Minä ainakin kuljen jo tämän yleisöasian suhteen sellaista kehää, missä tavallaan kyllä keksin selityksiä sille, miksei väkeä hallilla käy - kotisohvalta katsomisen mukavuus, liian kalliit liput (kai?), viime kausi yhä muistissa (mutta eikö joukkue ole nyt jo osoittanut että mitään järkytävää romahdusta tuskin on luvassa?), taloustilanne... kyllä kyllä, ymmärtäähän sen, että rahoille keksii tärkeämpääkin käyttöä. Perää on varmasti siinäkin, ettei peli nyt aina huikean viihdyttävää ole ja että vauhdikkaampi lätkä saattaisi purra yleisöön paremmin.
Mutta toisaalta tekee mieli vaan sanoa että näistäkin tekijöistä huolimatta vähintään se 3500 nyt pitäisi sentään olla hallilla joka kerta, aivan rehellisesti 4000. Facebookissa KalPalla on 37 000 tykkääjää ja Kuopiossa/"Kuopiossa" on lähemmäs 110 000 asukasta, mutta niin vaan jäädään jatkuvalla syötöllä yli kolmen tonnin. Käsittämätöntä. Pitäisi kärkikuusikossa jatkuvasti roikkuvan joukkueen kiinnostaa muulloinkin, kuin vain kun Suomen mestarit Oulun Kärpät on käymässä.
Ja varmaan sillä on myös joukkueeseenkin edes jonkinlainen vaikutus. Tai no. Voihan se olla, että esim. Virta ("Joukkue miettii turhaan käykö hallilla väkeä...") ja Riikola ("Kyllä se meitäkin auttaa jos hallilla on enemmän väkeä, kuudes kenttäpelaaja" jne.) lausuvat kommenttejaan yleisön määrästä puhtaasti kiinnostuksen herättämiseksi, eikä yleisökadolla oikeasti mitään merkitystä ole suorituksiin, mutta vähän epäilen, että kyllä niillä on.
Onko mainonnassa vaan yksinkertaisesti epäonnistuttu? Ovatko pelaajat liian harmaita? Ovatko Janne Keränen, Mikael Ruohomaa ja Arttu Ilomäki täysin HMV-osastoa kuopiolaisille? Kiiskinen, Hartikainen ja Salminenko sinne pitäisi saada takaisin? Voiko olla minkäänlaista vaikutusta sillä, että joukkueesta ei nouse oikeasti esiin yhtäkään Tähtipelaajaa, vaan joukkue suoriutuu illasta toiseen tasaisen hyvin ( = ratkaisijoita on paljon, mutta yksikään ei ole EHT/mikälie-tasoa... en tiedä, ovatko B ja Kuba mukana Tsekin ryhmässä). Kapanen nyt lähinnä on tällaista tähtistatusta kurkottelemassa.
Ehkäpä pelejä on vaan liikaa? KalPa on pelannut nyt eniten kotipelejä tällä kaudella, 17 kappaletta. Yksikään muu joukkue ei ole pelannut edes kuuttatoista. Viidestä viime pelistä neljä on pelattu kotona. Nyt sitten tuleekin neljän vieraspelin putki.
Kukapa minä lopulta olen haukkumaan kuopiolaisia kotiin jäämisestä. Olen jo kertaalleen ehtinyt manata pelitavan, hallimusiikin ja ties mitä alimpaan helvettiin, joten ehkäpä tämä on melkoista tekopyhyyttä nyt.