Golfin harrastajat

  • 496 972
  • 2 969

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Fat Cat Schauffelehan oli itsekin kieltämisen kannalla ja hän ei varsinaisesti mene jäärä-kategoriaan, mutta on totta, että pidempäänhän jo noin on putattu. Toisaalta ekan ankkuriputtaajan PGA Tour-voitosta tyylin kieltämiseen taisi mennä yli 40 vuotta siihenkin, joten saapa nähdä. Rory tietysti myös kiellon kannalla, mutta hän taas taitaa mennä juuri siihen jäärä-osastoon. Ja luulisin että pelaajiin vaikuttaa myös peer-pressure, ja jostain syystä nuo armlockputtaajat eivät ole niitä fanitetuimpia/cooleimpia kavereita, oikeastaan päinvastoin, mutta syy-seuraus ei tietysti ole niin yksinkertainen.

Sääntömuutoksella olisi tietysti aika helppo armlockit kieltää, oikeastaan sääntö melkein jopa selkeytyisi, kun siitä voisi poistaa kaksi sanaa: "The club is anchored "directly" when the player intentionally holds the club or a gripping hand in contact with any part of his body, except that the player may hold the club or a gripping hand against a hand or forearm." No on siinä toki muitakin pykäliä.

Brysonhan veteli side-saddlellakin vähän aikaa, kunnes tuli kai sanomista sääntöjen osalta (kai lähinnä kontaktista; palloa ei saa työntää/kaapaista) ja Bryson antoi aika kipakoita kommentteja ja vaihtoi tyyliä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@benicio itse lasken lähes kaikki jenkkien (republikaani) tour-pelaajat jäärä-kategoriaan... varsinkin kun on ilmennyt, että koronarokotteita ei niissä piireissä arvosteta. Rory tosiaan on ollut vanha ukko jo syntyessään, toki arvostan suuresti hänen kunnioitusta lajia kohtaan.

En varsinaisesti yllättyisi jo armlock lopulta kiellettäisiin, en vaan suoranaisesti näe kunnollista syytä sille. Kyseessä on hyvin erilainen tapa putata ja väittäisin, että suurimmalle osalle se ei edes sovi. Itse olen aina ollut todella "mekaaninen" puttaaja, joten siirtyminen vaikuttaa ainakin näin alkuun hyvin helpolta. Kokeilen breikin aina jaloilla, käytän aina viivaa putatessa ja säätelen voimaa taakseviennin pituudella. Ei siis mitään tuntumalla tai silmällä. Jos taas on ns. fiilisputtaaja, niin väitän armlockin olevan todella vaikeaa.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
En varsinaisesti yllättyisi jo armlock lopulta kiellettäisiin, en vaan suoranaisesti näe kunnollista syytä sille. Kyseessä on hyvin erilainen tapa putata ja väittäisin, että suurimmalle osalle se ei edes sovi. Itse olen aina ollut todella "mekaaninen" puttaaja, joten siirtyminen vaikuttaa ainakin näin alkuun hyvin helpolta. Kokeilen breikin aina jaloilla, käytän aina viivaa putatessa ja säätelen voimaa taakseviennin pituudella. Ei siis mitään tuntumalla tai silmällä. Jos taas on ns. fiilisputtaaja, niin väitän armlockin olevan todella vaikeaa.
Olen itsekin aika mekaaninen pelaaja ja fiilikselle ei mulle griinin ympäristössä ole tilaa, joten uskoisin armlock-putterin olevan minulle voittajaveto. Nykyinen puttaaminen on aivan liian ailahtelevaa eikä griineillä ole minkäännäköistä itseluottamusta tällä hetkellä. On puttireenitkin toki jäänyt aika vähälle... Mistähän saisi viikkoon 20 tuntia lisää aikaa, jotta tunteja riittäisi levolle, töille, golfille, salille ja avovaimolle?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen itsekin aika mekaaninen pelaaja ja fiilikselle ei mulle griinin ympäristössä ole tilaa, joten uskoisin armlock-putterin olevan minulle voittajaveto. Nykyinen puttaaminen on aivan liian ailahtelevaa eikä griineillä ole minkäännäköistä itseluottamusta tällä hetkellä. On puttireenitkin toki jäänyt aika vähälle... Mistähän saisi viikkoon 20 tuntia lisää aikaa, jotta tunteja riittäisi levolle, töille, golfille, salille ja avovaimolle?
Itsellä on etätöiden myötä putteri kädessä käytännössä joka päivä ja matolla tulee hiottua jatkuvasti. Kun ei tälläkään määrällä treeniä ole saanut käsiä vakautettua ja siltikin ajoittain tulee sössittyä ihan helppoja putteja, niin päädyin hakemaan ratkaisua välineistä. Niinhän se draivikin suoristui, kun kävi laittamassa liikkeessä kättä taskulle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@benicio itse lasken lähes kaikki jenkkien (republikaani) tour-pelaajat jäärä-kategoriaan... varsinkin kun on ilmennyt, että koronarokotteita ei niissä piireissä arvosteta
Joo, aika sakeita oli kommenttiosiot, kun Rahm (vai olko Bubba?) joutui jäämään kisasta pois altistumisen takia, vaikka oli rokottautunut. Kommenttiosio oli ihan täyttä kulkutautimyönteisyyttä, jollaista ei Suomessa tapaisi varmaan edes MV-lehden kommenteissa. Luulisin että pelaajat maailmaa nähneinä on aika paljonkin avarakatseisempia/sivistyneempiä (varmaan ainakin kalifornialainen euroexpatin poika Schauffele), kuin keskimääräinen jenkkifani. Pelaajista ei taida kuin Bryson (tietysti) olla ilmoittanut julkisesti että ei ota rokotetta, ja siihenkin (tietysti) hänellä oli oma logiikkansa.

Itsellä on etätöiden myötä putteri kädessä käytännössä joka päivä ja matolla tulee hiottua jatkuvasti. Kun ei tälläkään määrällä treeniä ole saanut käsiä vakautettua ja siltikin ajoittain tulee sössittyä ihan helppoja putteja, niin päädyin hakemaan ratkaisua välineistä.
Niinhän sitä sanotaan ja saman olen huomannut, että kun aikansa puttailee matolla, niin tarpeeksi kun sitä tekee niin ei edes oikein pysty puttaamaan ohi (kärjistys). Ei se silti oikein ole kentälle siirtynyt. Huomaan että pahin tapani on ensin huolellisesti laittaa pallo linjaan ja sitten kun olen puttiasennossa niin katson että ei se kyllä tästä pallon päältä katsottuna näytä breikkaavan noin paljon ja joko tietoisesti tai alitajuisesti en lyö viivan suuntaan. Varsin typerää.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tarttui uusi driveri eilen kouraan kun oli Callawayn Taylormaden M6 50% alennuksessa. Näköjään alennusmyynnit alkaneet lähes jokaisessa liikkeessä.

edit: yliviivaus.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon on ollut vasta viime vuosina puhetta, vaikka Langer voitti Mastersin armlockilla jo ysärillä. Tähän syy on mielestäni melko selkeästi DeChambeau, joka syystä tai toisesta ärsyttää jengiä ja luonnollisesti puttaustyyliin on helppo tarttua.

Armlockissa on selkeä ero ns. ankkurointiin, sillä mailan pää (grippipää) ei pyöri tietyn kiinteän pisteen ympärillä. Tämä on siis se sääntö, millä kiellettiin ankkurointi.

Loppujen lopuksi "ongelma" on aika pieni, kun tourilla Brysonin lisäksi voittoja taitaa olla ottanut lähinnä Simpson ja Kuchar, Zalatoris myös hyvin pärjännyt. Schauffele kokeili ison mediashown kera, mutta luopui tyylistä parin kisan jälkeen. Jos armlock olisi oikeasti niin kova juttu, niin paljon useampi sitä käyttäisi. Tour-pelaajilla ne kädet pysyy niin vakaana joka tapauksessa, etten usko isoon hyötyyn sillä tasolla. Tavan luusereilla kuten allekirjoittaneella tuosta näyttäisi olevan aika iso hyöty.

Itse kategorisoin armlockin kritisoinnin vanhojen jäärien ulinaksi. Laji kehittyy ja eteenpäin mennään.
Piti ihan muistella vanhaa Langeria ja silloista puttityyliä... Putterin muistin, kun se oli kuitenkin perinteistä mallia oleva Mizunon putteri. Langerilla näytti vielä tuolloin olevan ihan perinteinen puinen puumaila käytössä (näkyy hyvin heti 13-väylän avauksessa videolla). Oi niitä aikoja...


 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihmeellinen on elämä. Olen tuskaillut driverin slaissin kanssa tässä viime kuukaudet, ja se on oikeastaan mennyt vain pahempaan suuntaan sitä mukaa kun olen katsonut youtuben kaikki ohjevideot ja käytännössä vahvistanut grippiä sitä mukaa niin, että viime aikoina kädet on olleet jo ihan solmussa päällekkäin. No nyt lähdin ihan nollista ja otin niin neutraalin (ja luontevan) gripin (ja shaft leanin) kuin ikinä pystyn ja kas kummaa, sehän lähtee suoraan. Terävämmälle kaverille olisi voinut tietysti jo aiemmin tulla mieleen kokeilla tätä. En edes muista miksi lähdin tuota grippiä alunperin korjaamaan.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Mulla on nyt kans ensimmäistä kertaa ikinä tullut driverillä ongelmaksi aika vahvakin vasemmalta oikealle -kierre. En sitä slaissiksi kutsu, koska kierre on pääosin sen verran kesy, että pystyn hyvin pelaamaan vasemman reunan kautta, mutta oikealta vasemmalle kääntyvillä väylillä ja fade-kierteen ollessa blokattu esim. puiden toimesta olen aivan kusessa. Suoraa lyöntiä, drawsta puhumattakaan, ei driverilla tällä hetkellä ole paletissa, mikä on melkoinen ongelma.

Pitkät raudat toimivat ihan kivasti eikä niillä tule samanlaista leikkuria kuin driverilla, mutta tilanne on mentaalisesti aika sietämätön, koska tykkään pelata aika riskillä. Aika usealla väylällä se vaan on nyt poissuljettu asia, kun palloa ei saa lähtemään kuin yhdellä kierteellä.

Ai niin, eilen pelasin kierroksen viisi yli parin 15 griiniosumalla. Yksi välilyöntibogi, kaks kolmeputtista ja yksi neljäputtinen. 0 birdietä. Oli kivaa...
 

F#21

Jäsen
Mulla oli draiverin svingin kanssa ongelmia painonsiirrossa ja missä linjassa vein mailan taakse. Nämä kun fiksasin niin katosi slaissit pl. yksittäisiä lyöntejä. Mullakin tuo meni vain enemmän sekaisin kun katsoin Youtubesta neuvoja ja kuvittelin tekeväni asiat oikein. Treenaaminen tosin on jäänyt vähälle, enkä varmaan tällä kaudella sitä jaksa enempää tehdäkään.
Jos sitä talvella keskittyisi svingiin ja keväällä aloittaa lähipelitreenin.
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Mites jengi täällä tilastoi kierroksiaan? Arvioitteko perus lyöntipelituloksen ja yleisfiiliksen perusteella kierroksen tiettyyn lokeroon vai pidättekö kirjaa griiniosumista, väyläosumista, puttien määristä yms?

Itsellä tulee aika usein mentyä juuri lyöntipelituloksen ja fiiliksen perusteella mutta välillä tuntuu, että olisi ehkä syytä hieman nähdä dataa mistä yleensä huonot tulokset juontuvat.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Mites jengi täällä tilastoi kierroksiaan? Arvioitteko perus lyöntipelituloksen ja yleisfiiliksen perusteella kierroksen tiettyyn lokeroon vai pidättekö kirjaa griiniosumista, väyläosumista, puttien määristä yms?

Itsellä tulee aika usein mentyä juuri lyöntipelituloksen ja fiiliksen perusteella mutta välillä tuntuu, että olisi ehkä syytä hieman nähdä dataa mistä yleensä huonot tulokset juontuvat.
Gamebookkiin kaikki statsit mitä vaan goldilla saa, niitä on hyvä sitten katsella.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Gamebookkiin kaikki statsit mitä vaan goldilla saa, niitä on hyvä sitten katsella.
Mä hankin tän Gamebook Goldin joku kuukausi takaperin ja oli kyllä hyvä ostos. Siinä on kuukauden kokeilujakso, kannattaa testata. 2e/kk vuoden tilauksella. Suosittelen.

Tilastoja, mitä tuosta saa irti: keskiarvotulos, väyläkohtainen tulosjakauma, par-kohtainen tulosjakauma, väyläosumat, griiniosumat, keskiarvotulos osuman/missin jälkeen, missien suunnat, puttien määrä (griiniosuman ja missin jälkeen) ja miten putit jakautuneet (1/2/3+ puttia), 1/2/3/3+ putin todennäköisyys eri lähtöväleiltä (välit < 1m, 1-2m, 2-4m, 4-8m ja 8m+), chipit/bunut/rankut per kierros ja toki sitten scrämbläys-, bunkkeripelastus- ja up & down -prosentit.

Aika monipuolinen. :D
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Mä hankin tän Gamebook Goldin joku kuukausi takaperin ja oli kyllä hyvä ostos. Siinä on kuukauden kokeilujakso, kannattaa testata. 2e/kk vuoden tilauksella. Suosittelen.

Tilastoja, mitä tuosta saa irti: keskiarvotulos, väyläkohtainen tulosjakauma, par-kohtainen tulosjakauma, väyläosumat, griiniosumat, keskiarvotulos osuman/missin jälkeen, missien suunnat, puttien määrä (griiniosuman ja missin jälkeen) ja miten putit jakautuneet (1/2/3+ puttia), 1/2/3/3+ putin todennäköisyys eri lähtöväleiltä (välit < 1m, 1-2m, 2-4m, 4-8m ja 8m+), chipit/bunut/rankut per kierros ja toki sitten scrämbläys-, bunkkeripelastus- ja up & down -prosentit.

Aika monipuolinen. :D

Täytyypä testata! Aika kattava tilastosetti näköjään sieltä aukenee. Eikä toi hintakaan nyt päätä huimaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viimeksi merkkailin kierroksella suoraan gamebookiin tuloksia niin se heitti mut 2 kertaa sovelluksesta ulos eikä sisäänkirjautuminen onnistunut. Naamatunnistus olisi kyllä hyvä lisä kyseiseen sovellukseen, mutta nyt piti räpeltää tunnuksia ja salasanoja ja sisään pääsin sitten vasta kerralla nro x.

En tiedä syyttäisinkö tästä puhelinta vai appia, mutta harmitti. Toivottavasti jäi viimeiseksi kerraksi tämä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Viimeksi merkkailin kierroksella suoraan gamebookiin tuloksia niin se heitti mut 2 kertaa sovelluksesta ulos eikä sisäänkirjautuminen onnistunut. Naamatunnistus olisi kyllä hyvä lisä kyseiseen sovellukseen, mutta nyt piti räpeltää tunnuksia ja salasanoja ja sisään pääsin sitten vasta kerralla nro x.

En tiedä syyttäisinkö tästä puhelinta vai appia, mutta harmitti. Toivottavasti jäi viimeiseksi kerraksi tämä.
Oudon kuuloista. Minulla toiminut 3v lähes ongelmitta. Kerran jotenkin bugitti ja jätti yhden reiän välistä. Korjasin tulokset ennen kortin lähettämistä, mutta yksi väärä tulos sinne silti jäi.

Mutta tuli huvikseen tuossa vilkaistua gamebookkia. Minun tasoitusryhmässäni (3) on pelattu näköjään keskimäärin 45 kierrosta (minulla on 20). Muuten olen aika lailla keskiverto omassa ryhmässäni (putteja sentään vähemmän kuin keskimäärin). Ihmettelen, että missä välissä noin paljon ehtii pelaamaan. No varmaan jos olisi osake/pelioikeus johonkin niin olisi pakko löytää aikaa, että tulee rahoille vastinetta, mutta kun ei ole. Kaverilla on eikä silläkään ole 45 kierrosta vielä tälle vuodelle (ja hän vielä työttömänä ollut toukokuusta alkaen).

EDIT: 13 eri kentällä olen pelannut nuo 20 tasoituskierrostani tänä vuonna (kaikki 18 reikäiset olen merkannut). Tuohon vielä päälle muutama ysi kauden alussa Keimolan Kirkka A:lla (B oli rempassa) ja sunnuntaina testattu Hiekkaharjun Kehä-6 niin 15 eri kenttää tullut tälle vuodelle kierrettyä.
 
Viimeksi muokattu:

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ja nyt kun muistan ja tuli mieleen niin Jatkoaika-Golf. Minulla ei ole osaketta eikä pelioikeutta mihinkään eikä minun ole järkeä sen takia mitään järkätä tänä vuonna. Voi olla, että tilanne muuttuu talven aikana, mutta jos ei muutu niin tuli mieleen, että Kotojärvellä sellaisen voisi hyvinkin järkätä ensi kesänä.

58 aikoinaan järjesti Luukissa osakkeellisena ja hänen takiaan GF oli 35e (eikä normaali 50e). Kotojärvellä tuo olisi 20e. Olisi mielestäni sellainen hinta, että voi ajella vähän kauempaakin pelaamaan ja pitämään hauskaa jatkisgolfareiden kanssa. Kenttä kuitenkin ihan kiva eikä mahdoton myöskään vasta-alottaneille (Luukki vähän samanlainen). Toki tämä ajatukseni vaatii sen, että pelikaveri @ultrar suostuisi tämän järjestämään, mutta menen lauantaina hänen kanssaan pelaamaan niin voin suostutella.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tuosa varattu ensi lauantaina klo 15:10 kun tehdään tuo vanhojen irkkaavien golfareiden reissu Etelä-Karjalaan (heillekin minä olen Czescku). Meitä on kolme eli siinä on yhdelle tilaa (yhteistasoitus 42,6 ettei tule sen suhteen ongelmaa).
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Aiemmin mainitsemani ensimmäinen kerta isolla kentällä peruuntui sään tautta, eikä olla saatu vielä samalla porukalla aikatauluja mätsäämään.

Nyt varasin itselleni tiistaille ajan 9-reiän kierrokselle, joten josko nyt onnistuisi.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mehän aloiteltiin @JaSa n kanssa aikalailla samoihin aikoihin. Itse olen hinkannut Nurmijärven par 3- rataa aika paljon, mutta lähtenyt myös kunnon baanoille kokeilemaan. 4 kertaa on tullut pelattua "isoilla kentillä". 2 krt täydet 18 väylää ja 2 krt 9 väylän suoritus. Onhan se kyllä aivan eri asia kuitenkin vs. par 3- rataan. Olen pelannut nuo kaikki 4 kertaa eri kentillä ja pari kertaa punaisilta sekä kaksi kertaa keltaisilta. Nyt en enää palaa punaisille vaan luotan sen verran jo avaukseen, että keltaisilta mennään. Tulokset on ysillä pyörinyt siellä 60 lyönnin tuntumassa. Eilen meinasi hieman suoraan sanoen vituttaa kun puttasin viimeisellä väylällä 4 kertaa, joista viimeiset 3 metrin sisältä reiästä.

Kauhea hinku olisi taas kentälle. On se vaan koukuttavaa touhua voi jestas. Ajattelin nyt myös niin, että ellei pelikaveria löydy joka kierrokselle niin sitten menen yksin. Ei se sen kummempaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: JaSa

F#21

Jäsen
Mä melkein suosittelisin pelaamaan punasilta kunnes tasoituksen osalta pääsee sinne alle kolmenkymmenen. Tai jos avaukset osuvat hyvin, niin siirtyy sinisille ja siitä tulee se ~200 metriä lisää kokonaismatkalle. Keltaisille sitten kun noissa on lyöntimäärät sen satasen tai alle jatkuvasti.

Ei ole häpeä pelata edempää, pitäisi tehdä sitä itsekin useammin.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Mehän aloiteltiin @JaSa n kanssa aikalailla samoihin aikoihin…

Näinhän se tosiaan oli. Itse olen hinkannut St Laurencen Par 3:sta nyt vissiin pari kymmentä kierrosta. Ehkä olisi jo aiemmin pitänyt rohkeammin lähteä isolle kentälle, mutta ehkä vähän arkaillut lyöttäytyä muiden ryhmiin mukaan ja tuossa kotikentällä tuntuu olevan kyllä ruuhkaakin näin korkeatasoituksellista ajatellen.

On kyllä Koukuttavaa, hauskaa ja haastavaa puuha. Useamman kerran viikossa tullut käytyä.

Keväällä onkin sitten kova pohdinta, että minkälaisella peliratkaisulla sitä ensi kauden pelaa.

Edit: Tiistain 9-reiän kierros ei ole ns kotikentälläni
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös