Golfin harrastajat

  • 494 182
  • 2 968

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Pidennetty viikonloppu suuntautui Kemin suuntaan, niin eilen pääsi pelaamaan Tornion golfin ja tuli hypittyä Suomen ja Ruotsin rajan yli. 4 bogia, yksi birdie, +3 75 tulokseksi. Kiva oli kenttä, odotin että se olisi ollut kapeampi, mutta hyvinhän väylillä oli tilaa avata eikä vedestä ollut välitöntä vaaraa kuin muutamalla väylällä. Etuysillä oli greenit aika huonossa kunnossa, mutta takaysillä parani. En tiedä johtuiko sitten siitä että olivat Ruotsin puolella, kenties.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Lauantaina pitäisi suunnata kummipojan kanssa kisoihin ja katsotaan, kuinka hänen kanssa saamme lyönnit pysymään kentällä tai oikeastaan griinillähän se scramble ratkotaan.

Kotikentällä parin ongelmaväylän apina karistettu selästä siirryttyäni avaamaan kyseiset väylät väyläpuulla. Kyseisestä mailasta tullut muutenkin kesän aikana suosikkimailani osumaprosentin noussessa todella hyväksi. Viimeisellä kierroksella keskityin puttipeliin tavoitteena alle 30 puttia ja 28 niitä sitten tuli.

Tietysti se ei kerro läheskään kaikkea, osin myös sitä, että griiniosumia saisi olla enemmän. Toisaalta tuohon lukuun ei saa tehdä kolmen putin griinejä. Nyt viiden päivän peliputken jälkeen huili ja sitten pientä kisaamista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt on alkeiskurssi käyty Nurmijärvellä ja yksi kierros par-3 rataa takana. Sateenvarjo, kengät ja mailapyyhe hommattu, joten nyt voi lähteä vaikka vähän sataisikin.

Pahoittelut täysin idioottimaisesta amatöörikysymyksestä, mutta miten merkkaatte noita kierroksia? Laitatteko suoraan kännykällä tuonne mScorecard- aplikaatioon vai perinteisesti kynällä paperille? Vai sitten kotona paperilta sähköiseen versioon? Entä kannattaisiko heti opetella tapa, että merkkaisi sinne myös esim. bunkkerilyönnit ja putit vai riittäisikö vaan lyöntien kokonaismäärä? Varmaan tietty vähän mielipideasiakin tuo.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on alkeiskurssi käyty Nurmijärvellä ja yksi kierros par-3 rataa takana. Sateenvarjo, kengät ja mailapyyhe hommattu, joten nyt voi lähteä vaikka vähän sataisikin.

Pahoittelut täysin idioottimaisesta amatöörikysymyksestä, mutta miten merkkaatte noita kierroksia? Laitatteko suoraan kännykällä tuonne mScorecard- aplikaatioon vai perinteisesti kynällä paperille? Vai sitten kotona paperilta sähköiseen versioon? Entä kannattaisiko heti opetella tapa, että merkkaisi sinne myös esim. bunkkerilyönnit ja putit vai riittäisikö vaan lyöntien kokonaismäärä? Varmaan tietty vähän mielipideasiakin tuo.
Mscorecard täällä käytössä ja olen tyytyväinen. Merkkaan itse väylä- ja griiniosumat + puttien määrän, muista en koe olevan hyötyä.

Alkuun riittää omasta mielestä hyvin pelkkä lyöntien määrä. Toisaalta jos heti alkaa putteja merkkaamaan, niin ymmärtää ehkä nopeammin niiden merkityksen tulokselle.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Olen kyllä lukenut paljon Gamebook kritiikkiä, mutta syytä en oikein ymmärrä kun minulla toiminut aina hyvin. Väyläosumat ja puttien määrän siihen kirjaan tuloksen lisäksi ja griiniosumat se osaa laskea puttien määrästä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Itselläkin Gamebook ollut nyt kaksi kesää käytössä ja hyvin on toiminut ilman sekoiluja. Gold käytössä, niin saa kaikki bunkkerit, chipit, puttien pituudet yms lisäksi, noita on kiva sitten katsella miten on kehittynyt vuodessa jne.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko porukka pelannut kisoja korona-aikana? Ainakaan viime kesänä pahvisia tuloskortteja ei saanut koronan takia käyttää. Kuulemma ensi alkuun klubeilla ollut isojakin osaamisvajeita ja sählinkiä tulosten kirjaamisessa nex golf? appin kanssa. Vain pari- kolme kisaa pelannut tänä ja viime kesänä ja aina joku ryhmästä on noi lyönnit merkannut koko porukalle. Tarttis varmaan perehtyä sovellukseen ja kisa-asetuksiin jos nakki napsahtaa joskus omalle kohdalle.
 

Fordél

Jäsen
Paras kierros golfia takana ikinä. Olipahan hienoa pelata! Oltiin isän kanssa taas ainoat kentällä, kun koko ajan oli sateen uhkaa, mutta lopulta oli ihan täydellinen keli pelata.

Paska pelaajahan olen edelleen, mutta tänään peli pysyi koko ajan kasassa, mikä teki pelaamisesta hyvin nautinnollista. Avaukset lähtivät tosi hyvin ja pääosin väylälle. Olen saanut nyt viime kierroksilla puunelosella hyvin lähtemään väylältä tai vähän pidemmästäkin ruohosta (mulle) pitkiä lyöntejä niin ei tarvi enää takoa pelkästään raudoilla lähestymisiä. Näiden kahden asian takia tippui varmaan ainakin yksi lyönti pois per par 4-5 väylä. Putterikin toimi mun tasoon nähden ihan kivasti. Kyllä golf on mukavaa:)

Seuraava kierros meneekin varmaan ihan reisille, mutta nautitaan tästä.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Pahoittelut täysin idioottimaisesta amatöörikysymyksestä, mutta miten merkkaatte noita kierroksia? Laitatteko suoraan kännykällä tuonne mScorecard- aplikaatioon vai perinteisesti kynällä paperille? Vai sitten kotona paperilta sähköiseen versioon? Entä kannattaisiko heti opetella tapa, että merkkaisi sinne myös esim. bunkkerilyönnit ja putit vai riittäisikö vaan lyöntien kokonaismäärä? Varmaan tietty vähän mielipideasiakin tuo.
Totesin hyvin pian pelaamisen aloittamisen jälkeen, että jokaisen lyönnin jälkeen on lyönti merkattava. Muuten menee sekaisin laskuissa. Nyt mulla roikkuu bägissä sellainen ”rulla” johon merkkaan jokaisen reiän lyöntimäärän. Golf Skysta ostin. Kierroksen jälkeen kirjaan sitten tuosta tuloksen eBirdieen. Ei tartte sitten kierroksen aikana kaivella kännykkää taskusta tai leikkiä paperilapun ja kynän kanssa.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko porukka pelannut kisoja korona-aikana? Ainakaan viime kesänä pahvisia tuloskortteja ei saanut koronan takia käyttää. Kuulemma ensi alkuun klubeilla ollut isojakin osaamisvajeita ja sählinkiä tulosten kirjaamisessa nex golf? appin kanssa. Vain pari- kolme kisaa pelannut tänä ja viime kesänä ja aina joku ryhmästä on noi lyönnit merkannut koko porukalle. Tarttis varmaan perehtyä sovellukseen ja kisa-asetuksiin jos nakki napsahtaa joskus omalle kohdalle.

On pelattu, sekä viime kaudella että tällä kaudella. Ei minkäänlaisia ongelmia, ja ei tuossa kyllä mitään osaamista ole. Ainakin Android-versio on minulla toiminut täysin moitteetta sekä kisamoduulissa että normikierroksilla.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Aamun pronssimitali innosti lähtemään pelaamaan etuysin jo viiden jälkeen ja olipa miellyttävä sää ulkoilla, eikä ollut ruuhkaa kentällä. Ensimmäinen kentänhoitaja tuli, kun olin poistumassa.

7 paria, bogey ja tuplabogey, kun pallo katosi hiukan väylältä, mutta nokkospusikkoon. Sieltäkin yritin löytää sen, mutta tuloksena oli vain täplikkäät jalat polvista alaspäin ja vieläkin polttelee tunteja kontaminaation jälkeen.

Enpä muista, että olisinko koskaan tehnyt yhdeksään reikään seitsemää noin helppoa paria, pisin putti enintään metrin. Hieno uinti siivitti siis minutkin hyvälle pelipäälle.
 

Sambody

Jäsen
Aamun pronssimitali innosti lähtemään pelaamaan etuysin jo viiden jälkeen ja olipa miellyttävä sää ulkoilla, eikä ollut ruuhkaa kentällä. Ensimmäinen kentänhoitaja tuli, kun olin poistumassa.
Tuota aikaisin aamulla pelaamista täytyy kyllä suositella kaikille, jotka vain saavat itsensä sängystä revittyä ylös ennen kuutta. Käyty paljon viimeisen kolmen kesän(tai no tänä kesänä vähemmän) aikana työkaverin kanssa pelaamassa niin että lähdetään rundille klo 6 ja on kyllä melkoista herkkua pelata tyhjälle kentälle. Ei ole peliä sekoittamassa kuin omat ajatukset ja kierrosajoista saa ottaa yleensä vähintään tunnin pois. Ainoa miinus tuossa on että yleensä pelaat puolet kierroksesta ajamattomilla aamukasteisilla griineillä ja toisen puolikkaan griinit ovat leikatut ja kuivat jolloin kierroksen edetessä tulee eteen melkoinen ero griininopeuksissa.
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
3 ensimmäistä kierrosta par 3- rataa takana. Lyöntimäärät 47, 40 ja 46 yhdeksällä väylällä.

Viimeisin oli kyllä välillä aikamoista sekoilua. Löin 3 kertaa avauksen niin etten nähnyt yhtään mihin pallo lähti. Perhanan Cumuluspilvet on niin pallon värisiä, että se katosi niihin ihan totaalisesti. No varapalloa sitten kehiin ja 2 palloa löytyi kuitenkin sitten radalta kun olin jo ehtinyt jatkamaan varapallolla. Olin siis yksin liikenteessä niin ei ollut edes kaveria apuna tuossa. Eli pari lyöntiä voisi tuosta viimeisimmästä kierroksesta vähentää, jos ja jos ja jos...

Mutta onpa hienoa puuhaa. Huomenna sitten ensimmäistä kertaa isojen poikien radalle.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tuossa tapauksessa kun ensimmäinen pallo löytyy niin totta kai sillä sitten saa jatkaa, vaikka varapallolla olisit lyönyt jo viisi lyöntiä välissä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa tapauksessa kun ensimmäinen pallo löytyy niin totta kai sillä sitten saa jatkaa, vaikka varapallolla olisit lyönyt jo viisi lyöntiä välissä.

Ai. Luulin, että se on sitten sillä selvä kun päätös on tehty. Pitää lukea sääntöjä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ai. Luulin, että se on sitten sillä selvä kun päätös on tehty. Pitää lukea sääntöjä.
Varapallohan on nimensä mukainen, toki jos hylkäät ensimmäisen avauksen ja lyöt uuden tiiltä (kolmas lähtee) niin sitten alkuperäisellä ei voi jatkaa vaikka se löytyisi.

Tämä on silti hyvä muistaa:

"Useamman lyönnin pelaaminen varapallolla. Voit jatkaa varapallolla pelaamista ilman, että se menettää varapallon aseman niin kauan kuin sitä ei pelata lähempää reikää kuin missä alkuperäisen pallosi arvioidaan olevan. "
 

Veijari

Jäsen
Olen hakannut nyt ehkä seitsemän kierrosta 9+ kenttää ja tasoitus on laskenut ihan huimasti, vaikka en ole kaikista kierroksista tulosta kirjannut. Kolme viikkoa sitten ostin omat mailat ja aloin tekemään muutakin kuin hakkaamaan palloa ranchilla. Tuona aikana tasoitus on laskenut 54:stä 36,8:aan, joka on tämän aamun uusi lukema.
HCP:n lasku on ollut niin nopeaa, että mua suorastaan epäilyttää onko tulokset kirjattu/laskettu oikein? Yksi kaveri kertoi tätä harrastusta aloittaessani, että tasoitus ei laske jokaisen kierroksen jälkeen vaan siihen tarvitaan useampi kierros, ennen kuin uusi lukema päivittyy, mutta kyllä mun hcp on laskenut jokaisen tasoituskierroksen jälkeen.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tuosassa pelaavat!

Onko minään päivinä lähtö 10 tiiltä?

Olisi mukava välillä pelata puolikas mutta aloittaen takaa..
Maanantaisin ja torstaisin, mutta näin lomakaudella se on nyt otettu pois käytöstä, juurikin että kaikki vieraspelaajat yms pääsevät pelaamaan kentän kuten kuuluukin. Jos veikata pitää, niin sanoisin että elokuun puolivälin jälkeen palataan takaisin tuohon rytmiin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen hakannut nyt ehkä seitsemän kierrosta 9+ kenttää ja tasoitus on laskenut ihan huimasti, vaikka en ole kaikista kierroksista tulosta kirjannut. Kolme viikkoa sitten ostin omat mailat ja aloin tekemään muutakin kuin hakkaamaan palloa ranchilla. Tuona aikana tasoitus on laskenut 54:stä 36,8:aan, joka on tämän aamun uusi lukema.
HCP:n lasku on ollut niin nopeaa, että mua suorastaan epäilyttää onko tulokset kirjattu/laskettu oikein? Yksi kaveri kertoi tätä harrastusta aloittaessani, että tasoitus ei laske jokaisen kierroksen jälkeen vaan siihen tarvitaan useampi kierros, ennen kuin uusi lukema päivittyy, mutta kyllä mun hcp on laskenut jokaisen tasoituskierroksen jälkeen.
Tortakai se laskee, jos lyöntimäärät laskee joka kierroksella. Kannattaa tutustua siihen tasoituslaskenta-järjestelmään.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Eilen takaisin reissusta ja mailat postista.

Pari kierrosta StLG:n Par 3 kentällä (kuusi reikäinen), pari koria palloja rangella ja lähipelitreeniä.

Ensimmäiset pelit sitten kurssin ja siitä aikaa se pari viikkoa. Hieman oli aluksi hakusessa, mutta alkoi se lyönti sitten sieltä löytymään.

Koukuttavaa ja hauskaa puuhaa kyllä :)
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Nyt kun tässä on kerinnyt muutaman päivän ajan kiertää tuota Par 3 kenttää ja rangella lyömään niin tässä muutamia ajatuksia mitä on mieleen tullut

Jostain syystä päässyt yllättämään, että kuinka mukavaa porukkaa tuolla kentällä pyörii :)

mScorecardia ja Gamebookia testailtu tuloksien kirjaamiseen, joista ensin mainittu enemmän omaan mieleen. Gamebookissa turhan paljon kaikenlaista omaan tarpeeseen turhaa tauhkaa.

Joku palstatoveri täällä totesi, että Wilsonin setin bägi oli hirveä ja lähti heti vaihtoon. Joudun kyllä itsekin tuon allekirjoittamaan ja bägi lähtee varusteista ensimmäisenä kiertoon.

Haastetta riittää ja pitää kyllä vielä hetki pelailla Par 3:lla ennen kun uskaltaa lähteä isolle kentälle koittamaan :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanokaapas, että onko samantekevää, merkkaako tasoituskierroksella päin persettä menevälle reiälle sen oikean 10 lyöntiä vai viivan? Olen itse elänyt käsityksessä että viiva laitetaan vain kun reikää ei pelata ollenkaan esim kunnostustöiden takia tms ja se ei vaikuta siten tasoitustuloksen muodostumiseen. Siitä kympistä taas huomioidaan tasoitukseen sitten se tasoituksellisen tuplabogin tms verran lyöntejä.

Edit; Vaivauduin on itsekin googlaamaan, ja viiva on ilmeisesti yhtä kuin nettotuplabogi. Se jäi vielä epäselväksi että mitä merkataan kun reikää ei pelata ollenkaan? Nollako?
 
Viimeksi muokattu:

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Sanokaapas, että onko samantekevää, merkkaako tasoituskierroksella päin persettä menevälle reiälle sen oikean 10 lyöntiä vai viivan? Olen itse elänyt käsityksessä että viiva laitetaan vain kun reikää ei pelata ollenkaan esim kunnostustöiden takia tms ja se ei vaikuta siten tasoitustuloksen muodostumiseen. Siitä kympistä taas huomioidaan tasoitukseen sitten se tasoituksellisen tuplabogin tms verran lyöntejä.

Edit; Vaivauduin on itsekin googlaamaan, ja viiva on ilmeisesti yhtä kuin nettotuplabogi. Se jäi vielä epäselväksi että mitä merkataan kun reikää ei pelata ollenkaan? Nollako?
Suurin mahdollinen tasoitustulos yhdelle reiälle on nettotuplabogi. On siis samantekevää, merkkaatko kympin vai viivan (ellei kyseessä ole lyöntipelikilpailu ilman maksimitulosta).

Kerrataanpas nopeasti golfkierroksen tasoitustuloslaskuri: yksinkertaisimmillaan laskukaavana käytetään seuraavaa: (korjattu lyöntipelitulos - kentän arvo eli Course Rating) * (113 / kentän slope).
Korjattu lyöntipelitulos = lyöntipelitulos niin, että maksimitulos kullekin väylälle on nettotuplabogi eli ensimmäinen tulos, millä et saa pisteitä.
Kentän arvo = 0-tasoituksen pelaajan keskiarvotulos kentällä - vaihtelee tiin mukaan. Esim. Golf Pirkkalan course ratingit on seuraavat: valkoinen - 72,8, keltainen - 70,9, sininen - 69,1 ja punainen: 67,3.
Slope = miten paljon kenttä suhteessa vaikeutuu, kun siirrytään 0-tasoituksen pelaajasta 18 tasoituksen pelaajaan. Mitä suurempi numero, sitä suhteellisesti vaikeampi kenttä on bogipelaajalle kuin scratch-golfarille. Golf Pirkkala: valk: 135, kelt: 131, sin: 127, pun: 123. Maailman vaikein kenttä taitaa olla Kiawah Islandin Ocean Course, jonka Championship teen Course Rating on 79,1 ja Slope Rating 155.

Otetaan esimerkki:
Pelaan Golf Pirkkalan valkoisilta tulokseen 72 (par). Kierroksen tasoitustulokseni on: (72-72,8)*(113/135) = -0,7.
Pelaan Golf Pirkkalan sinisiltä tulokseen 72 (par). Kierroksen tasoitustulokseni on: (72-69,1)*(113/127) = 2,6.

E: Tässä kohtaa mun tasoitushistoriasta tulee pari hyvää esimerkkiä:
Lauro Golfin ysit C+A keltaisilta toi lyöntipelituloksella +1 (73) tasoitustuloksen 2,8, koska kentän arvo oli 69,8 ja slope 130.
Samainen tulos +1 (73) toi La Reserva Club Sotograndessa valkoisilta tasoitustuloksen -1,7, koska kentän arvo oli 75,2 ja slope 143.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös