Minä olen tätä hallituksen muodostamista ja hallitusohjelman koostamista seurannutkin hyvinkin optimistisenä ja olen valmis seuraavat ennustukset tekemään.
Kaikkien pettyneimpiä tämän hallituksen politiikkaan tulevat olemaan hallituspuolueista PerusSuomalaisten kannattajat. Tällä en tarkoita Dee Snideria, vaan ihan prosentuaalisesti mitattuna suurinta osaa kaikista maan kannattajista. Osittain tähän on syynä jo lähtökohtaisesti epärealistiset odotukset, osittain se että valtiovarainministeri kerää niskaansa enemmän paskaa kuin ansaitsee (oletan että Soini tämän nakin joutuu ottamaan) ja odotettavissa on, että Sipilän hallituksessa tullaan tekemään radikaaleja ja kovia päätöksiä, joiden arvo näkyy suurelta osin vasta vaalikauden jälkeen.
Toiseksi pettyneimpiä tulevat olemaan Keskustan kannattajat. Tämä hallitus on Sipilän show hyvässä ja pahassa. Sipilä ei ole tuolla kavereita etsimässä vaan laittamassa maan asioita kuntoon. Hän ei ole välttämättä jatkokausia hakemassa, joten hänen ei tarvitse kansansuosiosta suuremmin välittää. Hänellä on Keskustassa jo entuudestaan niin vahva oppositio (Väyrynen, Pekkarinen ja muut välistävetäjät ja koijarit), että välillä tuntuu että hän on yhtä suosittu muiden puolueiden kannattajien joukossa kuin omiensa joukossa. Sipilän arvomaailma tuntuu olevan hyvinkin lähellä Kokookomuksen konservatiivi-reunaa. Iso kysymys tulee olemaan kotiinpäin vedon määrä ja pääkaupunki-politiikka.
Minä veikkaan, että Kokoomuksen kannattajat tulevat hallituksen politiikkaan olemaan kaikkein tyytyväisimpiä. Ainakin tähän asti julkitulleet tiedot ohjelmasta tuntuvat olevat melko suoraan Kokoomuksen linjausten mukaisia muutamin poikkeuksin.
Mielenkiintoinen kysymys on sitten sekin, että tuleeko tämä vaikutamaan Persujen kannatukseen seuraavissa vaaleissa ja missä määrin. Minä en usko, että kannatus tulee harjoitetun politiikan/siihen tyyymättömyyden takia mihinkään pikkupuolueiden luokkaan romahtamaan. Ratkaisevampi kysymys tulee olemaan Soinin jatko ja ennenkaikkea hänen jättämättä perintönsä. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Soini ei meinaa jatkaa puolueen johdossa, mutta kuka tulee tilalle ja haluaako Timo antaa "oman lapsensa" hänelle tuosta noin vain? Ottamatta kantaa, että onko se oikeutettua vai ei, niin en hämmästyisi Soini vielä jälkikäteenkin tuntisi jonkin sortin katkeruutta kaikesta kokemastaan, että jos hän ei saa jatkaa puolueen omistajana, niin ei saa kukaan muukaan. En myöskään olisi valtavan yllättynyt jos hän kokisi jopa jonkinlaista hyvänolontunnetta, mikäli puolue ei hänen jälkeensä pärjäisi yhtä hyvin kuin hänen aikanaan, sillä se vain alleviivaisi hänen henkilökohtaista erinomaisuuttaan. Entä miten halla-aholaisten siipi tulee reagoimaan Soinin jälkeiseen aikaan.