Sanokaapas, että onko samantekevää, merkkaako tasoituskierroksella päin persettä menevälle reiälle sen oikean 10 lyöntiä vai viivan? Olen itse elänyt käsityksessä että viiva laitetaan vain kun reikää ei pelata ollenkaan esim kunnostustöiden takia tms ja se ei vaikuta siten tasoitustuloksen muodostumiseen. Siitä kympistä taas huomioidaan tasoitukseen sitten se tasoituksellisen tuplabogin tms verran lyöntejä.
Edit; Vaivauduin on itsekin googlaamaan, ja viiva on ilmeisesti yhtä kuin nettotuplabogi. Se jäi vielä epäselväksi että mitä merkataan kun reikää ei pelata ollenkaan? Nollako?
Suurin mahdollinen tasoitustulos yhdelle reiälle on nettotuplabogi. On siis samantekevää, merkkaatko kympin vai viivan (ellei kyseessä ole lyöntipelikilpailu ilman maksimitulosta).
Kerrataanpas nopeasti golfkierroksen tasoitustuloslaskuri: yksinkertaisimmillaan laskukaavana käytetään seuraavaa: (korjattu lyöntipelitulos - kentän arvo eli Course Rating) * (113 / kentän slope).
Korjattu lyöntipelitulos = lyöntipelitulos niin, että maksimitulos kullekin väylälle on nettotuplabogi eli ensimmäinen tulos, millä et saa pisteitä.
Kentän arvo = 0-tasoituksen pelaajan keskiarvotulos kentällä - vaihtelee tiin mukaan. Esim. Golf Pirkkalan course ratingit on seuraavat: valkoinen - 72,8, keltainen - 70,9, sininen - 69,1 ja punainen: 67,3.
Slope = miten paljon kenttä suhteessa vaikeutuu, kun siirrytään 0-tasoituksen pelaajasta 18 tasoituksen pelaajaan. Mitä suurempi numero, sitä suhteellisesti vaikeampi kenttä on bogipelaajalle kuin scratch-golfarille. Golf Pirkkala: valk: 135, kelt: 131, sin: 127, pun: 123. Maailman vaikein kenttä taitaa olla Kiawah Islandin Ocean Course, jonka Championship teen Course Rating on 79,1 ja Slope Rating 155.
Otetaan esimerkki:
Pelaan Golf Pirkkalan valkoisilta tulokseen 72 (par). Kierroksen tasoitustulokseni on: (72-72,8)*(113/135) = -0,7.
Pelaan Golf Pirkkalan sinisiltä tulokseen 72 (par). Kierroksen tasoitustulokseni on: (72-69,1)*(113/127) = 2,6.
E: Tässä kohtaa mun tasoitushistoriasta tulee pari hyvää esimerkkiä:
Lauro Golfin ysit C+A keltaisilta toi lyöntipelituloksella +1 (73) tasoitustuloksen 2,8, koska kentän arvo oli 69,8 ja slope 130.
Samainen tulos +1 (73) toi La Reserva Club Sotograndessa valkoisilta tasoitustuloksen -1,7, koska kentän arvo oli 75,2 ja slope 143.