Golfin harrastajat

  • 492 562
  • 2 957

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kauheita kierrosmääriä jengi on vetänyt. Itsellä kierroksia takana kokonaista kahdeksan joista yhtä lukuunottamatta bogeypisteet on napsunut puskuriin. Viimeisin kierros meni penkin alle ja sieltä pisteet 25 ja tasuri 21,2->21,3.

Omat kierrokset tulee aina töiden kautta ja vapaa-ajalla ei pelattua tule juurikaan. Siitä johtuu vähäiset kierrokset.

Tulevana viikonloppuna tuleekin töiden vuoksi sitten kolme kierrosta. Edessä Tahkon uusi sekä vanha ja lisäksi vanha tarina. Eiköhän se sitten taas tältä kaudelta ole siinä.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
JA Golf 30.8. ??

Viimeisiä kalareissuja tuolloin. Minulla ainakin on vielä tuo kalastus mennyt golfin peluun edelle.

Toisaalta kovasti odotan jo viikonloppua, kun pääsee nuo kolme kenttää pelaamaan. Ainoastaan vanha tarina on uusi tuttavuus. Tahko kentät ovat kyllä minun makuuni.

Ehkä tulevaisuudessa osallistun tuohon. Minähän olen siitä harvinainen tapaus, että en kuljeta driveria lainkaan mukana bägissä. Saisiko siitäkin huolimatta osallistua?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Mä olen aivan hirveässä tikissä, mutta turha täällä on niistä sen enempää huudella. JA Golfissa sitten näette, jos uskallatte paikalle :)
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä olen aivan hirveässä tikissä, mutta turha täällä on niistä sen enempää huudella. JA Golfissa sitten näette, jos uskallatte paikalle :)

Avaukset yhtä paljon sivuun kuin eteenpäin?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mä olen aivan hirveässä tikissä, mutta turha täällä on niistä sen enempää huudella. JA Golfissa sitten näette, jos uskallatte paikalle :)

Mitä, tuleeko 300m avauksia? Siis 100m eteenpäin, 100m ylöspäin ja sitten 100m vasuriin...
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Seuratessani tänään Talissa Erkko Trophyn ratkaisuhetkiä (onnittelut vielä kerran voittajille, eritoten Marika Vossille) kiinnitin jälleen kerran huomioni siihen, kuinka monta kertaa jokikinen pelaaja lyö harjoitteluswingejä ennen sitä oikeaa lyöntiä. Kolme harjoitusswingiä oli minimi maksimin ollessa siellä kahdeksan tai yhdeksän paikkeilla.

Silloin kun minä aikoinaan suoritin greencardin, oma golfopettajani painotti erittäin voimakkain sanankääntein sitä, että pelatessa ei saa harjoitteluswingejä tehdä ja tällä periaatteella olen pelannut viimeiset 11 vuotta. Mites muilla? Harjoitteletko swingiä ennen lyöntiäsi vai pelaatko koko kentän läpi ilman ainuttakaan swingiharjoitusta?
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Mun rutiini on se, että teen kaksi harjoitussvingiä pallon takana, otan jonkun tähtäyskohteen (lehti tai joku) max. 20cm pallon takaa, menen pallolle, nytkyttelen muutaman sekunnin ja lyön.

PGA Tourilta kaksi ääripään esimerkkiä, Kevin Na ja Brandt Snedeker oli jossain Majorissa hauska pelipari seurattavaksi :D

Tänään mestiksissä kaksi kierrosta. Molemmat 83 (43-40 ja 42-41). Tasaisen paskaa suorittamista kolmella birdiellä, viidellä tuplalla, yhdellä triplalla ja 12 bogilla. Perkeleen perkele. Vikat viisi väylää kuitenkin -1, eli huomiselle jäi jotain annettavaakin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Seuratessani tänään Talissa Erkko Trophyn ratkaisuhetkiä (onnittelut vielä kerran voittajille, eritoten Marika Vossille) kiinnitin jälleen kerran huomioni siihen, kuinka monta kertaa jokikinen pelaaja lyö harjoitteluswingejä ennen sitä oikeaa lyöntiä. Kolme harjoitusswingiä oli minimi maksimin ollessa siellä kahdeksan tai yhdeksän paikkeilla.

Silloin kun minä aikoinaan suoritin greencardin, oma golfopettajani painotti erittäin voimakkain sanankääntein sitä, että pelatessa ei saa harjoitteluswingejä tehdä ja tällä periaatteella olen pelannut viimeiset 11 vuotta. Mites muilla? Harjoitteletko swingiä ennen lyöntiäsi vai pelaatko koko kentän läpi ilman ainuttakaan swingiharjoitusta?

Riippuu vähän onko ehtinyt rangelle ennen kierrosta ja mikä yleinen tatsi ja pelifiilis. Yleensä kierroksen alussa tulee tehtyä enemmän harkkaswingejä. Eiköhän näitä 1-2 tule tehtyä/lyönti.

Aihetta ehkä sivuten. Mulla on pari puolituttua jotka ovat ns. jäätyjiä. Eivät välttämättä tee harjoitusswingiä lainkaan, mutta ovat tooodella pitkään alkuasennossa ja korjailevat ehkä hieman asentoaan mutta mitään ei tapahdu. Kiusallista pahimmillaan.
 

HankChief

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse otan yleensä 1 harkkasvingin, sen jälkeen katson vielä tähtäyslinjan ja lyön. Chipatessa (varsinkin jos odottelee muiden suorituksia) tulee heiluteltua mailaa ehkä enemmänkin. Putin kanssa yksi harkka myös.

Jos tulee lähdettyä ihan kylmiltään ilman rangea, niin sitten varmaan parilla ekalla väylällä ja tiiboxissa tulee heiluttua enemmän. Pyrin yleisesti ottaen pelaamaan ripeästi, että pysyy jokin rytmi hommassa. Hajoaa itseltäkin paletti (normaaliakin pahemmin), jos menee muniin puhalteluksi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tee-boxissa yksi harkkaswingi yleensä pallon takana, joskus lyöntiasennossa, väylällä yksi lyöntiasennossa. Frendi tosin kertoili St. Andrews Old Coursen lähettäjän ilmoittaneen yhdelle harkkaswingin ykkösen tee-boxissa tehneelle kundille, notta "range is that way" ja ajaneen jätkän ulos kentältä... Ja nuo "jäätyjät" on rasittavia!
 

Outzala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL
Jäätyjiltä saisi ottaa kortin kuivumaan. Pahimmillaan sekoittaa sekä oman että muun ryhmän pelin sillä, että jokaista suoritusta edeltää piinaavan tiukka keskittyminen. Tänä kesänä sattunut jotenkin erityisen paljon näitä jäätyjiä edessä olevaan ryhmään, jolloin kentän ollessa täynnä on hyvää aikaa tarkkailla lyötnivuoroa odotellessa kyseistä toimintaa. En voi käsittää miten kukaan voi lyödä onnistunutta lyöntiä, jos rutiineihin kuuluu harjoitussvingin lisäksi valehtelematta 15 sekunnin intensiivinen palloon tuijottaminen liikkumatta ennen kuin varsinainen lyöntisuoritus tapahtuu. Ugh.

Enkä nyt tarkoita, että golfkentällä kuulusi hätäillä ja hosua. Reipas käveleminen, tilanteiden ennakointi sekä omien että pelikavereiden pallojen lentoradan (loppuun asti) katsomalla nopeuttaa peliä ja parantaa ilmapiiriä. Omat rutiinit ovat mallia: yksi harjoitussvingi pari metriä pallon takana, kävely pallolle, vilkaisu kohteeseen, hengitys sisään-ulos ja lyönti (+pieni sadattelu kuinka paska voi olla).
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jäätymistä tapahtuu griinillä, sille ei voi mitään ja voi kehveli, että ketuttaa. Tuollainen jäätyminen näkyy siinä, että puolet 30 cm puteista menee ohi ja osa pahastikin ;)

Sen sijaan kentällä jäätyminen pitäisi kieltää. Oma tyylini on aina ollut se, että kunhan päästään niin lähelle palloa, että mailalla ylettää niin ei muuta kuin kaikki peliin ja pallolle kyytiä. Siinä mitään harjoituslyöntejä tai rangeja tarvita.
 

M10

Jäsen
En voi käsittää pelaajia, jotka ottavat kolme harkkaswingiä ennen lyöntiä. Aivan naurettavaa touhua. Hidasta ja epätehokasta.
 

OutlawPuppet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers, Ice Tigers
Jaha, viime viikon perjantaina tuli sitten suoritettua se kuuluisa vihreä kortti firman sponssaamalla aloituskurssilla. Koskaan aiemmin en golfmailoihin ole tyyliin edes koskenut ja täytyy kyllä sanoa, että yllättävän hankala laji näin alkuunsa. Ihan hauskalta vaikuttaa, mutta täytyy varmasti tässä käydä rangella hakkaamassa palloa aika paljon ennen kuin kehtaa lähtä kiertämään kenttää. Näitä kuuluisia jäätymisiä pallon takana varmasti nimittäin tulisi, kun pitää keskittyä ensinnäkin oikeaan otteeseen ihan hiton kauan vielä. Mutta eiköhän tästä kesäharrastus kehkeydy.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Peli on hidasta jos hidastaa muita.

Jos menee muuten hyvään tahtiin niin vaikka tanssikoon lambadaa ennen joka lyöntiä.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Itse en koe 1-2 harkkasvingiä vielä mitenkään haittaavaksi. Eräs täkäläinen sen sijaan tekee niitä niin kauan, kunnes saa oikean tatsin lyöntiin. Välillä tämä tarkoittaa viittä, jopa kuutta harkkasvingiä. Onneksi ei tee tuota joka väylällä, koska se veisi jo oikeasti aikaa. Kerran pelasin myös sellaisen herran kanssa, jolla kesti pallolle asettumisen ja lyönnin välillä 25-30 sekuntia - joka kerta, paitsi putatessa. Siinä meni oikeasti jo maku ja tuli reilu 20 minuuttia kierrosaikaan lisää.
 

M10

Jäsen
Miksi näin?

No jos ne huitoo nopealla tahdilla niin ei se sitten kauheasti hidasta (ei ole kyllä järkeäkään mun mielestä), mutta yleensä valitettavasti tällaiset 3+ harkkaswingin pelaajat keskittyvät niihin heilautuksiin kunnon pieteetillä, mikä on ainakin omasta mielestä todella raskasta. Ja hidastaahan se peliä. Pallo vaan ilmaan ja kulkuun. Hätäillä tai kiirehtiä ei tietysti pidä.

Ja itselle ainakin ihan mahdoton ajatus, että ottaisi kaksikin harkkaswingiä ennen lyöntiä. Turhaa energian tuhlausta. Sellainen puolittainen heilautus riittää ainakin mulle. Hirveän heiluttelun sijaan tärkeämpää on, että mielessä on selkeä ajatus ja visio siitä lyönnistä.

Noin yleensä sujuvan pelin edellytykset ovat: Kävelyvauhti (reipas, ei löntystely), yleinen pelisilmä kentällä liikkumisessa, bägien jättäminen fiksuun paikkaan ja valmistautuminen omaan suoritukseen muiden lyödessä.

Hidas pelaaminen on suomalaisen golfin syöpä. Maailmalla paljon pelanneena väitän, että Suomessa pelataan keskimäärin hitaammin kun muualla. Esimerkiksi Skotlannissa peli on noin yleisesti ottaen todella sujuvaa, ihan sama minkä tason pelaaja on kyseessä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käyttääkö porukka Game Bookia tai muita älypuhelintuloskorttisovelluksia? Olen tuota GB:tä käytellyt ja ihan hauska vekotin.. mutta kyllä se perinteinen pahvikorttikin tulee kierroksen aikana täyteltyä varmuuden vuoksi.
 

Ville27

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Täällä on mScorecard käytössä. Mukavan yksinkertainen ja helppokäyttöinen, harvemmin tulee pahvilappuja enää täytettyä.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käyttääkö porukka Game Bookia tai muita älypuhelintuloskorttisovelluksia? Olen tuota GB:tä käytellyt ja ihan hauska vekotin.. mutta kyllä se perinteinen pahvikorttikin tulee kierroksen aikana täyteltyä varmuuden vuoksi.

ScoreCard sovellusta on tullut käytettyä jo useamman vuoden ajan. Pitää vain etukäteen tarkistaa, että kentän tiedot on oikein (slope, hcp/väylä, jne.). Muuten todella kätevä sovellus.
 

Pawe87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ura, Hermes
Käyttääkö porukka Game Bookia tai muita älypuhelintuloskorttisovelluksia? Olen tuota GB:tä käytellyt ja ihan hauska vekotin.. mutta kyllä se perinteinen pahvikorttikin tulee kierroksen aikana täyteltyä varmuuden vuoksi.

Game Book käytössä. Koittanut joitain muitakin sovelluksia, mutta aina palannut tuohon. Toimii suht varmasti ja on meikäläiselle sopivan selkeä. Toki pahviläpyskääkin tulee välillä täyteltyä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Game Book käytössä. Koittanut joitain muitakin sovelluksia, mutta aina palannut tuohon. Toimii suht varmasti ja on meikäläiselle sopivan selkeä. Toki pahviläpyskääkin tulee välillä täyteltyä.

Game Bookista piti kysyä kun suht uusi käyttäjä olen. Menisi ehkä tyhmien kysymysten ketjuun mutta kysyn: saako siiihen ja miten 9 reiän tuloksia? Olen puolessa välissä laittanut normaalit "end game" jutut jne. Mutta kun koittaa avata kierroksen statseja jälkeenpäin niin se väittää että kierros on kesken.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös