Guns N' Roses

  • 788 463
  • 4 516

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei mielestäni kuulu tähän asiaan mitenkään, mutta kyllä Chinese Democracylla on muutama oikein hyvä kipale, esim. This I Love.
Pitääpä sitten kuunnella uudelleen. Kerran olen sen albumin kuunnellut läpi, enkä kyllä oikein mitään hyvää siitä löytänyt. Mietin, että miten tällaiseen on saatu upotettua 10 vuotta ja 10 miljoonaa. Black Sabbathin eka tehtiin kahdessa päivässä 600 punnalla, ja kumpi on parempi levy?
 

Hööty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Penguins
Pitääpä sitten kuunnella uudelleen. Kerran olen sen albumin kuunnellut läpi, enkä kyllä oikein mitään hyvää siitä löytänyt. Mietin, että miten tällaiseen on saatu upotettua 10 vuotta ja 10 miljoonaa. Black Sabbathin eka tehtiin kahdessa päivässä 600 punnalla, ja kumpi on parempi levy?
Olet kysynyt tuon saman kysymyksen ainakin 10 kertaa ja oon muistaakseni siihen vastannutki, mutta ei se nyt liity edelleenkään mitenkään siihen, että kadehtiiko Axl jotain Clauden tekemää biisiä. Jos mies joitain biisejä olisi halunnut tehdä itse, niin eiköhän ne löydy Elton John ja Queen-osastolta.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Mietin tuossa, että Black Sabbathin eka levy äänitettiin kahdessa päivässä ja kustannukset oli 600 puntaa. Nimimerkki Axl käytti Chinese Democracyyn 10 vuotta ja yhtä monta miljoonaa. Kumpi on parempi levy? Kumpi muistetaan vielä sadankin vuoden päästä?
Sori, vedin alakanttiin.

Sabbathin ekalla on nimibiisi, The Wizard, N.I.B... Akselin levyllä on... no, jotain. Olen kuunnellut sen muutaman kerran ihan avoimin mielin läpi, ja mieleen jäi... ei yhtään mitään. Onko tuo se sama bändi, joka teki ihan kelvollisen rokkilevyn eli Appetiten? No eihän se ole, laulaja vaan on sama. Rockbändeissä on se mystinen ainesosa X, se kemia. Ilman sitä musiikki on geneeristä paskaa. Mickillä ja Keithillä on se kemia, Andylla ja Mikella on se. Ilmeisesti Axlilla ja Slashilla oli se myös, koska yksinään Axl saa aikaan vain läjän höyryävää paskaa.
Pitääpä sitten kuunnella uudelleen. Kerran olen sen albumin kuunnellut läpi, enkä kyllä oikein mitään hyvää siitä löytänyt. Mietin, että miten tällaiseen on saatu upotettua 10 vuotta ja 10 miljoonaa. Black Sabbathin eka tehtiin kahdessa päivässä 600 punnalla, ja kumpi on parempi levy?




Tätä käyt kyllä aina ihmettelemässä täällä parin vuoden välein. Ehkä sun tosiaan pitäisi kuunnellakin se välillä. Tai sitten tämä.

EDIT. Joku toinenkin muisti asian.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao




Tätä käyt kyllä aina ihmettelemässä täällä parin vuoden välein. Ehkä sun tosiaan pitäisi kuunnellakin se välillä. Tai sitten tämä.

EDIT. Joku toinenkin muisti asian.

No. Illusioneista olisi saanut kelvollisen yksöis-lp:n. Dust’n’Bones, Locomotive, You Could Be Mine, Estranged, 14 Years, Bad Obsession. 39 minuuttia kelvollista musiikkia.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä itselle CD on hieno levy, joskin ylituotanto häiritsee - paikoin enemmän ja paikoin vähemmän.

Mutta kyllähän The Blues, Madagascar, There Was A Time, nimikkoveisu ja Prostitute ovat aivan loistavia biisejä. Sorry ja Scraped itsellä seuraavassa pinossa, vahvoja molemmat. Sitten muut heikompia, Better ei koskaan iskenyt Ä, Rhiad ja IRS surkeita. If the World myös heikko. Ja Cathcer in the Rye on hankala, paljon hienoa, mutta en pääse yli ja ympäri Brian Mayn kitaraosuuksien poistosta, Bumblefootin tilalle laitettu kama oli hirveää - verrattuna.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Tää on muuten aika hyvä GNR-biisi, vaikkei täysin hra Rosen tekemä (aika harva on) :



En muistanutkaan tuon biisin olemassaoloa ja valitettavasti se oli vielä surkeampi kuin pystyin kuvittelemaankaan. Todella persaukisen miehen Nine Inch Nails-sekoilua.

Vaikka Gn'R on yksi omiakin kaikkien aikojen suosikkibändejä, on kyseessä samalla maailman varmasti yliarvostetuin yhtye tuottamaansa materiaaliin nähden.

Appetite for Destruction 10/10
Lies 8/10
UYI I & II 4/10
Spaghetti Incident 2/10

Lähes Nirvana-tason kapea kärki ja ihan helvetisti turhaa täytettä Illusioneilla. Spaghetti onkin sitten jo niin karmeaa kuonaa lukuunottamatta Ain't It Funia, että jos julkaisija olisi ollut esim. lähes aikalaisensa Contraband, myyntiluvut olisivat olleet myös samaa luokkaa. Tosin heidän cover-levynsä on noin kymmenen kertaa kuunneltavampi.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Jos Illusioneilla on jokin ongelma niin se ei ole biisit itsessään vaan, että niitä on liian paljon kerralla kuunneltavaksi. 16 ja 14. Cd-formaattina mahdollisti liikaa biisejä levyille mielestäni. Ihan syystäkin ne 8-9 biisin wanhat LP levyt on edelleen klassikoita.

Nykyään onkin sitten tuo musiikin julkaisukulttuuri muuttunut single tai ep silloin tällöin ja ehkä lopulta koko levy, kun ihmiset eivät jaksa kuunnella koko levyä.

Jos nuokin vaikka jakaisi kolmeksi (tai neljäksi) levyksi niin "kuunteluprosessi" voisi olla miellyttävämpi. Esim.

Levy 1
1.Right Next Door to Hell
2.Dust n' Bones
3.Live and Let Die
4.Don't Cry
5.Perfect Crime
6.You Ain't the First
7.Bad Obsession
8.Back Off Bitch
9.November Rain

Levy 2
1.Double Talkin Jive
2.The Garden
3.Garden of Eden
4.Don't Damn Me
5.Bad Apples
6.Dead Horse
7.Breakdown
8.Yesterdays
9.Coma

Levy 3
1.You Could Be Mike
2.Civil War
3.14 Years
4.Get In The Ring
5.Knockin on Heavens Door
6.Shotgun Blues
7.Pretty Tied Up
8.Locomotive
9.So Fine
10. Estranged
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jos Illusioneilla on jokin ongelma niin se ei ole biisit itsessään vaan, että niitä on liian paljon kerralla kuunneltavaksi. 16 ja 14. Cd-formaattina mahdollisti liikaa biisejä levyille mielestäni. Ihan syystäkin ne 8-9 biisin wanhat LP levyt on edelleen klassikoita.

Nykyään onkin sitten tuo musiikin julkaisukulttuuri muuttunut single tai ep silloin tällöin ja ehkä lopulta koko levy, kun ihmiset eivät jaksa kuunnella koko levyä.

Jos nuokin vaikka jakaisi kolmeksi (tai neljäksi) levyksi niin "kuunteluprosessi" voisi olla miellyttävämpi. Esim.

Levy 1
1.Right Next Door to Hell
2.Dust n' Bones
3.Live and Let Die
4.Don't Cry
5.Perfect Crime
6.You Ain't the First
7.Bad Obsession
8.Back Off Bitch
9.November Rain

Levy 2
1.Double Talkin Jive
2.The Garden
3.Garden of Eden
4.Don't Damn Me
5.Bad Apples
6.Dead Horse
7.Breakdown
8.Yesterdays
9.Coma

Levy 3
1.You Could Be Mike
2.Civil War
3.14 Years
4.Get In The Ring
5.Knockin on Heavens Door
6.Shotgun Blues
7.Pretty Tied Up
8.Locomotive
9.So Fine
10. Estranged


My World piilobiisiksi joka plattaan!
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Use Your Illusioneilla on tosiaan ihan liikaa kappaleita. Toki kun biisejä lähtisi karsimaan, niin ongelmaksi muodostuisi, että kukaan ei ole samaa mieltä siitä, että mitä pitäisi olla mukana. Minulle UYI2 toimii paljon apremmin kuin UYI1, vaikka sieltä ykköseltä löytyy mm. November Rain, joka sattuu olemaan yksi kaikkien aikojen kauneimmista kappaleista. Toisille sitten se ykkönen on parhautta ja kakkonen pitkälti perseestä (höhö), joten tuskinpa sitä yhteisymmärrykseen muutetusta sisällöstä pääsisi.

...Mutta koska asiaa rupesi taas pohtimaan, niin piti jälleen hahmotella, että miten ne kappaleet sitten jakaisin. Ei ole ensimmäinen kerta, kun tätä asiaa miettii... Ja olenkohan itse asiassa tännekin joskus aiemmin näitä hahmotelmia postannut? En ole varma ja en jaksa ruveta tutkimaan, joten lähdetään siitä olettamuksesta, että en.

Koverit ja muutamat muut kappaleet ovat toki puhkisoitettuja radiossa ja muualla, mutta sitä on sinällään huono sanoa kappaleen viaksi, että näin 30 vuotta julkaisun jälkeenkin soivat edelleen ahkerasti. Kertoo lähinnä siitä, että on aika helvetin hyvä kappale kyseessä ja toki pitäisi sitten olla mukana typistetyimmälläkin levyllä.

Megahittilevy:

Civil War
Live and Let Die
Back Off Bitch
November Rain
You Could Be Mine
Yesterdays
Knockin' on Heaven's Door
Don't Cry
Right Next Door to Hell
Estranged
= 56:28

Tuosta voisi toki vielä tiputtaa Back Off Bitchin ja Right Next Door to Hellin pois ja sitten olisi aika pitkälti pelkkää megahittiä koko julkaisu (ja yhteyspituus alle 50min). Mutta pitäähän sitä vähän olla jotain nopeampaa ja rankemmin rokkaavaa kamaa siellä seassa. Ja tähän tyyliin saa myös kappaleet jaettua kätevästi 10 biisin kokonaisuuksiin. Tuollaisenaan levy menisi minun kirjoissa debyytin edelle, ollen pelkkää 5/5 biisiä alusta loppuun.

Ihankivalevy:

Perfect Crime
Dust N' Bones
14 Years
Bad Obsession
So Fine
Pretty Tied Up
Get in the Ring
Shotgun Blues
Don't Damn Me
Breakdown
= 47:33

Kappaleita joista pidän, mutta en ihan samaan tyyliin kuin Megahittilevyn sisällöstä. Breakdown on ehkäpä se oma suosikki näistä. Mahtava säkeistö siinä.

Noniinnolevy:

Coma
Double Talkin' Jive
You Ain't the First
The Garden
Garden of Eden
Bad Apples
Dead Horse
Locomotive
My World
Don't Cry (alternate lyrics)
= 47:51

Tiedostan, että esimerkiksi Locomotive ja Coma ovat suuressa suosiossa, mutta eivät minulle aukea parhautensa osalta edelleenkään. Don't Cryn vaihtoehtoiset lyriikat sisältävä versio on ehkä turhin albumikappale ikinä. Ymmärtäisin sen jonain bonuksena, mutta että Use Your Illusion -kokoelmallekin on molemmat versiot samasta biisistä valittu 30:n kappaleen valikoimasta, niin ei ihan ymmärrys riitä.: Use Your Illusion - Wikipedia
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
CD sisältää loistavia kappaleita mutta levy tulee olemaan varmasti aina maineensa vanki. AXL oli levyn teon suhteen huonossa valossa ja olihan muukalaislegioona tuolloin livenä usein kelvoton, mies itse mukaan lukien.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä että itse levyllä on musiikillisesti hienoja kappaleita joiden arvostus olisi aivan eri jos bändi olisi rollarien tapaan pitänyt livekuntonsa ja pysynyt muuttumattomana vaikeuksista huolimatta.

Itse sisällyttäisin siis tältä levyltäkin ehkä hieman useamman biisin sille hitit levylle.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tiedostan, että esimerkiksi Locomotive ja Coma ovat suuressa suosiossa, mutta eivät minulle aukea parhautensa osalta edelleenkään. Don't Cryn vaihtoehtoiset lyriikat sisältävä versio on ehkä turhin albumikappale ikinä. Ymmärtäisin sen jonain bonuksena, mutta että Use Your Illusion -kokoelmallekin on molemmat versiot samasta biisistä valittu 30:n kappaleen valikoimasta, niin ei ihan ymmärrys riitä.: Use Your Illusion - Wikipedia

Pidän tuosta, että arvostat Back Off Bitchiä, joka on vähän sellainen unhoon jäänyt kappale. Locomotive ja Coma taitavat olla kovassa suosiossa ja pidän niistä hurjasti itsekin ja on hyvä kuulla, etteivät kaikkiin niin uppoa.

Megahittilevyltä jättäisi Knockin' On Heaven's Doorin pois. Tai jos nyt mennään vähän eteenpäin, jolloin ei enää oltaisi Illusion-kamoissa (öh) niin biisistä jokin liveversio. Rock In Rio -versio vuodelta 1991 olisi vaikkapa hyvä. Siis tämä toisen illan veto:



 

Hööty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Penguins
Mä pidän Illusioneista enemmän kuin Appetitesta, varsinkin Illusion kakkosesta. Oon tehny itselleni ns. parhaat palat levyiltä, eikä se ole ihan lyhyt, ei taida mahtua yhdelle levylle millään.
Mulle ei nopeat rockerit juuri toimi Illusioneilla, siinä Appetite vetää pidemmän korren ja hyvä niin. Debyytti on kuitenkin paras mahdollinen tyylisensä levy ja hienoa, että bändi uudistui Illusioneille. Tässä oma listani siitä mitä olisin sisällyttänyt Illusioneille. Varmaan tästä sais noin kaksi 40 minuutin levyä. Covereita ei oo mukana, koska levyillä on niin paljon loistavaa orkkiskamaakin. Biisit, ei missään järjestyksessä:

Dead Horse
Civil War
Dust n' Bones
Coma
14 Years
Breakdown
Don't Cry
Locomotive
Estranged
November Rain
Bad Obsession
Don't Damn Me
Pretty Tied Up

Jotenkin ilmeisesti pitkät biisit miellyttää, sillä ehdottomina suosikkeina on Estranged, Breakdown, Locomotive, Coma ja Civil War.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä pidän Illusioneista enemmän kuin Appetitesta, varsinkin Illusion kakkosesta. Oon tehny itselleni ns. parhaat palat levyiltä, eikä se ole ihan lyhyt, ei taida mahtua yhdelle levylle millään.
Mulle ei nopeat rockerit juuri toimi Illusioneilla, siinä Appetite vetää pidemmän korren ja hyvä niin. Debyytti on kuitenkin paras mahdollinen tyylisensä levy ja hienoa, että bändi uudistui Illusioneille. Tässä oma listani siitä mitä olisin sisällyttänyt Illusioneille. Varmaan tästä sais noin kaksi 40 minuutin levyä. Covereita ei oo mukana, koska levyillä on niin paljon loistavaa orkkiskamaakin. Biisit, ei missään järjestyksessä:

Dead Horse
Civil War
Dust n' Bones
Coma
14 Years
Breakdown
Don't Cry
Locomotive
Estranged
November Rain
Bad Obsession
Don't Damn Me
Pretty Tied Up

Jotenkin ilmeisesti pitkät biisit miellyttää, sillä ehdottomina suosikkeina on Estranged, Breakdown, Locomotive, Coma ja Civil War.

Kova otos on. Noi November Rainin jälkeiset kolme mestariteosta vielä... oijoijoi...

Tällä hetkellä soi:



 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mä pidän Illusioneista enemmän kuin Appetitesta, varsinkin Illusion kakkosesta. Oon tehny itselleni ns. parhaat palat levyiltä, eikä se ole ihan lyhyt, ei taida mahtua yhdelle levylle millään.
Mulle ei nopeat rockerit juuri toimi Illusioneilla, siinä Appetite vetää pidemmän korren ja hyvä niin. Debyytti on kuitenkin paras mahdollinen tyylisensä levy ja hienoa, että bändi uudistui Illusioneille. Tässä oma listani siitä mitä olisin sisällyttänyt Illusioneille. Varmaan tästä sais noin kaksi 40 minuutin levyä. Covereita ei oo mukana, koska levyillä on niin paljon loistavaa orkkiskamaakin. Biisit, ei missään järjestyksessä:

Dead Horse
Civil War
Dust n' Bones
Coma
14 Years
Breakdown
Don't Cry
Locomotive
Estranged
November Rain
Bad Obsession
Don't Damn Me
Pretty Tied Up

Jotenkin ilmeisesti pitkät biisit miellyttää, sillä ehdottomina suosikkeina on Estranged, Breakdown, Locomotive, Coma ja Civil War.

Hyvin lähellä kyllä sitä mikä omakin lista olisi. Ehkä Dust n’ Bonesin vaihtaisin kuitenkin You Could Be Mineen, ja Perfect Crimen ottaisin myös ehdottomasti mukaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kova otos on. Noi November Rainin jälkeiset kolme mestariteosta vielä... oijoijoi...

Tällä hetkellä soi:




Siinä hieno versio, levylle päätynyttä paljon parempi. Ja myös Oh My God iskee itselle.

Madagascar on selvästi bändin hajomisesta. Axl on Madagascar joka repesi irti mantereesta;

”Forgive them that tear down my soul
And bless them that they might grow old
And free them so that they may know
That it's never too late”

Upea laulu - eikä se liian myöhäistä sitten todella ollutkaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mä pidän Illusioneista enemmän kuin Appetitesta, varsinkin Illusion kakkosesta. Oon tehny itselleni ns. parhaat palat levyiltä, eikä se ole ihan lyhyt, ei taida mahtua yhdelle levylle millään.
Mulle ei nopeat rockerit juuri toimi Illusioneilla, siinä Appetite vetää pidemmän korren ja hyvä niin. Debyytti on kuitenkin paras mahdollinen tyylisensä levy ja hienoa, että bändi uudistui Illusioneille. Tässä oma listani siitä mitä olisin sisällyttänyt Illusioneille. Varmaan tästä sais noin kaksi 40 minuutin levyä. Covereita ei oo mukana, koska levyillä on niin paljon loistavaa orkkiskamaakin. Biisit, ei missään järjestyksessä:

Dead Horse
Civil War
Dust n' Bones
Coma
14 Years
Breakdown
Don't Cry
Locomotive
Estranged
November Rain
Bad Obsession
Don't Damn Me
Pretty Tied Up

Jotenkin ilmeisesti pitkät biisit miellyttää, sillä ehdottomina suosikkeina on Estranged, Breakdown, Locomotive, Coma ja Civil War.
Listatuista tämä lähinnä omaanikin. Locomotive ei minulle ole 30 vuodessa auennut(pitäisi oikeastaan koittaa taas silleen tosissaan kuunnella sitä) ja taidan olla vähemmistössä kun sanon, että Don't cry on vitunmoista paskaa. Näiden tilalle ehkä Yesterdays ja harvojen suosikkeihin kuuluva Bad apple. Rajapinnassa moni muukin, mutta kovimmat suosikkini tuo lista sisältää. KOHD hyvä livejuttu, mutta en mäkään millekään hittilevylle ottaisi, sinne vain omaa tuotantoa.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinäpä se onkin, kun Illusioneiden vahvuus ja toisaalta ehkä samalla myös heikkous on kirjava kappalevalikoima, joka jakaa mielipiteet, etenkin ykkösellä. Tämä tosin ollut itselleni mieluisampi levy, vaikka kakkonen on varmaankin enemmän yhtenäinen kokonaisuus. Yhdelle levylle en kuitenkaan saisi näiden parhaimmistoa koottua.

Mainittu Locomotive on siinä mielessä erikoinen, että alkuhan kuulostaa erinomaiselta ja kantaa hyvällä riffillä, sitten alkaa käydä itselleni jo tylsäksi. Loppujamit oikeastaan paras osa tästä minulle. Vähän unohdettu kuten esim. joku Breakdown, ja aika vähän näitä livenäkin soitettiin.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mainittu Locomotive on siinä mielessä erikoinen, että alkuhan kuulostaa erinomaiselta ja kantaa hyvällä riffillä, sitten alkaa käydä itselleni jo tylsäksi. Loppujamit oikeastaan paras osa tästä minulle. Vähän unohdettu kuten esim. joku Breakdown, ja aika vähän näitä livenäkin soitettiin.

Siinä mielessä jännä biisi, että kertsi on sen selvästi huonoin osa. Muut osat sitten sen verran timanttia että kokonaisuus jää kirkkaasti plussan puolelle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pidän tuosta, että arvostat Back Off Bitchiä, joka on vähän sellainen unhoon jäänyt kappale. Locomotive ja Coma taitavat olla kovassa suosiossa ja pidän niistä hurjasti itsekin ja on hyvä kuulla, etteivät kaikkiin niin uppoa.

Megahittilevyltä jättäisi Knockin' On Heaven's Doorin pois. Tai jos nyt mennään vähän eteenpäin, jolloin ei enää oltaisi Illusion-kamoissa (öh) niin biisistä jokin liveversio. Rock In Rio -versio vuodelta 1991 olisi vaikkapa hyvä. Siis tämä toisen illan veto:



Tätä nenään uikutusta ei pitäisi koskaan kenenkään versioida ikinä. Itse asiassa Bob Dylanin suurin rikos ihmiskuntaa kohtaan oli se, että teki tämän. Karmeinta vinkunaa koskaan. Lähelle pääsee se Titanic-biisi, Scorpionsin balladit, Eltonin SE balladi ja Yön koko tuotanto.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siinä mielessä jännä biisi, että kertsi on sen selvästi huonoin osa. Muut osat sitten sen verran timanttia että kokonaisuus jää kirkkaasti plussan puolelle.
Locomotiven kertsi on oikeastaan enemmänkin sellainen toistuva väliosa, mutta tarpeellinen sekin on. Itse en löydä tuosta biisistä mitään nokan koputtamista. Loistava sävellys, upeasti jauhavat riffit ja kova groove. Slash vetää vielä väliin pientä taidokasta sooloa. Kaiken kruununa loppunostatus pianoineen, joka vie biisin vielä ihan uudelle tasolle. Ihan Gunnareiden Top 5 -kamaa.

On muuten yksi Gunnareiden eniten keskusteltuja ja väännettyjä biisejä myös. Ainakin näin omalla näppituntumalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös