Golf-ketju

  • 55 182
  • 491
Tila
Viestiketju on suljettu.

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo taytyy myontaa, etta olen itsekin tallainen handarihuijari, en jaksa millaan taalta jenkeista lahetella kortteja Suomeen ja tusin niita palautan sittenkaan kun suomeen tulen, joten minua vastaan ei kannata pelata pb kisoja. Tosin en pelaa ainakaan talla kaudella kisoja joten, se siita.

Onko se meri-lapin kentta niin siisti kuin milta se nayttaa? Kun katselin golf-lehden kenttaopasta en voinut muuta kuin ihailla sita layouttia ja miettia, miten siistia olisi draivata Suomesta ruotsiin ja pain vastoin.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti erpe
se meri-lapin kentta niin siisti kuin milta se nayttaa? Kun katselin golf-lehden kenttaopasta en voinut muuta kuin ihailla sita layouttia ja miettia, miten siistia olisi draivata Suomesta ruotsiin ja pain vastoin.

Minä olen vähän huono vastaamaan tuohon, koska en ole muilla kentillä pelannut, mutta mitä "ammattilaiset" kesällä porisivat, niin kovasti olivat vierailijat kenttää kehuneet. Varsinkin kentän loistava kunto yhdistettynä pohjoiseen sijaintiin ja yöttömään yöhön oli saanut suitsutusta osakseen. Tervetuloa lyömään yli tunnin kestäviä draiveja!
 

Särki

Jäsen
Green card kohta viikon vanha ja viime lauantaina tuli hankittua oma täyssetti ja bägi. Harjoitusviheriöitä ja range on tullut pätkittyä lähes päivittäin ja lauantaina olisi tarkoitus kiertää Botniagolfin kenttä, Kauhajoella ensimmäisen kerran läpi.

Avauslyöntien pitäisi onnistua ihan kohtalaisen (joskus) hyvin tiin päältä, mutta jatkot väylältä tai metsästä arveluttaa hieman. Raudat 4 - 6 aiheuttaa vielä ongelmia ja taidankin tyytyä turvallisempiin isoihin rautoihin jatkolyönneissä.

Parempi lyödä kaksi kertaa 100m kuin yrittää kerralla 200m ja FORE!
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Särki
Parempi lyödä kaksi kertaa 100m kuin yrittää kerralla 200m ja FORE!

Kyllä. Senkun muistaisi aina kierrosta aloittaessa. Pelasin tässä yhtenä päivänä miehen kanssa, jolla oli kylki erittäin kipeänä. Hän löi vain varovasti käsillään sellaisia minisvingejä ja kepitti minut lähes joka reiällä. Hän otti vaan kylmän viileästi astetta/pari normaalia pienemmän mailan ja löi varmoja lyöntejä keskelle väylää samalla kun minä löin joka toisen lyönnin puolet pidemmälle kuin hän ja joka toisen metsään.

Muista että ÄLÄ LYÖ VOIMALLA, koska silloin svingiisi tulee joka lyönnillä joku eri virhe ja menee hermot kun ei tiedä, että mikä oikein mättää. Droppailu pilaa tulokset, ei liian lyhyet lyönnit.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Final call

Epävirallisen JA- golfin epävirallisempi mestaruusturnaus on Mäntsälän kentällä

la 07.09.2002 klo 09:30.

Vielä siis ehtii ilmoittautua, miel. yv:nä. Jos muita ei ilmaannu kentälle, julistan itseni v. 2002 mestariksi.

Yksityiskohtia skabasta, kuljetuksista yms. saa myös kysellä yv:nä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
"JA-golf"- palkinnot

Nyt on sitten hankittu palkinnot "JA-golfiin".

Jokainen osallistuja palkitaan mahtavan ykköspystin lisäksi. Tulemme yllättymään palkintojen runsaudesta.

Tervetuloa!
 

Handzus11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vai että JA:n golfmestaruusturnaus. Loistava keksintö kertakaikkiaan. Tästä tavastahan voisi tehdä perinteen, ainoa paha vaan itseni kannalta kun huomasin kyseisen turnauksen vasta nyt. Duunit on tehtävä, ei auta mikään. Itse myös aloitellut pelaamisen aktiivisesti vasta kuluvana keväänä, mutta tasoituksella 30 olisin joka tapauksessa päihittänyt kaikki joten Sinä voittaja(?), juhli tänä vuona kun voit sillä ensi kesänä ei tarvitse enää juhlia.....

Mitä tulee kortin jättämiseen ysin jälkeen niin en sulata. Toki tämä on vain henk. koht mielipide mutta golf on 18 reikäinen peli, jonka jälkeen lasketaan mitä ollaan saatu aikaiseksi. Ilman muutahan puolikkaita kierroksiakin voi pelata mutta se kortin jättäminen...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Handzus11
Vai että JA:n golfmestaruusturnaus. Loistava keksintö kertakaikkiaan. Tästä tavastahan voisi tehdä perinteen, - - -

Perinnettä ei voi tehdä, ellei joku joskus aloita. Ja minä nyt päätin aloittaa.

Ettei käy niinkuin kaikille muille ns. hyville jutuille, eli JA- risteilyille tai JA- lätkäporukoille yms., eli ensin uhotaan että jees minä kans mukaan, mutta kun olisi aika tehdä jotain konkreettista eli osallistua, niin jostain perin kummasta syystä kellekään ei juuri SE aika sovi.

Mukaan mahtuu. La 07.09.2002 klo 09:30 Mäntsälä.
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Re: Final call

Viestin lähetti fiftyeight
Epävirallisen JA- golfin epävirallisempi mestaruusturnaus on Mäntsälän kentällä

la 07.09.2002 klo 09:30.
No miten JA.n Golfkisat sujuivat? Paljonko porukkaa oli paikalla ja ketä kruunattiin JA:n Golf-mestariksi vuosimallia 2002?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Re: Re: Final call

Viestin lähetti Ojo

No miten JA.n Golfkisat sujuivat? Paljonko porukkaa oli paikalla ja ketä kruunattiin JA:n Golf-mestariksi vuosimallia 2002?

Noh. Kisat sujuivat kaikin puolin loistavasti.

Nyt kun tämä systeemi vihdoin taas toimii, niin tarkoitus on laittaa kattava selonteko myöhemmin kun ehtii kotiin. Työt kun haittaavat harrastuksia.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
JA- golf 2002, part I

Kuten otsikosta ilmenee, jatkoa seuraa...

Alkusyksyinen lauantaiaamu valkeni pilvipoutaisena ja suhteellisen lämpimänä. Espoosta lähtöä tehdessä otin shortsit mukaan, varmuuden vuoksi. Perille ajoissa päästyä Mäntsälään keli oli kuitenkin aavistuksen epävarman oloinen harmaan pilvilautan peittäessä taivaan. Shortsit jäivät kassiin ja liivi oli heitettävä niskaan. Kahvia juodessa ja sämpylää haukatessa alkoi jo vatsan pohjassa tuntua mukavaa kutinaa. Kilpailutilanne on aina kilpailutilanne, oli laji mikä hyvänsä.

Korttien selvittelyn jälkeen oli aika siirtyä kentälle. Pelimiehet ei käy rangella. Yöllä oli ollut rankka sadekuuro ja griinit olivat vielä melkoisen märkiä. Puttipeli ontui ja metsä raikasi. Siksipä eka ysi alkoi tahmeasti ja kuudennen reiän jälkeen jo ihmeteltiin mikä pelissä oikein sinä päivänä oli kun ei kulkenut. Kommentti kentältä:" Tää sun kenttä on ihan perseestä", kuvaili aika hyvin tunnelmia siinä vaiheessa.

Onhan totta että Mäntsälän kenttä vaikka on tasainen ja väylät ovat suht´ lyhyitä, niin niiden kapeus ja runsaat vesiesteet pitävät mielenkiinnon hereillä. Tai tuhoavat pelin.

Pieni tauko ekan ysin jälkeen teki joukkueelle terää. Peli alkoi sujua huomattavasti paremmin. Birdieputteja päästiin useaan otteeseen kokeilemaan, joskaan eivät menneet sisään. Loppua kohti tunnelma tiivistyi. Kaksi reikää ennen loppua oli Fubar kolme lyöntiä edellä 58:a. Reiällä 17 Fubarin metsään mennyt lyönti johti siihen, että ennen viimeistä reikää eroa oli kaksi lyöntiä. Viimeiselle griinille saavuttiin vesiesteen jälkeen tilanteessa, jossa 58:lle olisi riittänyt 1,5m putti sisään viedäkseen pokaalin HIFKille. Sepä vaan kun sitten teki hevonkengän, niin jännittävien vaiheiden jälkeen Fubar ja 58 olivat tasoissa 18 reiän jälkeen.

Alunperin oli tarkoitus pelata katkeraan loppuun asti siinä ja heti, mutta kentällä alkanut seuraottelu esti suunnitelmat. Fubarin kanssa sovittiin, että uusintaottelu on ehtottomasti paikallaan. Pystiä ei voi jakaa, sen verran komea se on. Ja koska kumpikin pelaamme säännöllisesti SHG:ssä, niin uusintapelipaikaksi sovittiin Luukki ja ajankohdaksi la 21.09.02.

Koska silloin on jo lätkäkausi alkanut ja lauantaikierros pukkaa päälle, yritämme aloittaa jo aamupäivällä. Varmistus ajankohtaan tulee maanantaina. Mutta...

.. nyt seuraa paras osa:

eli yhteisellä sopimuksella Fubarin kanssa, joka on muuten on reilu jätkä noin Ässämieheksi, sovimme että kaikki ovat tervetulleita kilpailemaan uudestaan pokaalista em. mainittuna ajankohtana. Jos muita ei tule, pelaamme voitosta joka tapauksessa keskenämme. Eli sitten vaan yv:tä tulemaan, pelkurit. Eikun pelurit...
 

Stobe5

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sm-liiga: HPK
NHL: NJ
no voi hel***ti!

olen missanut kokonaan tämän keskusteluryhmän. olisin todella mielelläni lähtenyt kisailemaan JA-cuppia. mutta kun olen lupautunut jo toisiin kisoihin tuolloin 21.9.

toisaalta singeli-miehenä en mielellään pelaa tasoituksellisia kisoja, koska yleensä aina niissä joku pelaa liian isolla tasoituksella, jolloin ei ole mahdollisuuksia pärjätä.

itse olen jäsenenä Aulangolla ja sitä voin suositella niille pelaajille, jotka haluavat parantaa rautamailojensa tarkkuutta. aulangon kapeat väylät opettavat nopeasti, ettei kannata räiskiä ihan mihin sattuu. HML:n toinen kenttä, eli Tawast on muuten hyvä, mutta griinit ovat siellä todella hitaita, koska ruoho ei kasva kovin tasaisesti ja se jätetään siksi aika pitkäksi.

hyviä kenttiä oman kokemukseni mukaan on Meri-Teijo, Lohjan kentät, Espoon Masters ja omalla perverssillä tavallani pidän myös Tammer-golffista.

Tammer-golf on muuten siitäkin hyvä, että sieltä saa opiskelija-alennuksen. eli jos taskusta löytyy opiskelijakortti, kannattaa käydä testaamassa. tosin jos on ollut useampi päivä sateita, kenttä tuskaisen kostea, koska se on suoalueella.

ei muuta kuin vähälyöntisiä kierroksia kaikille ja hyvää golf-syksyä!
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Re: no voi hel***ti!

Viestin lähetti Stobe5
toisaalta singeli-miehenä en mielellään pelaa tasoituksellisia kisoja, koska yleensä aina niissä joku pelaa liian isolla tasoituksella, jolloin ei ole mahdollisuuksia pärjätä.
No eikös aina voida laskea brutto ja nettotulokset eli myös paras scratch-tulos (toivottavasti kirjoitetaan noin) palkitaan. Monissa kisoissahan näin menetelläänkin. Entäs JA:n kisoissa??

Itse en myöskään näillä näkymin pääse osallistumaan JA:n toiseen osakilpailuun 21.9, koska edellisenä päivänä on tiukka lätkäpeli Jokerit-Lukko, jonka jälkeen homma saattaa mennä viihteelle....päivän kunto Golfissa olisi näin aikas huono (taas näitä selityksiä :-) )
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Re: Re: no voi hel***ti!

Viestin lähetti Ojo

No eikös aina voida laskea brutto ja nettotulokset eli myös paras scratch-tulos (toivottavasti kirjoitetaan noin) palkitaan. Monissa kisoissahan näin menetelläänkin. Entäs JA:n kisoissa??

Itse en myöskään näillä näkymin pääse osallistumaan JA:n toiseen osakilpailuun 21.9, koska edellisenä päivänä on tiukka lätkäpeli Jokerit-Lukko, jonka jälkeen homma saattaa mennä viihteelle....päivän kunto Golfissa olisi näin aikas huono (taas näitä selityksiä :-) )

Golfarithan ovat parhaita selittäjiä. Usein jo etukäteenkin, kuten parahin mr. Ojo. Runsaasti hyviä selityksiä kuullaan aina jälkipeleissä ja usein vielä vaimokin saa niistä osansa pikkutunneilla. Itseasiassa pienessä dagenefterissä tulee usein hyvää tulosta, koska ei jaksa huitoa draiverilla ympäri metsikköjä vaan pelaa rauhallisemmin ja tarkemmin. Eli se on ainakain huono selitys.

Parempi selitys olisi se, ettei Lukon mies uskalla lähteä viivalle Ässämiehen (Fubar) kanssa, kun kuitenkin tulee takkiin.

Tulin juuri Vuosaaresta kisoista, jossa pelattiin tasoituksellista lyöntipeliä. Pelin voitti singelimies, itse olin kolmas. Kyllähän singelimiesten pelitaso ja -rutiini on sitä luokkaa, että ei voi kuin ihmetellä. Meikäläiset 20:n hiukan molemmin puolin tasoituksella pelaavat kun tuppaavat aina ryssimään muutaman reiän huolella. Sitä ei tapahdu singeleille yleensä. En näkisi tuota ongelmaksi. Ja voidaanhan sopia, että maksimi pelitasoitus pudotetaan 36:sta esim. 27:ään tai jopa 24:ään? Scratchi voidaan ottaa mukaan heti kun saadaan mukaan riittävän monta singelimiestä.

Vuosaaren kenttä sinänsä jakaa mielipiteitä. Pidin muuten kentästä, mutta ne kolme pitkää siirtymää tien yli/ali tuntuivat keinotekoisilta. Ehkä sitten kun tie ja silta valmistuvat, alitus ei tunnu niin oudolta? Helpohko kenttä ja griinit olivat mukavia. Riittävän pehmeitä pysäyttämään lähestymiset, mutta kuitenkin ihanan liukkaita. Siis putata.

Anyway, kutsu on edelleen voimassa. La 21.09.2002 Luukissa aamupäivällä siten, että hyvin ehtii matsiin.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Eipä oikein pääse tuollaiseen golfkisaan. Toivottavasti joskus myöhemmin sitten, ensi vuonna ehkä?

Karelia Golfin kenttä Kontioniemessä on muuten edelleenkin loistavassa kunnossa, jos vaan sattuu olemaan mahdollisuus tulla käymään täällä susirajalla...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti teemu_s
Karelia Golfin kenttä Kontioniemessä on muuten edelleenkin loistavassa kunnossa, jos vaan sattuu olemaan mahdollisuus tulla käymään täällä susirajalla...

Karelia Golf on tuttu paikka, kenttä jolla ei ole vesiesteitä, mutta sitäkin syvempiä bunkkereita. Ihan mukava kenttä ja hyvät maisemat. Joitain vuosia sitten siellä järjestettiin mm. Sinkku-golf, jossa tuli oltua mukana. Pelin päälle oli sinkku-saunat ja sinkkubileet. Hyvin on muistissa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Golf-mestari löytyi!

JA-golfin epävirallinen mestaruuskilpailu on nyt sitten käyty Luukissa ja mestari selvinnyt. Tai ainakin selvin päin lähti kentältä.

Syksyinen, kuulas aamu valkeni vuodenaikaan nähden loistavana. Yöllä oli pakkanen nipistellyt puiden lehtiä ja siksipä viheriötkin olivat aamutuimaan jäässä. Suunniteltu lähtö viivästyi n. 40 min., mutta sepä ei urheata porukkaa haitannut. Itse asiassa taisi tehdä hyvää ainakin voittajalle, joka ehti treenata rangella kaikki huonot lyönnit pois. Muut kun löivät rangella hyvät lyöntinsä ja jättivät huonot kisaan.

Kun vihdoin päästiin kentälle, voittaja aloitti takerrellen ykkösen tekemällä tuplan. Ryhmän muut jäsenet aloittivat par´illa. Jatkossa tahti muuttui. The Voittaja nakutti varmasti par´ia ja bogeytä, kun muiden peli oli huomattavasti epätasaisempaa. Jo ekan ysin jälkeen The Voittaja oli karannut neljän lyönnin johtoon.

Toinen ysi alkoi tasaisissa merkeissä ja The Voittajaa jopa hieman tavoitettiin. Ratkaisun makua alkoi olla reiällä 12, kun The Voittaja upotti par-puttinsa sisään muiden hölmistellessä. Kun The Voittaja jatkoi par- tahtiansa vielä seuraavat neljä reikää, ei muilla ollut sanan sijaa. Loppujen lopuksi The Voittaja oli ylivoimainen 10 lyönnin erolla.

Eli, tättärää... voittaja 2002 on

odb !!! (hyvä HIFK!)

Kakkostilan jakoivat Fubar ja fiftyeight jälleen tasatuloksella.

Ykköspalkintona on JA-golf -kiertopalkinto. Lisäksi voittaja järjestää ensi kesän skaban, tod.näk. elokuun lopulla.

Siihen asti, golf- kuulumisiin.

58
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Taas alkaa SE aika vuodesta!

Jokos mailat on kaivettu esiin? Onko bägissä uudenkarheita mailoja odottamassa neitsytlyöntejään? Jokos etelässä on kentät auki? Tällä pohjoisessa on vasta ranget avoinna ja ihmiset odottelevat malttamattomina pelaamaan pääsyä. Itse en ole vielä ehtinyt edes rangelle kokeilemaan, että lähteekö sliceä paljon vai pirun paljon. Tämä (toinen) kausi onkin minulle siinä mielessä erikoinen, että edessä on normaalia pidempi golfkausi kun lähden lämpimiin maihin syksyksi.

Mitkäs on jatkoaikalaisten tavoitteet kesälle 2003? Ensisijainen tavoitteeni on pitää hauskaa ja rentoutua ja siinä sivussa laskea tasoitus jonnekkin 36 tienoille jos on laskeakseen.

FORE!!!
 

Cimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Gold Kings
Re: Taas alkaa SE aika vuodesta!

Viestin lähetti V-man
Jokos etelässä on kentät auki?
Taitaa suurimmalta osin olla.

Eilen käytiin vetämässä kevään ensimmäinen kierros ja yllättävän hyvin meni. Kauden ensimmäinen birdie syntyi heti ensimmäisellä reiällä ja lopputuloskin meni tasan tasoituksen mukaisesti. Tästä innoistuin sen verran, että tänä kesänä odotetaan tasoituksen tippuvan parilla pykälällä.

Ensi viikolla kisaamaan.
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsellänikin kausi tuli avettua viime viikolla ja sama ongelma näytti lyönnissä edelleen olevan, kuin viime kaudellakin. Aika yllättävää ettei se ollut kadonnut itsekseen talven aikana????

En aseta mitään tavoitteita tulevalle kaudelle....kunhan vaan pääsee pelaamaan mahdollisimman monta kierrosta ja nauttimaan hyvistä kesäilmoista, niin eiköhän se ole siinä.

Pelionnea kaikille!!
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Riku Hahl tekaisi ensitöikseen Suomeen tultuaan Aulangon vitosreiällä (185m) hole in onen, tyylikkäästi suoraan ilmassa kuppiin.

Siitä onnittelut Riksalle!!
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Joo uusi golf kausi taas edessä. Minun osaltani se taitaa päästä kunnolla alkuunsa vasta kesäkuun puolessa välissä, kun täällä intissä loppuu kiinniolo viikonloput ja heinäkuun 11. päivän jälkeen alkaa todellinen mäiske golf-kentällä.

Mä voin ainakin ilmoittaa kiinnostukseni tulla pelaamaan JA-championshippeihin.
 

Aina Pata

Jäsen
GREEN CARD

Nyt se sitten alkoi. Eilen oli ensimmäinen green card-kurssipäivä. Hieman käsissä tuntuu, mutta ei mitään kummempaa. Kyllä se tästä, toivottavasti. Tuli hyvä tilaisuus mennä kurssille ja siihen piti heti tarttua.

Golfista minulla oli ennestään kolme kokemusta ja kaikki selkeästi positiivisia. Ensimmäinen oli kymmenisen vuotta sitten pelkkä rangella käynti. Toinen ja kolmas kokonaisia pelattuja kierroksia kahtena edellisenä vuonna. Pelin nimestä en tiedä, mutta tällainen parikilpailu "molemmat lyö, paremman pallosta jatketaan". Saattaa olla, että pelkkä rangella käynti ei olisi minua koskaan kurssille ajanut. Kierroksen kiertäminen vei mennessään, tuli tunne että tätä täytyy saada lisää.

Katsotaan näitä JA:n kisoja sitten joskus, ehkä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tänään olisi sitten elämäni ensimmäinen kilpailu (viime vuonna jouduin perumaan yhden). Kaveri vaan ilmoitti eilen, että "By the way, meillä on huomenna skaba". Onneksi kisa pelataan scramblena, joten muutama katastrofilyönti ei sinänsä haittaa.

Tavoitteet? No jos nyt ei ihan viimeisiä oltaisi niin hyvä niin. Jos ollaan niin se on voi voi.

FORE!
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti MrBluus
- - -

Mä voin ainakin ilmoittaa kiinnostukseni tulla pelaamaan JA-championshippeihin.

Hienoa, mukaan varmasti mahtuu.

Alustavasti on viime vuoden Mestarin, odb:n, kanssa sovittu että hoidamme yhdessä järjestelyjä. Ajankohta asettunee elo-syyskuun vaihteeseen ja paikkana tullee olemaan jokin ruuhka-Suomen kentistä. Ehdotuksia toki otetaan vastaan sekä ajankohdasta että paikasta.

Kiireinen alkukesä on kohdallani johtanut siihen, että vasta viisi kierrosta on heitetty, mutta kaksi birkkua kuitenkin. Lyönti ei ihan hukassa ole, vaikka hanskat onkin.

Tässä yhteydessä en malta olla kehumatta jälleen eteläisen naapurimme hienoa Niitväljan kenttää puitteineen. Toukokuun lopulla vietimme jälleen pari ikimuistoista päivää siellä pelaten. Kannattaa kokeilla!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös