Pavlovin Koira
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Paikalliset
Tässä ketjussa odottelemme perinteisiä Gävlen pukin polttajaisia. Siellä se taas seisoo http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2561641-standigt-hotad-bock-invigd
Löytyykö tilastoa aikaisemmista vuosista? Mut eiköhän tuo huomiseen mennessä ole poltettu.
Kyllä se viimeistään 17.12 kärvähtää. Oma veikkaus on että 11.12 -12.12 - välisen yön jälkeen jäljellä on vaan savuavat rauniot jäljellä.
Palonkestäviä ne pukit ovat materiaaliensa puolesta tainneet olla useamman vuoden jo, eli siinä pitää tosiaan nähdä vaivaa että pukin saa poltettua. Vahva luotto pyromaanien (tai joku pitkittynyt teekkaripilahan tämä lie) taitoihin ja intoon saada myös tästä pukista savuava hiillos. Oma veikkaus että kahden viikon sisään humahtaa, viikonloput toki kriittisiä hetkiä tässä.Ainakin tänä vuonna saa oikeasti nähdä vaivaa, mikäli haluaa saada pukin tuleen. Ilmeisesti materiaaleihin on pyritty satsaamaan jne, sas nähdä, palaako pukki jälleen.
Rupesin miettimään että millähän tuollainen palosuojattu ja kameravalvottu pukki olisi helpoin polttaa.
Jos tuo minulle tehtäväksi annettaisiin, niin palavan nuolen ampuminen pukin torsoon olisi ykkösvaihtoehto.
Tämä olisi luonnollinen vaihtoehto, jos pukki olisi pelkkää olkea. Ongelmana on kuitenkin pukin käsittely palonestoaineilla, eli sytykkeessä pitää olla jotain sellaista mikä palaa tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi kuumalla liekillä, jotta itse pukkikin syttyisi huolimatta näistä aineista. Nuoli on kyllä ihan varteenotettava väline palavan aineen toimittamiseksi pukille, tarvitaan vaan joko riittävän tehokasta palavaa ainetta, jotta pienikin määrä riittää pukin sytyttämiseen (termiittiä?), tai vaihtoehtoisesti riittävän suuri nuoli (käytännössä ballistalla ammuttava), jotta heikompitehoista palavaa ainetta (joku kotitarvenapalmi?) saataisiin riittävä määrä kohteeseen.Jos tuo minulle tehtäväksi annettaisiin, niin palavan nuolen ampuminen pukin torsoon olisi ykkösvaihtoehto.
Siinäpä olisi kyllä jotain. Esimerkiksi (pian luvanvarainen) pienoishelikopteri (niitä neliroottorisia millä harrastetaan ilmakuvausta), jossa mukana palavan kemikaalin lisäksi videokuvaa suoraan interwebziin tuottava kamera. Kamikazeisku lentäjän näkövinkkelistä katsottuna olisi varmasti joulun nettihitti....
Jonkinlainen sytytinmekanismilla varustettu lennokki olisi nykypäivää!
... Vahva luotto pyromaanien (tai joku pitkittynyt teekkaripilahan tämä lie) taitoihin ja intoon saada myös tästä pukista savuava hiillos. Oma veikkaus että kahden viikon sisään humahtaa, viikonloput toki kriittisiä hetkiä tässä...
kuulin, että tämä pukki itse asiassa maksaa joku 200 000 kruunua per vuosi, niin jotenkin tuntuisi erikoiselta, että opiskelijat vuosi vuoden jälkeen aiheuttaisivat piloillaan tällaisen vahingon.
Noh, toisaalta tuolla reilun 20 000 euron "mainosbudjetilla" saadaan niin valtavasti kotimaista ja ainakin Pohjois-Euroopan laajuista näkyvyyttä kaupungille, että en yhtään ihmettelisi, vaikka ihan puhdas mainostemppu olisi Gävlen seudun matkailulta tjsp. puulaakilta.
Jaksoit sitten (tai ymmärsit) kokonaisen yhden lyhyen virkkeen lukea. Gävlen pukki on ollut pystyssä vuodesta 1966 ja palanut lähes joka vuosi. Olisiko tämä vuosi poikkeus? Tuskin. Eiköhän se viimeistään tapaninpäivän yönä pala. Tuskin kuitenkaan ihan heti.Linkistä löytyy, 2010 - 13 on palanut.
Tämä olisi luonnollinen vaihtoehto, jos pukki olisi pelkkää olkea. Ongelmana on kuitenkin pukin käsittely palonestoaineilla, eli sytykkeessä pitää olla jotain sellaista mikä palaa tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi kuumalla liekillä, jotta itse pukkikin syttyisi huolimatta näistä aineista.
Tai Ruotsin vahvaa muslimivähemmistöä kunnioittaen itsemurhaiskulla, insallah. Pienoiskoneella päin lentäminenkin voisi olla kontekstiin sopiva ratkaisu.Jonkinlainen sytytinmekanismilla varustettu lennokki olisi nykypäivää!
Pari vartijaa paikalla tällä hetkellä tai ei sitä tästä näe vaikka olisi poliiseja. Ei sentään koko aikaa ole näkynyt, onkohan terrorismin uhkatasoa nostettu.
Termiitissä se huonohko puoli, että sytyttäminen tarvitsee erittäin kuumana palavan lämmönlähteen (magnesiumilla pitäisi kyllä onnistua, sellaista tuli junnuikäisenä anarkistin keittokirjan ohjeilla testailtua) ja toisaalta, että sytyttyään on ehkä turhankin tehokasta (humahtaisi todennäköisesti suoraan pukin läpi ja polttaisi vielä asfalttiinkin melkoisen reiän, ei siis välttämättä ehtisi itse pukkia sytyttää, riippuen toki pukin palonestomateriaaleista). Napalmi olisi varmaankin parempi, palaa hieman viileämmällä liekillä ja toisaalta pidemmän aikaa, joten ehtisi ehkä paremmin sytyttää sen itse pukinkin.Paljonkohan tuollaista napalmia tai termiittiä tarvitsee tuollaisen polttamiseen. Mikäli sen jaksaisi lennättää kauko-ohjattavalla, niin voisi toimittaa polttoaineet vaikka tuon hökötyksen päälle etukäteen niin, että syttyisi itsestään ajastamalla. Tästä olis se ilo, että voisi olla itse kuvaamassa paikan päällä kun se syttyy.