Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 150 706
  • 10 753

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...TV-ja netti 85€, puhelin 60€...
Kuulostaa aika kalliilta, tuossa täytyy olla mukana joku iPhone 6 osamaksulla ja telkkari täynnä maksukanavia?
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Kuulostaa aika kalliilta, tuossa täytyy olla mukana joku iPhone 6 osamaksulla ja telkkari täynnä maksukanavia?

Laajakaista, kaapelimaksut ja Nelonen Pro extra. Puhelimissa Saunalahden rajaton liittymä 29€/kk x 2 (emäntä ja minä).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tälle nostan kyllä aidosti hattua. Meillä kun on jonkinlainen kuukausibudjetti käytössä, niin laskin tuosta jotain keskiarvoa. Asuntolainan osuus on n.660€. Satunnaisesti luottokorttimaksuja n.100€. Tämän lisäksi jaoin kaikki kiinteät ja vähemmän kiinteät tasaisesti kuukauden kulutukselle. Sähkö (8600 kWh/100m2 paritalo) 86€, vesi 34€, jätehuolto 20€, TV-ja netti 85€, puhelin 60€, vakuutukset 90€, auto (polttoaine/mahd. huollot) 300€ , kiinteistövero 20€, tontinvuokra 25€, apteekki ym.50€ niin tuossa on jo yli 1500€ eikä vielä olla syöty tai ostettu mitään muuta. Jos tuolla pystyy ylläpitämään sijoitusasuntoa ja matkustelemaan niin hatunnosto ilman sarkasmin häivääkään.
Siis puhutaanko tässä nyt yksittäisen ihmisen vai pariskunnan tuloista ja menoista? 1500 eurossa oli puhetta yhdestä, mutta tämä "me" vaikutti perheeltä, jolloin tulojakin voisi ollettaa olevat kahdet. Sitä en ymmärrä, että miten puhelimeen saa menemään 60€ kuussa ja Tv:seen ja Nettiin 85€ (maksukanavilla toki helposti), muutoin varsinkin kohtuullista. Auton voi ajatella olevan jonkinlainen yleellisyys, eli tietyillä paikoilla pystyy kk-kortilla matkustamaan selvästi edullisemmin (HSL 45€ / kk).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laajakaista, kaapelimaksut ja Nelonen Pro extra. Puhelimissa Saunalahden rajaton liittymä 29€/kk x 2 (emäntä ja minä).
OK, jotenkin ymmärsin että kulut olivat per henkilö.
 
... Jos tuolla pystyy ylläpitämään sijoitusasuntoa ja matkustelemaan niin hatunnosto ilman sarkasmin häivääkään.
...
No sijoitusasunto sinänsä hämää vähän, koska maksaa käytännössä itse itseään. Mutta jos ajattelee, että asuntolaina n. 500€, vastiketta 150€, auto 300€, ruoka ja bensat n. 500€, niin ollaan päästy 1450 euroon. Satanen kuussa säästöön, niin 150€ jää sitten muihin kuluihin. Säästöillä sitten voi tehdä mitä haluaa. Toki sitten olen tehnyt myös oheishommia päivätyön lisäksi, millä olen saanut lisärahaa käyttöön. Autonkin saa halvemmalla toki. Ruokaan saan menemään aika vähän, koska ostan kaupan halpamerkkejä ja alennustuotteita, esim. lihoista metsästän aina -30% -tuotteita. Ja lisäksi S-ryhmän bonusrahastointi on mukavan salakavala tapa säästää, tuototkin olleet mukavat.
 
olen maksanut asuntolainaa, sijoitusasuntoa (toki tästä saanut vuokraakin)

Kuka oli takaajana, kun ostit ensimmäisen omistusasuntosi?

Minä tutustuin taannoin yhteen parikymppiseen tyttöön, joka ei ollut tehnyt töitä päivääkään elämässään, mutta jonka elintaso oli silti varsin hulppea, koska hänellä oli vino pino perinnöksi saatuja sijoituskämppiä. Hänkin olisi voinut todeta, että ei sitä ihminen kummoista palkkaa tarvitse pärjätäkseen.

auto 300€

Sä puhuit uudesta autosta. Minkälaista uutta autoa maksaa 300 eurolla kuussa, kun tuolla 300 eurolla pitää kuitata myös auton huollot, vakuutukset ja autoverot?

Toki sitten olen tehnyt myös oheishommia päivätyön lisäksi, millä olen saanut lisärahaa käyttöön.

Eli todellisuudessa et ole elänyt millään 1700 eurolla. Miksi ryhtyä silloin luennoimaan siitä, että "kyllä 1700 eurollakin elää ihan mukavasti". Itsekin saan varsinaisesta duunistani käteen 2100 euroa ja kakkostyöstäni keskimäärin 500 kuussa.Miksi rupeaisin silloin listaamaan kaikkia rahanreikiäni ja toteaisin samalla, että "kaiken tämän voi ihan hyvin maksaa 2100 eurolla kuussa".

150€ jää sitten muihin kuluihin.

Eli 1800 euroa vuodessa. Ja tällä 1800 eurolla sitten "makselet lemmikin maksuja, sijoitat osakkeisiin ja rahastoihin, reissaat kotimaassa ja ulkomailla, harrastat, viet avokkia ulos, jne.". Ja mitä ilmeisimmin pidät myös jonkinlaisia vaatteita päällä.

Kiinnostaisi kuulla hieman tarkemmin, että mitä silloin harrastetaan, millaista lemmikkiä pidetään, millaisia koti- ja ulkomaanreissuja tehdään, millaisiin vaatteisiin pukeudutaan, millaiseen puhelimeen puhutaan, millaisella tietokoneella spämmäillään, millaista telkkaria katsellaan, millaisilta paikoilta vasaran ja mahdollisesti joidenkin muiden joukkueiden pelejä katsellaan, millaista kulttuuria (leffat, musiikkikeikat jne.) kulutetaan ja millaisiin paikkoihin avokkia viedään syömään, kun kaiken tämän ja vähän päälle pystyy maksamaan 1800 eurolla vuodessa. Mulla jo yksi koriksen EM-kisareissu vie melkein sen 1800 euroa.

Ja lisäksi S-ryhmän bonusrahastointi on mukavan salakavala tapa säästää, tuototkin olleet mukavat.

Paljon enemmän säästäisit ostamalla ruuat Lidlistä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ruokaan saan menemään aika vähän, koska ostan kaupan halpamerkkejä ja alennustuotteita, esim. lihoista metsästän aina -30% -tuotteita. Ja lisäksi S-ryhmän bonusrahastointi on mukavan salakavala tapa säästää, tuototkin olleet mukavat.

Jos valmistaa itse ruoat ja laskee kilohinnat, eli yksikköhinnat, tarkasti niin sillä säästää jo todella paljon. Tämä siis sen lisäksi, että käyttää hyväksi nuo erikoistarjouksessa olevat lihat, kalat jne. Tämäkin on valintakysymys. Jos ei jaksa/osaa kokata, niin sitten pitää maksaa enemmän. Jos ei ole varaa niin sitten pitää opetella kokkaamaan. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kokata yksilöille.
 
K

kiwipilot

Itsellä viiden hengen talous pyörii tällä hetkellä ihan mukavasti neljän ja puolen tonnin nettotuloilla (sis. lapsilisät). Asumiskuluihin (lainanlyhennys, vastike ja sähkö) menee 1000€ kuukaudessa, puhelinliittymiin sekä nettiin 60€. Autoa ei toistaiseksi ole, joten peruskulujen jälkeen säästöön (=matkusteluun) pystyy laittamaan parisen tonnia / kk. Syksyllä toki tulee pari tiukempaa kuukautta opiskelun vuoksi mutta loppuvuodesta valmistumisen jälkeen pitäisi olla sitten - toivottavasti - ensihoitajan liksoilla. Vielä talvella tulot olivat noin tonnin pienemmät mutta ihan hyvin selvittiin ja pari pidempää reissuakin pystyttiin tekemään. Kultalusikkaa ei ole suussa eikä perseessä, joten kaikenmaailman kirjoittelijoiden on turha tulla nillittämään näistä laskelmista.
 
Kuka oli takaajana, kun ostit ensimmäisen omistusasuntosi?
Toinen vanhemmistani.
Sä puhuit uudesta autosta. Minkälaista uutta autoa maksaa 300 eurolla kuussa, kun tuolla 300 eurolla pitää kuitata myös auton huollot, vakuutukset ja autoverot?
Pienempi henkilöauto. Toki aiemmin on ollut käytettyjä autojakin, jolloin kk-maksu on ollut huomattavasti pienempi. Muutama satanenhan noihin vuodessa menee, riippuu vakuutustasosta ja missä käyttää huollossa. Toki bonuksien määräkin vaikuttaa.
Eli todellisuudessa et ole elänyt millään 1700 eurolla. ...
Elin, mutta en aina. Suurimman osan aikaa minulla ei ole ollut oheistöitä.
Eli 1800 euroa vuodessa. Ja tällä 1800 eurolla sitten "makselet lemmikin maksuja, sijoitat osakkeisiin ja rahastoihin, reissaat kotimaassa ja ulkomailla, harrastat, viet avokkia ulos, jne.". Ja mitä ilmeisimmin pidät myös jonkinlaisia vaatteita päällä.
Kissa ei ole suuri kuluerä. Ilman lemmikkiäkin ihminen tosin pärjää hyvin. Jos siis raha on tiukalla, ei kannata lemmikkiä ottaa. Kuten kirjoitin, satasen kuussa saa säästöön hyvinkin. Pudottamalla asumiskuluja ja autoon meneviä kuluja, saa enemmänkin. Kotimaanreissuihin löytää hyviä tarjouksia, samoin ulkomaille. Ei, ei esimerkiksi kuukautta jenkeissä tms. Avokin mieltymykset toki vaikuttaa siihen, kuinka paljon siihen menee rahaa.
Kiinnostaisi kuulla hieman tarkemmin, että mitä silloin harrastetaan, millaista lemmikkiä pidetään, millaisia koti- ja ulkomaanreissuja tehdään, millaisiin vaatteisiin pukeudutaan, millaiseen puhelimeen puhutaan, millaisella tietokoneella spämmäillään, millaista telkkaria katsellaan, millaisilta paikoilta vasaran ja mahdollisesti joidenkin muiden joukkueiden pelejä katsellaan, millaista kulttuuria (leffat, musiikkikeikat jne.) kulutetaan ja millaisiin paikkoihin avokkia viedään syömään, kun kaiken tämän ja vähän päälle pystyy maksamaan 1800 eurolla vuodessa. Mulla jo yksi koriksen EM-kisareissu vie melkein sen 1800 euroa.
Kesäinen joukkuelaji, sponsorihankinnalla kuittaa kausimaksut. Vaatteet markettikamaa; siistit, ei kalliit. En osta uusia vaatteita kuin tarpeen vaatiessa. Eipä tosin epäsiistiksi ole kukaan päässyt haukkumaan, vaikka vaatekaapin kiertoaika ei markkinatalouden optimia ole lähelläkään. Ei, en todellakaan ole ajatellutkaan lähteä katsomaan koriksen EM-kisoja. Siihen ei ole varaa.
Läppäri on vanhempi mäkki, hankittu joskus aikanaan. Telkkari 47" led-telkkari, hankittu jossain välissä, kun oli rahaa. Vasaran pelejä en ole käynyt katsomassa, en tiedä missä pelaa. Tutuilta olen saanut lippuja kiekkopeleihin, niin Tapparan kuin Ilveksenkin. Leffat yleensä vuokraamosta tai telkkarista. Puhelin on nokialainen, osarilla hommattu.
Paljon enemmän säästäisit ostamalla ruuat Lidlistä.
No niin ja näin. Bonukset + Xtra/Rainbow, niin taitaa Lidl jäädä taakse. Tähän vielä bonuksien vaikutukset niihin muihin hyödykkeisiin.

Kysyppä vielä joku toinen.

Kuten sanottu, esimerkkini ei ole tästä hetkestä vaan yhdistelmä aiempia vuosia, koska tilanteet ovat vaihdelleet. Mutta edelleen, helposti tuolla 1700€/kk pärjää, kun kontrolloi kulujaan. Omassakin esimerkissäni pystyisi kuluja karsimaan vielä komeasti.
 
Jos valmistaa itse ruoat ja laskee kilohinnat, eli yksikköhinnat, tarkasti niin sillä säästää jo todella paljon. Tämä siis sen lisäksi, että käyttää hyväksi nuo erikoistarjouksessa olevat lihat, kalat jne. Tämäkin on valintakysymys. Jos ei jaksa/osaa kokata, niin sitten pitää maksaa enemmän. Jos ei ole varaa niin sitten pitää opetella kokkaamaan. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kokata yksilöille.
Nimenomaan. En katso oikeastaan koskaan niitä tuotepakkauksen hintoja, vaan nimenomaan kilohintaa. Ja olen jo vuosia tehnyt kaikki ruokani, niin kotona kuin töihinkin. Sillä saan ruokakustannukset pidettyä aisoissa. Kasviksistakin käyttää niitä tuotteita mitkä ovat sillä sesongilla edullisia ja tietenkin pakasteita. Jos olisi reilummin rahaa, niin varmaan tulisi ostettua toisella tavalla ruuatkin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Itsellä viiden hengen talous pyörii tällä hetkellä ihan mukavasti neljän ja puolen tonnin nettotuloilla (sis. lapsilisät).
Paljonko tulonne tulevat olemaan, kun luovutte palkan lisistä? Ja mitä vaimosi on asiasta mieltä? Onko hän yhtä innostunut kuin sinä luopumaan sunnuntaikorvauksista?
 
K

kiwipilot

Paljonko tulonne tulevat olemaan, kun luovutte palkan lisistä? Ja mitä vaimosi on asiasta mieltä? Onko hän yhtä innostunut kuin sinä luopumaan sunnuntaikorvauksista?

Poliittinen asiantuntija tarkoittanee sunnuntain tuplapalkkaa? Tällöin tulot vähenisivät ehkä 250-300€ kuukaudessa ja tuplat jahka itse työllistyn aikanani ensihoidon puolelle eli puhuttaisiin jostain kuudesta sadasta eurosta. Eipä tuo vaimollekaan mikään valtava ongelma ole. Toisaalta, vaimo on hakeutumassa päivätyöhön jolloin lisät häviävät kokonaan.

Varmasti tälläinen on kaltaisellesi pienen ihmisen asialla huomiohuoraavalle maailmanmiehelle täysin käsittämätöntä ymmärtää. Itse taas en oikein ymmärrä miksi sunnuntaina pitäisi maksaa tuplaliksaa, varsinkaan kun se ei ole mikään normi muissakaan maissa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tästä saat jo melkoisen merkittävän edun vertailussa niihin ihmisiin, jotka joutuvat vastaamaan elatuksestaan itse. Sellaisille ihmisille esim. sen sijoituskämpän ostaminen on hivenen haastavampaa.
Sijoituskämpäksi jäi oma aiempi asuntoni. Ostin sitten uuden puoliksi silloisen tyttöystäväni kanssa.

Ja kyllä, toki siitä oli etua, että toinen vanhemmistani pystyi takaamaan lainaa. Mutta esim. ASP-säästämisellä onnistuisi varmasti, jos vaikka esimerkkini mukaisessa tilanteessa asuisi kimppakämpässä vuokralla, maksaen esim. 350€/kk asumisesta. Siihen edullisempi auto ja muutenkin maltillista kulutusta, niin saa säästöön 300-400€/kk helposti. Sitten ostaa maltillisen, enimmillään 70k€ asunnon, niin pääsee hienosti alkuun.
 
K

kiwipilot

Parempi ehkä olisi kuitenkin puhua vaimon kanssa ennen kuin alat hänen palkkaansa leikkaamaan. Ihan vaan perhesovun säilymisen vuoksi

Esität näköjään myös parisuhde-experttiä poliittisen asiantuntijan rinnalla? Mutta älä sinä Pena kanna huolta minun parisuhteestani vaan huolehdi mieluummin vaikkapa luetun ymmärtämisestäsi. Tosin teillä siellä vasemmalla päin persettä -ymmärtäminen lienee enemmän sääntö kuin poikkeus.
 
Poliittinen asiantuntija tarkoittanee sunnuntain tuplapalkkaa? Tällöin tulot vähenisivät ehkä 250-300€ kuukaudessa ja tuplat jahka itse työllistyn aikanani ensihoidon puolelle eli puhuttaisiin jostain kuudesta sadasta eurosta.

Mulle on jäänyt tässä sunnuntailisäkeskustelussa yksi asia vähän epäselväksi: jos sunnuntaityöstä lakattaisiin maksamasta tuplapalkkaa, ei kai se automaattisesti tarkoittaisi sitä, että sunnuntaityöstä ei maksettaisi minkäänlaisia lisiä? Täällä ihmiset kirjoittelevat, että "muijan vuositulot tippuisivat 4000 euroa, jos sunnuntailisistä luovuttaisiin". Mutta eikö homma voisi ihan hyvin mennä vaikka niin, että sunnuntaityöstä maksettaisiinkin 100 prosentin sijasta vaikkapa 50 pinnaa ekstraa? Ja silloin ne tulot eivät laskisi läheskään sitä 4000 euroa.
 
Ja kyllä, toki siitä oli etua, että toinen vanhemmistani pystyi takaamaan lainaa. Mutta esim. ASP-säästämisellä onnistuisi varmasti, jos vaikka esimerkkini mukaisessa tilanteessa asuisi kimppakämpässä vuokralla, maksaen esim. 350€/kk asumisesta.

Niin, toiset joutuu säästämään ennen kuin pääsevät kiinni omistusasumiseen, ja toisille se omistusasuminen tulee kuin manulle illallinen. Jälkimmäisten on sitten helppo jaella talousneuvojaan sieltä omistusasunnosta käsin, kun oma elintaso pohjautuu pitkälti porukoiden varallisuuteen.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mutta eikö homma voisi ihan hyvin mennä vaikka niin, että sunnuntaityöstä maksettaisiinkin 100 prosentin sijasta vaikkapa 50 pinnaa ekstraa? Ja silloin ne tulot eivät laskisi läheskään sitä 4000 euroa.
Häkämies ei minun mielestäni tuollaista vaihtoehtoa esittänyt. Hän vaati vain sunnuntaikorvausten poistamista. Mikä tässä tilanteessa, kun ollaan neuvottelemassa työehtosopimusten jatkosta ja yhteiskuntasopimuksesta, osoittaa, että EK:n linja työntekijäosapuolta kohtaan on erittäin ylimielinen, etten sanoisi vittuileva. Siellä ilmeisesti ajatellaan, että kun Suomessa on EK:ta edustava hallitus niin se voi vaatia mitä tahansa.
 
Häkämies ei minun mielestäni tuollaista vaihtoehtoa esittänyt. Hän vaati vain sunnuntaikorvausten poistamista.

Ja koska hän ei samassa yhteydessä vaatinut lauantaikorvausten poistamista, on melkoista mutkien oikomista vetää automaattisesti sellainen johtopäätös, että Häkämiehen mielestä viikonlopputyöstä ei pitäisi maksaa minkäänlaisia lisiä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Niin sinun mielestäsi on varmaan ollutkin, mutta sen takia siitä luetunymmärtämisestä on useasti huomautettukin.
Radion ykkösaamussa viime viikolla Häkämies puhui ihan samaa. Että nyt ei ole kyse pelkästään luetun ymmärtämisestä vaan ehkä myös kuullun ymmärtämisestä.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Siis puhutaanko tässä nyt yksittäisen ihmisen vai pariskunnan tuloista ja menoista? 1500 eurossa oli puhetta yhdestä, mutta tämä "me" vaikutti perheeltä, jolloin tulojakin voisi ollettaa olevat kahdet. Sitä en ymmärrä, että miten puhelimeen saa menemään 60€ kuussa ja Tv:seen ja Nettiin 85€ (maksukanavilla toki helposti), muutoin varsinkin kohtuullista. Auton voi ajatella olevan jonkinlainen yleellisyys, eli tietyillä paikoilla pystyy kk-kortilla matkustamaan selvästi edullisemmin (HSL 45€ / kk).

Eipä tuossa juuri ole kuluja, jotka niin paljoa heittäisivät häränpyllyä olisi talouden koko sitten yksi tai kaksi. Vakuutusmaksutkin koostuvat asunnon, auton ja minun sairaskulu/henkivakuutuksesta. Meillä talouden koko on tällä hetkellä kaksi henkilöä. Puhelinkuluihin on laskettu kaksi liitymää. Tuo 29.90€/kk tulee minulle edulliseksi kun viime kuussakin oli soitettuja puheluita yli 14 tuntia, joka esim. 7c/min hinnalla tekee vajaa 60€. Nettiliittymä on 24mb/s laajakaista ja siihen päälle Nelosen Pro extra kanavat sekä kaapeli-tv:n perusmaksut.
 
Radion ykkösaamussa viime viikolla Häkämies puhui ihan samaa. Että nyt ei ole kyse pelkästään luetun ymmärtämisestä vaan ehkä myös kuullun ymmärtämisestä.

Sanoiko Häkämies siinä radio-ohjelmassa, että hänen mielestään viikonlopputyöstä ei pitäisi maksaa minkäänlaisia lisiä? Muistatko minä päivänä ko. lähetys tuli? Voisin vaikka Areenasta etsiä.
 
Niin, toiset joutuu säästämään ennen kuin pääsevät kiinni omistusasumiseen, ja toisille se omistusasuminen tulee kuin manulle illallinen. Jälkimmäisten on sitten helppo jaella talousneuvojaan sieltä omistusasunnosta käsin, kun oma elintaso pohjautuu pitkälti porukoiden varallisuuteen.
Eipä meidän vanhemilla liiemmin varallisuutta ole. Toisella ei mitään, toisella oli asunto, jota sai vakuutena käyttää. Omillani olen kuitenkin pärjännyt muuten. Töissä sentään pääosin vanhempani ovat käyneet. Tosin ihan suorittavalla tasolla ja kehnolla palkalla.
Enkä tällä hetkelle edes asu omistusasunnossa. Kuten sanottu, ASP-tilin vaatiman summan säästää kyllä vaivattomasti. Eikä se omistusasunto kai tullut kuin "manulle illallinen", kun se on täytynyt itse kuitenkin maksaa.

Edit: Ja edelleenkään omat tapahtumani eivät muuta sitä asiaa miksikään, etteikö 1700€:lla, tai 1500€:lla pärjäisi ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös