Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 636 925
  • 3 455

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Historiaa opettavana, opiskelevana ja liki koko elämäni erinäisiä tietokirjoja lukeneena en olisi ollut ollenkaan varma tuosta Nightingalesta enkä myöskään tiedä suoraan, kumpi on vanhempi noista kahdesta kuuluisasta brittiyliopistosta.

Historiaa opettaneena, opiskelevana ja liki koko elämäni erinäisiä tietokirjoja lukeneena olin vaihtoehdon tullessa ruutuun vuorenvarma oikeasta vastauksesta. Uudessa, tänä vuonna ainakin meillä voimaantulleessa, ilmiöpohjaisessa historian koulutusohjelmassa medikaalihistoriaa käsitelleellä perusopintokurssilla mainittiin Nightingale useammallakin luennolla, suurmies/suurnais-historian hengessä. Nimi oli kyllä itselle tuttu jostakin Krimin sotaa käsitelleestä lehtiartikkelista jo ennestään.

Toisaalta luokanopettajan tai kenen tahansa yleissivistykseen tuon kuuluminen on vähän niin ja näin, vaikka merkkihenkilöstä kyse onkin. Samaa mieltä siitä, että luokanopettajana tämä Friida pärjännee etenkin alaluokkien kanssa hyvin, kun töitäkin on saanut.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onhan tuo varmasti joskus tullut eteen mullakin, mutta ei ole nimi tarttunut mieleeni. Hyvin olen pärjännyt ilmankin töissä, opinnoissa ja arjessakin. Ylessivistystä ainakin mun alallani, siinä oli mulla aukko, mutta noin muutoin en ole ollenkaan varma.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Toiset nyt vain tietää enemmän tietyistä asioista kuin toiset... Ei se tee siitä toisesta sen tyhmempää...
Yleensä nyt ihmiset tietää asioita enemmän niistä asioista, mitkä heitä oikeasti kiinnostaa...
Sitten matkan varrella tarttuu sitä tietoa, mikä ei nyt varsinaisesti itseään kiinnosta...
Ei tää nyt niin vaikeeta oo...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onhan tuo varmasti joskus tullut eteen mullakin, mutta ei ole nimi tarttunut mieleeni. Hyvin olen pärjännyt ilmankin töissä, opinnoissa ja arjessakin. Ylessivistystä ainakin mun alallani, siinä oli mulla aukko, mutta noin muutoin en ole ollenkaan varma.
No ei kai tässä olekaan kysymys, etteikö ilman yleistietoa pärjäisi elämässä. Opettajien kuitenkin kannattaisi tarkastaa tuo oikeinkirjoitus. Toki ilman sitäkin pärjää elämässä ihan hyvin, kuten ilman montaa muutakin juttua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa, no onpas nyt rivissä vittuilijaa ja pätijää kun ei hissanope tunnistanut yhtä nimeä. Oikeinkirjoituksesta täällä taitaa narahtaa moni muukin kuin minä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Todetaan nyt uudestaan, että yleissivistykseksi mielletään se, missä itse ollaan vahvoja. Ei ole mitään absoluuttista määritelmää yleissivistykselle saati mittaa sen määrittämiseksi vaan tilannesidonnaisia juttuja ovat he. Tällä palstalla painottuu urheilu ja (sota)historia, jollain toisella luonto, kolmannella kangaslaadut ja värisävyt. Näinhän se menee. Sitten kun ei jotain itse tiedä, se todetaan epäoleelliseksi ja ämmäin jutuksi, mutta saman aikaan vaaditaan toiselta vähintään yhtä epäoleellisen komponentin, pelaajan, kenraalin tai majoneesin tunnistamista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Todetaan nyt uudestaan, että yleissivistykseksi mielletään se, missä itse ollaan vahvoja. Ei ole mitään absoluuttista määritelmää yleissivistykselle saati mittaa sen määrittämiseksi vaan tilannesidonnaisia juttuja ovat he. Tällä palstalla painottuu urheilu ja (sota)historia, jollain toisella luonto, kolmannella kangaslaadut ja värisävyt. Näinhän se menee. Sitten kun ei jotain itse tiedä, se todetaan epäoleelliseksi ja ämmäin jutuksi, mutta saman aikaan vaaditaan toiselta vähintään yhtä epäoleellisen komponentin, pelaajan, kenraalin tai majoneesin tunnistamista.

Juuri tämä vuoksi nämä perinteiset yksilövisailut eivät juuri enää nappaa. Kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea. Joukkueena toteutetut visailut ovat paljon mielenkiintoisempia, sillä joukkueessa on monipuolista tietoa ja kaikki pystyvät laajentamaan yleistietoaan, kun joku muu joukkueessa tietää hankalan kysymyksen.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Todetaan nyt uudestaan, että yleissivistykseksi mielletään se, missä itse ollaan vahvoja. Ei ole mitään absoluuttista määritelmää yleissivistykselle saati mittaa sen määrittämiseksi vaan tilannesidonnaisia juttuja ovat he. Tällä palstalla painottuu urheilu ja (sota)historia, jollain toisella luonto, kolmannella kangaslaadut ja värisävyt.
Eksaktisti noin. Jokainen määrittää itse sen mitä katsoo kuuluvan yleissivistykseen.

Haluatko miljonääriksi kilpailun 15. kysymys saisi minulle olla vaikka tämä allaoleva ja mielestäni hyvän yleissivistyksen omaavan henkilön pitäisi tietää tuo. Tai sitten ei.

Mexico, olympialaiset 1968, 200 metriä.
- kuka voitti ja millä ajalla? Tommie Smith, 19.8

Ai mistä tuon tiedän? Myyntitykkien kingin eli Stenforsin tietovisaporukan ehdoton keulahahmo Jorma on sen minulle kertonut tällä Youtube-videolla. Olisin tiennyt voittajan ilman Jormaakin, mutta en aikaa. Vastaus on vaalennettuna kysymyksen perässä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kyllähän Erik Toivanen häviäisi nykyiselle Suomen tietokilpailuguru Tero Kalliolevolle (s. 1977). Varmaan Toivasella on hyviä aihealueita Kalliolevoon nähden, mutta kokonaiskisassa Kalliolevo on selvästi edellä. Nämä nykyiset visailumenestyjät on ammattilaisia verrattuna Erik Toivaseen. Tai no, ainakin Kalliolevo on.

Pidin ensimmäisen tietokilpailuni syksyllä 1988. Paikkana oli ala-aste ja siellä pidetty oppitunti, jonne olin tehnyt opettajan pyynnöstä 10 tietokilpailukysymystä. Muistan kysyneeni ainakin Afganistanin pääkaupunkia ja silloin tuoreen olympiavoittajan Tapio Korjuksen ikää. Tähän joku tamimainen letkautus siitä, että olen siis pitänyt tietokilpailuja jo neljällä eri vuosikymmenellä.

En ollut kuullutkaan mistään Kalliolevosta. Näköjään ihan ammattivisailija wikisivuston perusteella. Toivasessa ja muissa vanhan liiton guruissa oli se yleisöä kiinnostava ja yhdistävä tekijä, että nämä olivat teoriassa kuin keitä tahansa tavallisia kansalaisia, jotka tiesivät ja osasivat paljon asioita ilman, että he olisivat olleet mitään pro-visailijoita eli ammattiurheilijoihin verrattavissa olevia.

Toivanenkin on hammaslääkäri, toimii tietääkseni edelleen hommissaan vaikka onkin jo eläkeiän ylittänyt. Häntä taannoin johonkin lehteen haastateltiinkin, enää hän ei visailuihin osallistu. Haastattelun mukaan häntä myös sorsittiin näissä uudempien kisojen esivalinnoissa eikä häntä olisi niihin haluttu. Jos ei itse kisassa ole aikarajaa, niin ei ihme, että siihen on sellainen värkätty, jotta asioista tietävät karsiutuvat pois eivätkä voita sitä varmaa miljoonaa, jonka he saisivat jos kysymykset olisivat vähänkään normaaleja.

Ennemmin siis aina yleissivistynyt tietoviisas Toivanen kuin mikään ammattivisailija. Kalliolevot voivat osata asioita paljon ulkoa, mutta Toivanen voi paikata samalla hampaat.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
.........Mexico, olympialaiset 1968, 200 metriä.
- kuka voitti ja millä ajalla?

Tuo nyt on vielä lasten leikkiä, mutta kuka oli kolmas ja mitä tapahtui palkintojenjaossa. Ja kuka oli KOK:n puheenjohtaja. Mistäkö tiedän/muistan? Katselin aikoinaan kisoja ja kuuntelin vuosia myöhemmin ruotsalaisen Nationalteatern-ryhmän laulua pronssimitalistin kohtalosta.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tuo nyt on vielä lasten leikkiä, mutta kuka oli kolmas ja mitä tapahtui palkintojenjaossa. Ja kuka oli KOK:n puheenjohtaja. Mistäkö tiedän/muistan? Katselin aikoinaan kisoja ja kuuntelin vuosia myöhemmin ruotsalaisen Nationalteatern-ryhmän laulua pronssimitalistin kohtalosta.

Mustat nyrkit?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
KOK:ta johti silloin A. Brundage.
Luin ensin A.Bryggare ja alkoi naurattaa.

Jos vaihtoehdot olisivat vaikka nämä allamainitut, niin tuo voisi olla viimeisten kysymysten joukossa.
A.Brundige
A.Brundage
A.Brüggemann
A.Bryggare

Harvoin niissä on kuitenkaan mitään satavarmasti pois suljettavaa Bryggarea. Toki kyseinen herra oli niin pitkään KOK:n puheenjohtajana, että vanhempi sukupolvi hänet muistaa.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Kyllä nämä alkupään kysymykset pitäisi olla sellaisia, jotka tyhmäkin saa pääteltyä. Kuka juoksi Suomen maailmankartalle? A. Hannes Kolehmainen B. Timo Soini C. Kimi Räikkönen vaiko D. Alisa Vainio? Pera Hämeestä tajuaa, että Timppa ei varsinaisesti mikään juoksija ole, Kimi ajaa autoa ja jäljelle jäävät 18-vuotias tyttö ja viisinkertainen olympiamitalisti. Jos tuossa vaiheessa alkaa miettiä, että Alisa Vainio oli kesällä paljon uutisissa ja vastauksen on pakko olla D, niin ei ehkä ansaitse sitä miljoonaa euroa. Sen sijaan jos kysymykset ovat tasoa haistavittu, niin peli ei enää ole reilu.

Mistä lähtien Adam Silver on toiminut NBA:n komissaarina?
A. huhtikuusta 2014
B. marraskuusta 2013
C. helmikuusta 2014
D. tammikuusta 2012
 

Morgoth

Jäsen
Ennemmin siis aina yleissivistynyt tietoviisas Toivanen kuin mikään ammattivisailija. Kalliolevot voivat osata asioita paljon ulkoa, mutta Toivanen voi paikata samalla hampaat.

Miten yleissivistymätön ihminen on, jos ei osaa laittaa kuppikokoja oikeaan järjestykseen? Melkoiseen "täsmäkysymykseen" Toivanenkin kompastui. No, kenties Toivasta kiinnosti vain hampaat.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kalliolevot voivat osata asioita paljon ulkoa, mutta Toivanen voi paikata samalla hampaat.

Vähän huono perustelu, sillä onhan Kalliolevollakin koulutus ja ammatti. Eli Kalliolevo voi samalla... no niin no, mitä ne diplomi-insinöörit nyt sitten voivatkaan tehdä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kyllä nämä alkupään kysymykset pitäisi olla sellaisia, jotka tyhmäkin saa pääteltyä.

Kysymyksissä on sitä samaa mitä uudessa juontajassa eli "vihteen" ehdolla mennään vähän turhan vahvasti. Ennen vanhaan muistan, että ekat neljä kysymystä olisi kuka tahansa idioottikin osannut vastata oikein ja vasta eka kynnyskysymys oli vasta sellainen, jossa ehkä saattoi joutua miettimäänkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tää ammattivisailija Kalliolevo se jätkä joka tietää vastaukset työn puolesta?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten yleissivistymätön ihminen on, jos ei osaa laittaa kuppikokoja oikeaan järjestykseen? Melkoiseen "täsmäkysymykseen" Toivanenkin kompastui. No, kenties Toivasta kiinnosti vain hampaat.
Ehkä Toivasen ajatusmaailma menee niin, että A tarkoittaa A-luokkaa, eikä mitään teinikokoa.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Ehkä Toivasen ajatusmaailma menee niin, että A tarkoittaa A-luokkaa, eikä mitään teinikokoa.

Vastasikos Toivanen siis väärin tähän vai oliko vain hidas? Tällaisella kysymyksellähän saadaan varmistettua se, että joku Hottikset-ohjelmaan paremmin soveltuva bimbo pääsee kilpailemaan enne jotain Erik Toivasen kaltaista, joka oikeasti tietäisi jostain jotain. Mutta toisaalta mielestäni myös kuppikokojen tietäminen voidaan mielestäni lukea jollain tapaa yleistietoon, joskin tuollaisena karsintakysymyksenä vähän kyseenalainen. Ylipäätään toivoisi, että nämä karsintakysymykset olisivat vähän haasteellisempia kuin mitä tällä kaudella on ollut.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Miten yleissivistymätön ihminen on, jos ei osaa laittaa kuppikokoja oikeaan järjestykseen? Melkoiseen "täsmäkysymykseen" Toivanenkin kompastui. No, kenties Toivasta kiinnosti vain hampaat.

Jospa Toivanen on enemmän peppu- kuin tissimiehiä?

Eikä se rintaliivien logiikka ole tälläkään foorumille monelle avautunut, tästähän aiheesta oli vuosi pari sitten pitkähkö debatti, jossa monelle ei oikein avautunut, mitä ne luvut ja kirjaimet kuppikokomerkinnöissä edes tarkoittavat. Tästä voi luntata tätä asiaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vähän huono perustelu, sillä onhan Kalliolevollakin koulutus ja ammatti. Eli Kalliolevo voi samalla... no niin no, mitä ne diplomi-insinöörit nyt sitten voivatkaan tehdä.

Kalliolevon siviiliammatti jota hän ei harjoita ammattitietovisailu-uransa aikana merkitsee tässä tapauksessa yhtä paljon kuin monien suomalaisten ammattijääkiekkoilijoiden siviiliammatti, jota ei harjoiteta. Kiva, että sellainen on olemassa eikä tarvitse jäädä tyhjän päälle, mutta kyllä kunnon amatöörihenki on aina kuulunut parhaisiin tietovisoihin ja parhaille tietoniekoille.

On aina mukavampaa, jos joku tietää ns. turhaa tietoa (mitä laajimmat knoppitiedot visailuissa ovat) omaksi ilokseen muun elämän ohella. Harrastuksia sitä olla pitää.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
En ollut kuullutkaan mistään Kalliolevosta. Näköjään ihan ammattivisailija wikisivuston perusteella. Toivasessa ja muissa vanhan liiton guruissa oli se yleisöä kiinnostava ja yhdistävä tekijä, että nämä olivat teoriassa kuin keitä tahansa tavallisia kansalaisia, jotka tiesivät ja osasivat paljon asioita ilman, että he olisivat olleet mitään pro-visailijoita eli ammattiurheilijoihin verrattavissa olevia.
Et ole kuullut, koska nykyään ei tule Suomen tietoviisas -tv-ohjelmaa. Jos tulisi, niin olisit varmaan kuullut. Jos Erik Toivasen "uran" aikana ei olisi tullut Suomen tietoviisasta, niin et olisi luultavasti koskaan kuullutkaan Erik Toivasesta.
Ennemmin siis aina yleissivistynyt tietoviisas Toivanen kuin mikään ammattivisailija. Kalliolevot voivat osata asioita paljon ulkoa, mutta Toivanen voi paikata samalla hampaat.
Ymmärsit väärin mitä tarkoitin. Tarkoitin sitä, että kuinka hyvin esim. Toivanen pärjäisi Kalliolevoa vastaan tietokilpailussa. Romantisointi on asia erikseen, sitä voi harrastaa ihan rauhassa, mutta en puhunut nyt siitä vähääkään.
Kalliolevon siviiliammatti jota hän ei harjoita ammattitietovisailu-uransa aikana merkitsee tässä tapauksessa yhtä paljon kuin monien suomalaisten ammattijääkiekkoilijoiden siviiliammatti, jota ei harjoiteta. Kiva, että sellainen on olemassa eikä tarvitse jäädä tyhjän päälle, mutta kyllä kunnon amatöörihenki on aina kuulunut parhaisiin tietovisoihin ja parhaille tietoniekoille.
Tiedät siis, ettei Kalliolevo käy töissä? Kisat ovat käytännössä aina viikonloppuisin. Eikä niillä visoilla elätä itseään.
On aina mukavampaa, jos joku tietää ns. turhaa tietoa (mitä laajimmat knoppitiedot visailuissa ovat) omaksi ilokseen muun elämän ohella. Harrastuksia sitä olla pitää.
Tuottanen nyt pettymyksen, mutta kyllä Erik Toivanenkin harjoitteli tietokilpailuihin. Ei siellä huipulla pärjää kukaan jos ei harjoittele. Hyvä ystäväni toki kirjoitti tästä jo vuonna 2007 kansainväliseen ATK-verkkoon tälviisii: "Vastaajan kunniaan kuuluu, että hän on hankkinut tietonsa ohimennen, muiden toimiensa ja lukeneisuutensa sivutuotteina. Jos jonkun tiedetään lukeneen tieto- ja tietosanakirjoja tieten tahtoen, tietokilpailuun valmistautumisen tautta, häntä syytetään dopingista. Sellaista kansalaista, joka saadaan kiinni valmiiden tietokilpailukysymysten ja vastausten salatutkiskelemisesta, pidetään Kyrön, Kirvesniemen, Isometsän, Mäntylän, Kuitusen jne, jne, jne, kaltaisena isänmaan lippuun paskojana.". Mutta tämänlainen pätee lähinnä pubivisoihin, Erik Toivasen tasolla pitää jo sitten doupata.

Olen muuten jutellut Erik Toivasen kanssa. Tapahtumapaikka oli Lohjalla vuonna 1997 eli Erikin ollessa huipulla! Eikö tämä ole Melkein sukua julkkikselle -ketju?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun taas kohta ohjelma pärähtää ruutuun, niin kysyisin että tietääkö joku, että kuka/mikä nuo voitot maksaa? Jos sieltä nyt joku oikeasti sen miltsin onnistuisi ottamaan, niin Nelonenhan olisi kusessa jos itse sen joutuisivat maksamaan. Otetaan siis huomioon, että juontajan, kuvausryhmän jne. palkat ja muut juoksevat kulut pitää maksaa ja ohjelmaformaatista pitää maksaa. Ei noiden 12 jakson mainostuloilla mitään miljoonan voittoa Nelonen tee, se on ihan saletti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös