Eilinen ottelu oli KalPan osalta historian ensimmäinen Champions Hockey League matsi. En tiedä nähdäänkö organisaatiossa CHL-ottelut enemmän harjoitusotteluina, joissa tietyt järjestelyt voidaan tehdä "vähän sinneppäin" vai onko tarkoituksena tarjota kannattajille ja yhteistyökumppaneille laadukas ja merkitsevä ottelu? Ottelu, jossa yksityiskohtiin kiinnitetään huomiota ja jonka puitteet ovat uuden kansainvälisen kiekkobrändin tasolla?
Mikäli tarkoituksena on todella panostaa ottelutapahtumiin, tai näin ainakin kannattajana toivon, niin nostan esiin kaksi asiaa, joista on pakko antaa rakentavaa/kritiikkiä:
1. Kuuluttaja. Onko tosiaan niin, että vuodesta toiseen sama "ongelma" löytyy toimitsija-aitiosta ja asialle ei yksinkertaisesti tehdä mitään? Siis ihan oikeasti. Mikäli kyseistä tekijää ei haluta vaihtaa (en minäkään haluaisi asiaa edes nostaa esille, koska ihmisen työpaikka kyseessä, mutta...), niin voisiko organisaatio kouluttaa työntekijänsä niin että kuulutukset olisivat joskus hamassa tulevaisuudessa edes kohtalaisella tasolla? Suomenkieliset kuulutukset vielä välttävät kun muuta ei yksinkertaisesti ole tarjolla, mutta kansainvälisten ottelujen myötä englanninkieliset kuulutukset ovat jotain AIVAN JÄRKYTTÄVÄÄ. Mikäli KalPa olisi alasarjoja kahlaava höntsäjengi niin ymmärtäisin vielä tämän. Mutta nyt puhutaan organisaatiosta, joka pyrkii tekemisillään mukaan isoihin ympyröihin ja kuulutukset eivät millään muotoa vastaa muuta tekemistä. Kyseessä ei ole pelkästään KalPan brändi, vaan myös CHL:n brändi. Surkeaa kertakaikkiaan.
Mistä kuulutuksissa onkaan kyse kun ne toteutetaan laadukkaasti? Kuuluttaja on yksi tärkeä tekijä luomassa jännitettä ja draamaa tapahtumaan, niin alkuintrossa (jäälle tulo) kuin myös ottelun sisällä. Äänenkäytöllisesti ammattilaiselta tulisi vaatia selkeää (jopa ylikorostavaa) artikulointia, äänen korkeudella pelamista eri sanojen yhteydessä sekä näiden venyttämistä. Ottelutapahtumista vastaava voisi tehdä koulutusmatkan esim. Joensuun Katajan korismatsiin, jossa kuulutukset on toteutettu todella laadukkasti. Hitto, niin pitääkin kun kyseessä on joukkue joka on kansallisesti ykköstekijöitä ja joka pyrkii olemaan mukana myös kansainvälisillä kentillä. Näin asian kuuluisi olla KalPassakin.
Täytyy muistaa että kuuluttaja rakentaa omalla panoksellaan tapahtumasta tietynlaista näytelmää, joka toivon mukaan jättää voitosta tai tappiosta riippumatta tunteen, että katsoja haluaa tulla hallille vielä uudelleenkin. Ikävä kyllä tämän hetkinen enemmänkin työntää hallilta pois, kuin vetää sisään. Ja näin asian ei tulisi olla minkään ottelutapahtumaan liittyvän osalta.
2. Noh, toisena ja tärkeänä asiana mainittakoon tekijä, jota kuulutukset myös sivusi. Jäälletulo / intro. Olipahan huonosti toteutettu eilen. Jäällä oli valaistus päällä, valjusti taustalla soiva Chicago Bullsin tunnari ja ukot askiin pienen savun saattelemana. Kaiken kruununa biisi lopetettiin kuin leikaten. Jäi tunne, että organisaatio pitää matsia tyhjänpäiväisenä harjoitusotteluna ja että kamoja vähän testaillaan. Ja vaikka näin olisikin, ei maksavalle katsojalle sitä kannata paljastaa. Itse olin todella innostunut CHL:stä ja olen edelleenkin, mutta otteluihin syttyminen on paljon hankalampaa kuin jos jäälletulo olisi toteutettu laadukkaasti. Ken tästä puolesta vastaa, niin katsokaa vaikka omia videoitanne muutaman vuoden takaa. Hommahan oli ihan hanskassa ja toimiva: halli pimeäksi, strobot, paljon savua, tiukka biisi joka saattelee soturit jäälle ja tyylikäs feidaus biisistä ulos kun siirrytään jäällä seuraavaan toimintaan. Ei se ole vaikeaa. Hemmetti sentään, kaupungista löytyy audiovisuaalista osaamista näinkin tärkeään asiaan.
Jäälletulo ei ole vain siirtymä pukukopista jäälle, vaan edelleen, tunnelman ja jännitteen luomista kiekon tippumista jäähän ajatellen. Fanit on niin paljon helpompi saada kannustamaan omiaan heti alusta lähtien, kun ihmisten fokus on saatu kiinnitettyä jään tapahtumiin. Panostakaa tähän yksityiskohtaan, joka on yksi tärkeä palanen onnistuneessa ja laadukkaassa ottelutapahtumassa.
Toimisto, olen käytettävissänne jos ette ketään muuta löydä, ideoita, kytköksiä ja komptenessia kyllä riittää.
Summa summarum. Panostakaa yksityiskohtiin, niihin asioihin jotka luovat tunnelmaa. Kun ottelutapahtumasta saadaan laadukas ja viihdyttävä paketti, niin ihmiset löytävät jatkossakin hallille ja vetävät mukanaan uutta väkeä sisään.