Jos on rajalliset mahdollisuudet panostaa lajiin, niin tuo treenaaminen rangella on tosi yliarvostettua. Pelaamalla oppii paremmin, jos käy vain sen 1-2 kertaa viikossa kentällä. Toki jos tuohon rundin alkuun lyö korin palloja niin hyvä.
Jos menee rangelle, niin kannattaa etsiä ruohoalue sieltä (esim. Tawastissa siellä rangen vasemmalla puolella) ja mennä lyömään aidolta alustalta, helpon maton sijaan.
Samaa mieltä vaikka rangella aikaa on tullut jonnin verran vietettyäkin. Peli kulkee kuitenkin keskimäärin parhaiten enemmän pelaamalla. Varsinkin kovemmat (ja siis yleisimmät) rangematot antavat ihan tolkuttomasti anteeksi. Lisäksi rangetreeni on usein turhan päämäärätöntä ilman todellista tavoitetta = ei palvele kenttäpelin luonnetta. Rangella on myös helppo korjata virhe. Kentällä tilanne meni jo ja jostain pitäisi kaivaa sen jälkeen onnistunut lyönti.
Jos treenaa vähän niin kannattaa panostaa lähipeliin. Kunnon lähipelillä tulostaso pysyy todella huononakin "swingipäivänä" järjellisissä rajoissa. Samoin rangella kannattaisi alusta saakka opetella lyömään palloa eri kierteillä jne. Mä en aloittanut niin ja aika vaikeaa on ollut opetella työstämään kierteitä kenttäoloissa, vaikka rangella se ajoittain hyvin luonnistuukin. Yksi pro sanoikin mulle pari vuotta sitten: "Miten klubitason golffarit ikinä kuvittelevat osaavansa lyödä palloa suoraan jos ei ole mitään käsitystä miten kierre suuntaan tai toiseen syntyy...".
Edellisellä sivulla oli kyssäriä matkustamisesta ja tasoituskorttien tarpeesta. Olen pelannut ulkomailla Irlannissa, eikä koskaan kukaan ole tasoituskorttien perään kysellyt. Ja joillain kentillä paikalliset vetelee siellä farkuissa, lenkkareissa ja t-paidassakin. Toki "paremmilla" kentillä tuota dress codea näkee sitten vähemmän... ja useiden tuttujen kommenttien perusteella pelaamaan pääseminen on yleensäkin ulkomailla varsin helppoa ja meininki rennompaakin kuin monella Suomen kentällä.
Kaiken kaikkiin hieno ja varsin eriskummallinen laji tämä golf on. Mitä enemmän kehittyy, sitä vaikeampaa pelistä nauttiminen tuntuu olevan :).