GPS Autonavigaattori

  • 30 414
  • 117

Littune

Jäsen
Olen jo hetken aikaa suunnitellut autonavigointilaitteen hankkimista, sillä olen erittäin huono löytämään perille yhtään mihinkään. Nyt ajatus on edennyt jo vakavan harkinnan puolelle, mutta sitä ennen kysyisin, onko jatkoajan kirjoittajilla kokemuksia näistä laitteista? Pitääkö varsinaisen navigointilaitteen lisäksi hankkia jotain erillistä antennia tms?

Hintavertailua tehtäessä löysin laitteita haitarilta 320-1500 euroa. Pärjääkö jo halvoilla perusmalleilla, vai onko kalliimmissa laitteissa jotain tärkeitä ominaisuuksia, joita halvemmista puuttuu?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Littune kirjoitti:
Hintavertailua tehtäessä löysin laitteita haitarilta 320-1500 euroa. Pärjääkö jo halvoilla perusmalleilla, vai onko kalliimmissa laitteissa jotain tärkeitä ominaisuuksia, joita halvemmista puuttuu?

Kahdella kollegallani on tuollaiset navigaattorit. Toinen on Blaupunktin radioon integroitu ja toinen on Nokian s60 ja s80 kännyköiden käyttöjärjetelmään hankittava Navicore. Kumpikaan ei siis ole pelkkä autoon asennettava kiinteä navigaattori.

Blaupunktin soitin/navigointihärveli maksoi muistaakseni jotain 600 euroa. Sitä ei pystynyt itse asentamaan, koska härveli piti erikseen kytkeä mm. auton nopeusanturiin. Muuten se ei olisi pysynyt messissä, koska pelkkä satelliittipaikannus ei osaa tarpeeksi nopeasti antaa havaintopisteitä ja saattaa tulla viivettä. Toisin sanoen ohjeet käännöksiin tulisivat vasta sitten, kun auto olisi jo ohittanut risteyksen.

Kokemukset Navicoresta kuitenkin osoittavat edellisen väitteen olevan pötyä. Itseasiassa Navigoren kännykkään ostettava lisäpalikka (pelkkä gps paikannus) on osoittautunut erittäin toimivaksi autoillessa. Kollegallani sattuu olemaan vielä HF-laitteisto, jolloin suomenkieliset ajo-ohjeet kuuluvat hf-kaiuttimesta.

Itse tulisin toimeen Navicoren paketilla ja se toimii todella hyvin. Kännykän näyttö on täysin riittävän kokoinen näyttämään karttaa ja systeemin saa mukaan myös jalkauduttaessa kaupungissa.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Allekirjoittaneella aina silloin töllöin käytössä TomTom merkkinen laite joka on osoittatunut varsin hjuvaksi laitteeksi. Käyttöönotto oli varsin helppoa - ei muuta, kuin karttakortti sisään ja kieli suomeksi. Sen jälkeen imukupilla auton ikkunaan kiinni ja virta tupakansytyttimestä. Todella tarkka on laite ja ainoat ongelmat tähän mennessä on tullu tuusulantien ja kehäkolmosen liittymissä joiden rampit on ilmeisesti uusittu ennen kartaston tekoa.

-ipa rules
 

Larkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Tuo Navicoren paketti on kyllä tällä hetkellä, ehkä se paras. Taisi viime vuonna voittaa TM:n testissäkin. Itsellä on siis Navicore ja Nokian 3230 ja erittäin mallikkaasti toimii. Ohjeet kuuluvat selvästi ja riittävän ajoissa ja monta kertaa. Kaiken lisäksi se on helppokäyttöinen ja toimiva. Tosin tietysti sytkärilaturin tarvitsee jos aikoo pitkiä matkoja ajella, sillä puhelimen akku luonnollisesti kuluu aika kivaan tahtiin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Erikseen autoon ostettava laite taitaa olla vain välivaihe palvelun evoluutiossa. Jos jokin palvelu on toteutettavissa mobiilina, se myös tulee ajan myötä säilymään vain mobiilina. Tarkoitan, etten itse laittaisi (suurta) rahaa vain autossa käytettävään laitteeseen, kun saman palvelun saa kännykällä ja sitä voi hyödyntää myös kävellessään kaupungilla. Monikäyttöisyys säännöttää.
 

Larkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Yläpesä kirjoitti:
Erikseen autoon ostettava laite taitaa olla vain välivaihe palvelun evoluutiossa. Jos jokin palvelu on toteutettavissa mobiilina, se myös tulee ajan myötä säilymään vain mobiilina. Tarkoitan, etten itse laittaisi (suurta) rahaa vain autossa käytettävään laitteeseen, kun saman palvelun saa kännykällä ja sitä voi hyödyntää myös kävellessään kaupungilla. Monikäyttöisyys säännöttää.

Navigorehan ei ole pelkästään "autossa käytettävä", sillä sitähän voi käyttää vaikkka sienimettällä. Laite ja Känny taskuun ja eiku menoks. Niin helppoa se on.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
kaivetaan...

... vanha ketju esiin. Tämä onkin "jäänyt" aika torsoksi, joten jatketaan sitä hieman.

Kysyisin, että onkos kenelläkään kokemusta TomTom One autonavigaattorista? Itsellä olisi suunnitelmissa ostaa semmottinen, kun hintakin on varsin kohtuullinen, 390€. Mukana tulee skandinavian tiekartasto.

Eli onko kellään tuota tomtomia, mitä karttoja omistat siihen ja mitä mieltä olet sen toiminnasta.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Niilo kirjoitti:
... vanha ketju esiin. Tämä onkin "jäänyt" aika torsoksi, joten jatketaan sitä hieman.

Kysyisin, että onkos kenelläkään kokemusta TomTom One autonavigaattorista? Itsellä olisi suunnitelmissa ostaa semmottinen, kun hintakin on varsin kohtuullinen, 390€. Mukana tulee skandinavian tiekartasto.

Eli onko kellään tuota tomtomia, mitä karttoja omistat siihen ja mitä mieltä olet sen toiminnasta.

Itselläni on jonkin aikaa ollut käytössä tuommoinen TomTomin (vittu että on muuten typerä nimi laitteella) navigaattori. Laitehan muuten voitti tuon Tekniikan Maailman testin, taisi tosin olla TomTomin kalliimpi versio mutta pitkälle samasta masiinastahan on tietääkseni kyse. Itselläni on muuten se TM jossain, mutta tähän hätään ei löytynyt.

Laitteesta ei tosiaan pahaa sanottavaa löydy, päinvastoin. Todella selkeä ja helppo käyttö yhdistettynä hyvin päivittyvään karttaan / sijaintiin tekee laitteesta toimivan. Ja tuo näppäiltävä kosketusnäyttö todellakin on helppokäyttöinen; lainasin 60-v. äidille laitetta, joka lähti autollaan yksin siskolleen jonnekin päin Espoota. Lyhyen käytön opastuksen jälkeen muori löysi suoraan perille ja kävivätpä vielä laitteen opastuksella jossain marketeissakin ostoksilla. Ja se on paljon nykyajan elektronisista kojeista, jos tuon ikäiset ihmiset niitä oppivat helposti käyttämään. Yhtään halveksumatta ko. ikäluokan ihmisiä.

Suosittelen laitetta suuresti mutta kannattaa varmaan tutustua vielä siihen TM:aan jos lisäinfoa halajat. Oli viime vuoden viimeisiä numeroita ja löytynee helposti vaikka lähikirjastosta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Niilo kirjoitti:
... vanha ketju esiin. Tämä onkin "jäänyt" aika torsoksi, joten jatketaan sitä hieman.

Kysyisin, että onkos kenelläkään kokemusta TomTom One autonavigaattorista? Itsellä olisi suunnitelmissa ostaa semmottinen, kun hintakin on varsin kohtuullinen, 390€. Mukana tulee skandinavian tiekartasto.

Eli onko kellään tuota tomtomia, mitä karttoja omistat siihen ja mitä mieltä olet sen toiminnasta.

Niin mukanahan tulee skandinavia ja euroopan päätiet. Eli laite vie sinut Pariisiin, mutta ei Pariisissa. Ilman päivitystä siis!

Näppärän kokoinen laite ja toimii kuin junan vessa, ainakin näin kuukauden testailulla. Toi puheopastus on sitä tarvitsevalle ihan jees, mutta kannattaa huomioida, että lähes kaikki jotka tuon ominaisuuden ostohetkellä haluavat, eivät kuitenkaan sitä käytä kun uutuuden viehätys on ohi. Sehän on ärsyttävää kuunneltavaa. Näytöllä kuitenkin näkyy kokoajan, minkä matkan päästä käännytään mihinkin.

Kartan värit ovat valitavissa päivä ja yöväreiksi aika monipuolisesti. Palvelut näkyvät, siis tietysti vain ne jotka ovat halunneet näkyä.

Yllättävän tarkka laite, I WAS Stunned!

Minulle ei Navicoret ja Genimapit olisi sopineet, en halua tihrustaa pienestä näytöstä. Puhelin kuitenkin on muutenkin käytössä usein ajaessa...

Kannattaa hankkia...
 
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea
ipa rules kirjoitti:
Allekirjoittaneella aina silloin töllöin käytössä TomTom merkkinen laite joka on osoittatunut varsin hjuvaksi laitteeksi. Käyttöönotto oli varsin helppoa - ei muuta, kuin karttakortti sisään ja kieli suomeksi. Sen jälkeen imukupilla auton ikkunaan kiinni ja virta tupakansytyttimestä. Todella tarkka on laite ja ainoat ongelmat tähän mennessä on tullu tuusulantien ja kehäkolmosen liittymissä joiden rampit on ilmeisesti uusittu ennen kartaston tekoa.

-ipa rules
Sama härveli vaikuttaa oman huushollin kärryssä. Todella tarkka ja löytää perille vaikka olisi millainen mökkitie. Meidän mallista löytyy päivitystoiminto internetin välityksellä, kortti kiinni koneeseen ja uudet kartat sisälle. Kannattava hankinta.
 

bunghole

Jäsen
TakapihanLemieux kirjoitti:
Sama härveli vaikuttaa oman huushollin kärryssä. Todella tarkka ja löytää perille vaikka olisi millainen mökkitie. Meidän mallista löytyy päivitystoiminto internetin välityksellä, kortti kiinni koneeseen ja uudet kartat sisälle. Kannattava hankinta.

TM:n testissä oli siis TomTom Go500 eikä One tai 300. Eroina 300 ja 500 malleilla on että 500:ssa tulee mukana myös verkkolaturi (tupakansytkän lisäksi) ja että laite sisältää Bluetoothin. Itselläni on ollut testissä TomTomeista Go:t 300,500 ja 700 sekä One ja Rider joka on moottoripyörämalli. Bluetoothia on oppinut arvostamaan sillä sen avulla laite toimii HF-sarjana autossa yhteensopivan (bluetoothilla varustetun) puhelimen kanssa sekä kaikki päivitykset voi tehdä myös puhelimen kautta eikä tarvitse ostella karttoja netistä ja asentaa niitä tietokoneelta.

Koneeltakin asentaminen on helppoa sillä silloin täytyy vain ostaa haluttu kartta (esim. Pariisi) ja avata se koneella kun TomTom on yhdistettynä USB-kaapelilla koneeseen. Ohjelma asentaa kartat ja boottaa laitteen jonka jälkeen uudet kartat ovat käytössä. Bluetooth+GPRS-yhdistelmä tosin tekee tämän kaiken automaattisesti ja autossa. Lisäksi puhelin hakee laitteeseen mm. sää- ja ruuhkatiedot ja suunnittelee nopeimman reitin niiden mukaan. Go500 myös mahdollistaa kaikki Plus-palvelut joita ei 300:ssa ole eli vaikkapa kaikki suomen nopeusvalvontakamerat ja mainitsemani ruuhkatiedot. 700-mallissa löytyy lisäksi 2,5Gt kiintolevy muistikortin tilalta ja sinne on asennettu koko Länsi-Euroopan kartastot. 300 ja 500 sisältävät alussa Skandinavian ja Euroopan päätiet mutta ovat päivitettävissä kuten on jo mainittu.

Lisäksi olen käyttänyt paljon Navicorea, molempia versioita, sekä Trackeria. Molemmat ovat mobiilinavigaattoreita mutta eroina on se että Trackerista löytyy lisäksi maasto- ja merikartat, tosin vain 300 karttapalan lisenssillä.

Kaikille näille (TomTomit, Navicore ja Tracker) kartat toimittaa Teleatlas joten kartastoissa ei ole kuin mallikohtaisia eroja (Suomi, Skandinavia, Eurooppa jne.). Jos jotain tietä tai paikkaa ei kartalta löydy niin se johtuu todennäköisesti siitä ettei sitä ole Teleatlakselle ilmoitettu. Kartat tehdään satelliittikuvien perusteella mutta lisäksi tarvitaan paljon taustatietoa ja kadunnimiä.

Lopuksi voisin vielä erotella eri navigointisysteemejä sekä laittaa hieman plussia ja miinuksia.

Mobiilinavigaattorit:

Ovat oma lukunsa eikä kannata välttämättä verrata näitä varsinaisiin navigointilaitteisiin.

+ Pieni koko (mahtuu taskuun eikä vaadi kuin pienen GPS-vastaanottimen puhelimen lisäksi)
+ Edullisia (jos oletetaan että puhelin olisi hankittu muutenkin)
+ Aina mukana (vrt. pieni koko)
+ Puheohjaus

- Puhelimen pieni näyttö (pienempi kuin navi-laitteissa)
- Käyttö voi olla vaikeaakin, ainakin lisäominaisuuksien (vrt. navi-laitteet)
- Joskus melko "hitaita" johtuen puhelimien rajoitetusta suorituskyvystä S60-sarjassa ja raskaan Symbianin kanssa.
- Vaativat joskus pientä kikkailua toimiakseen (alussa)

Navicore:

+ Hyvä ohjelma, todella monipuolinen
+ Yleensä varmatoiminen
+ Suomalainen

- S60-järjestelmän raskaus tahmaa välillä
- Ei ilmaisia päivityksiä (pl. POI-tiedostot)

Tracker:

+ Monipuolinen ohjelma (tie-, maasto- ja merikartat)
+ Soveltuu metsästykseenkin (Tracker koirapannan kanssa)
+ Ilmaisia päivityksiä (tällä hetkellä ainakin koirapantaan, myöhemmin mahdollisesti muitakin)

- Ohjelma ehkä hieman vielä lapsenkengissä
- Vaatii puhelimen päivityksen (Trackerin oma) jos hieman vanhempi softa puhelimessa

Arvio: Liikkuviaa navigointiratkaisuja käyttäjälle joka ei halua kantaa isoa laitetta mukanaan tai ei halua satsata laitteeseen kovin suuria summia. Sananmukaisesti mobiiliratkaisuja.

Autonavigaattorit:

Paremmat mallit (n. 500€+) ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään parempia ja monipuolisempia kuin mobiiliratkaisut.

TomTom:

+ Hyvä ja todella monipuolinen ohjelma, selkeä ja helppo käyttää
+ Iso kosketusnäyttö
+ Selkeä 3D-opastus
+ Puheohjaus
+ Bluetooth; toimii HF:nä, ruuhkatiedot, säätiedot, päivitykset jne. (500,700)
+ Hyvä akunkesto (ei One)
+ Kaikissa malleissa vähintään Skandinavian kartasto

- Koko (ei kannata jättää autoon joten joutuu kantaa mukana)
- Hinta (paremmat mallit, verrattuna mobiilinavigointiin)
- Eivät niin käteviä jos liikutaan muualla kuin maantiellä

Arvio: Mukavia ja helppoja käyttää, ei vähiten suuren kosketusnäytön ansiosta. Todella hyvä ohjelma. Paremmissa malleissa BT-päivitykset sekä HF-toiminto ovat asioita joita oppii arvostamaan vasta käytössä mutta tulevat sitäkin tärkeämmiksi. Sopii käyttäjälle joka on valmis maksamaan hieman enemmän ja kantamaan mukanaan erillistä laitetta (mahtuu silti taskuun). Soveltuvat todistetusti paremmin ammattikäyttöön kuin mobiiliratkaisut.


Loppukaneettina voin todeta että luettelemani vaihtoehdot ovat kaikki hyviä ratkaisuja. Tutkitusti navigaattori säästää sekä aikaa että hermoja. On tehty useita tutkimuksia aiheesta ja joidenkin mukaan esimerkiksi n. 20% avioliitoista päättyy autossa vaikkapa lomamatkalla. Ammattilaiselle navigaattori on jo nykyään välttämättömyys kun halutaan optimoida ajankäyttö tehokkaasti sillä aikahan on rahaa. Yksityiselle navigaattori on niitä elämän pieniä iloja ja keksintöjä joita kehittyvä kehitys tuo tullessaan. Enää ei tarvitse etsiä paikkaa ja pyöriä kuin puolukka pillussa kartta kädessä vaan voi ajella suoraan kohteeseen ensimmäisellä yrityksellä. Tämä säästää aikaa, hermoja, ihmissuhteita, polttoainetta, luontoa jne jne jne.

Jos joku on tuollaista jotain suunnitellut ostavansa niin voin suositella lämpimästi. Hintojen putoamista on turha oikeastaan odotella samoin kuin uusia versioitakin. Kaikilta päämerkeiltä ja malleilta on tullut päivitykset lähiaikoina eikä uusia ole heti tulossa. Hinnat putosivat juuri Tammikuun alussa ainakin TomTomilla joten sitäkin on turha enää odotella. Muillakin valmistajilla katteet ovat sen verran pienet ettei suurempia pudotuksia tai tarjouksia ole näköpiirissä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Autonavigaattori

En näistä juuri mitään tiedä, mutta silmään pisti nuo hinnat, jotka pyörivät neljässä sadassa eurossa.

Faijani osti hetki sitten auton, johon olisi voinut ottaa lisävarusteena tälläisen navigaattorin. Lisävaruste olisi tullut kustantamaan 5000 euroa! WTF, mistä tässä kyse?
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Toisinaan nämä navigaattorit etsivät mitä oudoimpia reittejä... Syynä viimekertaiseen sompailuun oli kyllä itsessä, kun Turusta tullessa käännyin erehdyksissäni ennenaikojaan Forssaan. Takaisin en viitsinyt Hämeenlinnantielle kääntyä, koska ajattelin että eiköhän Forssaan päin ajellessa joku liittymä sille tielle löydy. TomTom-härveli etsikin nopeaan reitin takaisin. Reitti ei tosin mennyt mitään lentokentän kiitotietä, saati isoa tietä pitkin, vaan kierteli ja kaarteli mitä oudoimpien kyläkärrypolkujen läpi. Tie... tai polku oli todella kapea ja meni maatalojen ja ties minkä sikaloiden lävitse ja tie näytti päätyvän pienen jäisen mäen päälle jonkin navetan pihaan. Tässä vaiheessa epäilin ensimmäistä kertaa navigaattorien luotettavuutta. Heräsi jo pelko vihaisesta maajussista haulikoineen "mitäs te täällä toisten pihoilla päristelette". Jäinen mäki noustiin parin yrityksen jälkeen ja navetan pihalta meni kuin menikin "tie" eteenpäin ja uhkakuvat äkäisestä jyväjemmarista hälvenivät. Lopulta sitä sitten oltiin onnellisesti takaisin isolla tiellä.

Mutta enpä olisi arvannut moisia kinttupolkuja Suomessa enää olevankaan...
 

H-katsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko 2004-2005, Napoli
Sonyn NVX-P1 osoittautui kelpopeliksi. Helppokäyttöinen, vaikkakin kielivaihtoehdot eivät sisällä suomea, eestiä, litiä tai liiviä. 21 Länsi-Euroopan maan/alueen kartat. Asetuksissa saa valittua niin lyhyintä, helpointa kuin nopeintakin reittiä. Mahdollisuus valita myös moottoriteitä tai ns. kaupunkiteitä suosivia reittejä. Varoittaa tietulleista ja päällystämättömistä teistä yms. Ajaminen jää kuitenkin kuskin vastuulle. Lisäpinnat mukana tulevasta kaukosäätimestä.

Kaikenkaikkiaan hintansa väärtti.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Navigaattorina taksi

Niin, tulipa tuossa mieleen, että miksi ostaa kalliita navigaattoreita, koska helpoimmalla pääsee perille vieraissa maisemissa sillä konstilla, että soittaa paikalliselle taksille ja pyytää tätä ajelemaan edellä ko. kohteeseen.

Ko. homma toimii myös niinkin, että pistää oman auton parkkiin ja hyppää itse sen taksin kyytiin. Näin toimien voi nauttia vapaasti virvokkeita, eikä tarvitse käyttää Handsfreetä.

Näppärää, eikö totta.

Täältä tähän
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
TomTomia suosittelen erittäin lämpimästi. Paras ominaisuus on että todella helposti saa ladattua kaikki kameratutkat mitä maanteillämme löytyy. Jos liikkuu paljon maanteillä saattaa aika nopeasti tienata laitteen hinnan säästetyissä sakoissa.
 

Veijari

Jäsen
Nihilistifirmassa kun olen, niin puhelinmalli, jonka puhelinedun myötä saan on aina ollut Nokian halvimpia malleja. Nyt ajattelin hakea kaupasta oman luurin ja viedä vanhan pomolle ja sanoa, että pidä kapulasi. Mielummin käytän puhelinta, josta oikeasti on hyötyä ja jota on mukava käyttää vaikka maksankin sen itse, kuin että käyttäisin jotain lelua jonka käyttämisestä ei koidu kuin vitutusta. Samalla olen vakavasti harkinnut tätä Navicore ohjelman hankkimista. Se on ilmeisesti siis vain ohjelma joka ajetaan luuriin? Mikä tämän päiväisistä Nokian malleista olisi järkevin hankinta tätä navigointia ajatellen? Etsiäkö mahdollisimman isollaa näyttöllä olevaa luuria vai onko suorituskyvyissä tai ominaisuuksissa suuria eroja. Ken tietää niin kertokoon. Tack.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kameratutka, ohjesäännönmukaisen ihmisen kaveri

fastasashark kirjoitti:
...Paras ominaisuus on että todella helposti saa ladattua kaikki kameratutkat mitä maanteillämme löytyy. Jos liikkuu paljon maanteillä saattaa aika nopeasti tienata laitteen hinnan säästetyissä sakoissa.

Niin, eli toisin sanoen, tämä ko. laitevalmistaja suorastaan yllyttää ihmisiä lain ja ohjesäännönmukaisuuden toiselle, eli varjoisalle puolelle.

En malta olla peräänkuuluttamatta, että vaikka näin toimien saattaisi säästää rahaa, on täysin selvää, että viimeisenä päivänä moisesta tempusta kyllä perseet tervataan siellä missä nyt perseitä tervataan.

Täältä tähän
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Itsellä kokemusta löytyy Mio 269+ -maallisesta laitteesta. 27 maan kartat kiintolevyllä valmiina. Iso ja selkeä näyttö. Mahdollisuus reitittää kulkunsa Euroopassa niin, että välttää maksulliset tiet. Suosittelen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
ervatsalo kirjoitti:
Niin, eli toisin sanoen, tämä ko. laitevalmistaja suorastaan yllyttää ihmisiä lain ja ohjesäännönmukaisuuden toiselle, eli varjoisalle puolelle.
Niin, no, Tähän en ota kantaa, se on valmistajan päätettävissä. Ketjussa kysyttiin kyseisestä laitteesta, ja vastasin sen mitä tiedän siitä. Tämä ominaisuus on foorumeissa kun foorumeissa nostettu esille yhtenä laitteen vahvuutena.

Asian voi myös sanoa niin että se pääasia on että saat omia POI-tiedostoja tallennettua/lisättyä tarpeen mukaan laitteeseen. Sekun ei onnistu kaikissa laitteissa. Nyt ollaan vaan yleensä keskusteluissa/testeissä/mielipiteissä nostettu esille se kameratolppa-juttu, ilmeisesti joku on ssaanut ahaa-elämyksen je keksinyt että POI-tallennuksia voi käyttää kameratolppien tallennukseen.

EDIT: Kumminkaan tarkoitukseni ei missään tapauksessa ollut yllyttää ylinopeuteen!
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Veijari kirjoitti:
Samalla olen vakavasti harkinnut tätä Navicore ohjelman hankkimista. Se on ilmeisesti siis vain ohjelma joka ajetaan luuriin? Mikä tämän päiväisistä Nokian malleista olisi järkevin hankinta tätä navigointia ajatellen?

- Nokia 3230 on ideaaliratkaisu tuohon käyttöön, iso ja selkeä näyttö ja hintakin tuon tason luurille kohtuullinen (alle 300e). Jos ei ulkonäkö miellytä, niin kaikki Nokian mallit joissa on käyttöjärjestelmänä Series 60-Symbian käyvät tähän tarkoitukseen.

Tämän lisäksi tarvitset tämän karttaohjelman (Navicore on paras kännyköissä) johon sitten joko Suomen, Skandinavian tai Euroopan karttapaketti, riippuen käytöstä. Tämän lisäksi tarvitset vielä Bluetoothin avulla langattomasti toimivan GPS-vastaanottimen (hinta 100-150e) jonka avulla puhelin/ohjelma tietää missä olet.

Kaikki älyttömän helppoja asentaa ja käyttää.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
ervatsalo kirjoitti:
Niin, eli toisin sanoen, tämä ko. laitevalmistaja suorastaan yllyttää ihmisiä lain ja ohjesäännönmukaisuuden toiselle, eli varjoisalle puolelle.

En malta olla peräänkuuluttamatta, että vaikka näin toimien saattaisi säästää rahaa, on täysin selvää, että viimeisenä päivänä moisesta tempusta kyllä perseet tervataan siellä missä nyt perseitä tervataan.

Kameratutkatolpat ovat ihan tieliikennelain mukaan merkitty liikennemerkillä ja niiden olemassaolo on hyvinkin tiedossa, koska ne ovat staattisia mittauspisteitä.

Oikeastihan kaikissa ei ole edes kameraa, harvat kamerat kiertävät tolpasta toiseen.

Eli mitä lakia rikotaan, tai ainakin melkein, kun on kartalla tiedot näistä tolppien sijainneista?

Eikös liikennevalvonnan tarkoitus ole saada ihmiset noudattamaan lakeja, ja jos ennakkotieto tolpasta vähentää kuskin kaasunkäyttöä, niin eikö silloin liikennevalvonnan tarkoitus toteudu? Oikeusvaltiotajuntani mukaan tällaisia mittauspisteitä sijoitellaan lähinnä vaarallisiin paikkoihin, joten nopeuden pitäminen kurissa tolpan avulla toteutuu... Sai kuski tiedon tolpasta näytöltä tai aivoistaan.

Tästä kameratolppien sijainnin jakamisesta yleiseen tietoon on keskusteltu laajalti erinäisissä paikoissa ja kaikissa on todettu toiminnan olevan täysin laillista, jopa turvallisuutta edistävää.

Ja mitä tulee itse aiheeseen, niin:

Mielestäni esimerkiksi TomTom 300 (jollainen minulla käsittääkseni oli käytössä hetken aikaa) on aivan loistava peli. Suuri kirkas näyttö ja ohjaaminen kosketusnäytön avulla on liikenteessä ainoa oikea ratkaisu toteuttaa tällainen navigointiopastus.

Ei tulisi mieleenikään yrittää kännykän kanssa räpeltää jossain ruuhkassa auringon paistaessa sopivasti näyttöön ja hien virratessa kesähelteellä, kun vaimo vielä soittaa, ettei tulekaan Tukholmankatu 8 pihasta kyytiin, vaan Sturenkatu 12 edestä.

Tuossa on valmiina jo ravintolat, huoltoasemat, hotellit ja golf-kentät. Ikävä kyllä Suomesta löytyy vain huoltsikat ja hotellit. Toivottavasti pian saadaan Suomenkin karttapohjaan samat asiat kuin Ruotsissakin.

Tuossa 300:ssakin oli Bluetooth, eli kännykän kautta pystyi aktivoimaan laitteen nettiin ja hakemaan päivityksiä ja lisäkilkkeitä. Kivana spesiaalina oli määränpään säätietojen hakeminen online. En tosin tiedä kuinka luotettava se oli loppujen lopuksi, mutta hyvä feature joka varmasti kehittyy.

Jos vähänkään enemmän ajelee, niin ehdottomasti kannattava hankinta tuo erillinen autonavigaattori eikä mikään kännykkään yhdistettävä räpellys. Varmasti pätevä tuo kännykkänavigointikin, mutta ei heavy-duty käytössä :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rodion kirjoitti:
Oikeastihan kaikissa ei ole edes kameraa, harvat kamerat kiertävät tolpasta toiseen.

Tästä kameratolppien sijainnin jakamisesta yleiseen tietoon on keskusteltu laajalti erinäisissä paikoissa ja kaikissa on todettu toiminnan olevan täysin laillista, jopa turvallisuutta edistävää.

OT:

Kyseessä on jo vanhahko uutinen, mutta toisin kuin irkissä kuvitellaan, tuskin kaikki tätä on kuullut.

Poliisi on keksinyt viimeinkin mihin käyttää tuhansia ja tuhansia piraattilevyjään. Tyhjiin kameratolppiin asennetuina ne heijastaa sopivasti ja saa tolpan näyttämään, että siellä olisi kamera. Toteutusaikataulua en muista.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Urbaanilegendaa

Rodion kirjoitti:
Oikeastihan kaikissa ei ole edes kameraa, harvat kamerat kiertävät tolpasta toiseen.


Niin, näin talvellahan kameralliset tolpathan tunnistaa siitä, että niiden juurella on jalanjälkiä.

Täältä tähän
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
ervatsalo kirjoitti:
Niin, näin talvellahan kameralliset tolpathan tunnistaa siitä, että niiden juurella on jalanjälkiä.

Epäilin väitettäsi jo heti tuoreeltaan, mutta todisteiden puuttuessa en ottanut asiaa esille.

Asiahan on nimenomaan päinvastoin, kamerattomat tolpat tunnistaa siitä, että niiden juurilla on jalanjälkiä.

Todiste: Nastolassa valtatie 12 varrelta löytyi tiistaiaamuna tolppa ja kahdet jalanjäljet, mutta ei kameraa. Tappiot nousevat 30:een tuhanteen euroon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös