Siis siinä hakulomakkeeseen lyödään muutama kiinnostuksen kohde tai mielenkiintoinen fakta, mutta mitään laajempaa skriinausta ei ole ainakaan vielä pari vuotta sitten tehty kenenkään osalta.
Ts. siinä voi ilmoittaa harrastavansa keskioluita, fanittavansa curlingia tai olevansa intohimoinen historiantutkija. Jotain millä kisaajasta saadaan persoonallinen ja kiinnostava.
Pari tuotantokautta sitten laitoin itsekin hakemuksen vetämään. Ainakin silloin hakijalle tehtävä kysymyspatteristo oli aika monipuolinen, kysyttiin laidasta laitaan töistä, harrastuksista, tulevaisuudensuunnitelmista, haaveista, esiintymiskokemuksesta, ja tietysti kysymyksiä tyyliin "mitä tekisit jos voittaisit miljoonan". Kysymyksiä oli muistaakseni n. 25-30 kappaletta, tai ainakin sen verran että niitä ei ihan yhdeltä istumalta jaksanut täyttää. Lisäksi hakuvideo oli pakollinen.
Koetin itse vastailla mahdollisimman viihdyttävästi, toki jonkunnäköisissä raameissa ettei nyt ihan valheita tullut heitettyä. Lisäksi tein mielestäni aika hauskan hakuvideonkin. Tulos: en päässyt. Pohdin itsekseni että oma hakijaprofiili on varmaan ollut liian samankaltainen monien muiden hakijoiden kanssa jo iän, sukupuolen ja asuinkaupungin osalta. Pitäisi erottua vielä paremmin. Silti ohjelmaan pääsy voi olla vaikeaa ihan numeroiden valossakin: yhdellä tuotantokaudella kilpailemaan pääsee n. 100 kilpailijaa, kun taas hakijoita voisi varovaisestikin arvioiden kuvitella olevan useampi tuhat per tuotantokausi. Tarkat hakijamääräthän ovat todellisia valtionsalaisuuksia, niistä ei tuotantoyhtiö hiisku julkisuuteen mitään. Mutta jo noista numeroista voi päätellä ettei tuonne ihan helpolla pääse, ottaen huomioon sen että ohjelma yhä pyörii katsotuimpien listoilla aika korkealla.
En muista onko aiempien tuotantokausien kohdalla kilpailijoissa ollut jotain tiettyä sukupuolijakaumaa, mutta ainakin tällä kaudella on tainnut olla joka ohjelmassa kolme miestä ja kolme naista. Mutuilisin, että naisia on hakijoina selvästi miehiä vähemmän, joten naisille oletettavasti läpi pääseminen on tässä ohjelmassa miehiä helpompaa. Ja toki helpottaa myös jos ulkonäkö ja supliikki ovat kunnossa.
Hakijoita tosiaan ohjelmaan riittää ja valtit ovat tuotantoyhtiöllä. Olen myös itse aika paljon pohtinut sitä kuinka satunnaisia kysymykset todella ovat, mutta ei siitä sen enempää, ainakaan tässä viestissä.