Kerjäläiset, jotka pyytävät rahaa vaikutusalttiimmilta ihmisiltä. Pistää vituttamaan.
Näin tänään kun eräs kerjäläinen, jonka olen usein nähnyt kinusi rahaa parilta teiniltä, jotka eivät selvästikään osanneet sanoa ei tai lähteä tilanteesta. Kerjäläinen puhui myös englantia ja voi olla nuorelle vaikeaa selittää vieraalla kielellä, että ei anna, vaikka kyllähän nuoret hyvin lontoota taitavat, mutta tuommoisessa tilanteessa voi olla vaikea osata sanoa vastaan vieraalla kielellä. Tämä kerjäläinen on minultakin tullut kinumaan rahaa voivottaen nälkää ja nytkin taisi selittää tarvitsevansa vain euron johonkin ostokseen, mitkä ovat kaikki keinoja, joilla yritetään saada empatiaa ja toisen lompakko aukeamaan. Olen nähnyt kanssa, kun joku kerjäläinen yritti vanhemmalta herrasmieheltä saada rahaa ja tämä ilmeisesti osoitti vähän empatiaa, mutta ilmaisi ettei hän kanna käteistä mukana, jolloin kerjäläinen alkoi viittomaan häntä viereiselle pankkiautomaatille. Mies empi asian suhteen ja en nähnyt miten tilanne päättyi, mutta voi olla vaikea hänenkin sanoa vastaan, kun on jotain myöntymisen merkkejä jo osoittanut ja miehestä huokui semmoinen, että ei halunnut olla epäkohtelias, mutta ei myöskään halunnut tehdä lahjoitusta.
Pitäisi kerjäyshommissa suojata herkkäuskoisimpia niin kuin markkinoinnissa ja myynnissä. Ei kukaan tykkää siitä, kun puhelinmyyjät myy muistisairaille mummoille jotain ja onhan lapsille markkinoinnissa säädöksensä. En tiedä, miten tuota valvottaisiin vai reagoitaisiinko vaan sitten valituksiin. Tuntuu vaan todella väärältä tuommoinen käytös ja huomaa ettei ole paljon moraalista selkärankaa, kun pitää hyväuskoisimmilta pyytää rahaa. Ja ei, en usko, että kerjäläisellä oli nälkä ja tämä kerjäyshomma on muutenkin hyvin kyseenalaista toimintaa.
Minultakin on monesti kyselty rahaa, mutta en ole antanut enkä anna, koska en luota ihmisiin. Kerran pysähdyin juttelemaan erään nuorehkon naisen kanssa, joka pyysi rahaa. Hän oli ihan suomalaistaustainen ja kertoi jotenkin pilanneensa raha-asiansa ja tarvitsi rahaa. Oli ihan asiallinen eikä mikään juoppo tai vastaava, lupasi vieläpä maksaa takaisin ja sanoi antavansa yhteystietonsa maksaakseen takaisin. Hetken juteltuani tajusin, että henkilö ei voisi sanoa yhtään mitään, mikä saisi minut luottamaan häneen. Myös epäilytti, kun sanoin että minulla ei ole käteistä ja hän samantien keksi sanoa, että voitaisiin käydä nostamassa rahaa. Olen jotain näitä varkaus- ja huijausjuttuja lukenut ja mietin, että onko nainen syötti ja sitten kun mennään automaatille niin tulee jotain lihapäitä viemään rahat. Tämä on ehkä vähän villiä, mutta olen lukenut, että jotkut ovat käyttäneet nuorta, apua tarvitsevaa daamia houkutellakseen miehiä auttamaan ja sitten haavoittuvaisiin tilanteisiin. En jäänyt ottamaan selvää, oliko kyseessä juoni vai mikä, vaan toivotin onnea ja jatkoin matkaa.
Viime kesänä näin kanssa yhden tapauksen, kun joku pyysi rahaa ihmisiltä erään kaupan edustalla. Kiersin henkilön kaukaa, koska hän vaikutti vähän aggressiiviselta ja menin kauppaan. Ollessani kassajonossa näin, että tämä henkilö oli pelaamassa kolikkopelejä eli hyvään käyttöön meni ne rahat. Onhan kaikenlaista tullut todistettua ja en kyllä menisi rahaa antamaan kenellekään kadulla.