Eli summattuna: Jos ulkomaalaispelaaja ei pärjää SM-liigassa se johtuu siitä, että Liigan taso on niin surkea, että sinne hankitaan surkeita pelaajia ja jos taas ulkomaalaispelaaja pärjää SM-liigassa, niin se johtuu siitä, että Liigan taso on niin surkea, että kyseinen pelaaja pärjää siellä.
Jos ulkomaalaispelaaja pärjää liigassa, on se lähtökohtaisesti hyvä hankinta. Ulkomaalaisia yleensä hankitaan kahdesta syystä, 1) vahvistamaan joukkuetta (esim. Tallinder part 2) tai 2) nähdään pelaajassa potentiaalia (esim. Tallinder part 1). Joskus aiemmin, ja edelleen tiettyjen pelaajien osalta saa oikeasti mielenkiinnolla odottaa mitä kentällä tapahtuu. Ja voi oikeasti odottaa että pelaajat myös ratkaisevat pelejä, tuoden arvoa joukkueelle ja koko liigalle.
Mun mielestä on väärä lähtökohta hankkia isoa kasaa ulkomaalaisia (katso vaikka Tepsin rosteria), jos ne samalla syövät omilta pelaajilta peliaikaa ja mahdollisuutta kehittyä, mutta eivät silti ole vahvistuksia, vaan rivipelureita (Windlert, Holm, Squires).
Se, että nykyään rostereihin mahtuu kasapäin ulkomaalaisia rivipelaajia, joita pidetään välillä poppareillakin, ei mun mielestä oikein mairittele liigaa. Vaikuttaako se liigan kokonaistasoon, lienee jokaisen oma subjektiivinen mielipide. Mun mielestä vaikuttaa. Miksi tänne ei enää saada oikeita vahvistuksia, vaan otetaan rivipelureita, ja toivotaan toivotaan tapauksia?
Jos nyt muistellaan 10 vuoden taakse, niin kyllä tällainen kaksi viime kautta KHL:ssä pelannut ja sitä ennen SHL:ssä 30 pinnaa takonut Squires olisi mielellään palkattu, ei se vaan ole etukäteen niin helppoa tietää, että kuka Liigassa pärjää ja kuka ei.
Niin, siis Squires on kolme kautta sitten tehnyt SHL:ssä 27 pojoa. KHL:ssä yhteensä 11 pojoa 69 pelissä. Esimerkkinä vaikka Joonas Järvinen, joka on enemmänkin puolustava puolustaja, ja on myös tehnyt KHL:ssä jokunen kausi sitten 11 pojoa. Mun mielestä hyökkääjälle KHL:ssä tuo 11 pojoa ei ole mitenkään kova meriitti.