Argh!
Sumuvalot näin valoisina kevätiltoina ärsyttävät suunnattomasti. Vittumarkot kurvailevat isiensä ostamilla tuontibemareilla jatkuvasti sumuvalot päällä.
Niinpä. Minua ärsyttää myös mersukuskien tapa ajaa ilman valoja eikä Mersuissa vissiin vilkutkaan toimi. Ja yleensäkin autot, jotka tulevat vastaan ilman valoja. Kesäiltaisin, kun aurinko paistaa matalalta ja ajaa vastavaloon, jo häikäisy häiritsee ajamista. Kun sieltä tulee Mersu vastaan ilman valoja voi kohtaamishetkellä vain todeta, että kappas vain, menipä Mersu ohi ilman ajovaloja.
Pahimmillaan ja vaarallisimmillaan tämä on risteyksissä, kun pitää melkein heittää arpaa uskaltaako lähteä kolmion tai stop-merkin takaa kun ei vain näe häikäisyn takia. Silloin ilman ajovaloja suharoivat juntit ovat vaarallisimmillaan.
Pari vuotta sitten olin ajaa kuolemankolarin syyskuun harmaassa vesisateessa rekkaa ohittaessani. Vasemmalla kaistalla olikin yhtäkkiä edessä harmaa Mersu ilman valoja. Paniikkikääntö takaisin oikealle ja rekkakuski veti liinat kiinni. Silloin oli lähellä. Jos Mersussa olisi olleet valot päällä, olisin havainnut sen, mutta sillä kertaa se hukkui taustaharmauteen.
Ajovaloitta ajaminen on silkkaa tyhmyyttä ja piittaamattomuutta, etenkin jos ajaa tietoisesti ilman valoja.
Toinen pieni asia, joka ärsyttää on
rääkyvät pikkukersat kaupoissa. Äiti on lastannut 50 kg ostoksia perjantaina kärryyn. Lastenistuimessa on yksivuotias kirkuva vauva ja perässä hyörivät ne kolme- ja viisivuotiaat kakarat, jotka haluavat karkkia, limsaa ja krääsää.
Äiti hokee "ei, ei, ei, ei, ei, ei, ei, hys hys hys, ei, ei, ei, ei, hys, hys, hys."
Rääkyvät pikkulapset julkisilla paikoilla. Joo, tiedän, että olen itsekin ollut pikkukersa, mutta olin perin vähäitkuinen.
Lady Madonna/
Children at your feet/
wonder how you manage/
to make ends meet...