Gösta Sundqvist kuollut

  • 53 218
  • 196
Tila
Viestiketju on suljettu.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Vaikea pistää mitään,mitä ei olisi tänne jo pantu.
Broidini äänitti 80-luvulla baarissa Kapteeninkadulla Göstan haastattelun jonain koulun ryhmätyönä,toivottavasti kasetti löytyy vielä jostakin.
Itse kävin pari kertaa Dynamon treeneissä 80-luvun puolivälissä.Silloin jengissä oli paljon ressulaisia,joten AC Allianssi on ikään kuin kahdesta koulujengistä lähtenyt.



Ja sitten se minun herkkä sitaattini Göstan parhaasta biisistä Käärmeensydän:

- väärää rahaa ja viimeinen yö-
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, itse tyydyn sanomaan, että Suomen radio- ja ääniteskenen suurin Kauno Saario on poissa.

Otan osaa.

Täältä tähän
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Göden kanssa oli mahtava spekuloida jääkiekko- sekä jalkapalloasioilla. Hänellä oli vahvat mielipiteet ja näkemykset siitä, miksi suomifutis ei hänen mielestään mene eteenpäin vaan "samat munattomat äijät siellä häärää vuodesta toiseen". Hienointa oli se, että vaikka hän "appiukkona" varmasti katsoi tarkasti millaista miestä tytär raahaa kotiin, hän kyllä oli sydämellinen sekä toverillinen mies viimeisen päälle. Tuli kyynel silmään, kun saunassa mietin kuinka kerran höpötimme tuntitolkulla urheilusta sekä elokuvista, vaimonsa ja tyttärensä istuessa tylsistyneenä vieressä hiljaa. Heh, äijämäistä menoa.

Gödella oli myös kerrottavana huikeita tarinoita HIFK:sta sekä Carl Brewerista. Hiljaiseksi veti, kun mietin itsekseni että pitkän aikaa hän oli osa elämääni. Ja on aina. Kuten aiemmin kirjoitin, Göden ansiosta sain tilaisuuden päästä toimitusmaailmaan "töihin".

Toveri JHag:n kuvaukset miehestä pitävät paikkansa, mutta kotioloissa äijä oli armoton elokuva-, musiikki- sekä jalkapallofriikki.

Muuten... arvatkaapas oliko aikoinaan vaikeata kun tuon tytön kanssa meni sitten välit poikki? Joka paikassa kun soi Leevin biisit ihan kännykkää myöten. Nykyään siitä tulee vain hyvälle mielelle ja hienoja muistoja, kaikin puolin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hiukan ennen 90-luvun puoliväliä, kun Gösta antoi viimeisiä haastattelujaan lehdille, hän riemuitsi jossain sellaisessa että kohta tytär (tyttäret?) muuttaa pois kotoa ja hän saa itselleen lisää tilaa vapautuvasta huoneesta. Hän kertoi siinä haastattelussa, että hänellä on järjettömät määrät jalkapallomatseja videokasetilla, ja niille hän tarvitsee jo kokonaisen huoneen, olohuoneen tai työhuoneen nurkkaan kasetit eivät enää mahdu.

Tupakkaa Gösta poltteli, mutta tämänpäiväisen lehden mukaan hän oli senkin lopettanut.

Mitenkäs se viina? Minulla on sellainen mielikuva että hän oli jos ei nyt kokonaan absolutisti niin melko pidättyväinen kuitenkin viinankin suhteen? Eli siinäkin mielessä harvinainen muusikko.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Predator
Johtuisko Göstan iästä? Moni ainakin alitajunnassaan huomaa laskeskelevansa että "enää on niin ja niin monta vuotta, kunnes olen saman ikäinen". Ja moni meikäläisen ikäinen taas huomaa ihmeekseen täällä edelleen eteenpäin porskuttavansa, vaikka vuosia on mittarissa enemmän kuin Göstalle ehti kertyä. Pistää ajattelemaan...

Onhan se noinkin. Lisäksi kirpaisee se fakta, että hänen lapsensa menettivät isän. Näitä fiiliksiä tajuaa vasta sitten, kun itsellä on jälkeläisiä.

mixulle; Sori, että kilahdin aika pahasti eilen. Oli monestakin syystä tunteet pinnassa. Mitään henkilökohtaista sinua vastaan ei omassa tilityksessäni kuitenkaan ollut. Kunhan annoin tajunnanvirran viedä. En tietenkään ryhdy perumaan mielipiteitäni, ne ovat juuri tuollaisia, mitä tuli lauottua Juicesta ja kumppaneista. Siitä olen pahoillani, että ne tulivat väärään ketjuun.

PS.
Radiomafia ja Tavastia suunnittelevat aika massiivista Göde & Leavings -muistotapahtumaa. Olkaahan kuulolla, ties vaikka itse Aarne Tenkanen saapuisi paikalle. Ja Teuvokin on tulossa, sillä on uudenkarhea Sierra vm. -89. Taitaa olla Tavastia liian pieni paikka tälle bakkanaalille? Paradoksaalista olisi se, että julkiset esiintymiset loppuun asti välttänyt Göde ("Mitä siitäkin tulisi, jos tällaiset keski-ikäiset äijät tunkisivat itsensä nahkahousuihin ja kävisivät soittamassa kännissä kännisille teineille alaikäistä lihaa vokotellen. Hyi vittu, ei ikinä, mä pysyn studiossa" -Gösta Sundqvist -95) saisi muistotilaisuudekseen stadionkonsertin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iltalehden lööppiin Gösta ei päässyt. Göstan paikan veivät sairaalaan normaaliin kuntoutukseen palannut lööpin vakiokasvo Tony Halme, sekä 50€ ryöstänyttä pikkupoikaa mahdollisesti läpsäissyt Andy McCoy.

Loistavaa toimintaa, mutta eipä ollut mikään yllätys.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti PeteX
Tuli taas hyvä muistutus siitä miksi Hesari on huono ja ajasta jäljessä laukkaava lehti. Sunnuntainumero mulle vielä tulee, mutta saa sekin jäädä. Jos Helsinkiä ja helsinkiläisyyttä, Georg Malmstenin lisäksi, eniten kuvaillut taiteilija kuolee, niin silloin ei riitä pelkkä pieni muistokirjoitus. Rasmus on tietysti v-tun kiinnostava bändi, mutta koko sivun juttu siitä ja Göstasta ei juuri mitään, on lähinnä surullisen irvokasta. Toimituksessa on taas nukuttu, mutta toki se ei ole mitään uutta.

Kämppikseni ja hyvä ystäväni on Hesarin nekrologitoimituksen toimittaja, joka sai tehtäväksi hankkia muistokirjoituksen lehteen. Ja kuten täällä jo pääteltiin, tieto kuolemasta tuli pari tuntia ennen lehden painoon menoa. Kyseinen sivu oli jo taitettu valmiiksi.

Parissa tunnissa ei paljoa kattavia nekrologeja kirjoitella, kun varmaan voitte vielä päätellä, kuinka moni musiikkitoimittaja on töissä kahdeksan maissa lauantai-iltana ja kuinka moni vapaalla oleva toimittaja pystyy noin vain vääntämään nopeasti kattavan kirjoituksen tuohon aikaan illasta. Monet vapaalla olevat päivätyöläiset - muutkin kuin toimittajat - kun saattavat olla vaikka mökillä tietokoneiden ulottumattomissa taikka jossain määrin humaltuneessa tilassa tuohon aikaan.

Vaikka tunteet ovatkin pinnassa - minullakin tapahtuneen johdosta - jotain kohtuutta tuohon kritiikkiin sentään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Sanattomaksi vetää edelleen

Suuri nero on poissa.

Lepää rauhassa Gösta
 

Aksu

Jäsen
Onko kenellekään tullut tietoon suuren persoonan muistolle omistettuja TV- tai radiolähetyksiä? Ymmärsin, että viikonloppuna oli Radio-Suomella joku lähetys (Roihan vetämä), mutta tulevista olen kiinnostunut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistava biisintekijä on poissa.
Syvä osanottoni omaisille.





Mikä sen biiisin nimi on jossa mennään hevosella Helsinkiin?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Kalkun rusakko
Mikä sen biiisin nimi on jossa mennään hevosella Helsinkiin?

Hevosella Helsinkiin. Löytyy Suuteleminen kielletty levyltä.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
R.I.P

Loistava taiteilija on poissa, mutta onneksemme kappaleet jäävät elämään keskuuteemme. Teuvooo, ota meidät kyyyytiiiin..
 

merzyk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja Edmonton Oilers
Loistava musiikintekijä on poissa. Leevien musiikkia ja Koe-eläinpuistoa jään kaiholla kaipaamaan.

Lepää rauhassa Gösta,

merzyk
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Pilsneriä en ota enää ikina

Jep, osanotot täältäkin Göstan poismenon johdosta. Joko on mainittu että Iso G oli aivan erinomainen säveltäjä, joka sovelsi 60-70-luvun brittipop-estetiikkaa oivasti suomalaiseen sävelmaailmaan? Sundqvist oli totta kai myös oiva sanoittaja ja kelpo postmoderni ironisti mutta melkein uskaltaisin väittää että ainakin 50% legendasta menee terävän sävellyskynän piikkiin. RIP.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Re: Voi hyvä luoja

Viestin lähetti JHag

Lienen yksi niistä harvoista, joka arvostaa Göstaa nimenomaan musiikillisen lahjakkuuden vuoksi, ohitse tekstien. Yksinkertaisesti sanottuna mies oli säveltäjä- ja sovittajanero.

Jo vain, Göstahan oli Suomen parhaita tuottajia (teki mm. uuden aallon henkeen räpeltäneestä SIG:istä upeasti soivan pop-bändin) 70- ja 80-luvun vaihteessa ja loppuun saakka myös Leavingsien äänimaailma pysyi mielenkiintoisena levyillä.

Ja muistetaan näin sporttisaitilla sekin että "Tuhannen markan seteli" on paitsi 10-15 vuotta ajastaan edellä ollut synapoppis myös yksi legendaarisimpia TV-tunnareita maassamme. Jaa missä? Urheiluruudussa tietenkin!
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jännä juttu miten tuska kasvaa koko ajan kun paremmin ja paremmin alkaa tajuta että pitää elää loppuelämänsä ilman Göstan uusia tuotoksia. Aikanaan tuli laitettua kiittävää palautettakin sähköpostilla ja ajatuksena oli laittaa taas vaan enpä ehtinyt. Epäoikeudenmukaista. Pitää yrittää jaksaa. Ja kuunnella illalla yhdeltätoista Tero Lietettä, näin aluksi. Itku helpottaa hiukan ja on sallittua miehellekin.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on poimintoja Gösta Sundqvistin haastattelusta joskus 1995. Jos Gösta siellä pilvenlonkalla lukisi tätä ketjua, niin mitähän mahtaisi tuumia? Laulun tekisi varmaan...


"Mua naurattaa aina ihan vitusti hautajaisissakin. Eihän hautajaiset sinänsä ole mikään naurun aihe, ja aika makaaberia huumoriahan se on tollasille asioille virnuilla, mutta kaikki tollaset riitit ja tavat ja tekopyhät jeesustelut panee vaan naurattamaan niin saatanasti".

"Mä olen sellainen virnuilija, en niinkään hihittäjä. Kun mä löytäisin semmoisen kirkkomaan, mihin vaimo voisi panna mun hautakiveen että "vitun virnuilija", niin olis aika hyvä"!

"Mulle on jäänyt mieleen kerran jostain ruotsalaisesta kuolinilmoituksesta tällainen teksti, mikä on varmaan ollut muuallakin, että "älkää surko että olen kuollut, vaan iloitkaa ajasta jonka olin kanssanne". Toi on ihan hyvä mun mielestä. Mä en kuolleita palvo enkä jaksa niitten perään itkeä, edes lähimpienkään. Itsehän tässä on varmaan kohta jo etulinjassa".

"Mua ei ainakaan tarvi ruveta kaunisteleen mun kuoleman jälkeen. Jos mahdollista, niin mä tulen saatana kummittelemaan, jos mulle ruvetaan jotain kuvatusta väsäämään"!
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti werther
Kyseessä on kokoelmalevy, joka ilmestyi 1989. Jos pitää mainita joku Leevin levy (ei kokoelma), niin oma suosikkini on ehdottomasti "Häntä Koipien välissä".

No niinpä näyttää olevan. Enpä ole ennen tätä tajunnut. Eniten hoilatut biisit näyttävät olevan kyllä vuosilta 88 ja 89, joten siinä mielessä ihan oikein muistin. Totesin muutaman kerran jo ennen noita Keskiviikkoja ja Torstaita että eihän Leeviltä tartte mitään kokoelmaa alkaa kasaamaan, kun parhaat biisit on jo muutenkin samalla levyllä. Ilmankos olivat.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Hieno mies, ei voi muuta sanoa. Rauha Göstan sielulle, levätköön rauhassa.

Rock, rauha ja rakkaus, me sitä täysillä hoilailtiin..
 

JanJ

Jäsen
Nyt kun jo puhutaan levyistä, niin minulle tärkein levy oli Musiikkiluokka, joka ilmestyi vuonna 1988. Sitä levyä tuli hoilattua ja kuunneltua niin, että jouduin ostamaan uuden vinyylin jo parin vuoden päästä.

Kappalelista on edelleenkin vaikuttava:

Isojen Tyttöjen Yö
Jos Helsinki On Kaunis
Keltainen Huivi
Kööpenhamina Teltta Ja Kamina
Pihlajankukka
Pikku Prinsessa
Postinkantaja
Rooma
Unelmia Ja Toimistohommia
Vanha Koulukuva

En nyt muista onko tuo se oikea järjestys, mutta... vieläkin muistan jokaisen kappaleen sanat, ja osaan soittaa yli puolet ulkoa kitaralla.

Koitin kuunnella levyä heti kun sain tiedon Göstan kuolemasta, mutta en pystynyt kuin muutaman tahdin. Outoa tuntea niin suurta surua tuntemattoman ihmisen kuolemasta.

Koskettava taiteilija, eläessään ja kuoltuaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Jii
Hevosella Helsinkiin. Löytyy Suuteleminen kielletty levyltä.

Kyseisellä biisillä olevan messevän kitarasoolon heittää Göde itse. "Ihan huvikseen ja vittuillakseen, halusin olla kitarasankari minäkin. Ei puutu kuin hevitukka ja kurkku lahkeesta." Näin GS kun allekirjoittanut ja eräs rentturockiin suuntautunut kitaristitoimittaja kysyivät asiaa vedonlyönnin jälkeen maestrolta itseltään Radiomafian pikkujoulussa. Voitin vedon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös