 1000€ asti kysymysten pitää olla ns. yleistiedolla tiedettävissä olevia, näin se vain on
Katselen usein ohjelmaa 15-vuotiaan tyttäreni kanssa ja hän luonnollisesti tietää aina nämä tubettajat. Jos siis menisin ohjelmaan ja pääsisin kilpailemaan millistä, niin minun kannattaisi valita hänet yhdeksi henkilöksi kenelle soittaa. Tämä ei voi olla ohjelman tarkoitus.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Katselen usein ohjelmaa 15-vuotiaan tyttäreni kanssa ja hän luonnollisesti tietää aina nämä tubettajat. Jos siis menisin ohjelmaan ja pääsisin kilpailemaan millistä, niin minun kannattaisi valita hänet yhdeksi henkilöksi kenelle soittaa. Tämä ei voi olla ohjelman tarkoitus.

Kysymysten linjattomuushan on herättänyt sitä kovinta kritiikkiä, ja että tällaiset tubettaja jutut eivät mittaa mitään ihmisen todellista tietoa. Ne mittaavat vain sitä, roikutko Tuubissa vai et

Koska tietokone arpoo kysymykset satunnaisesti niistä kategorioista joihin ne on etukäteen lajiteltu, niin totta kai on valitettavan paljon tuuristakin kiinni että mikä kysymys milloinkin heilahtaa. Jos olisin ollut yhden tämän kauden kilpailijan tilalla istumassa (oli ohjelmassa noin kuukausi sitten), niin olisin tuolloin niillä kysymyksillä voittanut 7000€ käyttämättä yhtäkään oljenkortta. Vasta siitä seuraavaa kysymystä en tiennyt. Pari kertaa taas on käynyt niin, että jo jotain kolmatta kysymystä en tiennyt.. eli tavallaan se kritisoitu linjattomuus vain korostuu, kun kysymykset arvotaan satunnaisesti
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymykset arvotaan, mutta ei täysin satunnaisesti, sillä kysymykset on jaoteltu ennalta vaikeusluokkiin. Tuollainen tubetus-kysymys, johon tietää vastauksen ehkä kolme henkilöä sadasta, ei mitenkään kuulu ensimmäisten kysymyksien joukkoon.

Mitään muutoksia kysymysten laatuun on turha odottaa kun ohjelma sai katsojia noin paljon.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta olen silti sitä mieltä, että hyvin Jaajo vetää, ja hän on vuorenvarmasti yksi syy miksi katsojaluvut ovat viikosta toiseen noin kovia kuin ovat.

Ja minä kun luulin, että pääosassa ovat kilpailijat, ei juontaja. Tosin tämä on täysin luonnollinen jatkumo sille ilmiölle, jossa joukko suomalaisia uhkasi boikotoida jääkiekon MM-kisoja, mikäli Mertaranta ei selosta. Televisio tekee tyhmäksi.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ja minä kun luulin, että pääosassa ovat kilpailijat, ei juontaja. Tosin tämä on täysin luonnollinen jatkumo sille ilmiölle, jossa joukko suomalaisia uhkasi boikotoida jääkiekon MM-kisoja, mikäli Mertaranta ei selosta. Televisio tekee tyhmäksi.

Ohjelmat ovat yleensä kokonaisuuksia, joihin vaikuttavat useammat elementit yhtä aikaa. Tässä tapauksessa kilpailijat, kysymykset, juontaja jne. Juontajalla on oma roolinsa ja jos se pettää pahasti niin ohjelma kärsii ja menettää yleisöä. Sen sijaan jos juontaja onnistuu niin sillä pidetään ainakin tietokilpailuista pitävä yleisö kuvaruudussa ja ehkä saadaan kylkiäisenä joku sellainenkin, joka ei ohjelmaa olisi esim. Reijo Salmisen juontamana katsonut. Tänä vuonna kun kilpailijat olivat niin paskoja, oli ihan positiivista että oli edes sanavalmis juontaja.

Ei Mertarannan boikotointi ole tyhmää. Se kertoo ehkä enemmän siitä, ettei omaa itsehillintää ja kestä pettymyksiä ja ärsytystä.

P.S en jaksa Aamulypsyä ja Jaajoa siinä, mutta tässä ohjelmassa hän onnistui mielestäni vähintäänkin tyydyttävästi. Toki samaan olisi varmasti pystynyt moni muukin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös