Futis MM 2006: kenen puolella olet?

  • 12 430
  • 154

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Englannin puolellahan sitä ollaan. En todellakaan tiedä minkä takia, mutta joskus lapsena kisoja katsellessa sitä rupesi vain toivomaan Englannille menestystä. Englannista on jotenkin helppoa pitää. Eivät filmaa ja taistelevat kovaa. Pallo ei liiku niin nätisti kuin joillakin etelän marceloilla, mutta so what.

Kakkossuosikkeina toimivat tasavertaisesti Hollanti ja Tshekki. Molemmat pelaavat hyvää jalkapalloa ja näitä tiimejä on jotenkin helppoa sympata.

Inhokkeja ovat eritoten Italia ja Argentiina. Molemmissa on vähän liikaa näitä kuolevia joutsenia ja primadonnia. Valitettavasti Italia ja Argentiina saattavat hyvinkin mennä vielä pitkälle näissä kisoissa.
 

TML

Jäsen
Taidan kuulua toiseen massaryhmään Brasilia-fanien jälkeen. Hollanti-Englanti akselista meinaan tulee minun suosikkijoukkueet.
Myös Ruotsin menestystä katselen ilosilmin ainakin tässä potkupallossa.
 
On vain Italia. 82-kisoista se lähti, vaikka silloin symppasin muistaakseni myös Saksaa (!). Sittemmin saapasmaa on tullut muutenkin varsin läheiseksi ja sinisten maailmanmestaruus olisi Tapparan mestaruuteen verrattavissa oleva juttu. Yhtä ehdoton kakkossosikki on Espanja.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Schillaci, Baggio, Maldini, Zenga co. painautuivat 8 -vuotiaan jantterin mieleen Italia -90 kisoista. Neljä vuotta myöhemmin Jumalaisen poninhännän johdolla finaaliin kituuttanut ja sen musertavasti hävinnyt joukkue sinetöityi "The Joukkueeksi". Baggion myötä mukaan tuli sitten Juventus ja sitä kautta myöhemmin Pinturicchio.

On nähty rankkaritappiot Ranskalle -98 ja musertava finaali pari vuotta myöhemmin EM -kisoissa. 02 -kisoissa hurmoksessa pelannut E-Korea tiputti flegmaattisen Italian heti ensimmäisellä pudotuspelikierroksella ja 04 -EM kisat sössittiin ihan itse, vaikka skandit sopivasti hieman hommassa auttoivatkin. Vuosi toisensa jälkeen kaverit ja media louskuttavat catennaciosta, filmaamisesta, korruptiosta ja Totin tyhmyydestä jne., mutta kertaakaan ei Gli Azzurrin hylkääminen ole tullut mieleen. Ja toivottavasti ei koskaan tulekaan...

Inhokkejakin on muutamia. "Maailman kauneinta futista" brassit, "Hei me ollaan koko Afrikan joukkue" Ranska ja "Valioliiga rules in Finland" Englanti saisivat minun puolestani kontata ja pahasti.

Ikuinen floppaaja Espanja saa sympatiat puolelleen. Muista suurista Argentiina, Saksa ja Hollanti eivät sykähdytä mihinkään suuntaan. Yksilötasolla symppispelaajia on paljon, mutta yleensä yksittäiset ukot eivät riitä koko joukkueen sympatiseeraamiseen...
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Englanti on Becksin myötä ollut suosikki ihan niin kauan kuin muistan, ja se on myös ainoa futismaa (pl. Suomi) jonka tappio saa päälle ihan aidon vitutuksen. Jotenkin nämä viimevuosien Englannin arvokisatkin ovat olleet niin suomimaisia, että sopii mulle. Parhaiten mielessä tietysti kaamea puolivälierätappio Portugalille EM2004. Jokohan näissä kisoissa osuisi?

Muitakin hyviä on, mutta ne eivät ole niinkään suosikkeja, lähinnä vain symppiksiä. Mainitaan nyt ainakin Argentiina, josta en ole kauheasti ennen tykännyt, mutta tämä joukkue on jotain niin suurta, että jos voitto irtoaa, muistellaan sitä pitkään yhtenä kaikkien aikojen tiimeistä. Lisäksi Hollanti, Brasilia ja Espanja ovat sellaisia maita joiden voitosta olisin ihan tyytyväinen. Italia ja Saksa ovat suurmaista neutraaleja. Isoista maista vain Tshekki, Portugali ja Ranska saavat aikaan inhontunteen. Niin ja tietysti Ruotsi, jos se suurmaaksi lasketaan.

Heitetään nyt vielä topit suosikeista ja inhokeista, nimenomaan näiden kisojen osalta. Yleensä esim. Argentiina ei ole näin korkealla:

TOP 3 suosikit:

1. Englanti
2. Argentiina
3. Hollanti

TOP 3 inhokit:

1. Ruotsi
2. Ranska
3. Tshekki
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suosikkeja ovat Englanti, Espanja ja Italia juuri tuossa järjestyksessä. Joskus takavuosina Italia oli ylivoimainen ykkössuosikki ja muita ei ollut, mutta sittemmin brittifutis on ajanut ohi. Kahden vuoden välein pystyn jopa heittämään ManU-antipatiat nurkkaan ja kannustamaan Englantia täysillä.

Ikuinen antisuosikki on Saksa. Syitä en lähde analysoimaan. Todennäköisesti ihan fiilispohjalta ovat saavuttaneet ei-toivotun asemansa. Toinen antisuosikki on tietenkin Ruotsi. Joku raja silläkin miten monessa lajissa sinikeltaisten menestystä jaksaa katsella.

Afrikan joukkueiseen suhtaudun kaksijakoisesti. Hyökkäävää Norsunluurannikkoa oli mahtava katsoa, mutta nollanollaa juhlinut Angola ei kyllä herättänyt minkäänlaisia sympatioita. Aasian joukkueiden vastustajille toivon yleensä menestystä, kun taas eteläamerikkalaisia kannatan useammin kuin vastustan. Itä-Euroopan maat (Tsekkiä lukuunottamatta) ovat HMV-osastoa sekä minulle että näköjään myös pelillisesti.
 

sakke555

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal
TOP 3
1. Brasialia 2. Hollanti 3. Englanti

Kolme kakkaa
1. Ranska 2. Tsekki 3. Portugali
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Yleensä olen altavastaajan puolella. Yhtään varsinaista suosikkia ei ole, mutta toivon mahdollisimman monen yllättäjän menevän pitkälle. Seuraavien maiden esiintyessä kentällä olen aina vastustajan kannattaja:

1. Englanti
2. Hollanti
3. Brasilia
4. Saksa
5. Ruotsi

Jos pelaavat vastakkain, niin pääasia ettei Englanti voita.

Ns. suosikeista Italia tai Argentiina saavat puolestani pärjätä. Niiden neljän vuoden takaiset puppeloinnit olivat mukavaa seurattavaa. Nyt saavat puppeloida muut joukkueet.

Englanti on aina olevinaan suosikki, mutta näytöt ovat heikot lukuunottamatta yhtä tuurilla tullutta mestaruutta joskus vuonna kivi ja miekka. Joukkue on täynnä ärsyttävien seurajoukkueiden ärsyttäviä pelaajia.

Brasilia on kaikkien kestosuosikki. Koko joukkueen toiminnasta hohkaa ärsyttävä ylimielisyys, joten pieni näpäytys, eli tippuminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa olisi poikaa. Tällöin myös takinkääntäjillä olisi aika kääntyä tulevan uuden mestarin puolelle.

Latinoja syytetään aina pahimmiksi filmaajiksi, mutta näiden kisojen ylivoimainen teatterijoukkue on Hollanti. Van Kaatuilijan hevosmainen dramaattisuus tiedetään jo Valioliigakentiltä ja Robben pilaa maineensa jatkuvilla sukelluksilla. Kun kaksi parasta pelaajaa on filmaajien top5:ssa, niin sympatiapisteitä ei heru.

Afrikan maat saisivat pärjätä, mutta heikolta näyttää. Aasian maat ovat saaneet helpommat lohkot, mutta nyt ei ole kotikenttä- ja tuomarietua....
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
3 selkeää suosikkia:

Hollanti
Kroatia
Espanja

Hollanti... Olen ollut henkeen ja vereen Oranjen miehiä vuodesta 95. Muistaakseni Ajaxin UCL-peleistä kaikki lähti silloin.

Kroatiaan päin on pieniä sukulaissuhteita ja siellä on tullut käytyäkin.

Serkut asuu Espanjassa ja lisäksi joukkue on saanut sellaisen ikuisen epäonnistujan leiman, että kyllä Espanjalle vihdoin menestystä soisi.

Inhokit:

Italia
Saksa

Lisäksi Brasilia on hiljalleen nousemassa tähän kerhoon. Johtuen lähinnä suomalaisen median hypetyksestä. Tosin, eipä se brassien vika ole.
 

Spetelius

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Bayern, SoJy, Manse PP NSU, Packers
Völler, Klinsmann zwei, Riedle.... Brehme!

Joo kyllähän se Mannschaft on itselläni ollut aina selvä suosikki nro 1. Jotenkin vain olen aina pitänyt Saksan pelistä ja pelaajapersoonista. Lisäksi diggailen maata noin muutenkin.

Suosikit:
1. Saksa - Die Nationalelf
2. Brasilia, Hollanti - Vaikken välttämättä toivokaan Brasilialle jälleen kerran yhtä maailmanmestaruutta (muiden vuoro välillä), niin eipä fudisfanina vaan voi olla pitämättä heidän hyökkävästä sambapelistään ja käsittämättömistä pelaajistaan: Ronaldinho, Ronaldo, Adriano, Kaka, Juninho, Roberto Carlos...jne jne. Hollantia olen aina pitänyt Euroopan Brasiliana. Viihdyttävää, nautittavaa ja mikä tärkeintä hyökkäysvoittoista peliä.
3. Norsunluurannikko - Iloista, fyysistä ja urheilullista meininkiä. Vielä kun saavat vähän järkeä ja "rotia" pelaamiseensa (ja hieman onnea lohkoarvontoihin :) niin voidaan odottaa jatkossa hyviäkin tuloksia.

Inhokit:
1. Italia - Joukkueeseen mahtuu muutama asiallinenkin sälli, esim Luca Toni ja Gattuso, mutta noin yleisesti jotenkin joukkueen tekemistä on aina leimannut ärsyttävän varovainen pelityyli ja varmistelu. Päästessään yhden maalin johtoon, pelaavat ehkä tylsintä peliä
2. Serbia & Montenegro - puolirikollisia otteita käyttävä jengi, jonka maineen omissa silmissäni pilasi ehkä kaikkien aikojen kusipäisin pelaaja Sinisa Mihajlovic. (Ja kyllä, hänellä on hyvä ja kaunis potkutekniikka, sitä ei käy kiistäminen).
3. Ruotsi, Ranska - Nämä maat ovat ansainneet paikkansa tämän vuoden turnauksen otteillaan. Suorastaan oksettavaa peliä molemmilta avausmatseissaan. Ottelu Ranska - Sveitsi oli toiseksi paskin näkemäni jalkapallo-ottelu koskaan. Ruotsilla tosin lupauksia antanut toinen peli Paraguayta vastaan ja näin mahdollisuus pelata itsensä pois inhokki-listaltani
 

Shelter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suosikit:

1. Hollanti
2. Portugali
3. Espanja
4. Ghana

Inhokit:

1. Englanti
2. Italia
3. Saksa

Edit. Lisäyksenä Ghana tuon Tsekkipelin ansiosta, hienoa futista.
 
Viimeksi muokattu:

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Englanti, mieshuora ilmeisesti olen, hieno homma se on sinänsä. Argentiina ei enää aiheuta näppylöitä kuten joskus muinoin, harmi vaan kun en tuota Serbia-Montenegron löylytystä nähnyt. Muinaiseen Argentiinasta pitämättömyyteen suuri syy taisi olla palloileva lihapulla, Maradona. Jos kisoista tippuneista pitäisi valita ykkös-inhokki, se olkoon Uruguay tai Turkki, molempien toiminta ratkaisevissa karsinta otteluissa tai niiden jälkeen oli sitä luokkaa, että tukka nousi pystyyn.

Muutoin olen tylysti sen puolella kenestä on vetoa lyöty.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Englanti ehdoton ykkönen jonka jälkeen tulee pohjoismaat eli näissä kisoissa Ruotsi.Tykkään kyllä monesta monesta muustakin,mutta muutama maa inottaa ja listalla ovat ainakin Brasilia ja Ranska.
 

Fordél

Jäsen
Lapander kirjoitti:
HEHE, tää on jotenkin hassua, että Saksa fanien inhokki on Italia ja päinvastoin. Joskus kysyin eräältä kaveriltani, joka on Saksa fani, perusteluja miksi hän inhoaa Italiaa. Vastaus oli, että häntä ärsyttää Italian puolustusvoittoinen peli. Hieman alkoi hymyilyttää, kun Saksa ja Italia pelasivat molemmat samallailla.

No, turha naureskella: itse olen Italian kannattaja ja inhokkini on Saksa!!! Ja taitaa tosiaan johtua Saksan pelityylistä ja siitä, että ne on pärjännyt paremmin sillä tyylillä kuin Italia!!!

No jos se nyt jotain kiinnostaa niin oma perusteluni Italian inhoamiselle on ylidramaattiset pelaajat kuten Inzaghi ja Totti, jotka mussuttavat koko ajan ja ovat mielestäni täysin yliarvostettuja pelaajia. Saati sitten Totin syljeskelyt...Muutenkin nuo saapasmaan kollit sortuvat aivan liikaa näyttelemiseen sen sijaan että tekisivät kentällä sitä mitä osaavat. Toinen syy on juuri tuo pelityyli, joka on mennyt koko ajan vain junnaavampaan suuntaan. Ainoat pelaajat, jotka tuossa maassa saavat sympatiat, ovat Gigi Buffon ja Maldini.

Sitten taas tuo Ranskan "vihaaminen" juontaa jotenkin juurensa tuolta Arsenalista. Tuo kumisin joukkue päällä maan on sen verran täynnä ko. maan pelaajia, että siinä samassa on mennyt into myös Ranskasta.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Laitetaas niitä inhokkejakin vielä.

Saksa on klassinen inhokki, mutta muuttunut oikeastaan Klinsmannin myötä vähän vähemmän kuvottavaksi. Klinsmannista pidin pelaajana, ja jotenkin kaverille täytyy nostaa hattua. Kun todella isojen paineiden kanssa kotikisoihin valmistautuessa ei pelaa turvallisesti varman päälle vaan uudistaa median ja yleisön paineesta huolimatta joukkuetta isolla kädellä, niin munaa hänellä ainakin on. Saksan inhokkiaseman useaksi vuodeksi sinetöi muistaakseni vuonna -96 EM-kisoissa, kun Andreas Möller Englannin rankkareissa (?) upotettuaan esitti maailman kaikkien aikojen rumimman "riikinkukkotuuletuksen". Oksettaa vieläkin.

Portugali on jotenkin synnyttänyt itselleni mielikuvan kaikkein pahimmista maassa pyöriskelijöistä ja filmaajista. Pelaavat muuten kyllä ihan mukavasti.

edit. Lisätään vielä Ranska. Oikeastaan mikään näistä ei enää ole varsinainen inhokki, mutta en vaan Ranskaakaan jaksa yhtään sympatisoida. Jotenkin tylsä, vaikka joukkueessa huippupelaajia onkin. Ja nyt varsinkin, kun samat naamat vetää ties kuinka monensia kisoja putkeen.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Gunners kirjoitti:
Eli lähes mikä tahansa joukkue kun voittaa, niin voit sanoa olleesi sen puolella.

En yleensa keskustele siita "kenen puolella olin". Itse asiassa oli matsi mika tahansa, tai laji mika tahansa, niin aina sita tulee oltua jomman kumman puolella. Oli syy mika tahansa. Urheilua on aika tylsa katsoa ellei suosikkia (edes jonkun tasoista) ole. Esim juuri Tunisia-Saudit. Katsoin hetken.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Alamummo kirjoitti:
1. Ruotsi - sveduille ei vaan voi toivoa menestystä. Heidän tasoonsa nähden naapurimedian hypetys on järjetöntä.

Lahes aina EM ja MM kisoissa ja "tasoonsa nahden hypetys on jarjetonta"??!!
Aikamoista hypetysta Suomessa muuten naista kisoista, vaikka tasoon nahden koko kisojen televisiointi pitais kieltaa Suomelta.

Kylla Swedujen taso on niin korkealla, etta ei voi kun hattua nostaa. Pohjolan kylma maa ja menestyy jopa MM-kisoissa. Terveisia palloiluliittoon!
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
1Timer kirjoitti:
Argentiina: kaveri asui siella ja kertoi vaalean kundin saavan aina piparia kauniilta tytoilta
Onko varma kans?

Aina olen nimittäin ihaillut argentiinalaisten hyökkäysvoittoista ja taitavaa peliä, mikä sinänsä ei varmasti ole mikään ihme. Kuten eilisen murskavoittokin osoitti, niin maalla on aivan järjetön määrä huipputason pelaajia, joita sympatiseeraa hyvinkin mielellään. Joten, mikäli tämä 1Timerin hätkähdyttävä fakta pitää paikkaansa, niin muodostaa se maan naisten varsin korkean tason kanssa sellaisen paketin, että alta pois.

Toinen ikisuosikki on Italia. Mitää selkeää syytä siihen en osaa kertoa, ja tiedostan myös nämä italialaisten "henkiset heikkoudet" pelin sisällä, mutta joku sellainen käyttämätön potentiaali Italian pelissä viehättää. Yksi täydellinen hyökkäys, jolla voitetaan ottelu. Toisaalta, ainakin näiden kisojen ensimmäinen ottelu osoitti taktiikan hieman muuttuneen, mikä ei ainakaan ole muutos huonompaan suuntaan.

Kun mitään siteitä ei muihin maihin jalkapallossa löydy, niin symppispisteet ratkaisevat. Ne ovat usein monien tekijöiden summa, eikä niitä juurikaan voi selittää.
 

Naughty_S

Jäsen
Ehdottomasti Hollanti. Syynä tähän lapsuudessa fanitetut Van Bastenit, Koemanit ja kumppanit. Suosikkiseurajoukkueitani (FC Barcelona, Arsenal) on myös nyttemmin edustanut niin kovia hollantilaisia (mm. ikisuosikit Kluivert ja Overmars), että suosikkimaasta ei ole ollut epäselvyyttä.

"Varasuosikit" vaihtuvat vähän kisojen mukaan, mutta Espanjalle tulee joka kisoissa turhaan toivottua menestystä.

Inhokkien ylivoimainen ykkönen on Italian catennaciohuoraus. Maa voitaisiin ihan oikean jalkapalloilun vuoksi sulkea kisoista kokonaan. Vuosien saatossa myös Ranska on alkanut aiheuttaa melkoisia inhovärähtelyjä, vaikka loistava Henry riveistä löytyykin.
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
1Timer kirjoitti:
En yleensa keskustele siita "kenen puolella olin". Itse asiassa oli matsi mika tahansa, tai laji mika tahansa, niin aina sita tulee oltua jomman kumman puolella.

Puolella oleminen ja suosikit ovat kaksi aivan eri asiaa.
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Suosikit:

1. Englanti
2. Espanja
3. Brasilia

Perseilijät:

1. Italia
2. Ranska
3. Serbia & Montenegro
 
Varsinaista suosikkia ei ole, mutta näissä kisoissa liputan Norsunluurannikon ja Australian puolesta. Yleensä kaikki pikkumaat ovat suosiossani ja lisäksi ns. isoista maista Ruotsi on ihan symppis.

Norsu ja kenguru ovat molemmat niin kivoja eläimiä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Haa.

Näkkäri kirjoitti:
Suosikkimaani jalkapallossa on ollut aina Hollanti. Tai niin kauan kuin muistan, eli n. 20-vuotta olen liputtanut oranssin jalkapallon puolesta. Näin ollen olen näissäkin kisoissa tietenkin Hollannin puolella.

Sama täältä hieman etelämmästä, jonka tuossa ylempänä jo mainitsinkin. Mulla vaan on n. 25v. Oranje-fanina takana.

Lisään vielä ylempänä olevaan top3 listani jatkoksi sijalle 4. Englannin.

Ja lisätään tasapuolisuuden vuoksi yrjölistalle neljäs ehdokas, Italia. Nesta & Totti, yäk !
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös