Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 633 206
  • 3 454

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Kyllähän tää Jaajo tuo helvetisti lisäarvoa tähän ohjelmaan
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika komiasti muisti TIS-51:n. En olisi muistanut vaikka elokuvan olen nähnyt elokuvan jokunen vuosi sitten...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tosta tubetuksesta ei olis ollut mitään havaintoo. Hyvä kun tiedän edes mitä tubettaminen tarkoittaa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Mikä on tubetus? Saatanan perse...Varmaan jotain dibbadabbaa, joka hoituu kännykällä tai ajatuksen voimalla. Kovaa paskaa nuo kysymykset, mutta niin pitää ollakkin..
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Sama homma. Rämemajavasta olisin osannut sulkea lupuksen ja vulpeksen pois, mutta arvaksi olisi mennyt kahden väliltä. Eli olisi jäänyt varmaan 50-50 käyttämättä, koska buboon kallistuin myös itsekin kilpailijan tavoin.

Eikös "Bubi" saanutkaan lempinimeään sen stadionilla leijailevan huuhkajan mukaan? Joka tapauksessa kaikki majavat (niin appoavoimet kuin räme-) pitää aina olla hallussa.
 

Nick Neim

Jäsen
Eikös "Bubi" saanutkaan lempinimeään sen stadionilla leijailevan huuhkajan mukaan? Joka tapauksessa kaikki majavat (niin appoavoimet kuin räme-) pitää aina olla hallussa.
Sai varmaankin. Mä en ollut edes tietoinen sen pöllön ristimisestä Bubiksi, tai että sille annettiin ylipäätään mitään nimeä. Kaikkea sitä oppii, vaikka Huuhkajien nimen alkuperä oli kyllä tiedossa.

Bubo oli siis Nutrian kanssa noista aivan vieraita, minkä takia noiden kahden väliltä olisin arponut. Ja väärin olisin arvannut.
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Onhan tuo nyt ihan täysi farssi, että toisilta kysytään kymppitonnin kysymyksenä Elastisen oikeaa nimeää, Floyd Mayweatherin/Manny Pacquiaon urheilulajia tai sitä kuka seurasi Kataista pääministerinä ja toisilta jo muutamassa tonnissa jotain GO-ammattilaista. Samoin viime jaksossa kysyttiin viiksisiippaa 15000e kysymyksenä ja nyt saman vaikeustason nutriaa jo paljon aiemmin. Ei minkäänlaista logiikkaa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Ei minkäänlaista logiikkaa.

Ei ole ja mielestani GO-lautapeli ja TubeCon kysymykset ei mielestani edes kuuluisi ko. ohjelman kysymyslistalle. Asia selvisi hyvin kun molempia kysyttiin katsojilta ja sielta loytyi yksi joka tiesi kysymyksen. Paljonko tuolla on katsojia? Varmaan 100-150 ja jos suhdeluku on vaikka 1/100, niin ei kyseinen kysymys liity millaan tavalla yleissivistykseen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika komiasti muisti TIS-51:n. En olisi muistanut vaikka elokuvan olen nähnyt elokuvan jokunen vuosi sitten...

Ite painoin pausea ennen vastausvaihtoehtojen ilmestymistä ruutuun ja kysyin vaimolta, että muistatko? Hän vastasi, että joo muistan, sehän oli tissi, eli TIS-51. Meikäläinen siihen pilkkaamaan, että eipäs ollutkaan vaan tissit,eli TIS-517. Vastausvaihtoehtojen ilmestyttyä ruutuun olinkin sitten hiljaista poikaa.

Turhana tietona muuten sellainen, että Napapiirin sankarit kakkosessa on sellainen sininen teinitunetettu Hyundai, jonka rekkari on LER-551.

---

Jotenkin tuntui, että kysymykset olivat asteen vaikeampia kuin aiemmin. Todennäköisesti kuitenkin on vain sattumaa, että samassa ohjelmassa kysyttiin minulle vaikeita kysymyksiä noin monta. Pidän itseäni kohtalaisen laajan yleis- ja nippelitiedon omaavana, mutta tänään kyseltiin todella outoja. Olisin osannut sen rämemajavan päätellä, mutta tietoa ei ollut. Ei hajuakaan jostain GO-lautapelistä, paitsi että sanoin vaimolle, että Antti Törmänen se ei ainakaan ole. Jostain tubeconista en ymmärrä mitään, mutta väärin olisin arvannut. Jonneilta ratkiriemukas vedätysyritys, onneksi kisaaja ei luottanut poikiin. Kyösti Kallion sydänkohtauksesta mulla ei ollut mitään aavistusta, noottikriisin ajankohdan sentään tiesin.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Mä poistin Pennasen, Savolaisen ja Törmäsen, koska he ovat tuttuja jääkiekosta. Vituiksi olisi mennyt.

Niin oli myös neljäs vaihtoehto Pekka Hämäläinen (entinen naisten maajoukkueen päävalmentaja ainakin olympialaisista 2006 ja muistaakseni myös 2010 ja valmensihan hän 18-vuotiaat pojat MM-kultaan 2000. Ja on tainut olla 1990-luvulla Kalpan päävalmentajanakin.). Tosin se entinen Palloliiton puheenjohtaja on kai tunnetumpi.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Helvetin go lautapeli ja tubetus. Ihan järkyttävän paskoja kysymyksiä varsinkin tuossa vaiheessa visaa.

Tähän ohjelman uuteen tulemiseen pesiytynyt perusongelma on edelleen sama, josta jo olen sanonut: osa kysymyksistä on jo kohtuu pienissäkin summissa sellaisia, ettei niihin kerta kaikkiaan voi tietää vastausta vaikka olisi miten lukenut ja hänellä olisi miten laaja yleissivistys! Juuri nämä mainitut kysymykset ovat sellaisia. Ne eivät mittaa mitään ihmisen todellista tietoa, se nyt vain on tosi asia. Eli koko ohjelman idea alkaa mennä nyt hukkaan..
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Pidän itseäni kohtalaisen laajan yleis- ja nippelitiedon omaavana, mutta tänään kyseltiin todella outoja... Kyösti Kallion sydänkohtauksesta mulla ei ollut mitään aavistusta.
Lainaan nyt vain sinua, mutta suuntaan joillekin muillekin muillekin.

Hyvin moni sellainen, joka ei käy pubivisoissa olettaa, että hänellä itsellään on laaja yleistietomäärä hallussa. Sitten kuitenkin samalla voidaan paljastaa tuollainen Kyösti Kallion kuolemantapaukseen liittyvä asia, joka on niin peruskauraa, ettei sitä itse asiassa juuri missään visoissa edes kysyttäisi, koska kaikkihan sen tietävät. Ja hyvä pubivisakysymys on sellainen, etteivät kaikki sitä tiedä.

Kun käy pubivisoissa, niin moni huomaa, että oma yleistieto on aika heppoisella tasolla. Esimerkiksi minä en ajattele, että minulla olisi kovin laaja yleistietomäärä hallussa. Tai nippelitietomäärä. En toki käytä moista sanaa juuri ikinä, tässä käytän, jotta puhumme samaa kieltä.

Ja sanan nippelitieto käyttäminen paljastaa lähes aina sen, ettei henkilö käy ikinä missään visoissa. Esimerkiksi Kyösti Kallion kuolinsyytä jotkut voivat pitää nippelitietona, vaikka se on Suomen historian eräs tapahtuma, jonka tietämistä en nippelitiedoksi kuvailisi. Tuo tissit-rekisterikilpi lienee sen sijaan mielestäni kiistatta nippelitietoa (olisin kyllä sen tiennyt, olin aikoinaan elokuvan ensi-illassa). Sitä mieltä olen, että yleensä visoissa ei paljoa nippelitietoa kysellä. Paitsi jos havainnoitsija on vähän asiota tietävä, niin tietenkin sellaisen mielestä visa on täynnä nippelitietoa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Varmasti tuo kirjoittamasi on ihan totta. Meinasin kai lähinnä sitä, että mm. musiikki, urheilu, taide ja jossain määrin myös maantiede ovat sellaisia aloja, joista katson tietäväni tavanomaista enemmän. Sitten taas esim. historia (erityisesti tarkat vuosiluvut) ja jossain määrin biologia ovat minulle heikkoja, en esim. osaa luetella Suomen presidenttejä ensimmäisestä viimeiseen ja jos kysyttäisiin, että kumpi kaksikosta Risto Ryti & Kyösti Kallio toimi ensin Suomen presidenttinä, niin arvaukseksi menisi.

Tuon rekkarikysymyksen lasken enemmänkin elokuva- kuin nippelitietokategoriaan. Nippelitieto mulle on sellaista, että se on jossain jostain syystä tullut vastaan ja jäänyt päähän, eikä sillä vastauksella suurella todennäköisyydellä tee koskaan mitään. Tällaisia mulle edustavat esim. kysymykset "mikä on Tongan kuninkaan nimi", "kuinka pitkä oli Ringo Starr", tai vaikka Trivial-klassikko "Minkä merkkinen moottoripyörä oli Heikki Mikkolan mukaan kevyt työntää metsästä".

"Nippelitieto" määrittynee yksilön mukaan, mitä tietoa kukin sitten tärkeänä tai merkityksellisenä pitää.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jep. Tuota Kyösti Kallio- kyssäriä ei kyllä ikinä kysyttäisi pubivisoissa, olisi liian helppo ja tässä @Käyttäjänimetön on oikeassa.

Mitä tulee @Trenchtown :n vaikeuteen kysymyksen kanssa, niin kait tuossa muillakin tiedoin voi poissulkea vääriä vaihtoehtoja. Marskin esim siinä, että tajuaa vuoden 1940 olleen reippaasti ennen sotien päättymistä ja Marskin pressaksi tuloa. Ryti istui sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä, joten ei voinut kuolla tuolloin, jne jne.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
"Nippelitieto" määrittynee yksilön mukaan, mitä tietoa kukin sitten tärkeänä tai merkityksellisenä pitää.
Aina se on noinkin. Ei kuitenkaan siten, että jos itse ei tiedä, niin joku asia on sitten nippelitietoa. En minä esim. tiedä joidenkin suosittujen bändien laulajien nimiä, mutta silti en pidä niiden tietämistä nippelitietona.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
.......Mitä tulee @Trenchtown :n vaikeuteen kysymyksen kanssa, niin kait tuossa muillakin tiedoin voi poissulkea vääriä vaihtoehtoja. Marskin esim siinä, että tajuaa vuoden 1940 olleen reippaasti ennen sotien päättymistä ja Marskin pressaksi tuloa. Ryti istui sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä, joten ei voinut kuolla tuolloin, jne jne.

Kyösti Kallion kuolemasta on kiertänyt se urbaanilegenda, että hän olisi kaatunut sydänkohtauksen saaneena Mannerheimin käsivarsille. Todellisuudessa vastaanottamassa olivat adjutantit, ainakin A.F. Airo.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus olen luullut olevani nörtti, mutta vissiin niin old schoolia, että olen pudonnut täysin kärryiltä. Tubetus? TubeCon?

Stögö, pari muutta kiekkovalmentajaa ja Pöllöliiton edesmennyt johtaja pelaavat jotain japsilautapelejä vapaa-ajallaan? Viimeksimainitulla ainakin luulisi olevan aikaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Aina se on noinkin. Ei kuitenkaan siten, että jos itse ei tiedä, niin joku asia on sitten nippelitietoa. En minä esim. tiedä joidenkin suosittujen bändien laulajien nimiä, mutta silti en pidä niiden tietämistä nippelitietona.

Kun nuo pubivisat tulivat puheeksi, niin niissäkin kysellään joskus melkoista nippelitietoa, mutta koska kyse on joukkuelajista, nippelitietokysymykset ovat anteeksiantavampia. Muutenkin joukkueesta löytyy hyvin erilaista tietämysta ja jokaisella on omat vahvuusalueensa. Pubivisoissa vuosia käyneenä tämä show ei juurikaan jaksa viihdyttää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muutenkin joukkueesta löytyy hyvin erilaista tietämysta ja jokaisella on omat vahvuusalueensa.

Tämä on kyllä totta, varsinkin jos joukkue on "ajatuksella" koottu. Pubivisailu on mukavaa ihan viihteen kannalta. Meillä ei mitään varsinaista vakiojoukkuetta ole, enkä säännöllisesti pubivisoissa käy. Kuitenkin välillä osallistutaan, mikäli on siihen halukas porukka kasassa ja satutaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Olen muuten huomannut, että yllättävän tosissaan jotkut nuo ottavat silloinkin, kun palkintoina on nakkikoria, pizzaa ja parinkympin juomalippua.

Mutta joo, menee jo aika lailla ohi aiheesta. Niinhän se kuitenkin on, että joukkueena on helpompaa, neljä keskivertokisaajaa on usein parempi vaihtoehto, kuin yksi hyvä kisaaja. Varsinkin jos noiden keskivertokisaajien tietämys jakaantuu laajasti kattamaan tietoa vähän sieltä sun täältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös