Flulle vielä: Thanks vastauksesta, en ole itse asiassa löytänyt erityistä erimielisyyttä. Tämä on kuitenkin Jokeri-osio ja topic käsittelee Hanlonin tuloa Jokereihin. Niinpä keskityn luonnollisesti puhumaan täällä Hanlonista ja Jokereista. Keskustelut Nenä Jalosesta kuuluvatkin HIFKin puolelle. Silti ihmettelen, miten löydät Hanlon -analyysistani, josta moni on samaa mieltä yli joukkuerajojen, minkäänlaista Jalosen ylistystä? Olet ilmeisen herkillä Jalosesta tai HIFK:sta.
Totesin, että 2000-luvulla kukaan ulkomaalainen valmentaja ei ole voittanut SM-liigassa kultaa. Ei siitä tarvitse tai kannata polttaa hihojaan, näin se vain on. Tätä taustaa vasten ulkomaalainen valmentaja sisältää tietyn riskin. En silti näe asiaa niin, että voittavan valmentajan pitää ehdottomasti olla kotimainen. Tilastojen mukaan näin on, mutta mikään puu ei kasva taivaaseen asti ja Jursinov tulee saamaan varmasti jossain vaiheessa seuraajan. Kenties Hanlonin. Itse olisin ottanut Summasen (kammottavasta Jokeriajan pakittelustaan huolimatta) ennen Jalosta ja Jalosen ennen Hanlonia. Tämäkään ei tästä muutu, vaikka uskotkin, että olisin ilopissan vallassa, jos HIFK olisi ilmoittanut Hanlonista. Meille on signattu hyvin lyhyen ajan sisään King, Shedden, Francis ja Baxter. Kolme hutia, yksi osuma. Voit olla aivan varma, että Hanlon ei olisi tuntunut hyvältä idealta meille juuri nyt. Kenties Sheddenin jälkeisenä vetona hän olisi mennyt.
Mitä tulee Sheddeniin, totesin hänestäkin vain faktan. Kaksi kautta liigaa, tuloksena sijat 4 ja 2. Ei (vielä) isoa voittoa. Tänä keväänä hänen tulisi jo voittaa, jotta maine ja näytöt vastaisivat toisiaan. Viime kevään finaalissa Shedden oli aivan oppipoika Jalosen rinnalla, tätähän ei voine kiistää kukaan? Luulen, että joillakin täällä osiossa on vaikea siirtää kalenteriaan vuoteen 2008 ja myöntää se, että Jokerit ei ole enää 90-luvun iskussa. Kärpät on se mittari, johon muita nyt verrataan ja 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen tullaan muistamaan Kärppien valtakautena. Kärkipaikalta haastajaksi putoaminen on katkeraa. Juuri siksihän Jokeritkin yrittää palauttaa menneen loistonsa. Normaalia meininkiä sportissa.
Lyhyesti vielä Jalosesta; tietenkin hän on tilastojen valossa erinomainen valinta HIFK:hon. Näin totesin osiossamme jo aikaa sitten, jolloin Hanlonistakaan ei ollut vielä mitään tietoa. Suo silti minulle se, että suhtaudun ristiriitaisesti Jaloseen. Hänen särmättömyytensä ja maalaisuutensa eivät ole kivoja asioita. Kuulun niihin HIFK-faneihin, joille pelkkä menestys ei riitä. Pelkään, että Jalosen HIFK voi olla yhtä tylsä kuin Summasen Jokerit oli. Tai Armstrongin HJK. Uskoisin, että pitkän linjan kiekkofanit Jokereissakin haluaisivat mestaruutensa mieluummin taitavalla ja juonikkaalla jokerikiekolla kuin ultravarovaisella pakittelulla. Ja jos näin tapahtuu, on Jokerien silloinen valmentaja fanien mielestä ehdoton guru ja hänen passinsa värillä ei ole yhtään mitään merkitystä.
cobolin kanssa olen samaa mieltä tärkeysjärjestyksestä: ensin tulee organisaatio ja joukkue, sitten valmentaja, joka on räätälöity organisaatioon. Ei niin päin, että organisaatio räätälöidään valmentajalle.