TakapihanLemieux kirjoitti:
Sama härveli vaikuttaa oman huushollin kärryssä. Todella tarkka ja löytää perille vaikka olisi millainen mökkitie. Meidän mallista löytyy päivitystoiminto internetin välityksellä, kortti kiinni koneeseen ja uudet kartat sisälle. Kannattava hankinta.
TM:n testissä oli siis TomTom Go500 eikä One tai 300. Eroina 300 ja 500 malleilla on että 500:ssa tulee mukana myös verkkolaturi (tupakansytkän lisäksi) ja että laite sisältää Bluetoothin. Itselläni on ollut testissä TomTomeista Go:t 300,500 ja 700 sekä One ja Rider joka on moottoripyörämalli. Bluetoothia on oppinut arvostamaan sillä sen avulla laite toimii HF-sarjana autossa yhteensopivan (bluetoothilla varustetun) puhelimen kanssa sekä kaikki päivitykset voi tehdä myös puhelimen kautta eikä tarvitse ostella karttoja netistä ja asentaa niitä tietokoneelta.
Koneeltakin asentaminen on helppoa sillä silloin täytyy vain ostaa haluttu kartta (esim. Pariisi) ja avata se koneella kun TomTom on yhdistettynä USB-kaapelilla koneeseen. Ohjelma asentaa kartat ja boottaa laitteen jonka jälkeen uudet kartat ovat käytössä. Bluetooth+GPRS-yhdistelmä tosin tekee tämän kaiken automaattisesti ja autossa. Lisäksi puhelin hakee laitteeseen mm. sää- ja ruuhkatiedot ja suunnittelee nopeimman reitin niiden mukaan. Go500 myös mahdollistaa kaikki Plus-palvelut joita ei 300:ssa ole eli vaikkapa kaikki suomen nopeusvalvontakamerat ja mainitsemani ruuhkatiedot. 700-mallissa löytyy lisäksi 2,5Gt kiintolevy muistikortin tilalta ja sinne on asennettu koko Länsi-Euroopan kartastot. 300 ja 500 sisältävät alussa Skandinavian ja Euroopan päätiet mutta ovat päivitettävissä kuten on jo mainittu.
Lisäksi olen käyttänyt paljon Navicorea, molempia versioita, sekä Trackeria. Molemmat ovat mobiilinavigaattoreita mutta eroina on se että Trackerista löytyy lisäksi maasto- ja merikartat, tosin vain 300 karttapalan lisenssillä.
Kaikille näille (TomTomit, Navicore ja Tracker) kartat toimittaa Teleatlas joten kartastoissa ei ole kuin mallikohtaisia eroja (Suomi, Skandinavia, Eurooppa jne.). Jos jotain tietä tai paikkaa ei kartalta löydy niin se johtuu todennäköisesti siitä ettei sitä ole Teleatlakselle ilmoitettu. Kartat tehdään satelliittikuvien perusteella mutta lisäksi tarvitaan paljon taustatietoa ja kadunnimiä.
Lopuksi voisin vielä erotella eri navigointisysteemejä sekä laittaa hieman plussia ja miinuksia.
Mobiilinavigaattorit:
Ovat oma lukunsa eikä kannata välttämättä verrata näitä varsinaisiin navigointilaitteisiin.
+ Pieni koko (mahtuu taskuun eikä vaadi kuin pienen GPS-vastaanottimen puhelimen lisäksi)
+ Edullisia (jos oletetaan että puhelin olisi hankittu muutenkin)
+ Aina mukana (vrt. pieni koko)
+ Puheohjaus
- Puhelimen pieni näyttö (pienempi kuin navi-laitteissa)
- Käyttö voi olla vaikeaakin, ainakin lisäominaisuuksien (vrt. navi-laitteet)
- Joskus melko "hitaita" johtuen puhelimien rajoitetusta suorituskyvystä S60-sarjassa ja raskaan Symbianin kanssa.
- Vaativat joskus pientä kikkailua toimiakseen (alussa)
Navicore:
+ Hyvä ohjelma, todella monipuolinen
+ Yleensä varmatoiminen
+ Suomalainen
- S60-järjestelmän raskaus tahmaa välillä
- Ei ilmaisia päivityksiä (pl. POI-tiedostot)
Tracker:
+ Monipuolinen ohjelma (tie-, maasto- ja merikartat)
+ Soveltuu metsästykseenkin (Tracker koirapannan kanssa)
+ Ilmaisia päivityksiä (tällä hetkellä ainakin koirapantaan, myöhemmin mahdollisesti muitakin)
- Ohjelma ehkä hieman vielä lapsenkengissä
- Vaatii puhelimen päivityksen (Trackerin oma) jos hieman vanhempi softa puhelimessa
Arvio: Liikkuviaa navigointiratkaisuja käyttäjälle joka ei halua kantaa isoa laitetta mukanaan tai ei halua satsata laitteeseen kovin suuria summia. Sananmukaisesti mobiiliratkaisuja.
Autonavigaattorit:
Paremmat mallit (n. 500€+) ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään parempia ja monipuolisempia kuin mobiiliratkaisut.
TomTom:
+ Hyvä ja todella monipuolinen ohjelma, selkeä ja helppo käyttää
+ Iso kosketusnäyttö
+ Selkeä 3D-opastus
+ Puheohjaus
+ Bluetooth; toimii HF:nä, ruuhkatiedot, säätiedot, päivitykset jne. (500,700)
+ Hyvä akunkesto (
ei One)
+ Kaikissa malleissa vähintään Skandinavian kartasto
- Koko (ei kannata jättää autoon joten joutuu kantaa mukana)
- Hinta (paremmat mallit, verrattuna mobiilinavigointiin)
- Eivät niin käteviä jos liikutaan muualla kuin maantiellä
Arvio: Mukavia ja helppoja käyttää, ei vähiten suuren kosketusnäytön ansiosta. Todella hyvä ohjelma. Paremmissa malleissa BT-päivitykset sekä HF-toiminto ovat asioita joita oppii arvostamaan vasta käytössä mutta tulevat sitäkin tärkeämmiksi. Sopii käyttäjälle joka on valmis maksamaan hieman enemmän ja kantamaan mukanaan erillistä laitetta (mahtuu silti taskuun). Soveltuvat todistetusti paremmin ammattikäyttöön kuin mobiiliratkaisut.
Loppukaneettina voin todeta että luettelemani vaihtoehdot ovat kaikki hyviä ratkaisuja. Tutkitusti navigaattori säästää sekä aikaa että hermoja. On tehty useita tutkimuksia aiheesta ja joidenkin mukaan esimerkiksi n. 20% avioliitoista päättyy autossa vaikkapa lomamatkalla. Ammattilaiselle navigaattori on jo nykyään välttämättömyys kun halutaan optimoida ajankäyttö tehokkaasti sillä aikahan on rahaa. Yksityiselle navigaattori on niitä elämän pieniä iloja ja keksintöjä joita kehittyvä kehitys tuo tullessaan. Enää ei tarvitse etsiä paikkaa ja pyöriä kuin puolukka pillussa kartta kädessä vaan voi ajella suoraan kohteeseen ensimmäisellä yrityksellä. Tämä säästää aikaa, hermoja, ihmissuhteita, polttoainetta, luontoa jne jne jne.
Jos joku on tuollaista jotain suunnitellut ostavansa niin voin suositella lämpimästi. Hintojen putoamista on turha oikeastaan odotella samoin kuin uusia versioitakin. Kaikilta päämerkeiltä ja malleilta on tullut päivitykset lähiaikoina eikä uusia ole heti tulossa. Hinnat putosivat juuri Tammikuun alussa ainakin TomTomilla joten sitäkin on turha enää odotella. Muillakin valmistajilla katteet ovat sen verran pienet ettei suurempia pudotuksia tai tarjouksia ole näköpiirissä.