Sinä ajattelet kyllä käsittämättömän suppeasti tätä kansantaloutta. Jos Saksasta auton hakeva maksaa 5000 euroa valtiolle ja 20 000 saksalaiselle autofirmalle, niin tämä edistää erittäin vaatimattomasti kansantaloutta, kun oletettavasti nolla euroa sieltä Saksasta palautuu Suomen kansantalouden kiertoon. Kun taas suomaaliset keskenään käyvät kauppaa, jää kaikki raha kansantalouden kiertoon ja taas uutta kautta verotettavaksi.
Kuvitellaan että haen auton Saksasta, sovitaan vaikka että se on mersu, maksan siitä tuon 5k valtiolle ja 20k saksalaiselle myyjälle (ottamatta kantaa onko yksityinen vai ei). Tai sitten haen samanlaisen auton Suomesta autoliikkeestä pöljä&pösilö, hintaa on 30k. Eli tuossa on tapaukset, olkoon Saksantuonti tapaus X ja kotimaasta osto tapaus Y. Sitten kysymykset sinulle:
1. Mistä, tapauksessa Y, autoliikkeelle on se auto ilmestynyt?
1.1 Kun tajuat että se auto on tullut myös sieltä Saksasta, niin miten tämä Y auttaa enemmän Suomen taloutta kuin tapaus X, varsinkin jos käytän erotuksen kotimaisiin tuotteisiin/palveluihin?
2. Olen ostanut tapauksen Y auton, myyn vanhan autoni penalle ja haen koko rahalla Virosta viinaa, miten tämä auttoi kansantaloutta verrattuna tapaus Y:hyn. Huonoimmassa tapauksessa penakin säästi rahaa ostamalla vanhan autoni (enhän minä nyt penalle huonoa autoa myisi) ja hän voi käyttää säästyneitä rahojaan ostamalla kotimaisia palveluita/tuotteita, vaikka minä tyhmänä hain Virosta autolastillisen konjamiiniä.
3. Jos pienituloisten kevyellä verotuksella tuetaan eniten kansantaloutta, niin eikös pienituloisen penan kannata ostaa juuri minun vanha autoni, jotta rikas autokauppias ei rikastu lisää ja penalla jää enemmän rahaa rillutteluun (jos pena siitä tykkää)?
4. Ensiksi tarvitaan hyvätuloinen ostamaan auto Suomeen (joko yksityinen hakee Saksasta tai yritys tilaa), josta se sitten kulkeutuu pienituloiselle. Ollaanko samaa mieltä?